«Мені подобається створювати речі, якими користуються мільйони людей»: інтерв’ю з дата-інженером OLX Михайлом Макаренковим

801
Додати
до обраних
Поділитися

Редакція блогу продовжує серію інтерв’ю зі співробітниками OLX. Наш наступний герой – дата-інженер Михайло Макаренков. Він розповів про покликання родом із дитинства, важливість автоматизації в робочих процесах, свій блог про науку даних і теорію ймовірності в успіху людини.

Про можливість «створювати свої світи»

– Михайле, з чого почалася і як розвивалася ваша кар’єра?

– У мене ніколи не виникало запитання, ким бути.

Я з дитинства цікавився технікою, складовими частинами машин, механізмів. Одного разу батьки купили мені підручник з інформатики та мови Basic. Я настільки захопився, що почав вивчати алгоритми, хоча комп’ютера у мене тоді не було.

Незабаром мені його подарували. Але він був старим, і в ньому не працював запам’ятовувальний пристрій. Доводилося щоразу заново набирати програми, не можна було завантажувати ігри. Тому я придумував і писав їх сам – розвивав уяву і навички програмування. Це був всесвіт, де можна створювати свої світи (усміхається).

З сучасними технологіями я познайомився вже під час навчання на факультеті інформатики в Кримському інженерно-педагогічному університеті. Через деякий час пройшов конкурс на створення інтернет-магазину: завдяки новій роботі дізнався, що таке WEB, SEO та як працює бізнес.

– Як ви потрапили в OLX?

– У 2013 році я подав резюме ще тоді в Slando на позицію розробника, який би підтримував внутрішні CRM-системи. У мене вже був досвід роботи як в веб-студіях, так і в продуктових компаніях. Продакт-менеджер зацікавився, і мене запросили на співбесіду.

Відразу сподобалася доброзичлива та вільна атмосфера в компанії, спільні цінності, колектив. Люди не просто ходять в офіс, а створюють нове та змінюють світ на краще.

Спочатку працював у продакт-відділі. Потім ми переїхали у новий офіс, почав формуватися підрозділ бізнес-аналітики, де я зараз. Створюю та підтримую внутрішні системи: вони допомагають команді працювати. Мені подобається робити речі, якими користуються мільйони людей.

Про «пропаганду» інновацій та автоматизації

– Як можна описати вашу роль у компанії?

– Завдання дата-інженера – розробляти інфраструктуру для доступу до даних і для їхнього аналізу. Це можуть бути як готові рішення, наприклад, інтеграція Amazon-сервісів, так і власні розробки аналітичних систем, які об’єднують потоки даних в єдиному інтерфейсі.

Певною мірою займаюся «пропагандою» інновацій та автоматизації. Без першого компанія не стане лідером на ринку, а друге допомагає економити сотні людино-годин. По суті, я – сполучна ланка між аналітиками і розробниками.

– Що повинен знати і вміти дата-інженер?

– Знати, як працювати з базами даних, глибоко розуміти SQL, бути знайомим з розробкою програм, знаходити ділянки, де можна автоматизувати процеси в компанії.

Ще потрібно критично мислити, бути копітким, перевіряти кожен крок, тому що «машина» не вибачає помилок. Важливо вміти чути колег, щоб разом вирішувати проблеми і завдання.

– Чи можна виділити особливості в роботі з платформою OLX?

– Міжнародна платформа і величезна кількість даних для досліджень – рай для аналітика. Ми постійно обмінюємося ідеями з колегами з інших країн, переймаємо досвід одне одного, завдяки чому компанія швидко розвивається.

Потрібно проявляти ініціативу, помічати закономірності. Тому з’являється багато можливостей для навчання (є безкоштовні онлайн- і оффлайн-курси), творчості, просування і реалізації своїх ідей.

– Ви щось запозичуєте в зарубіжних колег?

– Наприклад, у Avito (найбільший майданчик оголошень в Росії, частина OLX Group – ред.) ми переймаємо технології в сфері машинного навчання. Спочатку придумуємо нововведення, перевіряємо, чи немає його серед реалізованих у них, дивимося на результати і впроваджуємо у себе. З недавнього – виявлення дублів картинок в оголошеннях, алгоритми пошуку шахраїв, способи боротьби зі спамом.

«Мені подобається створювати речі, якими користуються мільйони людей»: інтерв'ю з дата-інженером OLX Михайлом Макаренковим

Про виклики в роботі та «творче руйнування»

– Як побудований робочий процес у вашій команді?

– Наша команда ділиться за напрямками: монетизація, Data Science, аналітика, розробка/автоматизація.

Одна частина роботи – сервісна підтримка інших відділів. Це може бути вивантаження аналітики з бази даних, наприклад, за кількістю продажів або розміщених оголошень. Також наш відділ регулярно виконує запити для ЗМІ (наприклад, вартість квартир або популярні товари). Ми намагаємося отримувати такі завдання заздалегідь, щоб планувати час. Ще супроводжуємо вже реалізовані проєкти, наприклад, блог OLX.

Водночас у нас є власні завдання та цілі – глобальні та індивідуальні. Кожен співробітник може пропонувати проєкти і працювати над ними.

– Над чим ви працюєте зараз?

– Над автоматизованою системою для команд письмової та голосової підтримки, модерації. Вона інтегрує телефонію в бази і процеси компанії, видає аналітику, допомагає підвищувати продажі.

Ще у нас є система Upsell – велика CRM-система для телефонії, яка впроваджується в усі робочі процеси і допомагає службі підтримки приймати дзвінки від клієнтів. Я брав участь в її створенні як back-end розробник разом з фахівцями з баз даних, JS-розробниками, інженерами.

Черговий проєкт – CRM-система програми «Працюємо за правилами» для прийому скарг від Асоціації фахівців з нерухомості (рієлторів) України, за допомогою якої ми очищаємо платформу від неякісних оголошень.

– Що найскладніше у вашій роботі?

– Боротися з т.зв. ad hoc-завданнями (специфічними, нестандартними – ред.), оскільки вони заважають проєктній роботі. На щастя, нам це вдається завдяки автоматизації і критичного підходу: важливо вчасно зрозуміти, точно зафіксувати і класифікувати тип вхідних завдань. Завжди вдумуватися в них і обговорювати з колегами.

– А є ймовірність, що в недалекому майбутньому ваші обов’язки буде виконувати штучний інтелект?

– Я прихильник ідеї «творчого руйнування», коли старі види виробництва замінюють на інноваційні. Тому оптимістично ставлюся до штучного інтелекту.

Про прагнення все автоматизувати

– Якими досягненнями ви пишаєтеся?

– Наприклад, BI CRM – аналітична система, яка об’єднує менеджерів і аналітиків, водночас у центрі уваги залишаються дані. Наприклад, з її допомогою можна за певними критеріями автоматизувати пошук недобросовісних користувачів, що економить час спеціалістів служби безпеки. Щомісяця нам надсилають тисячі таких запитів, і без цієї системи ми б вивантажували потрібні дані вручну.

Також я основний розробник блогу OLX, згаданої програми «Працюємо за правилами» для розділу «Нерухомість», системи прийому та зберігання скарг про шахрайство, довідкового сервісу для OLX Узбекистан.

Вважаю важливим популяризувати науку про дані, оскільки в нашій країні є перспективи для швидкого розвитку цієї галузі. Тому просуваю свій блог про Data Science в Україні.

Оскільки я прагну все автоматизувати, то ще розробив тематичний агрегатор (усміхається). Кілька разів на день він збирає новини та навчальні матеріали з Data Science з різних джерел.

– Чи є у вас правила балансу між роботою та особистим життям?

– Я сімейна людина, і ніщо не замінить гру з маленькою донечкою. Проте, не можу жити без пізнання чогось нового. Тому практично щодня читаю книжки або дивлюся лекції TED.

– Що з прочитаного справило на вас найбільше враження?

– З недавнього – «Чому нації занепадають» Дарона Аджемоглу і Джеймса Робінсона, а також «Раціональний оптиміст» Метта Рідлі. У першій книжці автори аналізують і прогнозують, що чекає на нашу країну і весь світ. У другій розкривається ідея, що у людства є хороші перспективи, якщо ми будемо діяти разом.

– Що б ви могли назвати своїми кар’єрними уроками?

– Не боятися нового. Є простий закон теорії ймовірності: що більше спроб ви робитимете, то вірогідніше досягнете своєї мети.

Текст: Світлана Васильченко

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

Інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою – про те, як змінилася їхня робота, підтримку одне одного та як OLX допомагає своїм користувачам розвивати бізнес під час війни.