Усе складно (але можливо): 5 «коронавикликів» для пошукачів та як їх подолати

585
Додати
до обраних
Поділитися

Через закриття бізнесів та масові звільнення знайти гарну роботу стало складніше. Проте можливості є, якщо знати, до яких викликів та як підготуватися.

Порадами, як «блакитним комірцям» шукати роботу в складні часи, з редакцією блогу OLX поділилася Вікторія Береза, голова департаменту рекрутменту компанії Lugera Ukraine, профіль якої – пошук та підбір персоналу, зокрема на лінійні позиції.

Виклик 1. Вакансій у багатьох сферах поменшало

«Коронакриза завдала збитків усім сферам бізнесу – від малих локальних компаній до міжнародних корпорацій, які представлені в Україні», – зазначає експерт. Найсильніше постраждали такі галузі, як готельний бізнес, громадське харчування, розваги: кількість вакансій у них, за даними компаній, зменшилася вдвічі й більше.

Багато роботодавців призупинили набір кандидатів. Зокрема через це значно скоротилося число стартових пропозицій для працевлаштування – тепер молодим фахівцям ще складніше знайти першу роботу.

Водночас карантинні обмеження сприяли розвитку певних сегментів бізнесу – вони не лише втримали ринкові позиції, а й навіть зміцнили їх. «Наприклад, серед таких галузей – фармацевтика, продуктовий ритейл, таксі тощо», – перераховує Вікторія Береза.

Рішення: підготувати резюме для пошуку вакансій у стабільних галузях

Якщо зараз ваша компанія працює стабільно, проте входить до «зони ризику», тобто працює в одній зі сфер, які постраждали внаслідок кризи, – є сенс підстрахуватися й мати запасний план. Подивіться актуальні вакансії, проаналізуйте свої знання та навички, оновіть резюме. Навіть якщо роботодавець буде змушений піти на звільнення, ви зможете швидше й простіше знайти нову роботу.

Виклик 2. Умови роботи в низці компаній погіршилися

Насамперед у тих, де й до карантину до прав працівників ставилися безвідповідально. Криза стала «лакмусовим папірцем», який проявив, де піклуються про співробітників, а де – тільки заявляють про це. «Затримки або повне припинення виплати зарплат, примусова відпустка за свій рахунок – на жаль, до цих заходів вдалося багато компаній», – ділиться рекрутер.

Згідно з опитуванням «Прозорий бізнес – білі зарплати», яке Lugera Ukraine та Європейська бізнес-асоціація провели в 2019 році, 37% учасників зазначили, що їм не важливо отримувати «білу» зарплату, незважаючи на переваги офіційного працевлаштування (гарантії виплат, оплачувані лікарняні та відпустки тощо). «2020 рік та криза, що його супроводжує, – це шанс усвідомити: там, де панують «сірі» схеми, годі й говорити навіть про елементарний соціальний захист», – вважає Вікторія Береза.

«Білі» компанії, де офіційно оформлені трудові відносини, під час карантину здебільшого намагалися підтримати працівників. Навіть якщо на таких підприємствах звільняли людей, робили це етично, з дотриманням законодавства та необхідними виплатами. А на віддалений режим переводили зі збереженням або незначним скороченням зарплат, завдяки чому команда втримала фінансову стабільність.

Рішення: щоразу оцінювати надійність роботодавця

Читайте новини та відгуки працівників на сайтах, у соцмережах – подумайте, чи варто приєднуватися до організації, яка не дбає про персонал у складні періоди. Адже під час майбутніх криз тактика, швидше за все, буде тою самою.

Під час співбесіди кандидатам варто ще докладніше розпитувати потенційного працедавця, як він піклується про людей – наприклад, чи вдалося зберегти колектив під час кризи, яка політика компанії щодо здоров’я команди (придбання засобів індивідуального захисту, трансфер в умовах обмеженої роботи транспорту тощо).

Вікторія Береза, голова департаменту рекрутменту компанії Lugera Ukraine
Вікторія Береза, голова департаменту рекрутменту компанії Lugera Ukraine

Виклик 3. «Продати» навички стало складніше

Одна з головних причин – у компаніях вивільнилося багато гарних фахівців із широким набором навичок, конкуренція зросла. Роботодавці не втрачають можливості залучити цінних кандидатів, часто на нижчу винагороду, ніж до кризи, обирають найкращих із найкращих.

«Зараз багато компаній перебудовують свою роботу, щоб підвищити ефективність, та шукають нові напрями. Тому їм потрібні унікальні таланти. Не просто виконавці, а фахівці, які зроблять бізнес сильнішим завдяки своїм цінним знанням, досвіду та допоможуть йому розвиватися», – пояснює експерт.

Рішення: навчитися себе презентувати

Якщо кандидат має такі переваги – вузькі знання, навички, унікальний досвід – варто підкреслити це в резюме, мотиваційному листі та на співбесіді.

Щоб влучити в ціль, аналізуйте вимоги у вакансіях та створюйте резюме для кожного роботодавця. «Зараз пошукачам як ніколи важливо вказувати в резюме ключові компетенції та навички, які будуть актуальними на конкретній посаді в певній компанії», – наголошує Вікторія Береза.

Якщо кандидат має великий досвід роботи, що займає кілька сторінок, експерт радить уже на самому початку резюме розмістити перелік головних компетенцій та досягнень на минулих місцях роботи. «Це допоможе рекрутерам зрозуміти, чи підходить пошукач на вакансію, а останньому – швидше отримати зворотний зв’язок», – підсумовує експерт.

Посилити позиції на ринку праці можна й за допомогою мотиваційного листа: опишіть у ньому, за рахунок якого досвіду ви можете бути успішним на обраній позиції.

Якщо у вас немає перерахованих переваг, можливо, саме час їх отримати – пройти додаткове профільне навчання. Це значно посилить резюме та підвищить цікавість роботодавців.

Виклик 4. Вимоги до якостей кандидатів змінилися

«Головний наслідок карантину – компанії змушені поступово змінювати стандартні підходи до організації роботи, – ділиться Вікторія Береза. – Наприклад, якщо раніше віддалена праця була чимось екзотичним, то зараз роботодавцям доводиться перелаштовуватися – змінювати стиль управління та вчитися делегувати повноваження, довіряти співробітникам».

Тому, на думку експерта, зараз фахівці з підбору будуть враховувати не лише hard skills кандидатів (тобто специфічні професійні навички), а й компетенції, особисті якості.

Рішення: «прокачати» якості, цінні для роботи в нових умовах

«Найактуальніші – адаптивність, гнучкість, стресостійкість, самоорганізованість та здатність швидко навчатися», – вважає рекрутер. Це якості, які цінуються під час віддаленої роботи, коли немає безпосереднього контролю з боку роботодавця, а також в умовах постійних змін. Саме на них, якщо вони у вас дійсно розвинені, слід робити акцент у спілкуванні з представниками компанії.

Також наш експерт рекомендує готуватися до низки нових запитань на співбесідах. Наприклад, працедавці частіше питатимуть, як пошукачі пережили ізоляцію та нестабільність на карантині, – щоб оцінити стресостійкість. Або які проблеми заважали працювати віддалено, якщо такий досвід був, – щоб зрозуміти, наскільки кандидат організований. Ще, наприклад, чи готова людина повернутися на роботу в колектив: багато пошукачів переживають за своє здоров’я та бажають працювати онлайн, а компаніям важливо знати, чи можуть вони за потреби розраховувати на присутність фахівця в офісі.

Виклик 5. Умови на ринку праці поки диктують працедавці

До кризи компанії бідкалися, що не можуть знайти зацікавленого кандидата. Наразі мотивованих пошукачів стало в кілька разів більше: втрата роботи та доходів змусила багатьох  діяти більш активно.

Рішення: «підкупити» обізнаністю та мотивацією

Роботодавці використовують нагоду запросити до штату тих, хто має найбільше шансів стати лояльними та залученими працівниками. «На співбесіді пошукачу слід показати, що він знає історію підприємства та має чітку мотивацію до роботи саме тут, – впевнена Вікторія Береза. – Нерідко кандидати надсилають резюме, навіть не відкриваючи опис вакансії. І коли дзвонить рекрутер, вони не можуть ані згадати назву компанії, ані відповісти, чому їх зацікавила позиція». А це дуже важливо, бо від першої розмови залежить, чи запросять на співбесіду.

Отже, кількість вакансій зменшилася, тому пошукачам потрібно проявляти більше зацікавленості, щоб отримати бажану пропозицію. «Проте можливостей досі багато: компетентні та відповідальні працівники були та будуть затребувані за будь-якої ринкової погоди», – підсумовує експерт.

Текст: Катерина Маєвська

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.