Аналітика

40% українців готові надсилати передоплату за товар: результати опитування про безпечні онлайн-покупки

20 Серпня 2020
40% українців готові надсилати передоплату за товар: результати опитування про безпечні онлайн-покупки

Понад 9 тисяч користувачів OLX у червні пройшли опитування про безпечні покупки в інтернеті. Найважливішу роль в угоді відіграють відгуки про продавця: вони важливі для понад 50% опитаних. 81% респондентів купують товар на великих онлайн-платформах і тільки 10% не важливо, де здійснювати покупки.

Як розпізнати недобросовісного продавця

Згідно з результатами опитування, 53% українців час від часу здійснюють покупки в інтернеті, а ще 24% роблять це постійно. Водночас процес онлайн-шопінгу вимагає уважності користувача до деталей, щоб зменшувати шанси натрапити на недобросовісних продавців. Шахраї в мережі вдаються до методів соціальної інженерії, аби отримати особисті дані користувачів та доступ до коштів.

Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна, зазначає: «Існує п’ять найпоширеніших ознак, за якими можна розпізнати шахрая під час покупки: надто низька ціна чи унікальність пропозиції, маніпуляції терміновістю чи почуттям жалості, і, звісно, вимога внести повну чи часткову передоплату. Важливо вчасно розпізнати відпрацьовану схему, аби не натрапити на гачок шахрая».

Один з методів застрахувати себе від шансу натрапити на шахрая – купувати тільки на широко відомих, найбільших платформах з перевіреною репутацією. Понад 81% опитаних відповіли, що вони займаються онлайн-шопінгом саме на таких майданчиках. Ще 27% купують товари в невеликих онлайн-магазинах, а 10% поділилися тим, що їм байдуже, де саме «шопитися».

На що звертають увагу під час онлайн-покупок

Учасники опитування розповіли, що найбільшу роль під час вибору товару для них відіграють відгуки про продавця – для 53% цей показник є важливим. Це зазначили респонденти всіх вікових категорій.

Також покупці звертають увагу на те, як довго продавець надає свої послуги. У 40% опитаних більше довіри викликають ті підприємці, що пропонують свої товари та послуги протягом тривалого періоду. Для респондентів віком від 26 до 36 років та від 37 до 51 року цей показник є найважливішим – про це розповіли 43% опитаних.

Ще майже 36% українців заявили, що під час покупок орієнтуються на ринкову вартість товару чи послуги. Істотно нижча ціна, у порівнянні з середньою, може свідчити для покупців про низьку якість продукції або недобросовісність продавця. Найбільше уваги на вартість товару звертають опитані у віковій категорії від 17 до 25 років – понад 44%.

Також 35% респондентів відзначають важливість якості товару, а майже 34% – ресурсу, де продається річ. Причому обидва цих показники мають найбільшу вагу для аудиторії від 17 до 25 років — понад 40% опитаних цього віку зазначили, що для них це має значення.

Респонденти також зазначили, що для них  важливий метод оплати товару – це грає роль для 24% опитаних. І не дивно, адже доволі часто недобросовісні продавці просять перевести часткову чи повну передоплату на особисту картку. Нерідко це ознака шахрайства. Але результати опитування OLX показали: понад 40% українців все одно надсилають гроші продавцю до отримання товару.

Як оплачують товари

63% опитаних оплачують товари накладеним платежем. Ще 50% довіряють електронним платіжним системам, які під’єднані до онлайн-платформ. А 39% зазначили, що переказують кошти на картку продавця після отримання товару.

68% українців зазначили, що перевіряють адресу сайту та вносять платіжні дані тільки тоді, коли сайт їм знайомий та викликає довіру. 73% респондентів від 17 до 25 років завжди стежать за відповідністю платіжної системи та посилання, за яким переходять. Майже чверть респондентів вказали, що рідко звертають увагу на сайт оплати товару, а близько 8% українців не вважають за потрібне пересвідчуватися у безпеці платформи, де здійснюють оплату. Найбільше таких людей в категорії старше 52 років.

«Щоб додатково убезпечити себе від недобросовісних користувачів, можна звертатися до власних послуг доставки від онлайн-платформ. OLX Доставка гарантує, що гроші за товар від покупця до продавця потрапляють без розголошення платіжних даних і лише в тому випадку, якщо покупець забере товар після огляду», – ділиться Віктор Нобіуз.

Що робити в разі шахрайства

Якщо ви все-таки натрапили на шахрая, радимо зробити такі кроки для вирішення ситуації:

– якщо шахрай отримав доступ до даних вашої картки – зв’яжіться із банком та заблокуйте її;

– зверніться до служби підтримки ресурсу, де ви натрапили на шахрая: спеціалісти допоможуть обмежити діяльність облікового запису недобросовісного користувача;

– лише правоохоронні органи можуть знайти правопорушника – тому одразу зверніться в Кіберполіцію та подайте заяву про скоєний злочин до місцевого відділка.