Робота

«Складаємо текст вакансії так, як кандидат “гуглить”»: як мережа супермаркетів Varus знаходить співробітників на OLX (кейс)

30 Грудня 2020   
 543
«Складаємо текст вакансії так, як кандидат “гуглить”»: як мережа супермаркетів Varus знаходить співробітників на OLX (кейс)

На OLX Робота 29 тис. компаній щомісяця публікують оголошення для пошуку робочого персоналу. Цей ресурс відвідують 2,6 млн українців, а одна вакансія закривається в середньому за 12 днів.

Ми починаємо серію публікацій про роботодавців, які активно використовують OLX Робота, щоб знаходити співробітників. У першому матеріалі редакція блогу поспілкувалася з Дмитром Кордіним, HR-менеджером мережі супермаркетів Varus.

Фахівець розповів, як він наймає «блакитних комірців», які інструменти найкраще для цього підходять і чим підбір таких фахівців відрізняється від пошуку офісних співробітників.

Кандидату простіше відгукнутися на вакансію телефоном

У нас 100 супермаркетів у 20 містах України. Приблизно 20% магазинів – в Києві, 80% – в Дніпровському регіоні. Загалом у Varus працює до 10 тис. співробітників: близько 600 – в офісах, інші – на складах та в супермаркетах.

За останній рік ми відкрили 30 нових магазинів і продовжуємо розширювати мережу. Разом з цим зростає і потреба в нових співробітниках. У середньому ми наймаємо приблизно 100 чоловік на місяць.

У нас постійно відкриті близько 400 вакансій для лінійного персоналу: це касири, продавці, охоронці, вантажники, працівники складів. Посади, для яких не потрібна вища освіта і специфічний досвід. Багато людей розглядають їх як тимчасову підробіток, тому й плинність на них вища, ніж на офісних позиціях.

Вакансії публікуємо на OLX, сайтах із пошуку роботи, а також на сайті Varus. Найчастіше кандидати передзвонюють мені телефоном. З мого досвіду, більшість дзвінків надходить з OLX. Річ у тім, що сайти із працевлаштування зазвичай «заточені» під те, що пошукач там зареєструється, завантажить своє резюме і прикріпить його у відгуку на вакансію. Для лінійного персоналу це може бути складно – їм простіше подзвонити і обговорити всі деталі усно.

Функціонал OLX теж дозволяє прикріпити резюме, але для відгуку на вакансію це не обов’язково. Головне, що пошукач бачить номер телефону роботодавця. Він може навіть не реєструватися на сайті – людина просто натискає на кнопку «Показати телефон» і набирає рекрутера. Це великий плюс.

Ще цей онлайн-майданчик незамінний під час пошуку співробітників у маленьких містах і селах. Нещодавно ми наймали персонал для магазину в селищі Новомиколаївка Запорізької області. Про сайти із працевлаштування місцеві жителі нічого не чули, водночас з OLX вони знайомі насамперед як з платформою, де можна купити або продати одяг та інші товари. Тому вони охоче використовують її і для пошуку роботи. А ми за місяць змогли найняти 60% необхідних співробітників.

Пишемо «терміново», щоб людина знала, що вже завтра в неї буде робота

Підходи до складання вакансій для «блакитних» і «білих комірців» відрізняються. Якщо для офісних співробітників важливий докладний опис позиції і обов’язків, то для лінійного персоналу на першому місці практична інформація: графік, зарплата і адреса, де знаходиться місце роботи. Все інше – вторинне. Не всім навіть цікаво, чи є офіційне оформлення в штат компанії.

Ключові деталі ми зазвичай виносимо у заголовок вакансії. Вказуємо там посаду, вид локації (магазин або склад) і місто. Формат заголовка потрібно адаптувати до того, як кандидат буде шукати роботу в інтернеті. Швидше за все, людина напише щось на кшталт: «робота касир Київ». Тому ми стежимо, щоб потрібні ключові слова фігурували і в нашому тексті.

Якщо для позиції важливий графік роботи, його теж можна винести в заголовок. Наприклад: «Терміново потрібен охоронець на склад в Дніпро, доба через дві». Це відразу відсіє людей, яким такий розклад не підходить.

Ще ми іноді пишемо в заголовку слово «терміново». Це і спосіб привернути увагу, і правда – адже ми завжди шукаємо людей «на вчора» і хочемо закрити вакансію якнайшвидше. Завдяки такому формулюванню кандидат розуміє, що йому не доведеться довго чекати і, відповідно, сидіти цей час без грошей – він зможе вийти на роботу вже завтра.

Що стосується зарплати: якщо вона середня за ринком, то конкретну суму у вакансії можна не вказувати. Як показує мій досвід, на кількість відгуків це не впливає. Якщо людину влаштовує графік і місце роботи, про зарплату вона уточнить уже телефоном.

А от коли ми можемо запропонувати винагороду вище середнього, то є сенс вказати цю цифру в вакансії: тоді весь потік кандидатів піде до нас. Наприклад, нещодавно ми шукали комірника для розподільного центру в Дніпрі і написали, що пропонуємо оклад вище за ринковий. Зрештою отримали на 30% більше відгуків, ніж зазвичай.

«Складаємо текст вакансії так, як кандидат "гуглить"»: як мережа супермаркетів Varus знаходить співробітників на OLX

Дмитро Кордін, HR-менеджер мережі супермаркетів Varus

Не вміють красиво говорити, зате показують себе в дії

Для касирів, продавців, працівників складу та іншого лінійного персоналу не важливий досвід роботи – ми готові навчати їх з нуля. А тому в підборі таких співробітників робимо акцент на особистих якостях. Ці люди не завжди багато розмовляють і часто не вміють себе «продати», вони більше люблять працювати руками. Тому на співбесіді ми оцінюємо загальне враження від кандидата: наскільки людина здатна вчитися, благонадійна, проактивна, мотивована.

Деякі якості залежать від позиції. Наприклад, якщо шукаємо касира, то важливо, щоб людина була уважною, спокійною та орієнтованою на клієнта. А для вантажників це не принципово, адже в них геть інший рівень відповідальності.

Зазвичай усі нові співробітники протягом першого місяця проходять навчання під наглядом досвідчених колег. Потім у них місячний випробувальний термін: у цей час людина вже працює самостійно, а ми придивляємося до результатів.

Якщо бачимо, що на випробувальному терміні співробітник не справляється, але у нього є мотивація працювати, то йдемо на поступки, наприклад, продовжуємо йому навчання. Якщо ж видно, що людину цікавить тільки зарплата, а бажання якісного виконувати свої обов’язки немає, то з таким фахівцем доводиться прощатися.

Під час карантину нам почали телефонувати на 40-50% більше кандидатів

Коронакриза на нас практично не вплинула: як супермаркети, що торгують продовольчими та непродовольчими товарами, ми весь рік продовжуємо роботу в штатному режимі.

Як роботодавець ми помітили, що навесніта влітку на ринку збільшився попит на наші вакансії. Нам почали телефонувати на 40-50% більше кандидатів, причому людям було майже не важливо, що потрібно робити – аби працевлаштуватися. Думаю, це пов’язано з тим, що лінійний персонал – перші, кого скоротили в компаніях, яким довелося закритися під час активної фази карантину. Люди залишилися без роботи, тому їм було важливо якнайшвидше знайти заробіток.

Наш підхід до підбору співробітників за час карантину і пандемії не змінився. Єдине, ми звертали увагу на те, чи зможе людина добиратися на роботу, якщо транспорт буде тимчасово закритий або працювати з обмеженнями. Тому віддавали перевагу кандидатам, які живуть у пішій доступності від магазину або складу.

Утім, це не було основним критерієм відбору: якщо пошукач переконував нас, що проблем з поїздкою на роботу у нього не виникне, то ми розглядали й таких кандидатів.

На OLX закриваємо всі потреби з пошуку співробітників

На OLX ми публікуємо 100 вакансій на місяць. Ефективність розміщення оцінюємо за кількістю унікальних відгуків – тобто скільки разів користувачі платформи натиснули на кнопку «Показати телефон». У середньому 100 вакансій дають нам від 2,5 до 4 тис. таких відгуків. Цього вистачає, щоб повністю задовольняти всі потреби в усіх магазинах.

Для порівняння: на одному з сайтів із працевлаштування ми щомісяця розміщуємо 150 вакансій як для лінійного персоналу, так і для офісних співробітників. Там отримуємо 3-5 тис. відгуків на місяць.

За 100 вакансій на OLX ми платимо 3,5 тис. грн на місяць. Якщо потрібно закрити позицію якомога швидше, підключаємо послуги з просування: підняття публікації на верх пошукової видачі або покупка ТОП-оголошень (вакансія розміщується в спеціальному блоці над звичайними вакансіями). На це витрачаємо близько 700 грн на місяць. Відповідно, вартість одного відгуку на OLX – у середньому 1 грн (або 1,30 грн, якщо рахувати з витратами на рекламу).

Текст: Валентина Шимкович