Редакція блогу OLX продовжує серію інтерв’ю з працівниками компанії. Наш наступний герой – Олексій Ломоносов, керівник департаменту маркетингу OLX в Україні та Центральній Азії. Ми поговорили з Олексієм про головні компетенції маркетолога, навчаннія на робочому місці, а також відмінності між користувачами в різних країнах.
Про те, що драйвить маркетолога, душевність і мультифункціональні команди
– Олексію, як вас зацікавила сфера маркетингу?
– У бренд-маркетинг потрапив несподівано.
Я закінчив Національну металургійну академію України в Дніпрі, отримавши спеціальність менеджера із зовнішньоекономічних зв’язків у металургійній галузі. Однак студентський друг запропонував мені влаштуватися до них у компанію на посаду молодшого бренд-менеджера. Був упевнений, що маркетинг – це легко, тож погодився.
Сподобалися умови роботи й завдання. Привернув увагу і той факт, що компанія – турецько-українська, а спілкування з моїм маркетинг-директором, туркенею за національністю, було англійською мовою.
Мене цікавило все, що стосувалося стосунків між споживачем і продуктом, бренд-і трейд-маркетинг-комунікацій, а також R&D (дослідження ринку для розробки рішення, якого до цього не існувало – ред.). Усе це і стало основою, на якій надалі розвивалася моя кар’єра.
І тоді, і зараз мене драйвить кількість проєктів, які може реалізовувати маркетолог, глибина сенсів, що він створює, а також різноманітність можливостей для професійного розвитку. Для маркетологів відкритий шлях як у будь-який спеціалізований напрям, так і в топменеджмент, тому що вони охоплюють усі галузі роботи компанії.
Тільки мультифункціональні команди, коли маркетолог підключає менеджерів, фінансистів, розробників, допомагають компанії вигравати на ринку.
– Як почалася ваша кар’єра в OLX?
– На співбесідах завжди намагаюся зрозуміти, чи підходить мені роботодавець, чи підходжу я йому. Після першої розмови з командою OLX у травні 2019 року таких думок більше не виникало. Компанія пропонувала дуже цікаві завдання, з якими я міг впоратися. Ми спілкувалися протягом усього літа, і вже восени я приєднався до команди.
У мультинаціональних компаніях, наприклад, Nestlé і IDS Borjomi Ukraine, де я працював раніше, завжди підкреслюють важливість співробітників. Але ставлення до них усюди проявляється по-різному. У OLX я відчуваю душевність, особливий «мікроклімат», тут люди справді підтримують одне одного. Це унікальна особливість ДНК компанії, яка закохує тебе як працівника.
– Чого вас навчила ваша професія?
– На кожній посаді, яку я займаю, намагаюся об’єднати навколо одного завдання якомога більше людей, що виконують різні функції. Тоді процес прийняття рішення максимально поширюється всередині компанії. Завдяки цьому ми всією командою йдемо до мети, однаково розуміємо, чого потрібно досягти, і разом над цим працюємо. Тільки мультифункціональні команди, коли маркетолог підключає менеджерів, фінансистів, розробників, допомагають компанії вигравати на ринку.
Про збіг цінностей, швидкий запуск і експерименти
– Скільки людей працює в маркетингу OLX?
– Зараз у команді 15 фахівців. Ми закриваємо все, що стосується комунікацій, digital-напрямів (PPC, SEO, SMM, D2C marketing), B2B-маркетингу і зовнішніх маркетингових досліджень. Розраховую, що до кінця року наша команда ще виросте.
Ми фокусуємося на взаємодії з відділом з роботі з бізнес-клієнтами в Україні та Казахстані і пропрацьовуємо відразу всі категорії на OLX – для цих завдань потрібні додаткові «голови» й «руки». Як і актуальна команда, нові працівники займатимуться залученням і утриманням користувачів, запускати нові маркетинг-інструменти та комунікаційні кампанії.
– Який він – ідеальний працівник вашого відділу?
– Я шукаю в кандидатах певні компетенції, необхідні маркетологу: проактивность, уміння працювати в команді та аналітичне мислення.
Проактивна людина вигадує проєкти, а також підштовхує колег (і не тільки зі своєї команди) до рішень, ставлячи запитання «Чому не виходить?» або «Що треба виправити?».
Якщо працівник не може мотивувати інших, залучати їх до проєктів, то його робота не настільки ефективна. Маркетолог має знаходити те, що цікаво колегам у конкретному завданні. Тоді створюється синергія: всі готові шукати рішення, а не намагаються якнайшвидше закрити питання.
Ми багато тестуємо й експериментуємо, тому маркетолог повинен уміти працювати з інформацією та даними. Цілі та метрики проєктів допомагають відстежити ефективність наших рішень і відмовитися від того, що не працює. Тільки на інтуїції маркетолог довго не протримається.
Для маркетологів відкритий шлях як у будь-який спеціалізований напрям, так і у топменеджмент, тому що вони охоплюють усі галузі роботи компанії.
– Як ви розумієте, що перед вами «ваша» людина?
– Прошу розповісти про декілька кейсів із практики. Те, що вибирає кандидат, як описує обставини та учасників процесу – вже багато про що говорить.
У таких прикладах я намагаюся виявити важливі для позиції компетенції, а також те, якими цінностями керувався кандидат. Не вірю, що люди сильно змінюються протягом життя. Тому якщо на співбесіді я побачу «наш» патерн поведінки, з цим фахівцем ми точно спрацюємося.
Буває так, що іноді кандидату не вистачає якогоїсь навички, але він показує здатність рости й вчитися. Така зустріч, скоріше за все, закінчиться пропозицією роботи. Але якщо сильний фахівець не відповідає нашим цінностям, то з великою ймовірністю я не візьму його в команду.
– Наскільки швидко в колективі приймаються рішення?
– Завжди намагаюся залучити команду. Але якщо я бачу, що колектив не може визначитися з єдиним вектором руху або порозумітися, тоді включаюся та ухвалюю рішення.
Для мене важливіше зробити хай не вивірений на 100%, але вибір, і перейти до реалізації. Завдяки тестуванню і невеличким експериментам на початку роботи ми легко «відкотимося» назад у разі помилки, проаналізуємо отримані дані та виправимо недоліки. Таким чином замість нескінченних обговорень у нас є швидкі й правильні відповіді, які сприяють розвитку бізнесу.
Про стереотипи, турботу про екологію і навчання через проєкти
– Які помилкові переконання про OLX доводиться виправляти?
– Ми, як і сервіси доставки, банки й мобільні оператори, активно протистоїмо шахраям. На жаль, попри наші зусилля та інвестиції в боротьбу з ними, у майданчика досі є певні проблеми з репутацією.
Соціальна інженерія, незнання технологій і нездатність критично мислити часто стають причиною того, що користувачі можуть стикатися з обманом на платформі. Адже насамперед зловмисники намагаються вивесим людину за межі OLX, наприклад, у месенджери або на фішингові сайти. Туди, де ми вже не можемо її захистити.
Тому близько року тому наша команда почала навчати користувачів основ онлайн-безпеки. Наприклад, ми створили тематичний сайт Онлайн[за]хист. Уже бачимо результати за зверненнями користувачів у службу підтримки. Дедалі частіше люди розповідають про те, як їм вдалося уникнути обману завдяки нашим рекомендаціям. Кількість таких відгуків зростає і вже перевищує число скарг про шахрайство.
Крім того, досі існує стереотип, що OLX – майданчик тільки для покупки або продажу вживаних речей. Це накладає певний відбиток на всі категорії на платформі. Тому ми прагнемо донести користувачам, що платформа підходить для вирішення безлічі інших завдань і навіть ведення бізнесу.
– Що ви могли б назвати головними викликами для команди маркетологів і для вас як керівника?
– Якщо одним словом, то це – масштабування.
До минулого року ми фокусувалися на 1-2 ключових категоріях, розвивали їх, відтак перемикалися на інші. Зараз намагаємося одночасно «підняти» всі: «Робота», «Нерухомість», «Авто», «Бізнес і послуги». Також активно розвиваємо три крос-категорійні напрями: робота з бізнес-клієнтами, боротьба з шахраями і послуга OLX Доставка.
Мій виклик як керівника – створити умови, набір проєктів та завдань, які принесуть користь і маркетологам, і всій компанії. Упевнений, що максимальний розвиток відбувається завдяки on-the-job training, тобто безпосередньо через реалізацію проєктів. При цьому робота розвиває, тільки якщо вона цікава, змушує замислюватися, занурює в певний дискомфорт для того, щоб ви знайшли рішення.
Дедалі частіше люди розповідають про те, як їм вдалося уникнути обману завдяки нашим рекомендаціям. Кількість таких відгуків зростає і вже перевищує число скарг про шахрайство.
– Як транслюєте користувачам турботу OLX про екологію?
– Ми глобально досліджуємо тему впливу людини на природу. Підраховуємо, скільки води зберігаємо або як впливаємо на обсяг викидів СО2 за рахунок перепродажу вживаних речей на нашій платформі.
Свідомо не йдемо в помітні CSR-активності (проєкти корпоративної соціальної відповідальності – ред.), щоб наша комунікація не була сприйнята просто як PR. Не кричимо про прагнення до сталого розвитку, але продовжуємо рухатися в цьому напрямку.
Нас цікавлять проєкти з циркулярної економіки (circular economy) і спільного споживання (sharing economy) – їхні принципи лежать у ДНК компанії та її бізнес-моделі. Готові підтримувати і розвивати ініціативи громадських організацій, креативних і медійних агентств. Зараз якраз обговорюємо з декількома представниками ринку можливі варіанти співпраці.
Про важливість дії, роль малого бізнесу і відмінності ритейл-сфери України
– Без чого підприємцям не вдасться бути успішними у новому світі?
– Відчайдушна сміливість, здорова агресивність, нерозсудливість і відвага. Без цього складно почати бізнес і провести його через усі перипетії.
Ще підприємець повинен пам’ятати, що філософствувати та будувати стратегії – корисно, але при цьому обов’язково потрібно діяти. Без цього будь-яке рішення залишиться лише на словах. Тільки дія показує намір і дає результат.
– Які основні тренди маркетингу і ecommerce в 2021 році?
– Важливий тренд року – боротьба з шахрайством. Близько року тому ми стали офіційним партнером онлайн-гри «Zдолай Шахрая». Крім того, ми як майданчик створюємо найбільшу кількість трафіку на сайт Нацбанку, присвячений роз’ясненнями, як розпізнати шахрая.
Ще ми віримо в необхідність розвитку мікро- та малого бізнесів. Як і інші гравці ринку, переконані, що сила духу та інноваційність таких підприємців піднімуть економіку і поліпшать життя людей.
Робота розвиває, тільки якщо вона цікава, змушує замислюватися, занурює в певний дискомфорт для того, щоб ви знайшли рішення.
– Чим відрізняється маркетинг в Україні та Центральній Азії?
– Споживачі Казахстану і України поводять себе по-різному. Те, що я можу прямо сказати в нашій країні, потрібно трохи завуалювати, щоб це почули й сприйняли в Казахстані.
Наприклад, у них демонстрація переваги – важливий елемент у комунікації, а в Україні у багатьох це викликає здивування, нерозуміння і навіть зневагу. Однак маркетингові інструменти ми використовуємо ті самі: реклама в інтернеті, спецпроєкти в ЗМІ, навчальні програми, а також розсилки, статті в блог, відео.
Розвиток ecommerce у Казахстані на кілька років відстає від України. На це впливає традиція особистих продажів на східних ринках. Водночас казахи активніше українців пропонують онлайн саме послуги (манікюр, фарбування стін, перевезення меблів), а не товари. Тому категорія послуг на майданчику розвинена більше, ніж в Україні.
Про життя «трійками», список літератури та руку на пульсі
– Що зробило вас тим, хто ви зараз?
– Десь у 2012 році я усвідомив, що живу «трійками»: три роки тривають значущі для мене періоди, після чого зазвичай переходжу на новий рівень. Відкриття мене вразило, оскільки було новим з точки зору особистого і професійного розвитку. Отже, цим можна керувати.
– Ваші головні інструменти для саморозвитку?
– Найголовніший інструмент, про який я вже згадував, – on-the-job training. Тому добираю для себе й команди такі проєкти, в яких можна підкорювати нові «території» і виходити за рамки.
Відвідую конференції. Але не стільки для отримання нової інформації, а щоб зорієнтуватися в бізнес-просторі. Що турбує провідних гравців ринку? Ми не відстаємо? Знаємо про все, що відбувається в галузі? Якщо ми щось пропустили, то створюємо проєкти, щоб зануритися і вивчити невідоме.
Обов’язково потрібно діяти. Без цього будь-яке рішення залишиться лише на словах. Тільки дія показує намір і дає результат.
– Що допомагає зберігати баланс між роботою та особистим життям?
– Дуже люблю читати. У моєму величезному списку є й бізнес-література, і художня, і наукпоп. Нещодавно прочитав «Бесіди майстра Хай Тао про стратегію» Валерія Пекара, де в казках «зашиті» класичні поради з розвитку стратегії, маркетингу та інших галузей.
Раджу підписатися на Kyiv Bookworms Club, який координує генеральний директор Red Bull в Україні Тетяна Лукинюк. У групі обговорюють нестандартні книжки.
Іноді катаю на велосипеді. Я не фанат велогонок, але люблю виїхати за місто в ліс.
– Хто для вас авторитет, мотиватор?
– Немає конкретної людини. Швидше, тримаю в голові збірний образ, основа якого – ті самі компетенції, що я шукаю, наймаючи працівників. Це сміливий експериментатор і творець, який залишає після себе слід.
Текст: Олена Колесник