«Для кур’єрів, водіїв та продавців настав зоряний час»: інтерв’ю з керівницею OLX Робота Марією Абдулліною

1687
Додати
до обраних
Поділитися

Редакція блогу OLX продовжує публікувати інтерв’ю з працівниками компанії. Наша героїня – Марія Абдулліна, керівниця категорії OLX Робота. Ми поговорили з Марією про ейджизм, посилення тінізації та шахрайство на ринку праці, а також про речі, які допомагають робити свою справу.

Дедалі частіше говоримо про дискримінацію, бо бачимо проблему ринку

– Маріє, розкажіть, будь ласка, які найголовніші повідомлення ви зараз намагаєтеся транслювати на ринку праці?

OLX Робота – посередник між працедавцями та пошукачами, частина платформи з багатомільйонною аудиторією. Щомісяця категорію «Робота» відвідують 2,6 млн кандидатів, а більше 20 тис. компаній розміщують у нас свої вакансії.

Наші користувачі буквально живуть в «екосистемі» OLX, закриваючи тут багато своїх потреб – від покупки чи продажу речей до оренди житла або пошуку роботи. Завдяки цьому ми маємо проникнення в найвіддаленіші куточки України. Це дає можливість вивчати настрої українців, робити репрезентативні статистичні зрізи. А також – транслювати аудиторії важливі повідомлення.

Тому ми регулярно проводимо опитування кандидатів та роботодавців, досліджуємо настрої та гостроту тем – чи збігається бачення компаній і працівників щодо тих чи інших питань. Зараз звертаємо багато уваги на легальність працевлаштування, дискримінацію мам, ейджизм в Україні та ін. Відтак поширюємо інформацію про результати тематичних досліджень: публікуємо статті в нашому блозі, соціальних мережах, у медіа, розсилаємо пресрелізи, даємо коментарі.

Наприклад, збираючи дані про ейджизм, ми зробили цікаве відкриття: пошукачі заявляють про дискримінацію, а в компаніях її або не помічають, або навмисне відповідають соціально позитивно.

За відповідями працедавців, вони приймають на роботу людей старшого віку, фокусуючись лише на їхніх навичках. Але наші дослідження вказують на протилежне: існують вікові обмеження, коли робітників 45+ не зараховують до кадрового резерву, за рахунок якого можна закривати вакансії. Тому ми продовжуємо транслювати важливі теми, наближуючи суспільство до змін.

Компанії зазвичай розраховують знайти робітників «на вчора», особливо якщо йдеться про запуск виробництва чи відкриття нового магазину мережі. Очікування пошукачів – також про термінове працевлаштування.

– Як змінився сервіс OLX Робота за останній рік – найважливіші перетворення?

– До пандемії ринок праці був ринком пошукача: люди обирали серед великої кількості вакансій і часто були впевнені, що компанія сама має їх знайти. Тож у своїй стратегії ми фокусувалися здебільшого на працедавцях: прагнули дати їм ще ефективніші інструменти для пошуку персоналу в реаліях конкуренції за робочі руки.

Наприклад, ми створили візуальний редактор для оголошень про роботу. Тепер компанії можуть форматувати текст вакансії, структурувати його, розділяючи на необхідні блоки. Додатково у кожному оголошенні з’явилася «картка»-резюме з основними даними про розташування компанії, розмір зарплати, тип зайнятості та ін.

Під час пандемії ситуація змінилася: через карантинні обмеження та закриття різних закладів пошукачі більше прагнули знайти роботу. Тому ми зосередилися на інструментах, які допомогли б уже кандидатам працевлаштуватися.

Так на платформі з’явилися фільтри «Віддалена робота» та «Співбесіда онлайн» – пошукачі можуть швидко знайти роботу, яка відповідає їхнім потребам, і економити час. До речі, це принесло користь і компаніям, які могли отримувати більше відгуків завдяки зазначеному формату роботи.

Також запрацювали автоматичні рекомендації для кандидатів. Завдяки алгоритмам машинного навчання ми «зчитуємо» поведінку людини на ресурсі, відтак надсилаємо їй перший емейл чи пуш-повідомлення з пропозицією ознайомитися з деякими вакансіями. Якщо пошукач на них відгукується, набір рекомендованих пропозицій автоматично розширюється. Якщо ні – розсилка припиняється.

Для роботодавців ми створили річні пакети розміщень: після купівлі компанії можуть використовувати їх протягом 356 днів. Це дає їм змогу гнучкіше планувати підбір, не втрачаючи кошти, коли необхідно «заморозити» рекрутинг на кілька місяців.

Зацікавленість закордонних роботодавців в українцях – дуже висока. Тому нашим компаніям не варто розслаблятися і розраховувати, що працівники нікуди не подінуться.

– Як підвищуєте інтерес пошукачів до оголошень компаній?

– Для цього є спеціальні інструменти для реклами оголошень. При цьому в роботодавців, які регулярно шукають працівників на нашій платформі, є персональні менеджери. Вони допомагають досягти максимального ефекту від розміщення та промо оголошень з вакансіями.

Менеджер відстежує успішність «підопічних» клієнтів – чи немає просідання у кількості відгуків, наприклад, через коливання ринку. Відтак пропонує різні рішення: підключення промопослуг, відключення в разі відсутності конкуренції в конкретному регіоні, збільшення бюджету на рекламу тощо.

– Чого очікує роботодавець від взаємодії із платформою? А чого – кандидат?

– Ми працюємо з категорією робітничих спеціальностей, так званих «блакитних комірців». У цьому сегменті компанії зазвичай розраховують знайти робітників «на вчора», особливо якщо йдеться про запуск виробництва чи відкриття нового магазину мережі. Очікування пошукачів – також про термінове працевлаштування. Часто «блакитні комірці» мають нагальну потребу в грошах, бажано з погодинною оплатою.

Проте сторони часом не можуть синхронізуватися, щоб знайти одне одного. Наприклад, якщо HR-и великих компаній масово наймають людей, їм незручно приймати дзвінки від кандидатів, краще – відбирати за резюме. Водночас «блакитні комірці» віддають перевагу саме телефонному спілкуванню, адже здебільшого не знають, що і як писати в резюме, як його завантажити та надіслати. Крім того, вони швидко вибирають найкращі для себе умови та приймають рішення.

При цьому малому та середньому бізнесу телефонна взаємодія з працівниками цілком підходить. Їм також швидко потрібні люди в команду, але немає потреби у масовому наборі.

Тож у роботі з «блакитними комірцями» ми радимо великим компаніям бути готовими відповідати на дзвінки або ж узагалі не вказувати у вакансії номер телефону, якщо ніхто не відповідатиме на виклик.

Найкраще – спілкуватися в чаті на платформі або скористатися можливістю «прикріпити» до вакансії форму для збору відгуків. Це може бути Google-форма або зовнішня форма CRM-системи роботодавця. Посилання на неї потрібно вставити у спеціальне поле під час створення оголошення. Пошукачу повинно бути легко з телефону заповнити запропоновані компанією поля. У такий спосіб HR отримує дані в структурованому вигляді, а кандидат не стикається з проблемою додзвонитися в компанію.

Виграли ті сфери, які вирішували питання життєзабезпечення: транспорт, логістика, ритейл, частково виробництво. У травні 2021-го ми спостерігали максимальне зростання вакансій у цих галузях – такого не було навіть у 2020 році.

Україна матиме проблеми через виїзд майстрів за кордон

– Як змінився ринок праці за останній рік? Які сфери виграли від карантинів?

– Наша платформа – індикатор того, що відбувається в країні. Зупинили транспорт? Ростуть продажі велосипедів та самокатів. Потрібні маски або спеціалізований одяг? Отримуємо вибуховий попит на швачок та устаткування для шиття.

Для кур’єрів, водіїв, продавців, касирів, вантажників, сортувальників, охоронців настав зоряний час. Адже виграли ті сфери, які вирішували питання життєзабезпечення: транспорт, логістика, ритейл, частково виробництво. У травні 2021-го ми спостерігали максимальне зростання вакансій у цих галузях – такого не було навіть у 2020 році.

Водночас, як і раніше, компаніям складно закривати вакансії, де потрібні спеціальні знання та навички. Досвідчені зварювальники чи токарі виїхали за кордон або втратили кваліфікацію, бо довго не могли працевлаштуватися. А в українських навчальних закладах – застаріла матеріальна база, що лише посилює брак фахівців. Через це компанії починають самостійно «вирощувати» кадри на своїх виробництвах. Вони вчать з нуля, перекваліфіковують або «донавчають» робітників. Це поширена практика як в металургії, так і в агропромисловості.

– Що відбувалося з відтоком кандидатів за кордон під час карантинів 2020 і 2021 рр.?

– Протягом 2020 року, попри всі локдауни, чималий сегмент категорії «Робота за кордоном» не закрився. Компанії відправляли чартерні рейси за українцями, щоб доставити людей на сезонні роботи. Набір працівників тривав навіть із закритими кордонами, «про запас».

Закордонні роботодавці думають наперед і забезпечують пошукачам дуже хороші умови: супровід під час навчання, зустріч у країні приїзду, житло, допомога з документами. Через виїзд фахівців, зокрема у виробничій галузі, український ринок матиме великі проблеми в майбутньому.

Ніколи не робіть передоплат роботодавцю, не завантажуйте файлів та не переходьте за незнайомими посиланнями, бо це може бути фішинговий сайт або установка вірусу.

– Які, на вашу думку, ключові проблеми оголилися через пандемію та карантин?

– Зацікавленість закордонних роботодавців в українцях – дуже висока. Тому нашим компаніям не варто розслаблятися і розраховувати, що працівники нікуди не подінуться. Хоч тут і залишаються їхні сім’ї, дешевше житло та харчування, а деякі мають негативний досвід роботи за кордоном – все одно дедалі більше людей розглядає можливість виїзду.

Ще одна проблема – зростає тінізація трудових відносин. Малому та середньому бізнесу важко долати наслідки пандемії. Підприємці намагаються фінансово підстрахувати себе , не оформлюючи робітників. Так у них з’являються ресурси та простір для маневрів.

Великий бізнес часто має закордонні інвестиції, дотації від держави, тому здебільшого готовий брати людей на білу зарплату. Водночас такі компанії стикаються з іншою проблемою. Трапляється, що пошукачі самі відмовляються від офіційного працевлаштування, бо отримують субсидію, допомогу від держави, мають зменшені податки тощо.

Усе це – не проблема окремої людини чи компанії. Лише створення єдиного державного курсу допомоги може вивести трудові відносини із тіні.

«Для кур’єрів, водіїв та продавців настав зоряний час»: інтерв’ю з керівницею OLX Робота Марією Абдулліною

Навчаємо кандидатів безпечного пошуку роботи

– Онлайн-безпека – одна з найактуальніших зараз тем, зокрема і в працевлаштуванні. Чи звертаються до вас пошукачі, які стикалися з шахраями?

– Знаю близько 12 шахрайських схем, які ми відстежуємо. Зловмисники активно масштабують відпрацьовані схеми на ринки України, Росії, Білорусі, Казахстану.

Буває, що шахрайське оголошення з вакансією складене за всіма правилами. І щоб його виявити, необхідно зателефонувати безпосередньо за оголошенням або отримати зворотний зв’язок від пошукачів. Наприклад, зловмисники можуть запросити на співбесіду до офісу, якого не існує, пропонувати не ту професію та посаду, що в оголошенні, або навіть надіслати пакет документів, начебто необхідних для працевлаштування. Пошукачі сплачують такі посилки, а замість паперів отримують сміття.

– Як у такому випадку модеруються оголошення?

– Це максимально автоматизований процес: «машина» аналізує стоп-слова та словосполучення, які можуть бути ознакою шахрайства. Перевіряємо тексти на наявність закликів, щоб для спілкування пошукачі переходили у месенджери поза платформою, аналізуємо самі посилання та місця переходу. Річ у тім, що за межами OLX людина залишається тет-а-тет із шахраєм, і він може застосувати більше злочинних схем.

– Що порадили б тим, хто шукає надійну компанію?

– Чесний роботодавець завжди спілкуватиметься лише на платформі, адже розуміє – це гарантія захисту для всіх.

Номер компанії в оголошенні та номер для телефонної бесіди мають збігатися. Стережіться, якщо пропонують подзвонити на інший або короткий номер – дзвінок на нього може бути платним.

Ставте максимальну кількість запитань: уточнюйте назву компанії, розташування офісу, деталізуйте нюанси в описі вакансії, очікування від вашої роботи після працевлаштування. Шукайте в мережі інформацію про компанію з такою назвою, оцінюйте, наскільки реалістично її представник відповідає щодо умов роботи.

Ніколи не робіть передоплат роботодавцю, не завантажуйте файлів та не переходьте за незнайомими посиланнями, бо це може бути фішинговий сайт або установка вірусу.

Щоб навчити пошукачів бути обережнішими, ми публікуємо матеріали в блозі, робимо розсилки, надсилаємо пуш-повідомлення. Також є телеграм-бот для пошуку роботи – @olx_robota_bot, готуємо до запуску бота у вайбері. Тут створюємо бази знань, за допомогою яких ми поширюємо інформацію про безпечний пошук роботи.

«Машина» аналізує стоп-слова та словосполучення в оголошенні, які можуть бути ознакою шахрайства.

Прагнемо допомагати усім верствам населення

– На чому ви зосереджені як людина, що розвиває категорію OLX Робота?

– З глобального – створювати максимально простий, ефективний і доступний для кожного сервіс для пошуку роботи. Допомагати всім верствам населення, збільшувати кількість пропозицій для людей старшого віку, мам, студентів, людей з інвалідністю.

У найближчих планах – актуалізація дерева категорій, щоб більше адаптувати його до сьогодення, покращення взаємодії між роботодавцями та пошукачами. Також ми посилено працюємо над поліпшенням користувацького досвіду на платформі. І зовсім скоро плануємо порадувати як пошукачів, так і роботодавців новим функціоналом.

– Чим найбільше пишаєтеся за останній рік?

– Усі 3,5 роки, протягом яких я керую категорією «Робота», – це час викликів.

Найбільше пишаюся тим, що ми продовжуємо розвиватися навіть у складних умовах. Вийшли на точку зростання – перетнули межу в 60 тис. активних вакансій на ресурсі. Це рекорд для цього сезону, який перевищує показники навіть «доковідного» літа 2019-го. І це після стресового року.

Важливо відзначити, розміщення вакансій на OLX Робота – платне. Це багато говорить про довіру працедавців до нас, а також про те, що наш сервіс – ефективний інструмент для них. Пишаюся тим, що за цей час нам вдалося побудувати співпрацю з найбільшими роботодавцями України і привернути увагу до сегменту «блакитних комірців».

Вийшли на точку зростання – перетнули межу в 60 тис. активних вакансій на ресурсі.

– Ви – мама, яка одночасно і працює, і в декреті з догляду за немовлям. Як поєднуєте ці ролі?

– Саме те, що я – мама двох дітей, і допомагає мені перемикатися в умовах віддаленки. У кімнаті-робочому кабінеті я – працівниця компанії, за дверима – мама.

У мене спланований день: мій графік враховує робочі та домашні активності. Також ми з родиною обговорили важливі питання щодо моєї зайнятості. Старший син знає, наскільки мені важливе моє робоче місце, і поважає це, не стрибаючи поряд під час онлайн-зустрічей. З молодшою донькою, якій виповнився рік, завжди є хтось поряд.

Мій особистий лайфхак: робоче місце має виглядати й бути організованим саме як робоче місце. Це стіл, а не диван, окрема кімната, а не кухня. Також для створення потрібного настрою я вдягаю відповідний одяг і знімаю його одразу після закінчення робочого дня.

Органічно з’явився ритуал перемикання режиму «робота-дім»: одразу після роботи мені потрібно погуляти з дитиною у візочку, подихати повітрям у лісі поряд з будинком.

Текст: Олена Колесник

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

Інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою – про те, як змінилася їхня робота, підтримку одне одного та як OLX допомагає своїм користувачам розвивати бізнес під час війни.