Українці почали вдвічі частіше стикатися з шахраями в інтернеті, найбільше – в месенджерах: результати опитування

29697
Додати
до обраних
Поділитися

За півтора року відсоток українців, які звернулися б до правоохоронців через шахрайські дії, впав з 21% до 10%. Водночас кожен другий стикнувся зі зловмисниками в інтернеті, а кожен сьомий – втратив кошти через фішинг. Найбільше потерпають від онлайн-шахраїв мешканці Київської, Дніпропетровської та Харківської областей. Кіберзлочинці найчастіше атакують користувачів через популярні месенджери, а от електронну пошту для обману українців під час онлайн-шопінгу майже не використовують. Такі дані наводить OLX, згідно з результатами опитування 55 тис. покупців та продавців у серпні.

Кого обманюють найчастіше

За останні пів року 45% з опитаних українців стикалися зі спробами онлайн-шахрайства. Водночас минулого року цей показник був удвічі менший – 22%. Найчастіше з початку 2021-го атакують жителів великих міст – дві треті випадків. Хоч кіберзлочинці й намагаються активніше атакувати жіночу аудиторію, проте їхні жертвами однаково часто стають як чоловіки, так й жінки (40% та 60% відповідно).

До яких схем вдаються шахраї

Понад половина шахрайських випадків (54%) – продаж вигаданих товарів з передоплатою. На другому місці (28%) – фішингова атака, коли у месенджерах користувачам надсилали посилання на підробну платіжну форму. На третьому місці (11%) – шахрайство з надсиланням фейкових скриншотів / квитанцій про оплату товару. Схема з підставним кур’єром, коли приїжджає таксист і шахрай-покупець переконує швидко віддати йому товар, обіцяючи зарахувати кошти на рахунок продавця, – вже не така популярна, однак з нею стикнулися 7% користувачів.

Після фішингових атак шахраїв у 2021 році під час онлайн-шопінгу 14% жертв втратили свої кошти. Здебільшого (83% випадків) сторонні посилання на шкідливі сайти надходили у месенджери (Telegram, Viber, WhatsApp). Ще 6% жертв отримали фішингове посилання через SMS, а от через пошту шахраї практично не атакують українців – таких спроб зафіксували лише 2%.

Як українці захищаються від зловмисників

У порівнянні зі схожим опитуванням OLX у 2020 році, значно знизилася частка українців, які звернуться до поліції та Служби підтримки ресурсу у випадку шахрайства:

Що ви робите, якщо стикаєтесь із шахрайством в інтернеті?
(оберіть декілька варіантів)
2020 рік 2021 рік
Намагаюся розв’язувати свої питання самостійно 35% 41%
Розповідаю близьким 48% 32%
Звертаюся до Служби підтримки онлайн-ресурсу 58% 17%
Звертаюся до Кіберполіції 21% 10%
Не роблю нічого 17% 26%

«За останні пів року 6 тис. респондентів із 55 тис. опитаних отримували фішингове посилання від шахраїв. 18% українців, які стикалися із шахрайством у 2021 році, не знають жодного способу захисту своїх платіжних даних. А про методи протидії шахрайству 53% опитаних в цьому році вже дізналися з соцмереж, 34% – від друзів, 21% – з телебачення, а 15% – з освітнього сайту Онлайн[за]хист.

Майже 40% українців уже знають, що надіслані посилання від малознайомих людей можуть бути шахрайською атакою, тому не відкривають їх і не обговорюють фінансові питання в месенджерах, якщо співрозмовник поводиться підозріло. Кожний п’ятий перевіряє користувача за номером телефону, кожний сьомий – уважно вчитується в зміст сторонніх SMS та email-листів, а кожний десятий – перевіряє посилання сайтів, щоб не потрапити на шахрайський сайт-копію», – зазначив Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна.

В OLX додали, що найкращий захист від шахраїв — це уважність користувачів та знання базових правил безпеки.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
онлайн-безпека з OLX

Trust & Safety: онлайн-безпека з OLX

Що таке Trust & Safety, як створюється щоденний захист на OLX ✔️ Розглянемо три основних правила, які допоможуть уникнути шахрайства ✔️ Пройдіть тест: «Чи не натрапили ви на шахраїв?» ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.