8 запитань, які допоможуть вибрати нішу для бізнесу

8 запитань, які допоможуть вибрати нішу для бізнесу | OLX.ua

Припустімо, ви вирішили зайнятися онлайн-продажами. Перше, що потрібно вирішити для себе, – якими товарами торгувати. Зараз в інтернеті продають буквально будь-яку продукцію, а тому вибір величезний: від одягу, посуду та електроніки – до дитячих іграшок, аксесуарів для спорту і тортів на замовлення.

Про те, які запитання варто поставити собі, щоб грамотно вибрати нішу для бізнесу, ми розпитали Андрія Багріна, керівника групи продажів та розвитку бізнес-клієнтів товарних категорій на OLX.

Які товари мені цікаво продавати?

Продавцю важливо знатися на своєму товарі – від цього залежить результат продажів. Що краще ви знаєте свою продукцію, то якісніше зможете проконсультувати клієнта. І то більшим в нього буде бажання купити саме у вашому магазині.

Деякі продавці не хочуть заглиблюватися в особливості товару і під час спілкування з клієнтами відмахуються: «Читайте характеристиці на сайті, там все написано». Такий стиль комунікації неприпустимий: покупці йтимуть до конкурентів, а магазин – зазнавати збитків.

Якщо ви любите свою справу і щиро хочете допомогти покупцеві з вибором, людина це відчує навіть у листуванні в чаті. Вона залишиться задоволеною та радитиме вас друзям – і коло клієнтів розшириться завдяки «сарафанному радіо».

Тому насамперед сформуйте список категорій, з якими вам цікаво працюватиметься. Можливо, у вас є особистий «біль»: наприклад, ви не знайшли у своєму місті якісний мед, вивчили всіх доступних постачальників та замовляєте собі доставку з іншого регіону. Це може стати чудовою ідеєю для бізнесу – ймовірно, хороший мед матиме попит і інших мешканців міста.

А від усього, що не викликає ентузіазму, краще відмовитися – навіть якщо це популярний товар. Наприклад, якщо ви відданий шанувальник техніки на Android, то навряд чи можете бути переконливим, продаючи iPhone.

Чи має цей товар попит?

Коли у вас є попередній список товарів, потрібно визначитися, які з них мають більший і менший попит. Для цього проаналізуйте пропозиції на різних онлайн-майданчиках: чи багато продавців у тій чи іншій товарній категорії, який у них асортимент, яка цінова політика.

Скористайтеся Google Trends – це безкоштовний сервіс, який дозволяє відстежувати популярність пошукових запитів: як часто люди шукали той чи інший товар протягом останнього місяця, року, кількох років. Якщо бачите, що з кожним роком його шукають дедалі частіше – отже, найімовірніше, це вдалий вибір для онлайн-торгівлі.

Також можна почитати бізнес-медіа: різні дослідження ринку та статті, у яких експерти оцінюють потенціал того чи іншого товару. Деякі видання роблять спеціальні добірки продуктів, які мали найбільший попит минулого року – або лише набирають обертів і обіцяють «вистрілити» в майбутньому. Цю інформацію теж можна взяти до уваги.

Як часто цей товар шукають і купують на OLX?

Буває, що той самий товар на одному майданчику продається добре, а на іншому – ніяк. Тому окремий пункт – оцінити, чи є попит на потенційний асортимент саме на OLX.

Порядок дій такий самий, що й під час аналізу інших онлайн-платформ: потрібно проаналізувати кількість оголошень у вибраній категорії. Подивіться, скільки пропозицій знаходиться в ТОПі – так ви зрозумієте, як багато магазинів активно просувають свій товар.

Також зверніть увагу на те, чим саме інші продавці приваблюють покупців. Наприклад, дають гарантію від магазину, виконують роль офіційних дилерів або постійно влаштовують акції та розпродажі. Спробуйте оцінити, чи зможете ви з ними конкурувати.

До речі, серед продавців є стереотип, що нібито на OLX добре продаються тільки дешеві товари та гірше – продукти преміумсегменту. Так було 5-6 років тому, коли на майданчику торгували переважно приватні особи, продаючи вживані товари. Але зараз усе змінилося: на платформі працюють понад 36 тис. інтернет-магазинів з різними товарами.

Наприклад, у категорії «Мобільні телефони» третина оголошень – продаж техніки Apple, а це не найдешевший сегмент.

Чи можу я заробити на цьому товарі?

Будь-який бізнес – це про заробляння грошей. А щоб залишатися «в плюсі», потрібно добре продумати фінансову сторону: який дохід ви зможете отримувати і на який прибуток розраховувати.

З’ясуйте, за якою ціною вам вдасться закуповувати товар – або яка собівартість, якщо ви плануєте самі його виробляти. Потім визначіть, якою буде націнка, щоб конкурувати з іншими продавцями. Найчастіше покупці обирають пропозиції за середньою ціною: не найдорожчі та не найдешевші. Отже, під час формування націнки можна орієнтуватися на золоту середину.

Поширена помилка продавців-початківців – розглядати націнку як чистий прибуток. Але насправді потрібно врахувати статті витрат:

  • на просування товарів – в онлайн-торгівлі без реклами не обійтися;
  • на зарплату команді, якщо плануєте наймати помічників;
  • на упаковку, якщо хочете надсилати продукцію у фірмових коробках;
  • на пересилання – наприклад, якщо товар не викупили.

Тільки після того, як ви складете бізнес-план, розпишете доходи, віднімете витрати та визначите чистий заробіток – стане зрозуміло, чи вигідно торгувати саме цим товаром. Якщо сума здається надто маленькою, варто допрацювати бізнес-модель чи розглянути іншу нішу.

Де мені шукати постачальників?

Якщо у вас є стартовий бюджет, пошукайте гуртових постачальників та закупіть пробну партію товарів. Зазвичай гуртові компанії легко йдуть на контакт із новими продавцями – адже їм вигідно мати якнайбільше партнерів.

Можна звернутися безпосередньо до виробника, у такому разі попросіть сформувати для вас гуртову ціну: найімовірніше, знижка залежатиме від обсягу вашої закупівлі.

Ще одне джерело – китайські маркетплейси. Там можна зробити як гуртове замовлення, так і взяти для проби невеличку партію в роздріб. За словами підприємців, в Україні китайські товари чудово продають із націнкою 20-50%. А на деякі популярні позиції, як-от спіннери або попіти, у періоди ажіотажу вона взагалі досягала 150-200%.

Якщо ж бюджету на гуртову закупівлю немає, вам підійде дропшипінг. Це модель продажу, за якої ви берете у постачальника прайс-лист, розміщуєте його товари у себе в інтернет-магазині, а коли отримуєте замовлення – передаєте його постачальнику, і він сам надсилає покупцю посилку зі свого складу.

Перевага такої моделі в тому, що вам потрібно оплатити лише публікацію та просування оголошень, а решту робить постачальник. А недолік – у тому, що ви залежите від постачальника. Якщо раптом виявляється, що в нього закінчився товар, доведеться відмовити клієнту, через що може постраждати репутація вашого магазину.

Немає жодної інструкції, як вийти на хорошого постачальника. Потрібно не боятися припиняти роботу з тими, хто вас постійно підводить. Пробуйте співпрацю з різними компаніями – і тоді знайдете надійного партнера.

Чи є у товару сезонність?

Деякі товари мають попит цілий рік – наприклад, постільна білизна або миючі засоби для посуду. А деякі популярні лише у певний сезон: гірлянди – взимку, інвентар для городу – навесні, купальники – влітку, парасольки – восени.

Якщо ви націлилися на продукцію, яку активно купують лише кілька місяців на рік, варто заздалегідь подумати про суміжні товари, щоб вони забезпечили вам продажі в інші періоди.

Краще, якщо це будуть речі із близьких категорій. Припустімо, влітку ви продаєте бандани та парео, а взимку – шапки та рукавички. Або влітку – самокати, а взимку – лижі й санчата. Тоді магазин можна позиціонувати як щось цілісне: у першому прикладі – аксесуари, у другому – товари для активного відпочинку.

А що робити, якщо ви хочете продати товари, які ніяк не пов’язані між собою? Наприклад, пухові ковдри – для холодного періоду та сонячні окуляри – для теплого. У такому разі краще створити дві окремі сторінки на OLX і кожну просувати в «свій» сезон.

Чи можу я розширювати асортимент?

Що ширша лінійка товарів, то більше клієнти довіряють вам як продавцю. У їхніх очах магазини з гарним вибором здаються більш презентабельними та надійними. Отже, ви зможете отримувати більше замовлень. До того ж зі збільшенням асортименту росте ваш бізнес як такий.

На OLX є приклади, коли продавці зосереджувалися на кількох позиціях і за рік визнавали, що у них не зростають оберти, мало нових клієнтів. Річ у тім, що на майданчику регулярно з’являються сотні нових інтернет-магазинів із новими товарами. Вони переманюють покупців, пропонуючи їм трендові продукти.

Щоб залишатися конкурентоспроможним, потрібно постійно дивувати клієнтів. Стежити за тенденціями та пропонувати покупцям те, що найбільш актуально цього місяця та року.

Також можна розширювати асортименти за рахунок суміжних категорій. Наприклад, ви продаєте товари для спорту – додайте ще бездротові навушники. Це інша категорія, електроніка, але люди часто слухають музику під час бігу, плавання чи фітнесу. Цілком імовірно, що заходячи на вашу сторінку, людина і не думала про навушники для спорту – але побачить пропозицію і вирішить купити. Або ви як продавець можете підвести її до цієї ідеї під час спілкування.

У такий спосіб ви зможете підвищувати середній чек, а покупці будуть ще більш задоволеними.

Яку зону доставки я можу покрити?

Більшість товарів можна продавати у всій Україні, не обмежуючи себе одним регіоном. Але бувають винятки: наприклад, весільний торт навряд чи переживе доставку поштою – максимум у сусіднє місто з кур’єром.

А якщо ви продаєте послуги, то найчастіше зможете працювати лише у тих містах, де є члени вашої команди. Припустімо, ви займаєтеся встановленням вікон: спочатку треба відправити до клієнта замірника, потім – майстра з монтування.

Якщо географія продажів обмежена, важливо проаналізувати, чи вистачить покупців у вашому регіоні. Націленість на локальну аудиторію може стати перевагою: можливо, мешканцям вашого міста не вистачало саме таких товарів чи послуг, які ви пропонуєте. Закриваючи «біль» людей, ви отримаєте лояльних клієнтів.

На OLX є можливість рекламувати послуги по різних районах міста. Наприклад, Київ розділений на 10 районів – отже, ви можете створити 10 оголошень з різною геолокацією. Це підвищує ймовірність, що клієнт, побачивши свій район, зацікавиться саме вашою пропозицією.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка