• Укр
  • Рус

Як зарядити автомобільний акумулятор та що для цього потрібно

1131
Додати
до обраних
Поділитися

Рано чи пізно кожен власник автомобіля зіштовхується з тим, що акумулятор авто розряджається. Це може трапитися в будь-який, навіть у найбільш неочікуваний, момент. Причиною можуть бути ввімкнення габаритів на всю ніч, тривале прослуховування музики з вимкненим мотором та загалом сильне зношування акумулятора. У цій статті розповідаємо, як визначити рівень заряду акумулятора, як правильно заряджати акумулятор та що для цього потрібно.

Як визначити, що акумулятор заряджений або розряджений

Акумулятор подає електроенергію до фар, гудка та багатьох інших деталей автомобіля, у тому числі й до двигуна. Тому для користування машиною потрібно, щоб він завжди був заряджений.

Причини зниження заряду АКБ бувають різні. Проблеми можуть виникнути через корозію на пластинах батареї, коротке замикання, повне розрядження і навпаки «перезаряджання» пристрою (коли заряд АКБ відновлено, проте він залишається під’єднаним до зарядного пристрою).

У разі виникнення проблем із рівнем заряду АКБ, у водія є два варіанти: повністю замінити пристрій або ж використати зарядне для акумулятора. У другому випадку, перед тим, як зарядити акумулятор, необхідно визначити поточний рівень його заряду.

Визначення заряду АКБ залежить від моделі автівки. У нових машинах він має показник рівня заряду та щільності електроліту. Якщо з пристроєм усе добре, індикатор на верхній кришці батареї буде світитися зеленим кольором, якщо ні — червоним.

«Також показником несправного АКБ є його миттєве розрядження після заведення двигуна.»

  • Ареометр — прилад у вигляді поплавка з каліброваною шкалою для вимірювання густини рідини. Він дозволяє дізнатися щільність електроліту, показник зарядженого АКБ — 1,28 г/см³, розрядженого — 1,1 г/см³.
  • Мультиметр та навантажувальна вилка — дозволяють дізнатися рівень заряду АКБ. Для цього потрібно під’єднати один із пристроїв до акумулятора та дати на АКБ навантаження, з увімкненими фарами показник повинен бути не нижче 11,2 В, а під час запуску двигуна — не нижче 9,5 В.

Проводити перевірку краще високоточним приладом, похибка якого становить 0,1%. А перед самою перевіркою бажано не заводити авто декілька годин.

Як підготувати АКБ до зарядки

Перед тим, як заряджати акумулятор, його необхідно правильно підготувати. Цей процес складається з таких етапів:

  1. Акумулятор потрібно від’єднати від бортової мережі та зняти з машини. У випадку, коли часу обмаль, можна відімкнути тільки мінусовий дріт. У вітчизняних автівках він знаходиться з правої сторони АКБ, в іномарках — з лівої.
  2. Контактні схеми потрібно очистити від окису та мастила. Це необхідно для хорошого контакту під час заряджання.
  3. Поверхню АКБ бажано протерти сухою ганчіркою або змоченою в розчині з 10% кальцинованої соди чи нашатирного спирту.
  4. Якщо пристрій потребує обслуговування, потрібно обов’язково відкрутити пробки на кришці АКБ та зазирнути всередину. Якщо там мало електроліту, потрібно долити дистильованої води настільки, щоб вона повністю покрила пластини.

Після цієї процедури акумулятор буде готовий до заряджання. Тоді можна переходити до наступного етапу.

Правила безпеки під час заряджання акумулятора

Автомобільний акумулятор — це складний електрохімічний пристрій. Під час його заряджання відбувається виділення вибухонебезпечних речовин, тому необхідно дотримуватися певних правил безпеки:

  1. Руки та очі повинні бути захищеними спеціальними рукавичками та окулярами.
  2. Забороняється заряджати акумулятор у житлових будівлях (квартирах чи будинках).
  3. Заряджати АКБ потрібно на вулиці або в приміщенні, яке добре провітрюється.
  4. Забороняється заряджати акумулятор поряд із відкритими джерелами вогню. Під час заряджання акумулятора активно виділяється гідроген, який у суміші з киснем є вибухонебезпечним.
  5. Розетка, до якої під’єднаний АКБ, повинна мати запобіжник.
  6. Мінусовий контакт акумулятора має бути від’єднаний. Це захистить пристрій від замикання, а автомобільну техніку від пошкодження.
  7. Забороняється залишати акумулятор на зарядці без нагляду.
  8. Не варто надмірно заряджати акумулятор. Це може призвести до його перегріву та википання. Про повний заряд свідчить зелений колір індикатора АКБ.

Перед заряджанням акумулятора та у процесі дотримуйтеся наведених вище рекомендацій. Це вбереже вас, ваше авто та людей довкола від небезпечних ситуацій. І хоча є багато відео й інструкцій як це зробити самотужки, все ж краще довірити цю справу спеціалісту на СТО.

Як відбувається заряджання акумулятора

Приєднати АКБ до зарядки просто: до клем акумулятора потрібно під’єднати дроти відповідної полярності, а сам прилад — до мережі.

«Хоча найчастіше акумулятор розряджається в холодну пору року, заряджати його можна тільки при температурі 20-25°C.»

Загалом є три способи, як зарядити розряджений акумулятор:

  • заряджання при постійному струмі;
  • заряджання при постійній напрузі;
  • комбінований метод.

Кожен спосіб має свої особливості та потребує відповідного підходу.

Заряджання при постійному струмі

Заряджання АКБ постійним струмом є найбільш ефективним, проте потребує постійного нагляду. Для зарядки при постійному струмі використовуються такі зарядні прилади як Кентавр ЗП-210НП та Forte CB-15FP.

Те, скільки ампер потрібно для заряду акумулятора, залежить від його місткості. Тому потрібно постійно регулювати силу струму так, щоб вона складала 1/10 місткості акумулятора. Наприклад, якщо місткість становить 70Ah (ампер на годину), то сила струму повинна бути 7 ампер.

Зі збільшенням напруги в акумуляторі силу струму потрібно зменшувати. Під кінець заряджання в АКБ закипає електроліт, через що значно збільшується виділення небезпечних газів. Тому на фінальному етапі необхідно бути максимально обережними.

Заряджання при постійній напрузі

Заряджання АКБ при постійній напрузі є більш безпечним та не вимагає постійного контролю. Здійснити його можна за допомогою Deca FL 2213D, Deca Star Matic 120. Напруга під час такої зарядки становить 14,4 В, а після завершення заряджання загориться відповідний індикатор.

Єдиним недоліком такого методу є те, що акумулятор неможливо зарядити повністю, а лише на 80%.

Комбінований метод

Комбіноване заряджання акумулятора є найбільш поширеним. АКБ спочатку заряджається постійним струмом, а потім — постійною напругою. Весь процес автоматизовано, тому людині не обов’язково долучатися до нього. Після повного заряджання акумулятора пристрій автоматично вимикається. Для такої зарядки використовують зарядні пристрої на зразок Hyundai HY400, Deca STAR MATIC 90 та Auto Welle AW05-1208.

Пристрої, які здійснюють заряд комбінованим методом, бувають:

  • зарядні — працюють від джерела електрики;
  • пуско-зарядні — здатні не тільки відновити рівень заряду АКБ, але й запустити двигун автомобіля.

Також зарядні пристрої поділяються за конструкцією та типом роботи. Вони бувають:

  • трансформаторні — прості та ефективні прилади, єдиним їхнім недоліком є великий розмір та вага;
  • імпульсні — менш ефективні, ніж трансформаторні, проте мають значно меншу вагу та габарити.

Заряд АКБ — відповідальний, але досить легкий процес. Те, яким струмом заряджати акумулятор та який прилад для цього використовувати, залежить від можливостей власника авто й умов, за яких цей процес буде проходити. Заряджання при постійному струмі є найдешевшим, для заряджання при постійній напрузі потрібні вже дещо дорожчі прилади, а для комбінованого метода — найдорожчі зарядні прилади.

Скільки часу потрібно для заряджання акумулятора

Час заряду АКБ залежить від багатьох чинників, тому немає однозначної відповіді на запитання скільки заряджати акумулятор. На тривалість цього процесу впливає:

  • заряд акумулятора;
  • спосіб заряджання;
  • якість акумулятора та зарядного пристрою.

«Орієнтуватися необхідно на показники амперметра, індикатора пристрою та акумулятора.»

Зарядка при постійній напрузі триває близько доби. Показником повного заряду є опущена до нуля стрілка амперметра.

За умови заряджання постійним струмом процес займе орієнтовно 10 годин. Тривалість залежить від сили струму. Вирахувати його можна за формулою: місткість акумулятора потрібно поділити на показник струму та помножити результат на 1,2.

У випадку, якщо потрібно швидко зарядити акумулятор, можна скористатися способом експрес-заряджання. Для цього потрібно від’єднати клеми акумулятора, під’єднати зарядний пристрій, встановити максимальний рівень регулятора струму та увімкнути зарядний пристрій. Через 15-20 хвилин акумулятор буде заряджений. Проте цей спосіб рекомендується робити лише у разі крайньої потреби, оскільки через нього скорочується строк роботи АКБ.

Як строк служби акумулятора залежить від його зарядки

Для якісної та довготривалої роботи акумулятора потрібен відповідний догляд за ним. Середня служба АКБ становить 2-3 роки, хоча за умов хорошого догляду та правильного користування цей строк може бути й 4-6 років.

Використовуючи акумулятор, потрібно час від часу перевіряти рівень його заряду. Повне розряджання пристрою призводить до зменшення його місткості. Тому рекомендується завжди тримати його зарядженим та не допускати повного розряджання.

Також не варто зловживати методами швидкої підзарядки. А підзаряджання від акумулятора іншої машини не тільки погіршить стан обох пристроїв, а також є небезпечним для їхніх власників.

Від роботи акумулятора залежить робота всього автомобіля. Відповідальний догляд за ним забезпечить довготривалу службу пристрою та дозволить уникнути неприємних сюрпризів на дорозі.

Поділитися
Додати
до обраних
Автомобільний домкрат: види та як вибрати | Блог OLX

Автомобільний домкрат: які є види та як вибрати

Як вибрати автомобільний домкрат? ✔️ Який домкрат кращий для авто? ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.

Дізнайтесь про найцікавіше

Підпишіться на розсилку повідомлень про нові статті у нашому блозі. Оберіть рубрику або декілька рубрик, що вас цікавлять, і ми надсилатимемо вам сповіщення після публікації нових матеріалів.

Обіцяємо: це не буде занадто часто!