• Укр
  • Рус

Що таке стартап і з чого почати: перспективні напрями в Україні

24
Додати
до обраних
Поділитися

Вперше про стартапи заговорили в 1939 році. Тоді в США двоє випускників зі Стенфордського університету розробили власну ідею, яка базувалася на нових технологіях. Вони назвали свій бізнес стартапом (з англійського startup — запуск). Сьогодні їхній проєкт відомий як HP, виробник комп’ютерів та ноутбуків.

Що таке стартап: класичне тлумачення

Найбільш влучне тлумачення стартапу надав відомий американський підприємець Стівен Бланк. За його версією, стартап — це тимчасова форма організації, яка має знайти та реалізувати бізнес-ідею. Це обов’язково новий та унікальний проєкт, що швидко розвивається та отримує прибуток.

Отже, стартап — молодий проєкт з абсолютно новою ідеєю в основі, без прототипів у світі або країні.

Для реалізації ідеї потрібна згуртована команда із чітким розподілом обов’язків та інвестиції. Фінансування має надходити постійно, поки проєкт не здатний приносити прибуток та самоокуповуватись. Ідея вважається стартапом, якщо є:

  • інноваційність — новизна відрізняє цей бізнес від традиційних моделей;
  • інвестиції — переважно до цього залучають сторонні кошти;
  • мінімум часу для розвитку — ідея реалізується в обмежений час, у середньому до 6 місяців;
  • команда однодумців — самостійно підняти проєкт майже неможливо.

Більшість проєктів, які змогли реалізуватися, виходять на IPO (розміщення на біржі). Проте шлях від ідеї до реального прибутку ризикований. Отримують успіх приблизно 20 % стартапів.

Виділяють такі види стартапів:

  • товари чи послуги на продаж — проєкти із самого початку створюють для продажів (програмне забезпечення, платформи тощо);
  • масштабовані — споживацькі застосунки та додатки для бізнесу, що із залученням інвестицій збільшують потік клієнтів;
  • відгалужені — частина певного бізнесу, не з’являються з нуля;
  • соціальні — поєднують благодійні та некомерційні цілі без отримання прибутку.

Стартапом можуть бути копії іноземних проєктів, які налаштовано під конкретні потреби аудиторії.

Startup та звичайний бізнес: головні відмінності

Не кожен бізнес є стартапом. Засновники HP свого часу використовували звичайний генератор. Як резистор вони додали лампу розжарювання, що підвищило стабільність та зменшило собівартість техніки. Це нововведення і стало відмінною рисою стартапу.

Якщо ви плануєте відкривати власний бізнес, але не хочете ризикувати зі стартапами, то зверніть увагу на продаж готового бізнесу — вже продуманого та реалізованого продукту. Далі підтримуйте його на одному рівні або розвивайте традиційними методами. Інші корисні поради щодо просування бізнесу на OLX — шукайте на нашому Бізнес Хабі.

Стартап-проєкт — це новий бізнес, в основі якого є обов’язкове використання новітніх технологій, що раніше не застосовувалися. Наприклад, відкрити власний шоурум — це звичайний бізнес-проєкт. А відкрити шоурум із можливістю приміряти речі віртуально за допомогою штучного інтелекту — це вже стартап.

Основні етапи розвитку startup-проєкту

Існує стартап тимчасово. Зазвичай його розвивають до цілком самостійного бізнесу та продають великій компанії, але також проєкт можна розвивати й власноруч.

Виділяють шість базових кроків у створенні інноваційного бізнесу. Розподіл приблизний та залежить переважно від ніші, яку ви збираєтеся зайняти.

Етап Реалізація Особливості Фінансування
Pre-seed або зародження ідеї Чітка ідея та розуміння потреб цільової аудиторії Поки відсутній план реалізації Мінімальне залучення власних коштів
Seed чи становлення Вивчення ринку, попиту, мінімальний поетапний план Переважно аналітична робота та розрахунки ризиків Залучення перших інвесторів та краудфандинг
Модель Створення першої моделі або її прототипу Модель працює тільки з базовими функціями в теоретично ідеальних ринкових умовах
Альфа-версія Проєкт тестується малою кількістю людей для пошуку дефектів Перше просування продукту на ринку Створення венчурних фондів, оформлення договорів з інвесторами
Закрита бета-версія Проєкт уже працює та привертає увагу перших користувачів Укладення довгострокових договорів із партнерами Розподіл часток між інвесторами та засновниками
Відкрита бета-версія Постійно збільшується кількість користувачів, масштабне просування Перші продажі, угоди з клієнтами за потреби Повна самоокупність та отримання прибутку

Стороннє фінансування — це фактично обов’язкова умова для стартапів. Адже масштабного розвитку без залучення великих коштів очікувати не варто. Пошук інвесторів — поширена практика, а договір між власником стартапу та інвестором гарантує виконання обов’язків між сторонами.

Як створити стартап з нуля: поради

Генератори ідей — це не генії від народження. Є теорія вирішення дослідницьких завдань, яка допоможе звичайній людині створити ідею з нуля. Методика має чіткий алгоритм, який враховує соціальні упередження та технічні суперечності.

Станьте фахівцем конкретної галузі

Щоб створити якісний стартап, треба розумітися на ніші. Ви можете працювати в компанії аналогічного профілю чи спробувати себе в ролі керівника бізнесу.

Здобути досвід допоможе франшиза, де головні організаційні, логістичні, маркетингові стратегії вже побудовано. Знайти пропозиції щодо такої форми бізнесу можна на OLX.

Маючи досвід роботи всередині бізнесу в потрібній ніші, ви можете краще зрозуміти тонкощі організації, недоліки ринку. Тоді шанси на створення прибуткового проєкту збільшаться.

Знайдіть новий продукт для нового ринку

Нові ринки створюються щороку. Завдання перспективного підприємця — помітити цю новинку, визначити її перспективи та недоліки. Стартапи працюють на випередження. Тож вам треба пильно стежити за трендами, потребами та перспективами у світі бізнесу.

Визначте проблему та розв’яжіть її

Людство розв’язало далеко не всі свої потреби. Ідею для стартапу можна знайти навіть у побуті — не завжди треба лізти в складні промислові технології. Спробуйте записувати протягом тижня проблеми, з якими ви стикаєтесь. А потім пошукайте нетипові, але оптимізовані способи уникнення цих проблем.

За основу можете взяти будь-яку галузь. Наприклад у великому місті є проблеми з пошуком місця для паркування, прибиранням сміття у дворах, записом до лікарів, очікуванням доставлення тощо.

Покращте сервіс та якість

Можна взяти конкретну компанію, проаналізувати недоліки та неточності її роботи. Якщо ви приберете недоліки з якогось процесу і це суттєво полегшить роботу фірми — це також стартап.

Так ви знайдете ідею для власного бізнесу, яку потім можна вигідно продати. А також додатково розв’яжете питання якості роботи для іншої компанії.

Розраховуйте на майбутнє

Розглядайте перспективи, які можуть з’явитися через пів року або рік. Вміння прогнозувати та планувати допоможе швидше отримати прибуток та стати першим на новому ринку.

Як залучати інвестиції в стартап

Сьогодні українські стартапи шукають переважно два способи залучення коштів:

  1. Венчурні фонди — вони розпоряджаються чужими коштами заради вкладення в перспективні проєкти.
  2. Бізнес-ангели або меценати — представники власного капіталу, що шукають потенційно вигідні об’єкти фінансування.

Насправді джерел фінансування набагато більше. Можна використовувати власні заощадження, гроші друзів та родини, залучати інструменти краудфандингу (добровільного збору коштів — своєрідні донати). Для створення стартапу можна взяти кредит, але раціонально використовувати його на пізніх етапах розвитку, коли перспективи вже чіткіші.

Державні програми також підтримують молоді та перспективні бізнеси. Можете промоніторити доступні пропозиції від обласних та державних ініціатив.

Перспективні напрями розвитку стартапу в Україні

Свої ідеї зараз варто реалізувати на користь держави. Інновації для оборонного сектору та післявоєнна відбудова — головні тенденції стартапів в Україні в умовах воєнного часу.

На отримання гранту від дуальної програми Українського фонду стартапів найбільше подано заявок у таких галузях:

  • відбудова інфраструктури та будівель — створення технологічних парків, оптимізація реставрації пошкоджених будинків;
  • MilitaryTech і кібербезпека — програмне забезпечення, дрони та інші технології, що допомагають Збройним Силам;
  • HealthTech і здоров’я — проєкти для поліпшення надання першої допомоги цивільним та військовим;
  • FoodTech — ідеї стосуються «зеленого» аграрного бізнесу, екологічних ініціатив як, наприклад, виготовлення зубної щітки із целюлози;
  • EdTech — платформи з дистанційного навчання, покращення умов вивчення іноземних мов тощо.

Інвесторів можуть зацікавити проєкти щодо розробки сервісів для управління дистанційною роботою, онлайн-лікарні тощо. Тема диджиталізації звичайних процесів зараз набирає обертів. Якщо продукт стосується технологій IT та побуту, він може залучити більше уваги.

Держава може профінансувати якісні стартапи. За ініціативою уряду запроваджено низку програм для вибору релевантних бізнес-ідей. Кожна з них містить власні критерії.

Поширені помилки стартапів на початку

Навіть після того, як ви зрозуміли, що означає стартап і як його просувати, на початку у вас можуть виникнути такі типові помилки:

  1. Відсутність сформульованої мети. Через це можна значно відійти від першої ідеї та не створити взагалі нічого.
  2. Розмиті межі обов’язків у команді. Із самого початку треба визначати хто і за що відповідає у проєкті.
  3. Ігнорування юридичних правил. Стартап — унікальна ідея, тож одразу треба фіксувати право інтелектуальної власності.
  4. Поверхневе вивчення ринку. Без глибокого аналізу ви не можете запропонувати клієнтам щось вартісне.

Кожен стартап має шанси на успіх. Варто тільки створити чіткий бізнес-план та залучити інвесторів. Обирайте актуальні зараз напрями та реалізуйте ідеї, корисні глобально для суспільства або для окремих вузьких галузей.

Як скласти бізнес-план: структура та корисні поради

Поділитися
Додати
до обраних
Тепличний бізнес: як розпочати, що вирощувати та скільки можна заробити | Блог OLX

Тепличний бізнес: як розпочати, що вирощувати та скільки можна заробити

Скільки можна заробити на теплиці? ✔️ Що найприбутковіше вирощувати в теплиці? ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.

Дізнайтесь про найцікавіше

Підпишіться на розсилку повідомлень про нові статті у нашому блозі. Оберіть рубрику або декілька рубрик, що вас цікавлять, і ми надсилатимемо вам сповіщення після публікації нових матеріалів.

Обіцяємо: це не буде занадто часто!