«Працевлаштування – це історія про взаємну повагу між роботодавцем та кандидатом»: інтерв’ю з HR-дженералістом OLX Богданою Калитчук

926
Додати
до обраних
Поділитися

Редакція блогу OLX продовжує серію інтерв’ю з працівниками компанії. Наша наступна героїня – Богдана Калитчук, HR-дженераліст департаменту клієнтського сервісу OLX. Ми поговорили з Богданою про те, як знайти «своїх» людей у команду, що найважливіше для кандидата під час пошуку роботи, а також які виклики долають фахівці з персоналу.

Про річницю роботи, романтичну історію та «заглиблення» в людей

– Як ви потрапили у HR-сферу? Чим вона вас зацікавила?

– Навчаючись в Чернівецькому національному університеті ім. Ю. Федьковича на факультеті міжнародних відносин, я почала працювати у кол-центрі однієї компанії у сфері продажів. Уся моя робота була пов’язана зі спілкуванням з людьми. На останньому курсі вже обіймала менеджерську посаду в ритейлі, де керувала командою з чотирьох працівників. Я наймала та звільняла персонал, займалася навчанням, допомагала з адаптацією й розвитком співробітників, ще не розуміючи, що це вже HR-задачі.

Згодом, коли працювала в інших компаніях у сферах торгівлі, виробництва, юриспруденції, я вже цілеспрямовано обирала HR-позиції. Саме робота з людьми найбільше мене приваблювала, надихала та заряджала. Я з радістю «занурювалася» у людей: як їх можна об’єднувати, впливати на їхню взаємодію та результати роботи.

– Як почалася ваша кар’єра в OLX?

– З моїм працевлаштуванням в OLX пов’язана дещо романтична історія!

Я звільнилася з однієї компанії та збиралася відпочити й повчитися, перш ніж шукати щось нове. Відвідуючи різноманітні тренінги та семінари, потрапила на HR-тур в OLX, який проходив у листопаді 2019 року. Ґрунтовний підхід команди мене вразив. Тож коли через деякий час я побачила HR-вакансію в компанії, зрозуміла, що це знак!

20 лютого я відсвяткувала першу річницю роботи в OLX. Причому я встигла попрацювати в офісі всього три тижні, відтак почався карантин. З багатьма колегами ми навіть наживо жодного разу не бачилися (усміхається).

Про HR-різноманіття, швидке прийняття змін і чого вчить професія

– Які обов’язки HR-дженераліста в компанії? У чому відмінності від роботи HR-спеціаліста?

– Одразу зверну увагу, що класифікація HR-напрямів досить суб’єктивна. Різні компанії по-своєму розділяють таких співробітників.

Виходячи зі свого досвіду, я визначаю так: HR-спеціаліст – фахівець у певному функціональному напрямі. Наприклад, HR з рекрутингу, мотивації та розвитку, компенсацій і пільг. Суть роботи HR-дженераліста – у назві посади. Це людина, яка бере участь і підтримує всі HR-напрями в певній команді або компанії.

Якщо говорити саме про роботу в OLX, то мені як HR-дженералісту подобається різноманітність задач і можливість поєднувати функції. Зараз мені цікаво розвиватися в багатьох HR-напрямах. Минулого року в компанії відбулася велика трансформація, внаслідок якої рекрутинг відділився як окремий напрям. Тож зараз на мені більше задач із онбордингу, мотивації, оцінки, розвитку, а також частина операційної роботи, пов’язаної з HR-бюджетами та зарплатами.

– Якими навичками та знаннями повинен володіти такий спеціаліст, як ви?

– Наша професія – це постійне спілкування з людьми. Тому насамперед у HR-дженераліста мають бути сильні комунікативні навички. Коли шукаємо таких фахівців, то оцінюємо їхні усні та письмові вміння, досвід публічних виступів, майстерність у побудові стосунків з іншими, здатність дипломатично розв’язувати проблеми та конфлікти.

Сучасний світ – мінливий та непередбачуваний, тому дуже важливими стали адаптивність і гнучкість. До того ж HR має грамотно доносити всі зміни людям. А для цього необхідно самому розуміти, що відбувається, які наслідки, швидко реагувати на зміни, приймати рішення, планувати та бути ефективним.

Бізнес-орієнтованість також серед головних характеристик. Треба вміти бачити ситуацію очима кожного з учасників бесіди, конфлікту чи іншої комунікації, але тримати у фокусі задачі бізнесу.

– Чого вас навчила ваша професія?

– Те, що залишиться зі мною назавжди: вміння ставити запитання, вибудовувати діалог, розуміти мотивацію людей, спостерігати та коректно розпізнавати вербальні й невербальні сигнали.

Для мене важлива якісна комунікація. Ціную, коли на співбесіді отримую конкретну відповідь на конкретне запитання. Коли бачу, що кандидат може глибоко й чітко говорити про різні речі. Якщо ж людина «маневрує», я навчилася одразу це помічати й неодноразово повертатися до запитання, щоб все-таки отримати відповідь.

Про вибір цінностей та проблем, які подобається вирішувати

– Як ви розумієте, що перед вами людина, яка відповідає культурі OLX?

– Під час відбору керуємося цінностями компанії.

Ми з кандидатами можемо любити різну їжу, музику, подорожувати різними країнами, але якщо в нас збігаються цінності, нам буде комфортно працювати разом. Так, для команди OLX важливі відкритість, готовність ділитися досвідом, проактивність, вміння покладатися одне на одного, відповідальність. Цінуємо, якщо пошукач не приховує «незручних» моментів зі свого досвіду.

Упродовж усього процесу відбору ми зіставляємо OLX і людину. Але при цьому не лише ми вибираємо працівника, кандидат також обирає компанію. Тому має аналізувати, наскільки йому близькі її цінності.

Одного разу на вакансію менеджера з продажу ми отримали резюме пошукача, який тоді працював юристом. Він не відповідав нашим вимогам, але мене зачепив рядок у блоці «Хобі»: «Написання жартів та сценаріїв для розважальних шоу». В телефонній розмові я почула дуже дзвінкий голос, який розповів про бажання змін та свою мотивацію. Це й зіграло головну роль. У компанії шукали саме таких кандидатів – з приємним голосом та мотивованих. Юрист пройшов ряд зустрічей, навчання і невдовзі став одним з найрезультативніших продавців!

– Через що зазвичай доводиться відмовляти кандидатам?

– Головна помилка багатьох фахівців (не лише тих, хто шукає роботу) – вони не розуміють, що їх запалює у роботі, чого саме вони хочуть або не хочуть.

Мені подобається думка зі статті засновниці кар’єрного порталу Happy Monday: «Коли ти вибираєш роботу, то варто розуміти, які саме проблеми подобається розв’язувати». На жаль, не всі кандидати готові відповісти на це запитання ані собі, ані на співбесіді. Через це ми не можемо запропонувати умови, які запалювали б людину, допомагали їй досягти потрібного результату.

Також серйозна причина для відмови – коли внутрішня мотивація пошукача не збігається з тим, що ми шукаємо в людині. Наприклад, у службу підтримки користувачів важливо взяти людину, яка хоче та любить допомагати іншим. Якщо немає істинної любові до цього, то робота не буде ефективною, а сам працівник не отримуватиме задоволення.

– Як змінилася поведінка кандидатів під час карантину?

– Криза породила безробіття. Це збільшило кількість тих, хто відгукується на вакансії з пропозицією працювати віддалено. Також люди готові змінювати професію, погоджуватися на нижчий рівень зарплатні, обіймати нижчі посади.

«Працевлаштування – це історія про взаємну повагу між роботодавцем та кандидатом»: інтерв’ю з HR-дженералістом OLX Богданою Калитчук

Про працевлаштування як взаємну повагу, неідеальне резюме та що між рядків

– Що можна «розгледіти» в резюме кандидата, крім інформації про професійні навички, знання та досвід?

– Кандидати часто звертаються до знайомих HR-ів чи кар’єрних консультантів, які допомагають їм створити якісне резюме. Завдяки цьому їм вдається краще презентувати свої сильні сторони. Але інколи дійсність не збігається з тим, що написано в CV. Наприклад, ми бачимо там бажання розвиватися в продажах, а під час першого телефонного дзвінка з’ясовуємо, що кандидат не хоче працювати в цьому напрямі. Ба більше: навіть не пам’ятає, що написав у резюме.

Загалом те, наскільки розгорнуто пошукач пише про себе, як аргументує в супровідному листі, чому саме його варто взяти на роботу, як описує сильні сторони та зони зростання – показує, наскільки він відкритий.

Відсутність помилок та чіткість інформації вказують на рівень відповідальності та підхід до своєї роботи. Своєю чергою, не структурований текст, блоки, які очевидно «з’їхали» зі своїх місць, нечитабельний формат – говорять про те, що людина не вклала часу в те, щоб звернути на себе нашу увагу. Додатково це маркер того, як пошукач спілкуватиметься з клієнтами OLX.

Працевлаштування – це історія про обмін та взаємну повагу. Якщо людина доклала зусиль, щоб ми її помітили, ми так само радо віддаємо їй свої час та увагу, бо поважаємо її роботу.

Про амбасадорів, роль психолога та справжнє обличчя бренду

– Яких найголовніших помилок припускаються HR-и в роботі з кандидатами?

– Рекрутер або HR – це обличчя компанії та бренду.

Іноді фахівці з персоналу забувають, що від них залежить, як кандидат сприйматиме працедавця, що запам’ятає про нього, чи захоче знову відгукнутися на його вакансії. Наприклад, HR налаштовує потенційного члена команди проти компанії, якщо не надає зворотного зв’язку або робить це невчасно, не проговорює терміни, коли його можна буде отримати, примушуючи людей чекати та хвилюватися.

Якщо HR не розуміє суті тієї посади, яку потрібно закрити, не розуміє бізнес-процесів компанії, не готовий відповідати на запитання кандидатів, проявляє поверхневість та суб’єктивізм у судженнях – це теж негативно впливатиме на враження про бренд роботодавця.

– На чому варто фокусуватися HR-ам, щоб допомагати компанії бути лідером на ринку?

– Працюючи в інших компаніях, я проводила welcome-тренінги для стажерів. На цих зустрічах звучала особливо піднесено, коли говорила про масштаби бізнесу. Я реально відчувала ці емоції, тому могла передати їх і слухачам, запалити їх. Тож для HR-фахівця важливо щиро любити свою компанію, бути амбасадором бренду. Для цього потрібно постійно шукати та знаходити хороше й позитивне у досвіді компанії.

Фахівці з персоналу мають глибоко розуміти інтереси й потреби кандидатів та працівників – кінцевих «споживачів» роботи в компанії. І відповідно до цього вибудовувати комунікацію з аудиторією на сторінках в соцмережах, у HR-спільноті, достойно нести те, що вони – HR-и конкретного бізнесу.

– Які наразі головні виклики для вас у роботі з командою?

– У нашій галузі зараз повністю змінюється парадигма. Увага змістилася з потреб стейкхолдерів бізнесу на оперативне та правильне зчитування потреб клієнта. Саме рівень задоволеності клієнта й визначає пріоритети в роботі команди.

Раніше час та бюджет насамперед спрямовувалися на те, щоб дарувати емоції команді. Зараз у пріоритеті wellbeing, тобто їхнє відчуття благополуччя. Компанії приділяють дедалі більше уваги психічному здоров’ю працівників, забезпечують їм умови для підтримання балансу між роботою та особистим життя, аби попередити появу підвищеної тривожності, втрату орієнтирів. Тому, наприклад, в OLX ми влаштували цикл освітніх лекцій на цю тему. А в межах нашого департаменту ми щоп’ятниці зустрічаємося в зумі, щоб повеселитися та відволіктися від робочих питань.

За бажанням наші працівники можуть звернутися до нас по допомогу. Ми не професійні психологи, але можемо поділитися власним досвідом, показати варіанти виходу з кризової ситуації, вчасно зреагувати та при цьому не зашкодити людині.

Про відчуття свободи та фокус на власних бажаннях

– Що допомагає вам зберігати баланс між роботою та особистим життя, підтримувати гарний настрій?

– Баланс – поняття більше динамічне, ніж статичне. Під час робочого тижня багато чого йде за планом, тож на вихідних я насолоджуюся імпровізацією! Вдома кожну п’ятницю ми завершуємо смачною святковою вечерею, і це останнє, що я планую. Мене підтримує відчуття повної свободи.

Допомагають перемкнутися прогулянки та йога. Завдяки останній концентруєшся на власному тілі, на тому, що відбувається саме зараз. У такий спосіб відпочиваєш, адже втома приходить через постійні думки, прогнозування, плани, аналізи, рефлексії.

– Які книжки ви читаєте?

– Мене цікавить соціальна психологія. Зараз вивчаю психологічний аспект етногенезу та асиміляції – того, як формувалися роди, племена, нації. Також читаю книжку «Кінець звичного світу», де зібрані приклади, як рухи типу #blacklivesmatter або #metoo впливають на стосунки між людьми, корпорації та світ загалом. Цікаво розбиратися в цьому з точки зору психології.

Дуже люблю твори Чехова. Наприклад, «Палата №6», «Три сестри» та «Скрипка Ротшильда». Останній – розповідь про чоловіка, що постійно рахував свої витрати замість того, щоб фокусуватися на отриманому. Ціную Чехова саме за те, що зображені ним побутові ситуації досі актуальні. Зараз люди також частіше зосереджуються на тому, чого в них немає.

– Чи можна бути ефективним у нестабільний час?

– Коли вибиваюся з робочого графіка або опускаються руки, то даю собі можливість пережити ці відчуття. Після чого все відновлюється, знаходяться мотивація та нові сенси.

Так, під час карантину вдруге стала студенткою: отримую вищу освіту психолога в КНУ ім. Т. Шевченка. Відкриваю нові теми, через це розвиваюся як в роботі, так і в особистому житті. Орієнтація на власні бажання – те, що допомагає мені бути організованою та ефективною.

Текст: Олена Колесник

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

«Ми з командою рухаємося, як одне ціле»: інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою

Інтерв’ю з керівницею B2B Unit OLX Оксаною Скоробрехою – про те, як змінилася їхня робота, підтримку одне одного та як OLX допомагає своїм користувачам розвивати бізнес під час війни.