Робота

Ласкаво просимо: 9 порад, як успішно адаптувати співробітників

5 Лютого 2020   
 4
Ласкаво просимо: 9 порад, як успішно адаптувати співробітників

Компанії вкладають багато зусиль, часу та грошей, щоб знайти потрібних фахівців. Але все може бути марним, якщо роботодавець припускається помилок у період адаптації новачків: є ризик, що людина вигорить або навіть піде, і пошук доведеться починати з нуля.

Як допомогти працівнику відчувати себе комфортно з першого дня? Досвідом з редакцією блогу OLX поділилися експерти: Тетяна Козаченко, начальник відділу персоналу за напрямом «Виробництво і логістика» PepsiCo Україна, та Антоніна Марінченко, HR-менеджер «Укрпромінвест-Агро».

1. Будьте у тонусі

На думку Тетяни Козаченко, процес адаптації важливий для обох сторін. «Це завершальний етап підбору, коли співробітник та компанія можуть переконатися, що зробили правильний вибір. Створюється фундамент для успішної діяльності в майбутньому», – зазначає експерт. Якість адаптації впливає на ефективність співробітника, його лояльність до компанії, бренд роботодавця та багато іншого.

«У компанії можуть видихнути з полегшенням лише після того, як людина успішно пройде випробувальний термін. Це залежить не тільки від відповідальності самого працівника, а й умов, які створені в організації», – вважає Антоніна Марінченко.

HR-менеджер нагадує: початок роботи в новій компанії завжди пов’язаний з невизначеністю і стресом. Налагоджені процеси адаптації допомагають людині сфокусуватися та зрозуміти, як діяти, щоб виправдати очікування.

2. Залучайте з першого дня

Створити для новачка комфортні умови важливо буквально з порога. «Ми готуємося до приходу співробітника заздалегідь: організовуємо робоче місце, формуємо завдання та цілі на перший період, вибираємо наставника і складаємо план адаптації, – ділиться Тетяна Козаченко. – У компанії є спеціальний буклет новачка, вступний курс з екскурсією по заводу».

У перший день важливо не тільки показати робочі та побутові приміщення, зони відпочинку, а й познайомити з колегами.

3. Розповідайте про правила

Як і в інших організаціях, де налагоджений процес адаптації, в PepsiCo Україна новачків знайомлять з політиками компанії, структурою, правилами трудового розпорядку, посадовою інструкцією, забезпечують проходження інструктажів.

«У нас є карти навчання для ключових посад, які включають всі теоретичні та практичні аспекти, знайомство з основними документами, технологіями та обладнанням. Ми проводимо навчальні програми і курси для новачків, онлайн-сертифікацію», – перераховує Тетяна Козаченко. Чітка покрокова програма дозволяє спланувати, розрахувати необхідну кількість годин на кожен етап навчання.

Ефективні для адаптації т.зв. welcome-тренінги, мета яких – дати новачкам розуміння бізнесу і культури – допомогти зануритися в нове середовище.

4. Давайте сенс

Антоніна Марінченко звертає увагу: на етапі адаптації важливо не просто передавати інформацію, а працювати зі змістом. Причому на всіх рівнях та позиціях.

«Кожен співробітник повинен розуміти, що саме робить компанія та яка його роль, – акцентує експерт. – Наприклад, комірник фармкомпанії може просто вантажити ящики. А може робити це акуратно і вчасно, оскільки в них знаходиться інсулін, і своєчасна доставка рятує життя».

5. Залучайте наставників

Щоб співробітник не відчував себе розгубленим, йому необхідна підтримка. «У процес адаптації PepsiCo в Україні включаються керівник, фахівці відділу персоналу, охорони праці та наставники, – ділиться досвідом Тетяна Козаченко. – Останні починають працювати з новим співробітником з другого тижня, коли пройшли перші дні знайомства з компанією і колективом, та навчають робочого функціоналу».

У багатьох компаніях є також роль бадді – «товариша», колеги, який допомагає новачкові з організаційними та побутовими питаннями. Наприклад, підказує, де можна пообідати або до кого звернутися з проблемою.

Важливий момент: керівники повинні чітко розуміти, що новий співробітник – це не просто функція, «крутити гайки» або «робити зварювання». «Це людина, у якої є свої особливості. її важливо навчити не тільки технологій та правил, а й допомогти зорієнтуватися в корпоративному «кодексі етики», зрозуміти, які цінності та поведінку вітаються», – нагадує Антоніна Марінченко.

6. Подаруйте «вітальну коробку»

Корисна практика – дарувати новачкам т.зв. welcome-бокси, своєрідне матеріальне підтвердження того, що людину чекають в компанії. У такі набори може входити брендована продукція, корисна канцелярія, інформаційні матеріали, вітальний лист від топ-менеджера, чашка з логотипом та навіть солодощі. «Це допомагає людині відчути свою причетність до компанії і позитивне ставлення до себе», – вважає Антоніна Марінченко.

7. Ставте цілі

Популярна причина провалу випробувального терміну – співробітник не виконує поставлені завдання. Проблема в тому, що часом про них працівники повинні здогадатися самостійно.

«Вкрай важливо, щоб на самому початку адаптації роботодавець поставив перед новачком конкретні, вимірні цілі та встановив терміни, коли їх потрібно виконати», – коментує Антоніна Марінченко. І обов’язково – надав ресурси, щоб все реалізувати: потрібну інформацію, знання та навички, допомогу колег, інструменти, техніку, програми та ін.

8. Давайте зворотний зв’язок

«Щоб людям було комфортно, протягом усього адаптаційного періоду важливо підтримувати діалог, – переконана Антоніна Марінченко. – Необхідно регулярно запитувати, як йдуть справи, чи зрозумілі умови і завдання, чи потрібні додаткові ресурси, знайомства, підтримка. А зі свого боку – відзначати, наскільки успішно співробітник виконує завдання, чи потрібно щось змінити, щоб він зміг успішно пройти випробувальний термін».

Наприклад, у PepsiCo Україна, для підтвердження успішності навчання та кваліфікаційного рівня співробітник складає іспит. «Так у новачка з’являється впевненість для самостійної роботи. Водночас підтримка наставника залишається», – зазначає Тетяна Козаченко.

9. Запрошуйте на каву

«Відмінна практика – кава-брейк з керівником: коли, наприклад, начальник відділу запрошує нового працівника на неформальну бесіду», – ділиться Антоніна Марінченко. Так само можуть робити і колеги: взяти новачка на посиденьки у п’ятницю або чийсь день народження.

У деяких компаніях навіть грають на випередження: співробітники знаходять майбутнього колегу в соцмережах ще до виходу на роботу і знайомляться – таклюдина заздалегідь відчуває себе впевнено.

Текст: Катерина Маєвська