Робота

Ринок праці на карантині: що відбувається і як пережити турбулентність

26 Березня 2020
Ринок праці на карантині: що відбувається і як пережити турбулентність

Пандемія коронавірусу сколихнула економіку та суспільне життя в усьому світі. А загроза поширення COVID-19 в Україні та оголошений карантин за лічені дні перевернули ситуацію в бізнесі і, відповідно, на ринку праці.

Що зміниться в сегменті «блакитних комірців»? Які категорії персоналу потраплять під скорочення, а які, навпаки, будуть затребувані ще більше? Чи піклуються роботодавці про своїх людей, та які їхні дії законні?

Думками з редакцією блогу OLX поділилися експерти: Юрій Перч, територіальний директор кадрового холдингу ANCOR Ukraine, і Тетяна Перепіч, керівник групи кадрового супроводу аутсорсингової компанії UNISTAFF. Їхні компанії ведуть проєкти, які зокрема пов’язані з лінійним персоналом.

Хто в зоні ризику: «просіли» послуги і люкс-сегмент

На ринку праці дедалі частіше з’являються новини, що компанії, які зазнають збитків, звільняють людей. Тенденція, швидше за все, збережеться в цьому році – питання тільки у масштабах. Так, за даними опитування Американської торговельної палати в Україні (AmCham) і «Делойт» про вплив COVID-19 на бізнес, скоротити персонал у 2020-му планують 23% респондентів.

«Рішення роботодавців безпосередньо залежать від того, як змінився попит на їхні товари і послуги, – зазначає Юрій Перч. – Наприклад, у сферах логістики, виробництва та продажу товарів першої необхідності, особливо їжі, медичних препаратів, палива, – він зберігся, тому й працівники потрібні. А в люкс-сегменті активно наймати навряд чи будуть, оскільки він зараз практично «заморожений». Коли потрібно закуповувати їжу, маски та дезінфектори, люди мало думають, наприклад, про ювелірні прикраси».

Компанії з різним ступенем успіху адаптуються до змін. «Наприклад,у ресторанній сфері закриті всі заклади, але деякі перейшли на «онлайн-рейки» – замовлення і доставку їжі додому. Попит все одно впав, але це дозволило зберегти частину команди, зокрема кухарів», – уточнює експерт. Або, наприклад, деякі офіціанти на час карантину «перекваліфікувалися» в кур’єрів і доставляють страви клієнтам.

Що роблять компанії: від розвозки до «антистрес»-порад

Під час карантину всім рекомендується максимально перевести співробітників на дистанційний формат роботи. Однак майже третина компаній в рамках опитування AmCham і «Делойт» відзначили, що у них немає можливості зробити це для більш ніж 50% персоналу.

Трансфер. У секторі «блакитних комірців» труднощі пов’язані з тим, що їхні обов’язки найчастіше передбачають операції «на місці» (виробництво, будівництво, обслуговування тощо). За відгуками роботодавців, ситуацію погіршують ще й обмеження роботи громадського транспорту, тому деякі компанії організовують трансфер співробітників самостійно.

Захист. «Для тих, хто не може перейти на віддалену роботу, компанії намагаються забезпечити засоби індивідуального захисту, – розповідає Юрій Перч. – Але практика показує, що зробити це якісно готові тільки ті роботодавці, які вважають безпеку людей «альфою та омегою», оскільки ці товари сьогодні в дефіциті, а ціни завищені». Популярний спосіб захистити людей – температурний скринінг співробітників. Серед необхідних кроків – часте вологе прибирання, дезінфекція, провітрювання приміщень.

Щоб знизити ризики, компанії також обмежують переміщення робітників територією України і скасовують колективні зустрічі.

Підтримка. На думку експерта, потрібно інструктувати та інформувати людей, як важливо дотримуватися умов карантину. Саме роботодавці часто стають джерелами перевірених новин і рекомендацій. Для цього компанії використовують пряме спілкування з керівниками, розсилки, чати та навіть спеціальні «гарячі лінії».

Ще один момент – психологічний стан співробітників, який безпосередньо впливає на продуктивність. Компанії знаходять способи, як допомогти людям налагодити емоційний стан, щоб впоратися зі страхами і тривожністю: ефективно працює фокусування на перевіреній інформації та поради від менеджерів, як управляти стресом.

Юрій Перч, територіальний директор кадрового холдингу ANCOR Ukraine

Юрій Перч, територіальний директор кадрового холдингу ANCOR Ukraine

Які кроки законні: можна оформити навіть простій

У ситуації невизначеності компанії нерідко діють незаконно, наприклад, масово звільняють співробітників.

Тетяна Перепіч пропонує роботодавцям кілька компромісних варіантів, щоб зберегти колектив, за змогою продовжувати діяльність та оптимізувати витрати.

Варіанти «гнучкості». Можна організувати віддалену роботу або встановити гнучкий графік, щоб працівники балансували між задачами, турботою про дітей і могли вирішити проблеми з транспортом (деякі добираються на роботу пішки, на таксі або просять підвезти тих, у кого є авто).

Неповний робочий день може допомогти компаніям частково зберегти зарплати співробітників. Крім того, такий формат буде корисний сім’ям з дітьми, які поки не ходять в садки та шкіл.

У період карантину працівники можуть взяти оплачувану відпустку (щорічну або соціальну – для тих, у кого двоє і більше дітей до 14 років, одиноких матерів).

Неоплачувана відпустка. Після останніх змін у законодавстві компанії можуть надавати співробітникам відпустку без збереження зарплати на період карантину. При цьому її не включатимуть до загального терміну такої відпустки, а це не більше 15 днів на рік (ст. 26 Закону України «Про відпустки» та ст. 84 КЗпП України).

Простий. Серед легальних способів, як зберегти трудові відносини під час кризового періоду, – оформити простій, зокрема з тимчасовим переведенням на іншу роботу на тому ж підприємстві або на іншому на термін до одного місяця.

«Де повинні фактично знаходитися співробітники під час простою – на робочих місцях чи ні – вирішує компанія, зважаючи на обставини», –зазначає Тетяна Перепіч. Простій, який стався не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки встановленого окладу (ст. 113 КЗпП України).

Чого чекати: нестабільність змусить усіх змінюватися

Майбутнє поки занадто невизначене, і робити прогнози, що буде далі на ринку праці, – складно. Все залежить від розвитку ситуації, наприклад, від заходів з боротьби з пандемією та підтримки бізнесу.

Падіння попиту на робочі руки. «Скорочення попиту на товари і послуги вже очевидне, тому утримати «докарантинний» рівень за всіма показниками – і чисельність команди, і зарплати співробітників – більшості роботодавців буде складно, – вважає Юрій Перч. – Але якщо у бізнесу є запас міцності і можливість профінансувати роботу компанії протягом певного періоду часу, керівництво може прийняти рішення зберегти колектив, навіть якщо доведеться піти на збитки. Думаю, деяким це вдасться».

Посилення конкуренції серед кандидатів. На ринку праці вже з’явилося багато пошукачів, які шукають роботу. «Збільшилася пропозиція робочих рук, як кваліфікованих, так і некваліфікованих. Але й попит на персонал у сферах, які «просіли», на жаль, впав», – доповнює Юрій Перч.

Чи можна очікувати погіршення умов роботи, як це часто відбувається під час кризи? «Не думаю, що роботодавці будуть надходити так навмисне. Це питання економіки кожного підприємства. Ринок праці, як і всі ринки, регулюється законами конкуренції: якщо інші компанії заплатять більше та запропонують кращі умови – люди підуть до них, – розповідає експерт. – Але якщо продовжиться зниження доходів, це спричинить скорочення витрат, зокрема й на персонал».

Поштовх до змін. На думку Юрія Перча, для деяких бізнесів і працівників ці події стануть поштовхом до змін та впровадження технологій.

Наприклад, саме вимушена ізоляція сприяла тому, що педагоги, які зазвичай консервативні, навчаються способів дистанційного викладання. Це актуально і для категорії «блакитних комірців»: компанії змушені автоматизувати багато HR-процесів і налагодити віддалений режим роботи, де можливо, а працівники – пристосуватися до умов і отримати нові навички.

Як діяти: п’ять порад роботодавцям

Разом з експертами ми сформулювали ключові поради, як компаніям встояти під час турбулентності.

1. Захищайте своїх людей

Якщо компанія продовжує активну діяльність, використовуйте всі можливості, щоб уберегти співробітників під час поширення коронавірусу. Оптимально налаштувати роботу з дому.

2. Знайдіть компроміс, щоб зберегти команду

Якщо попит на товари або послуги впав або діяльність бізнесу взагалі довелося призупинити, вивчіть всі варіанти: чи вийде уникнути радикальних заходів – звільнень та скорочень? Можливо, підійдуть компромісні варіанти, як зберегти співробітників та їхній заробіток: відпустка, дистанційна робота, перехід на неповний робочий день, оформлення простою.

3. Дотримуйтесь вимог закону

Компаніям зараз вкрай важливо працювати в рамках закону, приймаючи будь-які рішення, – це питання репутації на ринку праці та безпеки бізнесу. Так, за порушення трудового законодавства передбачена адміністративна і кримінальна відповідальність.

4. Забезпечте умови роботи для тих, хто не онлайн

Якщо співробітники повинні бути на місцях, забезпечте трансфер до роботи, надайте їм засобами індивідуального захисту і дотримуйтеся підвищених санітарно-гігієнічних норм.

5. Підключайте зв’язки

Спробуйте допомогти із працевлаштуванням, якщо не вдається зберегти команду. Домовтеся з компаніями з інших сфер, де попит на «руки» високий. Уже зараз є приклади ефективної взаємної підтримки роботодавців та працівників. Наприклад, персонал закритих ресторанів працевлаштовують до продуктових магазинів, яким люди якраз дуже потрібні (касири, продавці, вантажники тощо). Це допоможе зберегти імідж соціально відповідальної компанії.

Текст: Катерина Маєвська