Блог — це щоденник у мережі, а блогер — людина, яка веде свої нотатки. Вони можуть бути експертними, а можуть містити звичайний життєвий контент, можуть вирізнятися естетикою або ж особливою атмосферою. Як стати блогером? Просто почніть транслювати своє життя, бачення світу, свою роботу.
Хто такий блогер: огляд
Насамперед блогер — це професія. Звичайні користувачі мережі транслюють своє життя на маленьку авдиторію: друзі, родичі, колеги. Блогер розширяє коло читачів, щоб пізніше монетизувати свій контент. Умовно блоги можна поділити на:
- особисті — контент стосується виключно життя автора, його буденність;
- вузькопрофільні — розповідають про професію, нюанси й тонкощі роботи;
- мікроблоги — переважно серед дописів є нотатки, афірмації, короткі рецензії тощо.
Блогери вміють писати, формулювати думки, обробляти фотографії. Вони використовують тенденції мережі й інфоприводи.
Монетизація: як заробляють блогери
Способів, як блогери заробляють гроші, декілька. Популярні з них:
- Реклама продукту, послуги чи товару. Вона може бути на умовах бартеру або за гонорар. Чим більша авдиторія, тим дорожчою буде реклама. Успіху досягають ті, хто інтегрує рекламу під потреби своїх читачів.
- Експертна консультація. Якщо ви ведете блог стосовно своєї роботи, можете допомагати людям через гайди, чек-листи або відеоконференції. Цей варіант буде слушним для тренерів, психологів, письменників, юристів, репетиторів тощо.
- Продаж свого продукту. Блог у цьому випадку — це інструмент монетизації. Підходить усім інтернет-магазинам, експертам (наприклад, продаж курсу з організації весілля).
Проте монетизація можлива, коли показники активності у вашому блозі високі. Спочатку треба вкладати гроші в рекламу сторінки.
Де можна розвивати свій блог
Мережа пропонує багато платформ, на яких можна створювати блоги в різних форматах. Серед популярних в Україні:
- Youtube — відеохостинг, де додають відео будь-якої тривалості в горизонтальному форматі. Вибір тем не обмежено. Вік авдиторії — 22–45 років.
- Instagram — переважно акцентується на сторіз та відео. Залучати можна читачів завдяки рекламі всередині платформи. Користувачі здебільшого — люди від 16 до 35 років.
- TikTok — соціальна мережа з короткими відео, тривалістю від декількох секунд і до кількох хвилин, за які треба встигнути розвити тему й надати корисну інформацію. Переважна авдиторія — люди від 16 до 40 років.
Зараз як підписники, так і автори блогів зосереджені на якості: унікальність тем, експертність, гарне зображення, звук, колір тощо. Для кожної платформи необхідно візуальний контент. Блогерам треба придбати гарне обладнання — насамперед знадобиться відеокамера, є великі професійні моделі та маленькі, що легко носити із собою. Знайти обидва різновиди можна на OLX.
Популярні сфери для ведення блогу
Майже всі теми можуть стати основою для блогу. Винятком є специфічні вузькоспрямовані галузі, на кшталт складного медичного обладнання для лікування онкології тощо. Популярна тематика блогів:
- б’юті-сфера — стосується макіяжу, догляду за шкірою та волоссям, косметики;
- мандрівки — висвітлення туристичних локацій, особливостей різних культур і країн, огляд курортів;
- книги — огляди письменників та їхніх романів, короткий зміст, рецензії на твори тощо;
- мода — розбір трендів, оцінка гардероба, новини зі світу модних показів;
- кіно — огляд стрічок, популярних новинок, розбір робіт акторів і режисерів, підбірки фільмів;
- їжа — приготування за рецептами, відгуки з закладів харчування;
- фітнес — тренування, поради, правила, огляд фітнес-тренажерів.
Пам’ятайте, що є теми, які заборонені в мережі. Недопустимі мова ворожнечі, ґвалтування , агресія тощо.
Ніша для ведення блогу
Як стати блогером і із чого почати свій шлях у мережі? Просто почніть писати. Не обов’язково із самого початку створювати експертний чи вузькопрофільний блог. Спробуйте лайфстайл: розкажіть, як пройшов ваш день, напишіть про новину, що сьогодні дізналися.
Коли ви засвоїте базові інструменти на платформі, можете переходити до контент-плану з прописуванням деталей. Насамперед з’ясуйте, чому ви хочете вести свій блог. Поставте перед собою цілі за схемою SMART, де кожна з них має бути:
- S — конкретною;
- M — вимірюваною;
- A — досягненою;
- R — реалістичною;
- T — визначеною за строками.
Цілі можуть виглядати так: «за три місяці хочу здобути прибуток у $200» або «щотижня буду публікувати 3 дописи та 2 Reels». Після цього запишіть усі теми, на які ви можете розмовляти з аудиторією. Проаналізуйте, чи не набридне вам тема, що корисного ви розкажете іншим. Так ви зможете обрати нішу.
Як ефективно вести блог залежно від типу платформи
Кожна з платформ має свої алгоритми: вони чимось схожі, але принципи потрапляння до рекомендацій можуть відрізнятися. Розберемося, як заробляють блогери на Ютубі. Тут контент максимально різноманітний: популярні люди на цьому хостингу здебільшого складають серйозну конкуренцію телебаченню. Прибуток йде від реклами, спонсорства й передплати.
Новачку потрібно обрати нішу, у якій він розбирається. Навіть якщо вона заповнена, можна знайти нові фішки в монтажі чи перетворити розповідь на стендап. Для початку придбайте обладнання: професійна камера чи телефон із гарними можливостями, кільцева лампа для нормального освітлення. Для перших відео одного джерела світла буде достатньо, далі треба працювати з декількома різновидами освітлення. Для стабілізації знадобиться штатив для телефону. Усі приладдя для відеознімання ви знайдете на OLX.
Оскільки платформа просуває відео, котрі глядачі додивилися до кінця, робіть їх короткими. Користуйтеся описом із ключовими словами й тегами.
Друга популярна платформа — Instagram. Мережа перетворилася на інструмент бізнесу. Як заробляють блогери в Інстаграмі? Вони вибирають рекламні інтеграції та використовують їх, як частину органічного контенту. Правила ефективного ведення блогу:
- Зробіть стрічку гармонійною — сконцентруйтеся на схожих зображеннях і візуальній концепції.
- Стежте за статисткою та активністю, створивши бізнес-акаунт.
- Не використовуйте накрутки, а залучайте живих мотивованих читачів.
- Додавайте геотеги з відміткою локації, а також хештеги.
Найголовніше, що ви можете робити, — розкривати свою індивідуальність і показувати креативність. Банальні фото із цитатами не зацікавлять підписників.
Хто може стати блогером
Професію блогера можуть осягнути всі, хто хоче спілкуватися з авдиторією і може їй запропонувати щось цікаве. Легше буде працювати тим, хто розбирається в алгоритмах соцмереж, знає основи обробки фотографій, монтажу відео, написання текстів.
Особисті якості людей не стають головними критеріями. Звісно, приємніше буде слухати того, хто розповідає цікаво навіть про похід по хліб у магазин. Це приходить із досвідом і вивченням сторітелінгу. Головне: користуватися своїми знаннями, дослідом, комунікувати із читачами.
Плюси й мінуси блогерства
Блогерство, як і інший напрямок, у професійному розвитку має переваги й недоліки. До плюсів належать:
- можливість поєднувати роботу й хобі;
- гнучкий графік роботи;
- приємні бонуси від рекламних інтеграцій — можна безоплатно отримати товар, що рекламуєте;
- відсутність керівників — ви самі будуєте свою стратегію.
Серед мінусів — ненормований робочий день, нестабільний заробіток, довгий шлях до створення лояльної авдиторії. Постійно треба розвиватися, розумітися на психології та оцінювати, що саме потрібно вашим читачам. Тоді можна розраховувати на успіх.
Де навчатися на блогера
Навчитися професії блогер можна тільки практичним шляхом. Здобути освіту в закладі за такою спеціальністю не можна — факультетів і направленостей таких немає. Хоча є фахи, пов’язані з маркетингом, інтернет-маркетингом, медіакомунікаціями тощо.
Натомість можна вибрати курси, вебінари зі СММ, блогерства. Там ви здобудете практичні навички, теоретичні знання щодо контенту, реклами, авторського права, алгоритмів соцмереж тощо.