• Укр
  • Рус

Грудень був першим місяцем, коли ми виконали план: як чернігівська компанія «Bona Grill» відновила виробництво після наступу окупантів

104
Додати
до обраних
Поділитися

OLX розпочинає спецпроєкт “Рік війни: як почувається український бізнес”. В цій серії статей підприємці розповідають про складнощі, перемоги, нестандартні рішення та трансформації, яких зазнали їхні компанії протягом року повномасштабного вторгнення.

Перша історія — про велике виробництво стаціонарних мангалів, грилів і барбекю «Bona Grill» із міста-героя Чернігова.

Від початку повномасштабного вторгнення виробничі потужності фірми опинилися на лінії вогню. Антон Савінов, співвласник «Bona Grill», розповів про ключові виклики, які компанія пережила за рік війни, та неймовірну підтримку клієнтів, що додала сил і мотивації рухатися далі.

Ми втратили доступ до виробництва з першого дня війни, а повернулися на робочі місця тільки в травні

Команда «Bona Grill» займається виробництвом і продажем стаціонарних мангалів, грилів і барбекю, а також аксесуарів і супутніх виробів із металу. В компанії декілька відділів — конструкторський, власне виробництво, продажу та маркетингу. Зараз в нашому штаті працює 20 людей.

Активно використовуємо OLX для тестування попиту й виведення нової продукції на ринок. За цей рік ми реалізували один із таких пілотних проєктів.

Територіально ми перебуваємо в місті-герої Чернігові. Виробництво розташоване у промзоні прямо на лінії зіткнення, звідки наступали окупанти. Тому з першого дня війни ми повністю втратили туди доступ. Йшли запеклі бойові дії, деякі приміщення, на жаль, згоріли просто вщент. Наші виробничі цехи та обладнання дивом вціліли.

23 лютого завершувався, як звичайний день. Ми й не уявляли, що повернутися на свої робочі місця зможемо лише за кілька місяців.

На початку квітня захисники вибили окупантів із регіону. У промзоні були пошкоджені всі комунікації, зокрема й високовольтні лінії. Енергетикам вдалося відновити електропостачання наприкінці травня. Тільки тоді ми повернулися до роботи.

Основна мотивація працювати — зобовʼязання перед замовниками

Навесні та влітку ситуація залишалася невизначеною. Основна мотивація працювати для нас — виконання зобовʼязання перед замовниками. Ми з командою визначили першочерговою задачею закриття кількох десятків замовлень, які ми отримали ще до війни. Через активні бойові дії в Чернігові ми не змогли виконати їх вчасно. Тому, щойно зʼявилася така можливість, ми одразу запустили виробництво.

До речі, не було жодного конфлікту з клієнтами, яким довелося чекати. Всі поставилися до ситуації лояльно, з розумінням і дуже чекали на свої мангали. На жаль, у нас є один клієнт, який так і не забрав своє замовлення на пошті. Звʼязок із ним повністю втрачений, ми намагалися його знайти, але марно.

як чернігівська компанія «Bona Grill» відновила виробництво після наступу окупантів
Чернігівська компанія «Bona Grill»

Компанія отримала колосальну підтримку від людей

Коли ми зрозуміли, що от-от відновимо роботу, почали інформувати людей, публікувати оголошення, запускати рекламу й приймати замовлення. У нас є велика спільнота в інстаграмі. Ми навіть не очікували отримати таку величезну підтримку від людей, які або вже є нашими клієнтами, або тільки планували купити гриль.

Було дуже приємно запускатися, тому що ми одразу отримали багато нових замовлень. Тобто це була не тільки символічна підтримка «на словах», а реальний внесок, щоб наше підприємство вистояло, а працівники отримували зарплатню.

Ми не тільки завершили всі попередні замовлення, а й виконали багато нових, тут спрацював ефект відкладеного попиту.

Стратегія продажів не змінилася

У нашому бізнесі є часткова привʼязка до сезонності. Часткова, тому що мангали та системи для барбекю Bona Grill — не переносні, а стаціонарні. Їх встановлюють у приватних будинках і котеджах.

Це ексклюзивний гриль із високоякісної сталі: якщо він потрібен людині, вона придбає його незалежно від сезону. Тому до 24 лютого сезонність не особливо впливала на рівні продажів, а от у рік війни вони, закономірно, зменшились.

Уже немає такої рентабельності, яка була до початку повномасштабного вторгнення. Але ми повинні працювати, щоб забезпечити роботою команду, донатити ЗСУ та іншим підрозділам, які боронять Україну, підтримувати волонтерів та економіку країни загалом.

На OLX наші маркетингові зусилля завжди окуповуються. Зараз ми отримуємо з майданчика понад 10 замовлень на місяць.

Як і раніше, використовуємо для продажу інстаграм, власні сайти та маркетплейси. Все літо наші потужності були завантажені приблизно на 30%. Восени ситуація покращилася, ми вийшли вже на 50%. Грудень був першим місяцем, коли ми виконали план.

Головний виклик року — стрімке зростання цін на сировину та складнощі з ціноутворенням

Після відновлення виробництва ми зрозуміли: «як раніше» вже не буде. Перший удар — ціна на метал, яка злетіла до небес. Робимо закупівлю сировини на одному тижні — ціна виросла. Замовляємо матеріал на наступному тижні — ціна виросла знову. Так тривало дуже довго. Це спричинило великі проблеми з ціноутворенням. Ми тільки закупили сировину та виготовили продукцію, і ціна на метал в черговий раз підскочила.

Річ у тім, що компанія не могла робити великі закупівлі матеріалу. Були ризики, і на той час вони здавалися обʼєктивними. У нас прикордонний регіон — у будь-якого бізнесу є страх, який корелює з інформаційним полем. З травня, наприклад, мало не щотижня на Чернігівщині готувались до повторного потенційного наступу. Такі новини, звісно, коригували і операційну діяльність, і закупівлі.

Раніше на продажі впливала погода, зараз — інформаційний простір

Раніше на продаж грилів і мангалів впливала погода. Наприклад, три тижні дощу й негоди в Україні обвалювали продажі. Зараз же на цей показник впливає інформаційне поле — новини в тг-каналах, ефіри експертів, дописи в соцмережах.

Щойно в інформаційному просторі зʼявляються песимістичні прогнози, покупці завмирають. Траплялися ситуації, коли після тривожних новин продажі повністю зупинялися на 2-3 дні. Це стосується інстаграму та наших сайтів. На маркетплейсі рівень замовлень майже завжди стабільний.

Антон Савінов, співвласник «Bona Grill»
Антон Савінов, співвласник «Bona Grill»

Довелося швидко взяти на себе обовʼязки інших членів команди

Другий виклик цього року — персонал. Хтось просто не зміг вийти на роботу з особистих причин, хтось евакуювався за кордон, хтось пішов боронити Україну на фронт. Дівчат у штаті в принципі не залишилося, вони поїхали. Частину працівників, які займалися контентом на аутсорсі, довелося скоротити, щоб оптимізувати витрати.

Тому ми зі співвласниками повернулися в часи, коли ми тільки починали власну справу та все робили самотужки — були і менеджерами, і маркетологами, і пакувальниками. У кризовий момент швидко взяли на себе обовʼязки всіх членів команди, яких бракувало.

Використовуємо OLX для виведення нової продукції на ринок

Ми активно використовуємо OLX для тестування попиту й виведення нової продукції на ринок. За цей рік ми реалізували один із таких пілотних проєктів.

Команда розробила та запустила невелику лінійку буржуйок. Сконструювали все за мінімальною собівартістю, щоб це був доступний людям продукт. Швидко завантажили товари на OLX і почали продавати.

Це набагато легше, ніж створювати окремий лендинг чи розділ на сайті. OLX — інструмент, який дозволяє швидко стартувати й одразу отримувати продажі.

Зараз щомісяця отримуємо з OLX понад 10 замовлень

Зазвичай на OLX ми розміщуємо до 100 оголошень. Обовʼязково використовуємо платні рекламні послуги, тому що вони приносять реальний результат. У кожного виробника закладені маркетингові бюджети. Ми не розмірковуємо, як на цьому зекономити, ми думаємо, як ефективно використати цей інструмент.

На OLX наші маркетингові зусилля завжди окуповуються. Зараз ми отримуємо з майданчика понад 10 замовлень на місяць.

2023 рік почали зі сміливого плану — будемо масштабуватися на міжнародний ринок

За рік війни ми зі співвласниками ухвалили рішення масштабуватися на закордонні ринки. Вже надіслали тестову партію барбекю в Німеччину, зараз плануємо надіслати зразки в США. Також маємо поодинокі замовлення по Європі.

Вихід у європейські країни та США — це тривалий і непростий процес. По-перше, відіграє роль специфіка продукту: він габаритний і важкий, тобто є питання з вартістю доставлення. По-друге, західні партнери неохоче інвестують в Україну. Вони нас підтримують і готові до співпраці, але ретельно оцінюють фінансові ризики. Крім того, є багато операційних процесів, які треба налагодити.

Ми не зупиняємося та щиро віримо в перемогу, тому максимально інвестуємо в розвиток свого підприємства. Сподіваємося, що зовсім скоро всі українські компанії, які постраждали через війну, відновлять свою роботу. І висловлюємо величезну вдячність захисникам — усім тим, хто продовжує боронити нашу країну. Ми працюємо завдяки вам.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Чекліст онлайн-шопінгу

Чекліст онлайн-шопінгу з OLX: увага на оголошення

Як не стати жертвою шахрая на OLX: ⭐ на що звернути увагу в оголошенні під час придбання товару. Читайте статтю на ➤ Блог OLX.ua.