Класичне менторство — це гарний спосіб передавати інформацію від однієї людини до іншої. У побудові міцної команди професіоналів використовувати саме цей інструмент. Тоді працевлаштування та опанування нової професії стають ефективнішими.
Хто такий ментор?
Ментор — це людина, яка може ділитися своїми навичками та знаннями з тими, хто хоче їх отримати (менті). Не можна порівнювати це з репетиторство чи вчителюванням. Завдання менторства — допомогти засвоїти інформацію завдяки порадам, матеріалам для самостійного вивчення, історіям із власного досвіду. Але теорію на блюдечку ніхто не дасть у цьому випадку.
Ментор — це ресурс, який використовують новачки, перейшовши в нову галузь чи тільки-но зайнявши посаду в новій компанії. Ця людина полегшує входження, але не несе відповідальності за результат.
Хто може стати ментором?
Ментор або наставник — це людина, яка сама хоче надати знання. Тож стати ним може будь-хто. Головне — мати достатньо жаги до допомоги іншим. Є два види менторів:
- Колега — людина в колективі, з якою збігаються обов’язки або йде робота над спільним проєктом.
- Консультант — певна людина, яку винаймають для ролі наставника, бо вона має необхідні навички.
У колективі менторство є зручним і вигідним. Можна ділитися hard skills — професійними навичками, які приходять за допомогою практики. Покращувати можна soft skills. Наприклад, у роботі необхідно часто зідзвонюватися з партнерами, тож наставник ділиться власним досвідом, як він знаходить протягом розмови підхід до різних людей.
Галузі, у яких потрібні ментори
Специфічні знання, які можна передавати від одного фахівця до іншого, є в кожній галузі. Тож і ментори потрібні всюди: від цеху з виробництва шпалер до тестування програмного забезпечення. Усе частіше робота в IT-компанії передбачає наявність ментора. Такі колективи працюють за принципами ноу-хау та краще переймають новий досвід.
Ментор в IT є завжди. Наставник необхідний новачку, який тільки перейшов у компанію. Це дає можливість краще зрозуміти принципи роботи, влитися в колектив і стати зрілішим. Якщо ця тема близька вам, можете знайти вакансії в цій галузі на OLX.
Переваги менторства для наставників
Насамперед здається, що менторство — це зручний механізм лише для менту. Це логічно: новачок отримує готові лайфхаки й може користуватися ними для покращення своїх навичок. Але що буде в пригоді наставникові?
Навчаючи інших — навчатися самому
Сенека вважав, що викладачі самі навчаються, поки розповідають матеріал студентам. Цей принцип вчителювання трансформується в менторстві.
Поки ментор пояснює особливості роботи, він саме знаходить для себе корисну інформацію. З’являється необхідність і можливість згадати випадки й навички, які вже загубилися в пам’яті. А додаткові питання та уточнення від менту дають можливість поглянути на свою роботу з нового кута.
Проводити ревізію знань і впорядкувати їх
Менторство — це перевірка свого досвіду. Наставник може зрозуміло донести корисну інформацію після того, як виокремить найголовніше з усієї теми. Треба подумати:
- що головне в промові;
- які випадки потребують прикладів;
- яку інформацію краще перевірити;
- чим можна доповнити дані.
Підготовка до спілкування з ментом дає змогу структурувати знання. Можна в цьому процесі пригадати старі невдачі, розповісти про них новачку й убезпечити його від подібних помилок.
Розвивати навички комунікації
Покращити свої здібності в мовленні можна тільки за допомогою постійних розмов. Щоб діалог між ментором і менті був ефективним, треба наставнику продумати стратегію бесіди: із чого почати, яку інформацію сказати першою, чим завершити.
Прокачування таких soft skills дасть можливість ментору краще себе почувати на публічних виступах, формулювати думки швидко. З часом він зможе краще розуміти запит колег.
Навчитися давати зворотний зв’язок
Наставник або ментор має постійно комунікувати з ментом, надаючи йому якісний фідбек. Гарний зворотний зв’язок допомагає краще зрозуміти переваги й недоліки виконаної роботи, знайти помилки й виправити їх.
Відгук має бути точним, деталізованим, фокусуватися на зростанні. Не треба надавати фідбек, використовуючи оцінки — їх сприймають як догани. Отже, ментору вчиться говорити коректно.
Зрозуміти свої сильні та слабкі сторони
Менторство — це аналіз своїх знань і досвіду. Таке копання у власній голові дасть можливість знайти сильні та слабкі сторони, об’єктивно оцінити рівень свого професіоналізму. Якщо в ментора є проблеми із самооцінкою, це допоможе побороти «синдром самозванця» та покладе кінець знеціненню власної праці.
Чому компанії вигідно ввести менторство?
Ідея менторства може йти зсередини колективу, від HR-фахівців або ж самого керівництва. Переваги для роботодавця:
- створюється потужна внутрішня база навчальних матеріалів;
- класифікація співробітників постійно зростає;
- розвивається система зворотного зв’язку між колегами;
- покращується комунікація.
Коли менторство сприймається як наставництво, а не вчителювання, атмосфера в колективі стає дружньою. За таких умов продуктивність працівників теж зростає.