• Укр
  • Рус

Хто такий ментор і чому бути ним — вигідно?

529
Додати
до обраних
Поділитися

Класичне менторство — це гарний спосіб передавати інформацію від однієї людини до іншої. У побудові міцної команди професіоналів використовувати саме цей інструмент. Тоді працевлаштування та опанування нової професії стають ефективнішими.

Хто такий ментор?

Ментор — це людина, яка може ділитися своїми навичками та знаннями з тими, хто хоче їх отримати (менті). Не можна порівнювати це з репетиторство чи вчителюванням. Завдання менторства — допомогти засвоїти інформацію завдяки порадам, матеріалам для самостійного вивчення, історіям із власного досвіду. Але теорію на блюдечку ніхто не дасть у цьому випадку.

Ментор — це ресурс, який використовують новачки, перейшовши в нову галузь чи тільки-но зайнявши посаду в новій компанії. Ця людина полегшує входження, але не несе відповідальності за результат.

Хто може стати ментором?

Ментор або наставник — це людина, яка сама хоче надати знання. Тож стати ним може будь-хто. Головне — мати достатньо жаги до допомоги іншим. Є два види менторів:

  1. Колега — людина в колективі, з якою збігаються обов’язки або йде робота над спільним проєктом.
  2. Консультант — певна людина, яку винаймають для ролі наставника, бо вона має необхідні навички.

У колективі менторство є зручним і вигідним. Можна ділитися hard skills — професійними навичками, які приходять за допомогою практики. Покращувати можна soft skills. Наприклад, у роботі необхідно часто зідзвонюватися з партнерами, тож наставник ділиться власним досвідом, як він знаходить протягом розмови підхід до різних людей.

Галузі, у яких потрібні ментори

Специфічні знання, які можна передавати від одного фахівця до іншого, є в кожній галузі. Тож і ментори потрібні всюди: від цеху з виробництва шпалер до тестування програмного забезпечення. Усе частіше робота в IT-компанії передбачає наявність ментора. Такі колективи працюють за принципами ноу-хау та краще переймають новий досвід.

Ментор в IT є завжди. Наставник необхідний новачку, який тільки перейшов у компанію. Це дає можливість краще зрозуміти принципи роботи, влитися в колектив і стати зрілішим. Якщо ця тема близька вам, можете знайти вакансії в цій галузі на OLX.

Переваги менторства для наставників

Насамперед здається, що менторство — це зручний механізм лише для менту. Це логічно: новачок отримує готові лайфхаки й може користуватися ними для покращення своїх навичок. Але що буде в пригоді наставникові?

Навчаючи інших — навчатися самому

Сенека вважав, що викладачі самі навчаються, поки розповідають матеріал студентам. Цей принцип вчителювання трансформується в менторстві.

Поки ментор пояснює особливості роботи, він саме знаходить для себе корисну інформацію. З’являється необхідність і можливість згадати випадки й навички, які вже загубилися в пам’яті. А додаткові питання та уточнення від менту дають можливість поглянути на свою роботу з нового кута.

Проводити ревізію знань і впорядкувати їх

Менторство — це перевірка свого досвіду. Наставник може зрозуміло донести корисну інформацію після того, як виокремить найголовніше з усієї теми. Треба подумати:

  • що головне в промові;
  • які випадки потребують прикладів;
  • яку інформацію краще перевірити;
  • чим можна доповнити дані.

Підготовка до спілкування з ментом дає змогу структурувати знання. Можна в цьому процесі пригадати старі невдачі, розповісти про них новачку й убезпечити його від подібних помилок.

Розвивати навички комунікації

Покращити свої здібності в мовленні можна тільки за допомогою постійних розмов. Щоб діалог між ментором і менті був ефективним, треба наставнику продумати стратегію бесіди: із чого почати, яку інформацію сказати першою, чим завершити.

Прокачування таких soft skills дасть можливість ментору краще себе почувати на публічних виступах, формулювати думки швидко. З часом він зможе краще розуміти запит колег.

Навчитися давати зворотний зв’язок

Наставник або ментор має постійно комунікувати з ментом, надаючи йому якісний фідбек. Гарний зворотний зв’язок допомагає краще зрозуміти переваги й недоліки виконаної роботи, знайти помилки й виправити їх.

Відгук має бути точним, деталізованим, фокусуватися на зростанні. Не треба надавати фідбек, використовуючи оцінки — їх сприймають як догани. Отже, ментору вчиться говорити коректно.

Зрозуміти свої сильні та слабкі сторони

Менторство — це аналіз своїх знань і досвіду. Таке копання у власній голові дасть можливість знайти сильні та слабкі сторони, об’єктивно оцінити рівень свого професіоналізму. Якщо в ментора є проблеми із самооцінкою, це допоможе побороти «синдром самозванця» та покладе кінець знеціненню власної праці.

Чому компанії вигідно ввести менторство?

Ідея менторства може йти зсередини колективу, від HR-фахівців або ж самого керівництва. Переваги для роботодавця:

  • створюється потужна внутрішня база навчальних матеріалів;
  • класифікація співробітників постійно зростає;
  • розвивається система зворотного зв’язку між колегами;
  • покращується комунікація.

Коли менторство сприймається як наставництво, а не вчителювання, атмосфера в колективі стає дружньою. За таких умов продуктивність працівників теж зростає.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.