• Укр
  • Рус

Хто такий ментор і чому бути ним — вигідно?

217
Додати
до обраних
Поділитися

Класичне менторство — це гарний спосіб передавати інформацію від однієї людини до іншої. У побудові міцної команди професіоналів використовувати саме цей інструмент. Тоді працевлаштування та опанування нової професії стають ефективнішими.

Хто такий ментор?

Ментор — це людина, яка може ділитися своїми навичками та знаннями з тими, хто хоче їх отримати (менті). Не можна порівнювати це з репетиторство чи вчителюванням. Завдання менторства — допомогти засвоїти інформацію завдяки порадам, матеріалам для самостійного вивчення, історіям із власного досвіду. Але теорію на блюдечку ніхто не дасть у цьому випадку.

Ментор — це ресурс, який використовують новачки, перейшовши в нову галузь чи тільки-но зайнявши посаду в новій компанії. Ця людина полегшує входження, але не несе відповідальності за результат.

Хто може стати ментором?

Ментор або наставник — це людина, яка сама хоче надати знання. Тож стати ним може будь-хто. Головне — мати достатньо жаги до допомоги іншим. Є два види менторів:

  1. Колега — людина в колективі, з якою збігаються обов’язки або йде робота над спільним проєктом.
  2. Консультант — певна людина, яку винаймають для ролі наставника, бо вона має необхідні навички.

У колективі менторство є зручним і вигідним. Можна ділитися hard skills — професійними навичками, які приходять за допомогою практики. Покращувати можна soft skills. Наприклад, у роботі необхідно часто зідзвонюватися з партнерами, тож наставник ділиться власним досвідом, як він знаходить протягом розмови підхід до різних людей.

Галузі, у яких потрібні ментори

Специфічні знання, які можна передавати від одного фахівця до іншого, є в кожній галузі. Тож і ментори потрібні всюди: від цеху з виробництва шпалер до тестування програмного забезпечення. Усе частіше робота в IT-компанії передбачає наявність ментора. Такі колективи працюють за принципами ноу-хау та краще переймають новий досвід.

Ментор в IT є завжди. Наставник необхідний новачку, який тільки перейшов у компанію. Це дає можливість краще зрозуміти принципи роботи, влитися в колектив і стати зрілішим. Якщо ця тема близька вам, можете знайти вакансії в цій галузі на OLX.

Переваги менторства для наставників

Насамперед здається, що менторство — це зручний механізм лише для менту. Це логічно: новачок отримує готові лайфхаки й може користуватися ними для покращення своїх навичок. Але що буде в пригоді наставникові?

Навчаючи інших — навчатися самому

Сенека вважав, що викладачі самі навчаються, поки розповідають матеріал студентам. Цей принцип вчителювання трансформується в менторстві.

Поки ментор пояснює особливості роботи, він саме знаходить для себе корисну інформацію. З’являється необхідність і можливість згадати випадки й навички, які вже загубилися в пам’яті. А додаткові питання та уточнення від менту дають можливість поглянути на свою роботу з нового кута.

Проводити ревізію знань і впорядкувати їх

Менторство — це перевірка свого досвіду. Наставник може зрозуміло донести корисну інформацію після того, як виокремить найголовніше з усієї теми. Треба подумати:

  • що головне в промові;
  • які випадки потребують прикладів;
  • яку інформацію краще перевірити;
  • чим можна доповнити дані.

Підготовка до спілкування з ментом дає змогу структурувати знання. Можна в цьому процесі пригадати старі невдачі, розповісти про них новачку й убезпечити його від подібних помилок.

Розвивати навички комунікації

Покращити свої здібності в мовленні можна тільки за допомогою постійних розмов. Щоб діалог між ментором і менті був ефективним, треба наставнику продумати стратегію бесіди: із чого почати, яку інформацію сказати першою, чим завершити.

Прокачування таких soft skills дасть можливість ментору краще себе почувати на публічних виступах, формулювати думки швидко. З часом він зможе краще розуміти запит колег.

Навчитися давати зворотний зв’язок

Наставник або ментор має постійно комунікувати з ментом, надаючи йому якісний фідбек. Гарний зворотний зв’язок допомагає краще зрозуміти переваги й недоліки виконаної роботи, знайти помилки й виправити їх.

Відгук має бути точним, деталізованим, фокусуватися на зростанні. Не треба надавати фідбек, використовуючи оцінки — їх сприймають як догани. Отже, ментору вчиться говорити коректно.

Зрозуміти свої сильні та слабкі сторони

Менторство — це аналіз своїх знань і досвіду. Таке копання у власній голові дасть можливість знайти сильні та слабкі сторони, об’єктивно оцінити рівень свого професіоналізму. Якщо в ментора є проблеми із самооцінкою, це допоможе побороти «синдром самозванця» та покладе кінець знеціненню власної праці.

Чому компанії вигідно ввести менторство?

Ідея менторства може йти зсередини колективу, від HR-фахівців або ж самого керівництва. Переваги для роботодавця:

  • створюється потужна внутрішня база навчальних матеріалів;
  • класифікація співробітників постійно зростає;
  • розвивається система зворотного зв’язку між колегами;
  • покращується комунікація.

Коли менторство сприймається як наставництво, а не вчителювання, атмосфера в колективі стає дружньою. За таких умов продуктивність працівників теж зростає.

Як вам стаття?

Поділитися
Додати
до обраних
Відпустки: усе, що потрібно про них знати | Блог OLX

Відпустки: усе, що потрібно про них знати

Тривалість відпусток ✔️ Види відпусток в Україні ✔️ Що таке соціальна відпустка ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.