• Укр
  • Рус

Як навчитися відмовляти й не брати додаткову роботу

120
Додати
до обраних
Поділитися

Навчитися відмовляти — цінна навичка. Начальник часто може давати додаткові задачі, що не входять у перелік ваших обов’язків. Або, побачивши вашу згідливість, колеги можуть цим користуватись і делегувати частину своїх справ. Не завжди є змога відмовити, адже в голові червоною стрічкою біжить думка, що від цих людей залежить кар’єра і ваш фінансовий добробут. Тож як навчитися говорити «ні» й не постраждати від цього?

Зрозумійте мотиви, чому звертаються до вас

Страх образити колегу, травматичний попередній досвід або відсутність асертивності штовхають вас погоджуватися на додаткову роботу, що не сплачується. Можливо, ви хочете отримати схвалення, довіру з боку керівництва або боїтеся, що буде конфлікт у колективі. Але чому звертаються саме до вас, а не вибирають іншу людину?

Частіше виникає перевантаження додатковою роботою в офісах. Пам’ятайте: робота в офісі має приносити вам задоволення, а ви маєте обстоювати особисті кордони.

Часто причинами стає саме ваше невміння казати «ні». Проте ви маєте відмовлятися від додаткової роботи, щоб не допустити емоційного вигорання. Виснаження і трудоголізм не зроблять вас продуктивнішим.

Хоча, можливо, саме ви ідеально виконаєте завдання в стиснуті строки та без втрати якості. Проаналізуйте мотиви в поведінці колеги чи начальника, щоб вибрати ефективний спосіб комунікації.

Як відмовитися від додаткової роботи: 6 порад

Важливо правильно себе зарекомендувати ще на початку. Коли ви приходите в новий колектив, часто хочеться показати свій ентузіазм і професіоналізм. Колеги можуть сприйняти такий порив за рису вашого характеру чи трудоголізм. Змінити згодом ставлення колег до себе буде важче, тож подумайте, як себе одразу зарекомендувати.

Шість порад, як коректно відмовитися від роботи, щоб це не повпливало на вашу кар’єру:

  1. Попросіть час на розмірковування. Вміння оперативно оцінювати плюси й мінуси — це теж мистецтво. Тож не треба згарячу погоджуватись або відмовлятися від прохання. Краще ввічливо сказати, що перед прийняттям остаточного рішення вам треба переглянути власні плани.
  2. Запропонуйте керівнику встановлення пріоритетів на завданнях. Створіть ілюзію вибору. Коли у вас у роботі вже й так достатньо задач, а вам пропонують ще одну, запитайте в керівника, який із проєктів є більш чи менш пріоритетним. Так ви можете розтягнути дедлайни й виконувати роботу за зручним графіком.
  3. Не забувайте наводити об’єктивні аргументи. Якщо ви відмовите одним словом, це може бути не переконливо й дещо образливо. Додайте, що у вас є ще декілька справ із ваших прямих обов’язків.
  4. Будьте готові, що побачите негативну реакцію. Перед тим, як навчитися казати «ні», підготуйтеся морально до негативу або дрібних образ. Дехто з колег може спробувати присоромити вас за об’єктивну відмову, не намагайтеся вдаватися до румінації та винити себе.
  5. Не просіть вибачення. Відмова з вибаченнями звучить більш ввічливо, але це надає уяву, що ви почуваєте провину. Якщо слова прозвучать невпевнено, то вами можуть маніпулювати.
  6. Покажіть матеріальну зацікавленість. Якщо ви часто виконуєте завдання, що не входять у ваші обов’язки, ви можете сказати начальникові про матеріальний інтерес. Можливо, він просто не замислюється, що ви успішно виконуєте додаткову роботу коштом власного здоров’я.

Просити додаткову оплату роботи — це нормальна практика. Треба поговорити з керівництвом і знайти компроміс. Якщо ви гарно справляєтесь із роботою, вас точно будуть цінувати. Варіантів, як ви можете отримати «плюшки», багато: премія, вихідні чи вільний графік.

Вміння говорити «ні» на прохання виконати купу справ за колег виникає тільки тоді, коли ви говорите: «Ні». Інакше навчитися це робити не вийде. Розвивайте впевненість у своїх діях, цінуйте свій час і не витрачайте його на ті завдання, які не принесуть вам користі й не зможуть розвинути жодну з навичок.

Отже, робота має розвивати ваші hard skills, а до soft skills належить якраз вміння обстоювати власні кордони. У більшості вакансій на OLX роботодавці одразу ж вказують вимоги до кандидата й перелік робочих обов’язків. Цим описом і трудовим договором ви можете апелювати, коли вас попросять виконати зайву роботу. Під час влаштування на роботу ви маєте показати, що об’єктивно оцінюєте свою роботу й оплату праці.

Коли не варто відмовляти

Підробіток після роботи чи додаткове завдання — це не завжди погано. Спочатку оцініть перспективи: що буде, як ви погодитеся виконати нову задачу. Коли відмовлятися не варто:

  • задача позитивно вплине в перспективі на вашу роботу;
  • цікавий проєкт дасть вам покращити hard і soft skills;
  • ви — єдина надія команди та треба вкластися в дедлайни спільного проєкту.

Відмовлятися від додаткової роботи треба, коли вона порушує ваші особисті кордони, може нашкодити здоров’ю через перепрацювання робочого часу або ж не надає жодної перспективи для кар’єрного зростання. Якщо до вас звертаються з подібними проханнями рідко, то подумайте про допомогу колективу.

Надзвичайні події, коли треба терміново рятувати компанію чи зберегти репутацію фірми, теж вимагають від вас участі. В екстрених ситуаціях краще все ж погодитися на прохання начальника чи колег. Але якщо подібні події трапляються ледь не щодня, час задуматися над зміною робочого місця.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.