Керувати машиною з автоматичною коробкою передач зручніше. Тут усього дві педалі, не треба робити зайві рухи, за кермом ви менше втомлюєтеся. Однак механічна коробка має купу переваг: витрати пального на ній менше, можливостей до маневрування на дорозі більше. Яке саме авто ви виберете, залежить від ваших уподобань. Але ж якщо ви зупиняєтеся на механічні КПП, варто одразу з’ясувати, як їздити на механіці та які особливості в неї є.
Що таке механіка та як вона працює?
Механічна коробка пов’язана з трансмісією. Вона з’єднує колеса із силовим агрегатом. Влаштовано МКПП так:
- силовий агрегат робить крутний момент;
- сила через маховик іде на диск зчеплення, передачу та пів осі, потрапляючи так на колеса;
- чим швидше обертаються колеса, тим швидше їде машина, а КПП відповідає за цей процес.
Зазвичай на механіці є від 4 до 6 передач, що забезпечують різні умови для руху машини. Щоб вам було простіше визначитися, пропонуємо статтю «Коробка передач: який тип вибрати» на OLX Блог.
Права на механіку
Коли ви здаєте на права, вибирайте саме механіку. Ті, хто складають іспит із водіння на автоматі, отримують відповідну позначку в посвідчені — там будуть стояти літери «АТ» (Automatic Transmission).
З цим позначенням не можна керувати машиною, що має механічну трансмісію. Проте люди, які складають іспит на механіці, без проблем можуть керувати машиною з АКПП.
Оминає це правило тих, хто отримав права до 22 вересня 2021 року.
Основи водіння на механіці
Найпростіший спосіб, як навчитися водити машину з механікою, — піти на спеціальні курси. Зазвичай автошкола допомагає адаптуватися до різних умов їзди та дає змогу опанувати МКПП. Ви можете знайти потрібні курси на OLX, переглянувши пропонування шкіл поруч із вами.
За новими правилами, що затвердила Верховна Рада в липні 2023 року, учень може вивчити теорію самостійно без автошколи, однак практичну частину все одно треба осягнути на спеціальному навчанні. Тож ми даємо вам теорію, як їхати на механічній коробці передач, а далі ви маєте використати ці знання за кермом.
Педалі в механіці
Основна відмінність від коробки-автомата, з якою водій стикається одразу ж, — педалі на механіці. Усього їх тут три:
- акселератор (або газ) — відповідає за те, щоб машина набирала швидкість;
- гальма — сповільнюють чи зовсім зупиняють транспорт;
- зчеплення в машині — від’єднує силовий агрегат від трансмісії, коли треба перемикнути передачу (ступінь).
Важливо одразу правильно «виховати» ноги. Ліва має торкатися тільки педалі зчеплення. Правою ви можете натискати акселератор і гальма, коли вам треба маневрувати на дорозі.
Як правильно рушати на механіці?
Щоби правильно рушати з місця, треба вивчити нескладний алгоритм:
- Перемикніть коробку передач на нейтральну позицію та увімкніть двигун.
- Повільно і плавно натисніть педаль зчеплення, довівши її до підлоги, тоді перемкніть передачу на першу.
- Правою ногою несильно натисніть на педаль газу, аби додати двигуну обертів.
- Так само плавно відпустіть зчеплення.
Щоб машина почала рухатися, оберти двигуна не мають бути надто високими. Важливо слідувати цьому алгоритму.
Якщо ви запустите машину, що вже стоїть на передачі, а силовий агрегат з’єднано з коробкою передач, то ви можете нашкодити машині. У такому випадку двигун буде пробувати передавати крутний момент на самі колеса. Машина почне смикатися, а ривки будуть потужні. Через це трансмісія та двигун виходять із ладу. Несправними стають підшипники, шестерні, ремені приводу тощо.
Щоб уникнути пошкодження машини ще до руху, переконуйтеся, що КПП стоїть на нейтральному ступені. А ваша нога поки ще не на педалі зчеплення.
Є декілька причин, чому машина може смикатися, коли ви її намагаєтеся зрушити з місця:
- відпустили педаль зчеплення, коли оберти мотора були маленькими;
- увімкнули одразу зависокий ступінь, коли швидкість була мала;
- різко кинули зчеплення, коли оберти мотора були великими.
Так ви можете втратити на мить керування машиною. А тож треба знати ще й особливості перемикання передач на коробці-механіці.
Як правильно перемикати передачі?
Насамперед треба зрозуміти, яка передача вам взагалі потрібна. Більшість МКПП мають чотири або п’ять передач, задній та нейтральний ступені. З нейтрального можна перейти на будь-яку передачу. Першу використовують, аби рушити з місця чи припаркувати машину.
Передача на коробці | Інтервал, у якому вона працює, км/год |
Перша | 0–20 |
Друга | 21–40 |
Третя | 41–60 |
Четверта | 61–90 |
П’ята | понад 91 |
Переходити на кожну наступну передачу варто через кожні 20–25 км/год. Коли ви успішно рушили транспорт і набрали швидкість до 20 км/год, перемикніть передачу на другу. Для цього вам треба відпустити педаль газу, натиснути на педаль зчеплення, перемикнути передачу на важелі та прибрати ногу зі зчеплення.
Не перестрибуйте через передачу. Адже різка зміна навантаження може погано вплинути на мотор і його роботу.
Коли ви хочете зменшити швидкість і перейти на передачу нижче, треба натиснути на гальмо, поступово знижуючи оберти коліс. Якщо ви перейдете на передачу нижче на великій швидкості, машина різко загальмує і її занесе.
Щоби перейти на передачу нижче, відпустіть газ, натисніть на гальмо. Коли швидкість машини знизить до межового між перемиканням передач, натисніть на зчеплення та поміняйте передачу. Приберіть ногу зі зчеплення та натисніть на педаль газу знову.
Як зупинити машину на механіці?
Щоби просто трішки скинути швидкість під час руху, достатньо користуватися педаллю гальма. Якщо при цьому оберти двигуна значно падають, треба натиснути на зчеплення — так машина не глохне.
Коли вам треба зупинити машину повністю, доведеться використати всі педалі. За допомогою гальма ви зупиняєте машину. Зчеплення потрібно, аби знизити навантаження на сам механізм гальмування. Акселератором ви користуєтеся, якщо гальмівне зусилля виявилося великим і треба ще доїхати до місця зупинки.
Що вам треба зробити:
- Натисніть на зчеплення, коли ви будете поруч із місцем зупинки.
- Повільно натисніть на педаль гальма, не відпускаючи зчеплення.
- Увімкніть нейтральну передачу.
Коли ви повністю зупинились, утримуйте гальма та витягніть ручне гальмо. Після цього перевірте, що ви стоїте на нейтральному ступені, і вимкніть двигун.
Як їздити на механіці під час руху в гору?
Ще один страх усіх, хто їде на механіці вперше, — гори. Коли ви починаєте рух з ухилу, виконуйте всі дії плавно. Обов’язково користуйтеся ручним гальмом, аби машина не покотилася униз. Що вам треба знати про рух у гору:
- Увімкніть ручне гальмо до початку їзди.
- Зчеплення затисніть до кінця, перемкніть важіль на першу передачу.
- Плавно прибирайте ногу зі зчеплення, натисніть на газ, щоб машина почала рухатися.
- Коли авто починає рух, відключіть ручне гальмо.
На початку треба звикнути до особливостей такого руху. Але з практикою ви можете навіть не перемикатися на ручник і перемикатися між педалями без пауз.
Отже, як навчитись їздити на машині механіці? Треба накопичити трішки теорії, піти в автошколу, де з інструктором уже використати всі знання на практиці. Іншого алгоритму немає. Проте механіка не така складна, як про неї говорять власники машин на автоматі. Трішки терпіння, сміливості — і ви вже не плутаєте педалі та швидко перемикаєте передачі.