Коробка передач: який тип вибрати

4610
Додати
до обраних
Поділитися

Під час вибору автівки важливо врахувати багато чинників, і не в останню чергу — тип коробки передач. Від цього залежить, наскільки зручно буде користуватись автомобілем. Цей вибір є дуже індивідуальним, у кожного водія свої вподобання. У цій статті розповідаємо, які є коробки передач, у чому їхні відмінності та як вибрати для себе найкращу.

Які є типи коробки передач

Коробка передач — це механізм, що передає крутний момент від двигуна автомобіля на колеса. Загалом, є два типи коробки передач: механічна та автоматична. Останній різновид також має дві модифікації: варіатор та роботизовану коробку передач.

У кожного типу є свої особливості, щоб зрозуміти, який краще — механіка чи автомат та його різновиди, варто з ними всіма ознайомитись.

Механічна коробка передач

Механічна коробка передач — найпоширеніший різновид трансмісії. У ній перемикання передач здійснюється водієм. Коробка механіка складається з п’яти або шести парних шестерень. Залежно від передачі, вони вмикаються водієм послідовно через механічний привод.

Механічна коробка перемикання передач дає змогу повністю контролювати автомобіль під час руху, тому їй надають перевагу досвідчені водії. До того ж саме на ній бажано навчатися керувати автівкою, оскільки перейти з механіки на автомат набагато легше, ніж навпаки.

Автоматична коробка передач

Автоматичні коробки передач вважаються надійнішими та зручнішими для водія. Така трансмісія має складнішу будову, ніж механічна. Вона містить декілька планетарних передач, які послідовно перемикаються залежно від швидкості автомобіля. Зв’язок із двигуном відбувається через вбудований гідротрансформатор. Те, як працює коробка автомат, позитивно впливає на плавність керування.

Сучасні АКПП (автоматичні коробки перемикання передач) можуть адаптуватися до стилю водіння.

Залежно від моделі автомобіля, можна вибрати декілька режимів керування. До автоматичних коробок передач належать також роботизована та варіатор. Проте їх виділяють в окремі категорії.

Варіатор

Варіатор або безступенева коробка передач (CTV) — повністю електронний блок керування. Коробка складається з гідротрансформатора та двох клиноподібних шківів, що з’єднані спеціальним ремнем. Гідротрансформатор запускає двигун, а шківи змінюють свою ширину під контролем електроніки. У такому типі трансмісії немає передач, оскільки ширина шківів може бути різною. Проте виробники умовно позначають їх для більш комфортного використання авто.

Завдяки відсутності передач, їзда на автомобілі з варіатором є плавнішою та комфортнішою. Проте вартість такої трансмісії також значно вища.

Роботизована коробка передач

Роботизована трансмісія за своєю будовою аналогічна до механічної, проте передачі в ній перемикає електронний блок. Може мати один або два диски зчеплення. У першому випадку коробка має таку саме будову, як механічна, але доповнена актуаторами для вибору та перемикання передачі.

Вперше прототип роботизованої коробки було створено в 1939 році французьким інженером Адольфом Кегрессом. Проте тоді не всі зрозуміли, що таке коробка-робот та які в неї перспективи, тому проєкт не дістав фінансування.

Роботизована коробка передач відрізняється досить плавною роботою, вона дає можливість заощадити пальне та має декілька режимів роботи. Її використовують як на бюджетних моделях, так і на кросоверах.

Що варто врахувати під час вибору механічної коробки передач

Кожен водій сам вибирає, яка коробка передач краща для нього. Щоб зробити правильний вибір, варто порівняти всі чотири види за такими параметрами: вартість, комфорт, надійність, вартість ремонту, економія пального, використання у заторах, прохідність та ресурс двигуна.

Вартість автомобіля

Механічна коробка передач має відносно просту будову, завдяки чому є не такою затратною у виготовлені. Якщо порівняти з іншими різновидами трансмісії, механіка є найдешевшою.

Комфорт водія

Комфорт під час керування механічною коробкою передач залежить від досвіду водія. У початківців можуть виникати проблеми, адже за умови щільного дорожнього руху потрібно часто перемикати передачі, а якщо робити це неправильно, можна «перевантажити» двигун. До того ж без досвіду керування є ризик заглухнути або відкотитися назад із гори.

Досвідчені водії, навпаки, часто вибирають саме механічну коробку, адже вона дає їм можливість повністю контролювати рух автомобіля. Вони можуть повністю підлаштувати керування під себе та легше знаходити вихід зі складних ситуацій на дорозі.

Надійність

Іншою причиною, через яку досвідчені водії надають перевагу механічній трансмісії, — це надійність. Механіка менш вибаглива та має міцнішу конструкцію, аніж автоматична коробка перемикання передач. Вона краще витримує високі навантаження, проте в неї досить швидко зношуються деталі. Наприклад, диск зчеплення зношується в середньому через 100–120 000 км пробігу.

Вартість ремонту

Завдяки достатньо простій конструкції механічної КПП, її ремонт та обслуговування коштують найдешевше. Здебільшого з ладу виходить диск зчеплення, кошик або вижимний підшипник.

Економія пального

Відсутність додаткових деталей також позитивно впливає і на економію пального. За умови правильного використання, механічна коробка передач споживає менше олива, ніж її аналоги. До того ж заощадити можна, якщо котитися накатом чи їхати з гірки на нейтральній передачі.

Рух у заторах

Оскільки керування механічною коробкою відбувається повністю вручну, рухатись у заторах на ній може бути досить складно. Щільний рух потребує постійної концентрації та перемикання передач. Тому для міста із завантаженим трафіком механіка — не завжди найкращий варіант.

Прохідність

Механічна КПП здатна довго витримувати високі навантаження бездоріжжям. Ручне керування дає змогу використати максимальну потужність авто, проте для цього водію потрібен досвід керування в складних умовах. У деяких випадках автоматика може впоратися краще, ніж водій.

Ресурс двигуна

Тут усе також залежить від умінь водія. Неправильне перемикання передач може призвести до перевантаження двигуна й, відповідно, до зменшення його ресурсу.

Що варто врахувати під час вибору автоматичної коробки передач

Щоб зрозуміти, що краще — автомат чи механіка, варто також оцінити АКПП за такими параметрами.

Вартість автомобіля

Автомобілі з автоматичною коробкою передач дорожчі в середньому на 5–10%, проти механічної трансмісії. Водночас вибір машин на автоматі значно менший.

Комфорт водія

Автоматичне керування зручніше для початківців. Відсутність педалі зчеплення та потреби перемикати передачі дає можливість повністю зосередитися на дорожній ситуації. Автоматична коробка передач постійно адаптується до стилю водіння.

Також можна увімкнути ручний режим. Проте він спроможний лише утримувати поточну передачу, а не повністю контролювати перемикання. Також, під час зміни передачі, можуть бути відчутні невеликі поштовхи.

Надійність

На відміну від механічної, автоматизована коробка передач менш міцна. Проте, завдяки запрограмованій зміні передач, вона рідше виходить із ладу. Автоматична трансмісія може подолати 300–400 000 км без ремонту.

Вартість ремонту

Ремонт та обслуговування автоматичної коробки передач складні, тому коштують досить дорого. Щоб уникнути проблем, важливо правильно користуватися коробкою та вчасно міняти мастило.

Економія пального

Якщо порівнювати іншими КПП, автоматична трансмісія витрачає більше пального. Оскільки в ній немає прямого зіткнення двигуна та коробки передач, обертовий момент передається через тиск оливи. А це призводить до механічних витрат пального.

Рух у заторах

Автоматикою досить легко керувати в заторах. Можна просто тримати ногу на педалі гальма під час зупинок, або перемикатися між нейтральним режимом (N) та режимом руху (D).

Прохідність

Автоматична коробка не призначена для екстремальних умов. Те, наскільки добре вона працюватиме на бездоріжжі, залежить від місцевості, досвіду водія та самої автівки.

Ресурс двигуна

Автоматика комбінує передачу з оптимальними обертами двигуна. Це дає змогу уникнути перевантаження та, відповідно, зберегти ресурс двигуна. У механічній коробці передач усе залежить від керування водія.

Що варто врахувати під час вибору варіатора

Автоматична коробка має дві модифікації: варіатор та роботизована коробка. Варіатор є другою за поширеністю трансмісією та здебільшого використовується такими виробниками, як Reno, Nissan і Mitsubishi. Визначити, яка коробка автомат краща, допоможе порівняння їхніх характеристик.

Вартість автомобіля

Варіатор дешевший у виробництві, ніж автоматична коробка передач. Проте ціна на автомобілі з варіатором та автоматикою майже однакова.

Комфорт водія

Завдяки відсутності перемикання передач, варіатор дає шанс швидше розганятися та плавно керувати автомобілем. Безступенева коробка передач оберігає водія від поштовхів та ударів, а також практично не відвертає увагу від дороги.

Надійність

Керувати автомобілем із варіатором потрібно обережно. У ньому необхідно регулярно міняти мастило, і водночас дотримуватися суворих вимог якості. Ресурс ременя такої коробки передач досить обмежено. Також варіатор не рекомендується використовувати з потужними двигунами, особливо з високим крутним моментом. Залежно від використання, така трансмісія може пройти від 70 000 до 200 000 км.

Вартість ремонту

Варіатор відрізняється високою вартістю ремонту. Це пов’язано з тим, що така коробка передач не витримує перегрів, для неї потрібно використовувати спеціальне мастило, яке дорого коштує. Міняти мастило рекомендується через кожні 50–60 000 км. Хоча конструкція варіатора проста, проте не кожен сервіс надає послуги з його ремонту.

Економія пального

Порівнюючи з іншими різновидами АКПП, варіатор споживає менше палива. Це досягається завдяки відсутності передач.

Рух у заторах

Як і решта автоматичних трансмісій, варіатор зручніший для їзди заторами, ніж механіка. Проте, важливо бути обережним, оскільки автозапчастини такої КПП досить чутливі.

Прохідність

Варіатор не рекомендується використовувати в складних дорожніх умовах. Наприклад, він не пристосований для пробуксовування в снігу чи болоті. Через високе навантаження на двигун, ремінь варіатора може не витримати та вийти з ладу.

Ресурс двигуна

Варіатор автоматично підлаштовується під оптимальні оберти двигуна. Завдяки цьому та відсутності передач, він допомагає ефективно зберегти ресурс двигуна.

Що варто врахувати під час вибору роботизованої коробки передач

Оскільки роботизована коробка передач може мати у своїй конструкції один або два диски зчеплення, її ефективність, ціна та інші характеристики різняться. Розглянемо обидва варіанти.

Вартість автомобіля

Вартість роботизованої коробки з одним диском орієнтовно на 5 % вища за механічну. Ціна КПП із двома дисками відповідає вартості автоматичної та варіативної трансмісії.

Комфорт водія

Автомобілі з роботизованою коробкою з одним диском мають певну затримку під час перемикання передач, можуть скочуватися на пагорбі та доволі повільно набирають швидкість.

У дводисковій коробці всіх цих проблем немає. Завдяки двом зчепленням та електронному блоку керування вона працює досить швидко, ефективно та зручно.

Надійність

Коробка з одним диском не поступається міцністю механічній трансмісії. Дводискова КПП, через особливість своєї будови, є менш міцною. У середньому вона може пройти до 100 000 км.

Вартість ремонту

Ремонт роботизованої трансмісії з одним диском — простий та дешевий. Якщо потрібно змінити навісне, вартість буде така сама, як для механічної коробки передач. Заміна актуатора буде коштувати дещо дорожче.

Ремонт та обслуговування коробки з двома дисками буде значно дорожчим.

Економія пального

Найменше пального споживає КПП із двома дисками. Це досягається завдяки жорсткому з’єднанню двигуна та коліс, а також швидкому перемиканню передач. Коробка з одним диском споживає оливу на рівні механіки.

Рух у заторах

Під час руху в заторі, у роботизованій коробці обох різновидів може збільшитися навантаження на механізм зчеплення, що призведе до перегріву. Уникнути цього можна за допомогою переходу на ручний режим.

Прохідність

Як і механічна коробка передач, роботизована з одним диском спроможна витримувати високі навантаження під час їзди в складних умовах. Проте навіть у ручному режимі перемикати передачі самостійно не вдасться.

Дводискова коробка має досить чутливу конструкцію, тому на ній не рекомендується виїжджати на бездоріжжя.

Ресурс двигуна

Завдяки електронному блоку в обох різновидах роботизованої коробки передач збільшується ресурс як двигуна, так і зчеплення. Електроніка запобігає надмірному навантаженню, чим захищає двигун від перевантаження та зношення деталей.

Результат порівняння коробок передач

Для більш наочної відповіді на питання, яка коробка передач краща: автомат чи механіка, підіб’ємо підсумки у вигляді таблиці.

Механічна коробка передач Автоматична коробка передач Варіатор Роботизована коробка передач (одно/дводискова)
Вартість + +/-
Комфорт + + +/+
Надійність + + -/-
Вартість ремонту + +/-
Економія пального + + +/+
Рух у заторах + + -/+
Прохідність + +/-
Ресурс двигуна + + +/+

Щоб не помилитись із вибором коробки передач, варто брати до уваги, у яких умовах буде використовуватися трансмісія, а також об’єктивно оцінити власні вміння та спроможність оплатити ремонт у разі несправності КПП. Завдяки правильно обраній коробці передач водіння буде максимально комфортним та безпечним.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як зберігати шини

Як зберігати шини: лайфгаки від OLX

Як правильно зберігати автошини для збереження безпеки та ефективності ✔️ Лайфгаки від OLX допоможуть вам максимально продовжити їх термін служби ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.