Дефіцит продавців, водіїв, майстрів і представників інших професій змушує роботодавців конкурувати за цих людей. Наприклад, підвищувати винагороду: так, за даними аналітиків платформи OLX, рівень зарплат в робочих сферах виріс на 10% в першому кварталі 2019 р
Але просто підняти зарплату – недостатньо: щоб найняти кращих працівників, доводиться проявляти креативність. Ми розглянули десять ходів відомих світових компаній для залучення талантів, які можуть взяти на замітку й українські роботодавці.
1. Сюрприз для механіків
Щоб запросити на роботу кваліфікованих механіків, автомобільний гігант Volkswagen використовував стратегію «троянського коня». Співробітники компанії відправили автомобілі, які потребували ремонту, в майстерні по всій Німеччині. А запрошення на роботу розмістили прямо на днище машин. Більш точне попадання в цільову аудиторію складно уявити. До цього важливо прагнути: бути в полі зору кандидатів з тими навичками, які дійсно необхідні для роботи.
2. «Висотні» вакансії
Схожої тактикою скористався і виробник електроніки Matsushita Electric (сьогодні – Panasonic Corporation): свої оголошення про вакансії компанія розмістила на електричних стовпах на висоті п’ять метрів. Там їх могли побачити тільки птахи і професійні електрики. Теж відмінний приклад орієнтації на цільову аудиторію серед кандидатів – їх якість і відповідність вимогам, а не кількість.
3. Пропозиція для суперпродавців
За даними дайджесту OLX, 20% всіх пропозицій роботодавців в 1 кварталі 2019 р були адресовані саме продавцям. Дефіцит сейлзов в різних сферах змушує компанії всіх галузей змагатися в розмаїтті пропозицій.
Рекламне агентство Ogilvy в рамках епічної рекламної кампанії в соціальних мережах і YouTube оголосила пошук «кращого продавця в світі», запропонувавши продати цегла і зняти про це ролик. Тон роликів дійсно змушує повірити, що розшукується супергерой. Авторів кращих презентацій запросили на один з найпрестижніших фестивалів реклами – «Канські леви», а переможця запросили на стажування.
4. Підбір як гра
Гейміфікація в тренді. Щоб зацікавити потенційних кандидатів, мережа готелів Marriott тестувала гру під назвою My Marriott Hotel – в рамках просування кар’єрних можливостей в Facebook. Гравцям запропонували попрацювати на віртуальній кухні готелю: стежити за якістю продуктів, працювати з персоналом і т.д. Для покупців у ігровій формі розповідали, як влаштовані процеси в мережі, а в разі інтересу люди могли перейти на кар’єрну сторінку і розглянути відкриті вакансії.
5. Робота з доставкою
Меблевий гігант IKEA під час відкриття гіпермаркету в Австралії вирішив використовувати мережу клієнтів, щоб залучити нових співробітників. Компанія розмістила свої вакансії, а точніше «кар’єрні інструкції», прямо в коробках з товарами, закликавши покупців «Зібрати своє майбутнє».
Так як запрошення отримали люди, яким спочатку подобається бренд, компанії вдалося набрати 280 нових працівників (а заявок було майже 4300). І, звичайно, заощадити рекламний бюджет на використання зовнішніх каналів для поширення інформації.
6. Конструктор замість резюме
Будівельники потрібні не тільки для зведення будинків. Наприклад, виробник легендарних конструкторів запрошував в штат LEGO-будівельників, завдання яких – створювати конструкції для різних цілей, наприклад, спеціальних студій. Для такої роботи потрібні посидючість, терпіння і, звичайно, майстерність в збірці. Щоб закриття одну з таких вакансій, компанія влаштувала ціле шоу з живою аудиторією, перед якими конкурсанти і демонстрували свої вміння.
Відмінний хід, щоб досягти відразу двох цілей: в черговий раз продемонструвати різноманітність і функціональність продукту і залучити таланти.
До речі, подивитися на кандидатів у справі компанія вважає за краще і при пошуку кандидатів на інші посади – наприклад, дизайнерів: вважається, що за складанням конструктора люди поводяться більш зосереджено і природно, ніж на традиційному співбесіді.
7. Пасажири-«шпигуни»
Хороший водій – на вагу золота. Наприклад, за даними дайджесту OLX, ця професія займає друге місце по затребуваності (15% всіх пропозицій). Тому, компанії, які виграють за рахунок сервісу при пасажирських перевезеннях, готові на багато що, щоб знайти важливих і компетентних водіїв.
Наприклад, Uber в США в рамках проекту Operation SLOG створили мережу т. зв. посланців бренду: ці люди повинні були користуватися послугами таксі-конкурентів, розповідати водіям про переваги Uber і таким чином переманювати їх.
8. QR-код як тест
Нічого, пов’язаного з розробкою технологій. Студія Berrge Tatoo влаштувала такий цікавий тест для потенційних тату-майстрів: опублікувала в газеті незвичайну пропозицію про роботу з завданням розфарбувати «трафарет» QR-коду. Якщо робота була виконана бездоганно, кандидат міг пройти по посиланню, яка вела на вакансію. Це і був первинний фільтр, оскільки це критичний навик для майстра по татуювань.
9. Рекомендаційний браслет
Ритейлер CarMax, який займається продажем уживаних автомобілів, для пошуку кадрів використовував своїх співробітників. Людям запропонували носити браслет з написом «Кого ви можете порекомендувати?».
Співробітники – це найкращі представники роботодавця, тому рекомендаційний рекрутинг активно використовують більшість компаній. Але так ритейлер привернув ще і додатковий ресурс: навколишні люди бачать яскраві браслети та цікавляться, що означає цей напис.
10. Таємний рекрутер
Компанії в сфері обслуговування широко застосовують інструмент «таємний покупець»: люди під виглядом звичайних клієнтів тестують сервіс, наприклад, в магазинах, а потім виставляють свої оцінки за різними критеріями.
У фінансовій компаній FirstMerit Bank, яка наймає на лінійні позиції в тому числі і кандидатів з роздробу, використовували цей інструмент з метою найму. «Таємні рекрутери» спілкувалися зі співробітниками магазинів, причому не тільки в стандартних ситуаціях, а й в потенційно конфліктних, наприклад, при поверненні товару. Того, хто виявляв себе як клієнтоорієнтований фахівець, розглядали для вакансій в компанії.
Можливості для творчих проявів в наймі є у кожної компанії. Головне – розгледіти їх і наважитися на експеримент. Звичайно, в рамках культури організації і очікувань цільової аудиторії, яку роботодавець хоче залучити.
Текст: Катерина Маєвська