Багато кандидатів «обпікалися», вступивши в трудові відносини з недобросовісними роботодавцями: людям не виплачували зарплату, створювали жахливі умови роботи або навіть втягували у фінансові махінації.
Як пошукачу провести власне розслідування, щоб розпізнати ненадійну компанію на етапі пошуку роботи? З цим питанням ми звернулися до експертів: Олександра Бойка, керівника департаменту пошуку та підбору персоналу компанії StaCo, яка спеціалізується на рекрутингу робочого та лінійного персоналу, і Ольги Гришко, фахівця з кадрового діловодства компанії UNISTAFF Ukraine.
1. Читайте вакансії «між рядків»
Показовим є навіть текст оголошення про роботу. Олександр Бойко рекомендує звернути увагу, чи зазначена адреса підприємства, телефон, корпоративна електронна пошта, сайт, соцмережі. Перевірте зазначені контакти в інтернеті: чи фігурують вони в інших джерелах, чи не згадувалися в «чорних списках»?
У тексті вакансії роботодавці не завжди вказують всі важливі умови, наприклад, графік, оформлення, оплату та пільги. Одна з причин: іноді компанії уникають «незручних» особливостей роботи в публічних оголошеннях. Ці моменти потрібно з’ясувати під час особистого спілкування.
2. Дослідіть законність умов
Часом компанії хитрують та намагаються видати за додаткові блага те, що належить співробітнику за законом, наприклад, оплачувана відпустка або лікарняний, офіційне оформлення або своєчасна виплата зарплати.
Враховуйте, що компанія не має права «творчо» трактувати трудове законодавство. «Наприклад, заявляти, що не гарантує встановлені законом 24 календарні дні відпустки, а тільки два тижні, тому що так постановив керівник, – наводить приклад експерт. – Це грубе порушення».
Хоча роботодавці не зобов’язані пропонувати «плюшки», їх наявність говорить про те, що компанія дбає про людей. «Наприклад, багато хто пропонує безкоштовну розвозку або компенсацію проїзду, медичне страхування, обіди, – перераховує Олександр Бойко. – Відсутність будь-яких додаткових «фішок» для працівника або соціального пакету як такого має насторожити».
3. Уважно слухайте «голос з телефону»
Часто роботодавці, перш ніж запросити на співбесіду, проводять коротке телефонне інтерв’ю. «Представник компанії повинен представитися та назвати організацію. Він також легко пояснить, з якого джерела взяв ваші контакти, – ділиться досвідом Олександр Бойко. – Намагайтеся відразу зрозуміти мету дзвінка. Нормально, якщо людина хоче перевірити відповідність ваших навичок вакансії. Якщо ні – це вже тривожний сигнал». Наприклад, пропозиції з вимаганням грошей за працевлаштування потрібно відразу відмітати, оскільки це суперечить закону та етиці роботодавця.
У вас може бути багато запитань про вакансію, наприклад, про умови та графік роботи, оплату праці, обов’язки. «Уже телефоном вам повинні впевнено відповісти хоча б на основні запитання, – зазначає експерт. – Якщо співрозмовник «плаває» у відповідях, є ризик обману, “схем”».
Як правило, якщо представник роботодавця з’ясував, що ваша кандидатура відповідає вакансії, то пропонують зустрітися особисто. «Попросіть, щоб вам надіслали повідомлення з адресою, датою та часом співбесіди», – уточнює Олександр Бойко. Якщо таке повідомлення прийде – це ще одна монетка до скарбнички надійності роботодавця: ймовірно, що процес відбору налагоджений, а кандидатами дорожать.
4. Слухайте уважно на співбесіді
Як пояснює експерт, іноді на інтерв’ю може з’ясувати, що фактично обов’язки будуть зовсім іншими, ніж ті, які описані в вакансії. Якщо так виходить не тому, що здобувач щось переплутав, а компанія намагалася його обдурити – краще розійтися відразу. Швидше за все, такий стиль роботи в цій організації.
Найбільш тривожні дзвіночки, на думку нашого експерта, – це пропозиція протягом певного часу попрацювати безкоштовно під будь-яким приводом, неофіційне оформлення тп зарплата. «Відповідальні роботодавці пропонують офіційне працевлаштування співробітників з першого робочого дня, як передбачає Кодекс законів про працю України, – нагадує експерт. – А вся зарплата оподатковується, тобто немає частини, яка виплачується “в конверті”».
5. «Проскануйте» робочі умови
У перший робочий день, а ідеально – під час першого візиту до роботодавця, попросіть, щоб вам провели екскурсію. «Подивіться, чи добре організоване ваше майбутнє робоче місце, чи є необхідне обладнання та інструменти, – перераховує Олександр Бойко. – Також завітайте в їдальню, роздягальню та інші приміщення для побуту та відпочинку – їхній стан багато говорить про ставлення роботодавця до людей».
6. Перевірте максимум відгуків
Щоб об’єктивно оцінити надійність роботодавця, підключіть усі можливі джерела інформації. «Орієнтуйтеся не тільки на те, що говорить рекрутер або інший представник компанії, – нагадує експерт. – Вивчіть відгуки ексспівробітників на спеціальних сайтах. Можна знайти в соцмережах людей, які працюють в компанії, і попросити їх відповісти на запитання, які вас хвилюють».
7. Звертайте увагу на документи
Перший документ, який співробітник повинен підписати, – це наказ про прийом на роботу, де вказується назва його посади, відділу, дата прийому. Також працівнику потрібно написати заяву про прийом на роботу.
«Наступний важливий етап оформлення офіційних трудових відносин – трудовий договір, який обов’язково укладається у двох примірниках. Причому не важливо про яку позицію йдеться – керівника відділу або вантажника, – акцентує увагу Ольга Гришко. – У договорі повинні бути чітко прописані посада, оклад, можливі додаткові пільги, порядок надання відпустки та лікарняного, графік роботи». Хоч українське законодавство і передбачає усну форму трудового договору, на практиці в наших реаліях – це все одно, що його немає. Так що письмова форма набагато надійніша.
Серед інших важливих пунктів – посадові інструкції, проходження інструктажу з охорони праці, пожежної безпеки та підписання відповідних документів. А також, якщо це передбачає посаду, – договір про матеріальну відповідальність. «Наприклад, це стосується продавців-касирів або водіїв, які працюють на авто компанії. Договір про матеріальну відповідальність, акт прийому-передачі матеріальних цінностей свідчать про те, що компанія відповідально ставиться до таких питань, а це вигідно і працівнику», – впевнена Ольга Гришко.
Важливо, щоб і тут все було законно. Наприклад, в разі матеріальних збитків розмір утримання в місяць не може перевищувати 20% зарплати працівника. До того ж, матеріальна відповідальність настає, якщо співробітник вчинив протиправні дії або не діяв, і він дійсно може на це впливати.
8. Довіряйте інтуїції
«Важливо звертати увагу, якщо у вас з’явилися почуття недовіри, тривога або сумніви. Якщо немає збігу між тим, що говорять, і тим, що ви бачите», – радить Олександр Бойко.
Психологічний комфорт – дуже важливий. «Не потрібно хапатися за першу-ліпшу пропозицію і випробовувати себе. Зараз ринок насичений вакансіями, і у вас є можливість вибирати», – резюмує експерт.
Текст: Катерина Маєвська