Багато галузей бізнесу постраждали від коронакризи і змушені наймати менше працівників. При цьому конкуренція за робочі місця зросла: вибір кандидатів у роботодавців став ширшим, відбір – більш вимогливим.
Які якості та навички пошукачів – «блакитних комірців», вийшли на перший план у турбулентні часи? Як кандидатам показати, що вони ними володіють, і отримати роботу? Порадами з редакцією блогу OLX поділилася Ірина Перепелиця, керівниця компанії Easy HR, рекрутерка з 7-річним досвідом пошуку лінійного персоналу.
1. Багатозадачність
Роботодавці надають перевагу кандидатам, які в складні періоди можуть мобілізуватися й адаптуватися до нових умов. Так, під час суворого карантину офісні співробітники ритейл-компаній часто виходили працювати на «передову» – в супермаркети й магазини, продавці брали на себе обов’язки касирів, а в ресторанному бізнесі офіціанти тимчасово ставали кур’єрами.
Крім того, зараз багато компаній переживають фінансові труднощі, тож змушені скорочувати витрати, зокрема кількість робочих місць. Тому роботодавці вибирають тих кандидатів, які готові виконувати додаткові завдання та поєднувати декілька ролей.
«Така «математика» підбору: компанії завжди вигідніше доплачувати співробітнику за роботу, ніж наймати ще одну людину, – пояснює Ірина Перепелиця. – Раджу кандидатам вже на співбесіді дізнатися, чи є необхідність у багатозадачних кадрах. Якщо так, то дайте зрозуміти роботодавцю, що для вас додаткові завдання – це не зайве обтяжливе навантаження, а можливість більше заробити і швидше вирости в компанії».
Наприклад, у практиці нашого експерта був випадок, коли в бізнесі через кризу зменшився обсяг роботи у відділу продажів, тому обробку вхідних та вихідних дзвінків об’єднали. Свої місця вдалося зберегти тим менеджерам з продажу, які погодилися поєднувати обидві функції.
2. Мотивація до зростання
Підбір та навчання новачка завжди дорого обходяться компанії, тому роботодавці шукають таких співробітників, які готові залишатися в команді надовго і рости в ній.
«Якщо на співбесіді ви розповісте, що хочете не просто отримувати гроші за виконану роботу, але й розвиватися – це буде вашою перевагою, – вважає рекрутерка. – Дізнайтеся, які можливості є. Наприклад, якщо ви претендуєте на посаду комірника – запитайте, чи є перспектива згодом стати завскладом, а також які навички й досягнення допоможуть вам крокувати вгору кар’єрними сходами».
3. Здатність учитися
Ця навичка теж стала особливо цінною у зв’язку із новою ситуацією на ринку праці: обставини швидко змінюються, а разом з ними – й вимоги до роботи.
«У діалозі з роботодавцем розкажіть, що для вас отримувати нові знання й навички, щоб якісно виконувати свої обов’язки, – це норма. Якщо, звісно, ви дійсно так вважаєте, – рекомендує експертка. – Наведіть приклад, які тренінги ви проходили, книжки читали, відеоуроки дивилися. Уточніть, що вважаєте важливим учитися як в рамках професії, так і розвивати «м’які» навички».
За словами Ірини Перепелиці, ситуація з коронавірусом та карантином залишається нестабільною: «Тому на інтерв’ю розкажіть, що із розумінням ставитеся до зміни умов, готові до додаткових викликів у роботі».
Наприклад, коли українські офіси масово перейшли на дистаційну роботу, з’ясувалося, що багато співробітників не хочуть учитися користуватися програмами відеозв’язку, щоб спілкуватися з колегами та клієнтами, не вміють самостійно планувати завдання і досягати результату без контролю керівника. Під час суворого карантину в багатьох компаніях кількість персоналу скоротилася, а повернутися на роботу запропонували саме тим фахівцям, які показали, що навчилися виконувати завдання автономно і зберегли свою ефективність.
4. Відповідальність за себе
«Підбираючи персонал, роботодавці звертають увагу на так званий локус контролю кандидата. Він може бути внутрішнім – коли людина бере на себе відповідальність за свої успіхи й невдачі, або зовнішнім – коли перекладає її на інших людей або обставини. Роботодавці цінують кандидатів з першої категорії, – ділиться рекрутерка. – Тому наведіть приклади з особистого досвіду, які покажуть, що ви шукаєте можливості для досягнення цілей, а не винуватців провалів».
У практиці Ірини було багато таких випадків. Наприклад, коли в одній компанії виникла потреба в знімках товарів для сайту, допомогу запропонував комірник. Таким чином він додатково реалізував своє захоплення фотографією, отримав фінансову винагороду за додаткову роботу і допоміг бізнесу заощадити на послугах позаштатного спеціаліста.
5. Рішення замість проблем
Особливу цінні для роботодавців «трабл-шутери» – співробітники, які не бояться труднощів і можуть їх долати. «На співбесіді розкажіть, що вважаєте перешкоди невід’ємною частиною робочого процесу, вони вас не лякають, а, навпаки, мотивують шукати оптимальні варіанти рішень», – рекомендує Ірина Перепелиця.
Приклад такої поведінки з досвіду експертки: водій, якому хаотично надходили завдання від різних відділів, запропонував збирати заявки заздалегідь через офіс-менеджера і складати маршрутний лист. Завдяки цій пропозиції він почав усе встигати, а також рекомендувати, які посилки вигідніше відправляти кур’єрською службою.
Текст: Катерина Маєвська