Новини OLX

«Головне – технічний стан та історія»: як безпечно купити авто, привезене з-за кордону

8 Липня 2021   
 16775
«Головне – технічний стан та історія»: як безпечно купити авто, привезене з-за кордону

Б/в машини з-за кордону можуть стати не тільки вигідною покупкою, але й доброю інвестицією для подальшого продажу. Загальні витрати на придбання такого транспортного засобу разом з доставкою та ремонтом часто менші, ніж ринкова ціна нового автомобіля з салону в базовій комплектації. Можна заощадити від 10 до 30%. До того ж під час ремонту завжди можна «докрутити» та оптимізувати машину під себе.

Редакція блогу OLX попросила Дениса Морозова, власника компанії Boss Auto Ukraine, яка продає б / у машини, куплені на аукціонах в США, Канаді, Європі або Кореї, розповісти, на що звернути увагу при виборі компанії по пригону авто, з чого складається ціна і які складності можуть виникнути в процесі купівлі.

1. Вибирайте компанію з однією спеціалізацією

Вибирайте компанію, яка пропонує тільки одне – пригін автомобіля з-за кордону. За словами експерта, важливо розділяти процеси купівлі машини та її відновлення/ремонт (якщо знадобиться): «На ринку України мало компаній, які можуть якісно надати послуги таких різних напрямів і не припуститися серйозної помилки на одному з етапів».

У США та деяких інших країнах поширена практика автоаукціонов, де можна купити старі або раритетні машини, авто, які «працювали» в таксі, прокаті або на держслужбі, а також конфісковані. Такі торги стали популярними серед покупців з двох причин. Перша – ціни на авто, які нижчі ринкової вартості. Друга – передпродажна перевірка технічного стану машини від аукціону, з результатами якої можна ознайомитися. Торги проходять офлайн і транслюються онлайн, завдяки чому в них може взяти участь покупець з будь-якої країни.

Підберіть відразу кілька схожих лотів, тобто машин, які можна «зіграти» на тих самих торгах.

До послуг компанії з пригону машин входить допомога у виборі авто, супровід купівлі на аукціоні, оформлення документів у країні купівлі, доставка до покупця, розмитнення, виплата податків. А постановка на облік, сертифікація і ремонт – це інший бізнес, що вимагає окремих знань.

При цьому компанія може опосередковано супроводжувати клієнта й після доставки в Україну: «Наприклад, ми не пропонуємо послуг конкретних підрядників з ремонту автомобілів. Але помітили, що багато людей не знає, як вибрати сервіс і як лагодиться авто, тому склали окрему інструкцію. Розписали, на що звернути увагу в пошуках механіків/СТО, щоб уберегти клієнта від нечесних дій і неякісних послуг».

2. Звертайте увагу на відкритість підрядника

Уникайте тих, хто хоче укласти угоду за всяку ціну, відразу пропонує дуже привабливі варіанти, наприклад, авто майже без пошкоджень, але при цьому дуже дешеві.

За словами Дениса Морозова, купівля машини – спроба зробити своє життя або бізнес комфортнішими з мінімально можливими витратами. Тому завдання компанії з пригону авто – утримати клієнта від імпульсивних рішень на аукціоні, повідомити про можливі додаткові витрати в кожному конкретному випадку, але ніяк не нав’язати найдорожчий або непотрібний варіант. А це означає, що іноді потрібно протистояти думці або бажанням клієнта.

«Одного разу замовник хотів придбати машину з певним пошкодженням. Ми відмовляли його, розуміючи, що покупка і ремонт стануть невиправдано дорогими. Клієнт був упевнений в зворотному, оскільки вважав себе експертом у характеристиках обраної моделі авто. Після тригодинних суперечок ми відвідали спеціалізоване СТО, що й переконало його відмовитися від вибору», – розповідає Денис Морозов.

Ставте будь-які запитання, які вас цікавлять, і уважно слухайте, що і як вам відповідають. Покупця має насторожити, якщо постачальник машин не повідомляє про можливі форс-мажори, не надає розрахунків вартості по конкретній машині, занадто активно наполягає на партнерських СТО.

Ще до підписання договору варто обговорити такі питання:

– коли починається співпраця з компанією;

– строки оплати її послуг;

– як проходять аукціони з продажу транспортних засобів;

– допустимий рівень пошкоджень машини;

– бюджет і цінова планка для участі в аукціоні;

– строки доставки;

– фактори, які можуть вплинути на кінцеву ціну й умови купівлі, а також показують дії компанії в разі форс-мажорів.

Наприклад, за словами експерта, в документації на машину може не бути інформації про останні пошкодження. Або якщо власник самостійно готував автомобіль до продажу і зробив це не дуже якісно. Ще можуть бути заблокованими порти відправки через страйк або змінитися правила видачі документів.

Завдання компанії з пригону авто – утримати клієнта від імпульсивних рішень на аукціоні та повідомити про можливі додаткові витрати. А це означає, що іноді потрібно протистояти думці або бажанням клієнта.

3. Вивчіть досвід компанії у відкритих джерелах

Уточнюйте навіть кількість пригнаних компанією машин і щотижневих автовозів, з якими ушкодженнями прибувають транспортні засоби, які порти доставки й відправки. Наприклад, хороший показник – доставка не менше 150 транспортних засобів на рік.

Ідеально – поспілкуватися з реальними клієнтами. Також вивчайте соціальні мережі компанії та її сайт, відгуки в інтернеті – відкриті підрядники можуть давати ключові дані у своїх публікаціях. Перевіряйте озвучені цифри щодо ремонту: якщо вони збігаються, значить, ви можете довіряти розрахунками. Все це показує, який реальний досвід компанії, її розуміння складнощів роботи з тими чи іншими моделями і готовність справлятися з ризиками на користь клієнта.

За словами експерта, компанія повинна розраховувати бюджет покупки, спеціально завищуючи його на випадок форс-мажору (наприклад, несподіване подорожчання розмитнення або затримки в дорозі), і повідомляти про це клієнта. Після прибуття авто в Україну сплачена покупцем сума повинна бути або такою самою, як в розрахунках, або нижчою.

«Наш клієнт шукав авто з мінімальними пошкодженнями. Однак в порту машина сильно постраждала, впавши з навантажувача. Ми запропонували замовнику «зіграти» на аукціоні іншу модель замість цієї, а пошкоджену залишили собі. Компанія з великим оборотом має можливість швидко зреагувати, запросити компенсацію або замінити авто», – наводить приклад Денис Морозов.

4. Визначте свою потребу у конкретній марці та моделі

«Після звернення клієнта ми з’ясовуємо бажану марку й модель авто, бюджет на покупку. У 70% випадків люди не впевнені точно, що вони хочуть придбати, – найчастіше вони орієнтуються на машини друзів, статусність, рекламу», – розповідає Денис.

За словами експерта, найчастіше покупці приходять за популярними машинами і зупиняють свій вибір на Volkswagen Jetta, Ford Focus, Ford Escape, Ford Fusion, Volvo XC60, Hyundai Santa Fe, BMW 328, Ford Edge, Jeep Compass, Kia Sorento: «Чуючи, як клієнти обґрунтовують причину купівлі, розуміємо, на що звернути їхню увагу, щоб перевірити ще раз реальну потребу в конкретній моделі».

Денис радить перед купівлею провести тест-драйв такої самої, але нової, машини в салоні. Ще варіант – за можливості поспілкуватися з володарем такого транспортного засобу, щоб перевірити хід, місткість, відповідність очікувань реальності.

Менеджер шукає підхожу машину відразу на всіх доступних компанії ринках, наприклад, у Кореї, США, Канаді, Європі. Він орієнтуюється не на конкретну країну, а на марку: «Те, звідки зрештою привезуть авто, залежить від того, на якому ринку ціна й технічний стан транспортного засобу влаштували замовника найбільше».

Між зйомкою, зробленою організаторами торгів, і самим продажем бувають значні проміжки часу, наприклад, до одного року. І в цей період машина може зазнати пошкоджень, які не будуть відображені в описі лота.

5. Запросіть публічну документацію про машину

Заздалегідь запросиіть усі документи по потрібних вам автомобілю. Формально компанії не зобов’язані видавати такі папери, але вони – страховка для клієнта і показник відкритості підрядника.

У США і Канаді, наприклад, існує звіт CarFax – документ-витяг з величезної бази даних зареєстрованих автомобілів. У ньому є повна інформація про строки експлуатації, зокрема і в службі таксі, кількість власників і аварій, історіяю обслуговування. Водночас у CarFax не фіксуються зміни, якщо власник відновлює або готує автомобіль до продажу самостійно, в тому числі і на несертифікованих сервісах.

«Уважно вивчайте CarFax, наскільки він чітко і ясно передає інформацію про «життя» авто, чи є перерва в заповненні самого документа і регулярних ТО. Аналізуйте фото і всі дані, які можна знайти про цей автомобіль. Потім робіть висновок, які слабкі місця є в конкретній машині, з якою деталлю можуть виникнути ускладнення через особливості її експлуатації і чи готові ви розв’язувати ці проблеми.

Денис Морозов наводить приклад із практики: «Опрацьовуючи одну угоду, ми звернули увагу на пошкодження, яке отримав автомобіль рік тому, і той факт, що весь цей час він простоював на майданчику. Після вивчення CarFax ми спробували переконати клієнта відмовитися від торгів. Це пошкодження разом з відсутністю експлуатації для конкретної марки й моделі означають критичний стан мотора. Однак клієнт все-таки купив її, повністю взявши на себе відповідальність за проблеми, які йому доведеться долати в майбутньому».

Як уже зазначалося вище, трапляються ситуації, коли пошкодження не відображаються в документах. За словами експерта, одного разу вони виявили, що заднє крило новоприбулого авто вдарили й відновили. Це пошкодження не зафіксували в звітах, про нього дізналися вже в Україні за допомогою спеціального приладу, який перевіряє товщину лакофарбового покриття: «Для клієнта цей факт не був критичним, тому він прийняв автомобіль. В іншому випадку ми пояснили б, що в такій непередбаченій ситуації ми не несемо відповідальності, адже в дистанційній покупці це передбачити неможливо. Відтак виправили б проблему власним коштом, оскільки нам важливо, щоб людина залишилася задоволеною».

«Головне – технічний стан та історія»: як безпечно купити авто, привезене з-за кордону

Денис Морозов, власник компанії Boss Auto Ukraine

6. Замовте послугу незалежної інспекції

Організатори аукціонів видають свідоцтво про технічний стан кожної машини на момент продажу, пропонують звіти-витяги з автомобільних баз даних, що показують доаукціонну історію транспортного засобу. Також вони роблять фото- і відеозйомку на 360° всередині салону і зовні авто після його прибуття на майданчик для торгів.

При цьому організатори торгів можуть не афішувати внутрішніх пошкоджень, вони також не несуть відповідальності за стан авто, пропажу ключів або деталей, що прописується в договорах участі в аукціоні. За словами експерта, між зйомкою, зробленою організаторами торгів, і самим продажем бувають значні проміжки часу, наприклад, до одного року. І в цей період машина може зазнати пошкоджень, які не будуть відображені в описі лота.

Тому надійний підрядник по пригону авто порадить клієнтові провести ще й експертизу в країні продажу. Нею займається представник незалежної зовнішньої компанії-аудитора, який складає власний звіт про стан машини. Цей документ можна зіставити з даними від аукціону та власника авто, якщо такий є. Самі організатори торгів надають контакти подібних компаній.

Звіт інспектора – доказ у разі можливих суперечностей з аукціоном, також він є підставою для компенсації вартості зниклих частин на користь клієнта. «Під час отримання автомобіля в Україні ми звіряємо, чи приїхала машина у тій самій комплектації і в тому самому стані, як і на фото до продажу. Це додатковий спосіб застрахувати покупця від фінансових ризиків. У разі зникнення комплектуючих після продажу на торгах або пошкодження під час транспортування ми можемо аргументовано вимагати компенсацію», – пояснює Денис Морозов.

Існує два типи інспекції: поверхнева (коштує в середньому $35) і глибока (в середньому $50). У першому випадку незалежний інспектор приходить на майданчик, де стоїть авто перед аукціоном, фіксує його стан на фото й відео, наявність комплектуючих до початку торгів. Якщо машина має позначку Run&Drive (значить, стан машини дозволяє на ній їздити), то проводить короткий тест-драйв. У другому випадку інспектор робить поверхневий аналіз автомобіля, але уважніше вивчає недоліки авто й повідомляє, до чого вони можуть призвести.

«Одного разу клієнт купив автомобіль з дуже незначними ушкодженнями. Однак на аукціоні хтось відкрив люк машини, і під час дощу салон залило водою. Про це ми дізналися тільки в нашому порту, оскільки клієнт не наймав незалежного інспектора. Ми відправили авто на повну чистку та іонізацію власним коштом. І хоча ми швидко вирішили проблему, клієнт був засмучений новиною про зіпсований салон», – розповідає експерт.

Якщо ви не хочете наймати інспектора, тоді разом з менеджером від компанії-підрядника уважно вивчайте знімки машин, виставлених на продаж. Наприклад, шукайте відмінності на звичайних фото і знімках 360°, які можуть бути зроблені в різний час. За словами експерта, деякі деталі авто під час його підготовки до продажу можуть замінювати «нерідними», що іноді позначається на функціональності. Особливо часто таке трапляється, якщо авто продає не страхова компанія, а приватна особа.

Уточнюйте у компанії, чи фотографує вона машини перед вантаженням у контейнер, аналізує її стан після прибуття. Як пояснює Денис, важливо, щоб компанія контролювала стан авто на всіх етапах: під час підготовки до продажу, завантаження в одному порту, вивантаження в іншій країні, доставки на майданчик, звідки авто забере покупець. Фотофіксація допомагає визначити момент, коли відбувається крадіжка деталі або пошкодження, про яке не знав клієнт на момент купівлі, а також знайти винного і отримати компенсацію.

Існує звіт CarFax – документ-витяг з величезної бази даних зареєстрованих автомобілів. У ньому є повна інформація про терміни експлуатації, зокрема і в службі таксі, кількість власників і аварій, історію обслуговування.

7. Перераховуйте вартість самостійно

Ціни, які вам називають постачальники машин, краще перевірити і перерахувати на калькуляторах цін на сайтах інших схожих компаній. «Знайдені вами дані – середня ціна на ринку, аукціонний збір, приблизний час доставки, вартість розмитнення залежно від суми покупки або двигуна певного року – повинні збігатися з тією інформацією, яку дав підрядник», – пояснює Денис.

На кінцеву вартість автомобіля впливає його клас, марка, зовнішня цілісність і внутрішні пошкодження, вік транспортного засобу, його пробіг, місце фізичного перебування (район у порту, віддалений від моря центр країни, на островах), наявність документів і строки їхнього оформлення, розмитнення, вартість послуг логістів, відсоток аукціонного збору і комісії при оплаті. За словами Дениса, в одній з останніх угод ціна Volkswagen Jetta 2017 року на торгах склала $2000, а загальна вартість покупки, включаючи аукціонний збір, доставку, розмитнення, послуги компанії-постачальника – $6415. Ще близько $1800 знадобилося клієнту, щоб відремонтувати машину і зареєструвати номери в Україні.

«В усіх розрахунках, які робимо для покупців, і статтях для соціальних мереж ми відкрито говоримо, купівлю якої машини перевірили на практиці. Так з’являється можливість аргументувати ціну на придбання, витрати з доставки або ремонту, а також попередити про ситуації, які не можна врахувати заздалегідь, але вони можуть вплинути на кінцеву вартість», – деталізує експерт.

Під час купівлі на торгах потрібно зробити внесок у розмірі 10-15% від вартості автомобіля. У такий спосіб компанія страхує себе від цієї витрати в разі раптової відмови клієнта.

Після викупу авто на аукціоні клієнт отримує рахунок, який він сплачує в банку. «А оплата послуг підрядника (300$-800$) відбувається на фінальному етапі, коли клієнт вже отримав і оглянув авто», – підсумовує Денис Морозов.

8. Підбирайте кілька автомобілів відразу

Доглянуті, красиві, мінімально пошкоджені машини завжди продаються дорожче. Однак вивчення фотографій та історії менш презентабельних авто може показати, що вони нітрохи не гірші. «Раджу розглядати пропоновані автомобілі саме так: головне – технічний стан та історія, а «зовнішність» варто відсувати на другий план», – говорить експерт.

За словами Дениса, під час торгів клієнт знаходиться в офісі компанії і разом з менеджерами бере участь в купівлі. Завжди обговорюйте зі співробітником компанії, до якої цінової планки ви готові дійти: «У людях нерідко прокидається азарт. Вони можуть стати занадто емоційними, забирати керування ставками на себе, необґрунтовано їх підвищувати, сперечатися з менеджерами. Наприклад, якщо ми бачимо, що клієнт занадто азартний, порушує обумовлені правила «гри» щодо цінової планки, ми зупиняємо участь у торгах».

Ще одна порада експерта – підберіть відразу кілька схожих лотів, тобто машин, які можна «зіграти» на тих самих торгах. Якщо ви не зможете виграти один автомобіль, то, ймовірно, опинитеся власником іншого, зі схожими характеристиками і станом.

При цьому ціни на аналогічні лоти можуть відрізнятися. «Одного разу ми зупинили занадто емоційного клієнта, який хотів будь-що-будь купити конкретний автомобіль, серйозно перевищуючи власну цінову планку. Ми звернули його увагу на ще один лот аукціону, який виставлявся на 20 хвилин пізніше. Ми побачили два абсолютно різні вирази обличчя людини, коли ми не дали їй продовжити торги і коли вона викупила інший автомобіль, заощадивши $ 6000», – ділиться історією з практики Денис.

У людях нерідко прокидається азарт. Вони можуть стати занадто емоційними, забирати керування ставками на себе, необґрунтовано їх підвищувати, сперечатися з менеджерами.

9. Будьте готові до форс-мажорів під час доставки

У середньому процес купівлі автомобіля, включаючи доставку до України, триває 1,5 місяця. Куплені машини завантажують у контейнери в порту відплиття, а звідти вони їдуть у порт Гданська в Польщі, Бремерхафен в Німеччині, в Клайпеду в Литві або в Одесу в Україні. Це ключові точки-порти компаній, які займаються доставкою автомобілів з США, Канади, Європи та Кореї.

У контейнерів з машинами є свої номери GPS-трекінгу, за якими клієнт може відстежити покупку всім маршрутом. У порту прибуття логісти компанії-постачальника об’єднують усі доставки і відправляють автомобілі на автовозах або на кордон з Україною, або вже на майданчик компанії, звідки покупець і забирає свою машину.

«Через пандемію або введення внутрішніх законів на рівні однієї країни звичні процеси можуть порушуватися. Це призводить до простоїв у портах, затримок у розмитненні, оформленні та отриманні документів. Важливо бути до цього готовим і визначити для себе, чи згодні ви чекати машину або віддасте перевагу швидшому варіанту купівлі», – резюмує експерт.

Текст: Олена Колесник