Як надати роботодавцю гарні рекомендації: 5 порад пошукачам

1846
Додати
до обраних
Поділитися
Катерина МаєвськаАвтор

Розглядаючи кандидатури пошукачів, працедавці часто запитують рекомендації в попередніх компаніях, де ті працювали. Гарні відгуки зазвичай допомагають отримати роботу, погані – навпаки. Як заздалегідь підготуватися до збору рекомендацій на себе? Редакція блогу OLX дізналася в Тетяни Волошиної, кар’єрної консультантки та HR-експертки з 10-річним досвідом, зокрема в підборі лінійних працівників для фармацевтичного підприємства.

Навіщо працедавцям рекомендації

Працедавці збирають рекомендації на потенційних співробітників, щоб дізнатися два основні аспекти: які в них професійні навички і чи вміють вони будувати взаємини в колективі. «Наприклад, часто люди проявляються саме під час звільнення, – відзначає Тетяна Волошина. – Тому рекрутери зважають на те, як кандидат прощається з компаніями – по-хорошому або з конфліктами».

Найчастіше рекомендації на експрацівників просять у їхніх керівників. Але не тільки. «Наприклад, збирати зворотний зв’язок можуть і від колишніх колег одного рівня – це дозволяє зрозуміти, як кандидат проявляв себе в ролі командного гравця. А якщо йдеться про вакансію керівника – збирати відгуки можуть і від колишніх підлеглих. До речі, саме на цьому моменті нерідко виявляють начальників-“тиранів”», – розповідає консультантка. Також працедавці можуть збирати рекомендації від партнерів та клієнтів – чи задоволені вони роботою фахівця.

1. Не хвилюйтеся надмірно – рекомендації лише доповнять загальну картину

Рекомендації ніколи не вважають єдиним критерієм оцінки кандидата – вони є додатковим «пазлом», щоб доповнити враження, яке рекрутер склав під час телефонної розмови, особистого інтерв’ю чи аналізу тестового завдання.

«Рекомендація може як підтвердити висновки рекрутера, так і докорінно змінити їх, – розповідає експертка. – Звісно, можна навчитися красиво говорити та успішно «продавати» себе на співбесіді. Проте це не допоможе, якщо всі колишні колеги запам’ятали людину як скандаліста чи неробу».

Звичайно, рекомендації – це суб’єктивно. Хтось може погано відгукнутися про кандидата як фахівця та людину через особисту образу чи невмотивовану антипатію. Тому зазвичай рекрутери збирають декілька рекомендацій з різних джерел.

«Навіть якщо кілька відгуків схвальні, а один – ні, це вже привід для працедавця звернути більше уваги на певне питання і з’ясувати деталі, – розповідає консультантка. – Наприклад, відгукуватися про пошукача добре можуть тому, що він – “душа колективу”. Але один із рекомендодавців зауважить, що при цьому з дотриманням строків у нього були проблеми. Якщо для посади це критично – рекрутер перевірить пунктуальність та відповідальність пошукача додатково, наприклад, за допомогою уточнювальних запитань чи відгуків клієнтів».

2. Допоможіть працедавцю отримати рекомендації на вас

«Загалом є два підходи до збору рекомендацій. Перший – коли працедавець просить кандидата надати перелік рекомендодавців. Другий – коли він сам шукає контакти екскерівників, колег і підлеглих, наприклад, через особисті знайомства чи соцмережі», – зауважує консультантка.

Перший підхід – більш популярний і водночас вигідний пошукачам, адже можна включити до переліку тих, із ким кандидат має найліпші стосунки. Другий – більш складний і витратний за часом, але корисний компаніям, бо можна отримати неупереджені відгуки.

«Якщо працедавець шукає рекомендодавців самотужки – пошукач може вплинути на це тільки глобально: якісно працювати, будувати дружні стосунки та не провокувати конфліктів у колективі, – відзначає Тетяна. – А от до прохання надати рекомендодавців можна підготуватися».

Наша експертка радить мати заздалегідь підготовлений перелік 5-6 рекомендодавців – керівників та колег, із якими у вас склалися хороші професійні та особисті взаємини. Домовтеся з кожним із них про можливість вказувати їх як рекомендодавців під час працевлаштування – зазвичай люди не проти. «Якщо серед рекомендодавців є ті, в якості стосунків з ким ви не впевнені, подумайте – чи можете дати інший контакт із цієї ж компанії? Наприклад, не безпосереднього керівника, а на рівень вище», – радить експертка.

У переліку рекомендодавців вкажіть: ПІБ, посади, компанії та зручний, попередньо узгоджений спосіб зв’язку. «Останнє рекрутери особливо цінують. Зараз багато месенджерів та соцмереж, і всі мають уподобання, якими з них користуватися. Тож якщо пошукач заздалегідь підкаже, який саме канал зручний для рекомендодавця – це ще один плюс», – ділиться консультантка.

Чого точно не варто робити – пропонувати «підставних» рекомендодавців, наприклад, друзів або знайомих. Рекрутер усе одно все перевірить кілька разів, і якщо він досвідчений – у нього можуть виникнути сумніви, і він з’ясує правду.

Із потенційними рекомендодавцями бажано підтримувати ненав’язливий дружній контакт навіть після звільнення. «Наприклад, вітати людей із Новим роком чи Днем народження, взаємодіяти в соціальних мережах. Це не складно, а на ставлення впливає позитивно», – радить Тетяна. А вже власне під час пошуків роботи можна нагадати про себе та вашу домовленість.

3. Проведіть «репетицію» відгуків із рекомендодавцями

Йдеться не про те, щоб вигадувати відгуки – це не тільки неетично, а й не має сенсу. «Скільки кандидат не наполягав би, що звільнився, бо “вперся в стелю”, а хотів розвиватися – якщо насправді він просто не справлявся із робочими завданнями, хтось так і скаже», – відзначає експертка.

Водночас як пошукачам треба бути готовими до запитань на співбесідах – так і рекомендодавцям не завадить заздалегідь сформулювати думки, щоб банально не розгубитися під час дзвінка.

Зазвичай рекрутери ставлять рекомендодавцям кілька запитань. Найчастіше – «Які сильні та слабкі сторони працівника ви можете відзначити?» та «Чому цей працівник пішов із компанії?». Тут діють ті самі підходи, що й для відповідей на аналогічні запитання на співбесіді: про «плюси» та «мінуси» – говорити відверто, фокусуючись на чеснотах, підкріплюючи слова прикладами з практики. Про звільнення – також чесно, навіть якщо воно було проблемним. Водночас не потрібно негативно відгукуватися про будь-яку зі сторін та фокусуватися на тонкощах внутрішніх конфліктів.

Ще одне запитання, яке можуть ставити рекомендодавцям, – «Що цінного зробив цей працівник?». «Якщо рекомендодавець використовує розмиті поняття – “чудовий професіонал”, “майстер своєї справи”, проте не може навести прикладів досягнень колеги – це привід сумніватися в правдивості зворотного зв’язку», – вважає Тетяна.

Також надзвичайно показовим наша експертка вважає запитання – «Чи взяли б ви цього працівника знову на роботу?». Відповідь «ні» перекреслює навіть найбільш позитивний відгук. «Зазвичай люди не люблять комусь шкодити. Тому навіть якщо працівник “слабкий” за професійними компетенціями, проте приємна людина – найімовірніше відгукнуться про нього нейтрально або навіть добре, – пояснює консультантка. – Але мати справу в робочій площині більше не хотіли б і відповідають відверто, тому що обманювати теж люди зазвичай не люблять».

4. Заздалегідь підготуйте рекомендаційні листи

В Україні ця практика – під час звільнення брати в роботодавця рекомендаційний лист та надавати його на прохання майбутньої компанії – вже не популярна. «Натомість у Європі та США – навпаки, це надзвичайно ефективний інструмент самопрезентації під час пошуку роботи, – розповідає Тетяна. – Це офіційний документ, який дійсно має вагу, коли роботодавець приймає рішення щодо кандидата. Тому не виключаю, що й на наш ринок це повернеться, а для працевлаштування в інших країнах – точно знадобиться».

Мати рекомендаційні листи в будь-якому разі корисно. Це вказує, що кандидат ставиться до свого працевлаштування усвідомлено та відповідально.

Рекомендаційний лист можна роздрукувати або мати в електронному форматі. «В такому листі керівнику потрібно коротко, змістовно описати підлеглого – як професіонала і як людину. Головне – щоб керівник сам чесно склав листа, а не попросив секретаря завантажити щось стандартне з інтернету, – зауважує експертка. – Бажано такий лист скласти на фірмовому бланку».

5. Пам’ятайте, що будь-які слова рекомендодавця – це не «вирок» працевлаштуванню

Під час отримання рекомендацій і рекрутери, і пошукачі нерідко стикаються з сюрпризами – можуть «випливати» факти неякісної роботи, прогулів і навіть злочинів.

«Одного разу клієнт під час кар’єрної консультації поділився здогадками, що хтось із рекомендодавців дає погані відгуки про нього – йому на це натякають рекрутери. І попросив мене перевірити. Під час обдзвону контактів, які він надавав компаніям, виявилося, що так і є, – пригадує Тетяна Волошина. – Рекомендодавець схвально відгукувався про нього як фахівця, але “категорично не радив як людину”. Проте чому? Пояснити так і не зміг».

В іншому випадку з практики експертки колишній роботодавець, попри безконфліктне звільнення, звинувачував експрацівницю в крадіжках.

Отак особиста антипатія може ускладнювати пошуки роботи. У першому випадку допомогло просте рішення – виключення контакту з переліку рекомендодавців. У другому – пряме попередження ексроботодавця подати позов до суду, якщо безпідставні звинувачення в злочинах не припиняться.

Проте навіть такі випадки не завжди надто шкідливі. Досвідчений рекрутер розуміє суб’єктивність відгуків, може почути ваші аргументи, а на коментарі рекомендодавців у стилі «тому, не знаю чому» взагалі не реагує.

«Навіть якщо хтось надав негативний зворотний зв’язок щодо вашої кандидатури, і навіть якщо він об’єктивний – це ще не означає, що роботу ви не отримаєте, – вважає наша експертка. – Ідеальних кандидатів, як і компаній, не існує». Якщо людина має зони для розвитку (наприклад, прогалини в навичках), але в компанії є можливість її довчити і загалом пошукач відповідає вимогам – шанси є.

Ба більше: є й протилежні випадки, коли відгуки про експрацівника – кращі, ніж його самопрезентація. «У нашій культурі не прийнято себе хвалити. Нерідко справді відмінні фахівці можуть себе знецінювати і навіть замовчувати свої досягнення. Або не вміють красиво їх описати, бо інтроверти чи надто скромні, – ділиться Тетяна. – І саме колишні керівники та колеги наводять приклади їхньої професійної цінності».

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.