Від стану автомобільних шин залежить і безпека автомобіля, рівень шуму в салоні й навіть витрати палива. Тому дуже важливо стежити за станом і рівнем зношеності коліс. Наші поради допоможуть продовжити термін їхньої служби та підкажуть, коли шини необхідно замінити.
Великий вибір автомобільних шин є на OLX — тут ви знайдете шини для свого транспорту.
Скільки мають служити шини
Ресурс шин багато в чому залежить від їхнього типу та моделі, але загалом сучасні покришки можуть «пробігти» 40–80 тис. км.
Така суттєва різниця насамперед залежить від водія. Якщо він віддає перевагу екстремальному стилю водіння з інтенсивними розгонами з пробуксовкою, різкими поворотами й гальмуванням, то на максимальний строк служби автомобільних шин очікувати не варто.
Глибина протектора літніх легкових шин становить 75–85 мм, зимових — 85–95 мм. Пункт 31.4.5 Правил дорожнього руху України (далі — ПДР) забороняє експлуатувати автомобіль із шинами, глибина протектора яких менша за 1,6 мм. Для причепів допустима зношеність протектора шин збігається з нормами для автомобілів, до яких вони причеплені, і становить ті самі 1,6 мм. У ПДР немає окремо прописаної мінімальної глибини протектора для літніх та зимових шин.
Насправді це критичний показник для літньої ґуми, для зимової — 4 мм. За меншої глибини протектор не буде ефективно витісняти воду із зони контакту колеса з дорогою, забезпечувати необхідне зчеплення з дорожнім полотном.
Визначити залишкову глибину протектора допоможе індикатор зношеності шин на самих колесах — на дні канавок протектора або на його виступаючих елементах, а також спеціальні прилади, які є практично на всіх шиномонтажах і автосервісах. А деякі автомобілі, наприклад, Skoda, із заводу комплектуються скребками для льоду зі спеціальним глибиноміром протектора шин.
Але навіть якщо в колеса візуально глибокий і чітко помітний малюнок протектора, за п’ять-шість років із моменту випуску його експлуатаційні якості істотно погіршуються: шина стає більш твердою і менш еластичною.
Коментар експерта про термін експлуатації шин
— Шини мають термін придатності. Щоб дізнатися дату виробництва шини, потрібно оглянути її боковину. На неї наноситься маркування DOT, наприкінці якого вказано чотири цифри. Перші два позначають тиждень, а решта — рік виробництва. Наприклад, маркування 1621 вказує, що шину виготовили на 16-му тижні 2021 року. Максимальний вік автомобільних шин не має перевищувати десять років із дати виробництва, а максимальний термін експлуатації — шість років.
Не менш важливо контролювати ступінь зношеності шин та вчасно їх міняти. Власники можуть перевіряти залишкову глибину протектора багатьох сучасних шин за допомогою індикатора безпеки (WSI/DSI) у вигляді цифр, крапель або сніжинок, розміщених на центральному ребрі. Наприклад, символ сніжинки на зимовому індикаторі WSI видно до залишкової глибини протектора 4 мм. Коли він стирається, рекомендується замінити зношені шини, щоб забезпечити необхідний рівень безпеки.
Ознаки зношення шини
Знос шин — часто це природний процес. Треба тільки своєчасно помітити та виправити ситуацію.
Прискорений та нерівномірний знос шин: основні причини
Зношеність ґуми прискорюють екстремальне водіння та несправності автомобіля. До першого можна зарахувати їзду з істотним перевантаженням, на перекачаних або спущених колесах. Що стосується несправностей, то це, наприклад, порушення кутів встановлення коліс (розвалу-сходження).
Як визначити причину нерівномірного стирання та вчасно її усунути?
Стирання протектора з обох боків протектора — ознака низького тиску в шинах. Виправити це дуже просто — достатньо збільшити тиск у колесі до нормованого та регулярно, не рідше одного разу на кілька тижнів, його перевіряти. Рекомендоване значення вказується в посібнику з експлуатації до автомобіля, на наклейці лючка бензобака або в отворі дверей водія.
Стирання центральної частини протектора говорить уже про підвищений тиск. Так трапляється, тому що шиномонтажники під час сезонній зміні коліс можуть «про запас» перекачувати шини. З одного боку, це трохи підвищує стійкість ґуми до поштовхів на грубих нерівностях, але водночас призводить до нерівномірної зношеності покришок. А також негативно впливає на ресурс підвіски авто — швидше виходять із ладу амортизатори, сайлентблоки страждають через велике навантаження. Розв’язати цю проблему теж просто: знизити тиск до норми, використовуючи автомобільний манометр (прилад, що вимірює тиск), конструкція якого дозволяє це зробити, або портативний компресор.
Нерівномірна зношеність протектора — «плямами» або тільки з одного боку доріжки, може вказувати на порушення кутів встановлення коліс. Так відбувається через нещадну експлуатацію на дорогах із великою кількістю нерівностей. Достатньо на високій швидкості потрапити в одну глибоку яму, щоб колесо відхилилося від нормального положення. Виправити це можна під час регулювання розвалу-сходження.
Нерівномірна зношеність протектора також може пояснюватися порушеним балансуванням колеса. Фахівці рекомендують балансувати та коригувати розвал-сходження один-два рази на рік залежно від річного пробігу.
Грижа шин (випинання)
На автомобільній резині можуть виникати грижі — випинання. Деформація виникає поступово й на початку майже не помітна. Це свідчить про низьку якість корду, який є в колесі. Під час сильних навантажень і ударів кордові нитки розривається, тож і міцність втрачається.
Виявити причину можна за поведінкою машини: її буде кидати дорогою, при швидкості понад 60 км/год з’являтиметься вібрація тощо. Можна оглянути колесо за потреби замінити шину. Якщо ви зіткнулись із проблемою на дорозі, переставте покришку на задню вісь, щоб у разі розриву, ви не втратили керування. Знизьте близько на 15% тиск у шинах. Відшукайте найближчий сервіс і їдьте до нього, тримаючи дистанцію.
Тріщини на боковій стінці
На автомобільній шині тріщина може з’являтися внаслідок ударів об бордюр, вибоїни тощо. Це може трапитися, якщо шина недостатньо захищена — у ній недостатній або занадто великий тиск. Якщо тріщина вже велика, це свідчить про довге використання коліс із неправильним тиском. Треба терміново заміняти таку шину.
Вм’ятини в гумі
Якщо на шинах до автомобіля з’являються вм’ятини, це може свідчити в неправильній роботі підвіски. Вона має пом’якшувати ударів, а не навпаки. Щоб уникнути таких проблем, треба регулярно перевіряти стан підвіски.
Пилкоподібний
Резина автомобільна може стиратися нерівномірно, один із різновидів такого явища — пилкоподібний або гребінчастий знос. Він з’являється на передніх колесах, частіше — на шинах із блоковим зображенням протектора. Щоб його уникнути, варто тримати правильний тиск, прибирати дисбаланс та несправності гальмівної системи.
Способи виявлення зносу гуми
Термін експлуатації зимових шин або літніх залежить від стилю водіння, моделі машини тощо. Є ще декілька способів, як виявити знос гуми, якщо не за допомогою звичайного огляду коліс.
Показник вироблення
У сучасних покришках є індикатор зносу шин. Частіше це звичайна поперечна планка з гуми висотою 1,5 мм. Вона розміщена в глибині протектора й показує допустимий знос шин.
Коли протектор стирається і вони виявляються на одному місці, це свідчить про потребу швидко міняти гуму. Ви можете одразу ж вибрати нові шини з новим індикатором. Його наявність позначають збоку покришки написом TWI. Іноді виробники можуть використовувати замість літер трикутник чи власний окремий знак.
Формула для підрахунку зносу
Навіть норми експлуатації автомобільних шин не завжди забезпечують термін, визначений виробником. Ви можете використовувати спеціальну формулу, лінійку та штангенциркуль. Які показники вам потрібно знати:
- А — первинна глибина протекторів, коли шини ще нові;
- B — глибина протектора в найтоншому місці;
- C — допустима мінімальна глибина для конкретної моделі.
Виходячи із цього ви можете розрахувати ступінь зносу гуми (Z) за формулою:
Z=(А — B)/(A — C)*100%
Якщо ви не знаєте значення А для своїх шин, можете використовувати стандартні показники. Для зимової гуми з асиметричним малюнком — 9 мм, а для зимових швидкісних покришок — 7 мм. Для літніх класичних — 8 мм, для швидкісних — 7 мм. Критичним є знос на 2 мм для літніх покришок, і на 3–4 мм — для зимових.
Утилізація зношених шин
Правила експлуатації автомобільних шин передбачає і їхню правильну утилізацію. Бажано їх віддавати на перероблювання — цим займаються окремі компанії або деякі шиномонтажні сервіси пропонують цю послугу.
Не можна самостійно спалювати шини. Адже під час неправильну температуру в атмосферу викидаються шкідливі речовини як-то бензопірен, фуран, діоксини тощо. Викидати їх теж не треба: розкладатися матеріал буде декілька століть, а для відновлення ґрунту й води знадобиться ще щонайменше 100 років.
Базові критерії коли змінювати резину
Є кілька причин, через які шину чи весь комплект ґуми доводиться міняти на нові колеса.
- Глибина малюнка протектора стала меншою за 1,6 мм для літніх шин і меншою ніж 4 мм — для зимових.
- Через нерівномірну зношеність на помітній частині колеса (понад 5% від площі шини) повністю відсутній малюнок протектора, а то й видно корд — текстильна та дротяна основа шини.
- Під час експлуатації колесо зазнало серйозного пошкодження, яке не можна відремонтувати. Серед таких «травм», наприклад, широкі наскрізні порізи боковин та області бігової доріжки довжиною понад 6 мм, численні проколи, латки на яких заважають коректному балансуванню шини.
- Через старість покришки, перегрів або виробничий дефект зруйнувався каркас, на поверхню вийшли сталеві нитки корда або він відокремився від шарів гуми.
Деякі види пошкоджень можна виявити лише на СТО, тому важливо регулярно звертатися до перевірених майстерень, де автомеханіки оглянуть колеса та дадуть рекомендації.