• Укр
  • Рус

Готовий бізнес: на що звернути увагу під час придбання

3179
Додати
до обраних
Поділитися

Намагаючись уникнути зайвих клопотів під час організації бізнесу «з нуля», підприємець може зупинити свій вибір на придбанні готової компанії. Тим більше, що останнім часом з’являється все більше пропонувань про продаж бізнесу.

Однак перш ніж приймати остаточне рішення, важливо оцінити всі переваги та недоліки придбання готового бізнесу, зважити ризики та зрозуміти перспективність такого капіталовкладення. Стосовно аспектів купівлі готової справи поговоримо в цьому матеріалі.

Що таке готовий бізнес

Готовий бізнес — це організована підприємницька діяльність, що функціонує, приносить дохід та яку можна придбати у власника з метою її продовження. Придбання готового бізнесу може бути вигідним варіантом, якщо в підприємця немає бажання чи можливості розпочати підприємницьку діяльність із нуля, або якщо він шукає можливість розширення своєї компанії.

У готовому бізнесі вже налагоджено процеси продажу чи виробництва товарів, надання послуг. Незалежно від розмірів компанії, готовий бізнес — складний комплекс, що складається з багатьох елементів. Він передбачає:

  • матеріальні активи — товари, матеріали, обладнання, нерухомість;
  • нематеріальні активи — сайти, бази даних, програмне забезпечення;
  • інтелектуальну власність — патенти та комерційні технології;
  • дозвільну документацію — ліцензії, сертифікати на продукцію та подібні документи;
  • засоби індивідуалізації — фірмове найменування, домен, товарний знак, унікальні дизайн і стиль;
  • контракти з постачальниками та партнерами бізнесу, заборгованості перед ними;
  • клієнтську базу, яку покупець приймає разом із бізнесом;
  • трудові відносини зі співробітниками.

Ці складники утворюють єдиний механізм, від злагодженості якого залежить його прибутковість.

Які є переваги та недоліки придбання готового бізнесу

Рішення купити готову компанію може мати багато користі. Це вдалий крок для тих, хто не хоче проходити процедуру реєстрації, оскільки цей процес часто є виснажливим і тривалим. Якщо купити готову компанію, вона буде мати набір усіх необхідних реєстраційних документів. Найбільш важливими перевагами такого рішення є:

  • Зменшення часу, що необхідний на планування та запуск бізнесу. Деталі процесу здебільшого вже визначено, і підприємець може стати до роботи одразу після придбання.
  • Наявність приміщення та обладнання, що позбавляє багатьох проблем, пов’язаних з облаштуванням процесу.
  • Налагоджені канали комунікації та дистрибуції. Підприємцю не доведеться залучати підрядників із нуля, як у випадку зі стартапом.
  • Можливість доступу до вже наявної клієнтської бази, що збільшує шанси на успіх.
  • Наявність даних щодо товарів або послуг, популярних серед клієнтів, дієвих форм маркетингу, необхідних інвестицій для збільшення продуктивності.
  • Існування визначеної фінансової бази, яку можна використовувати для розвитку компанії.
  • Можливість залучення інвестицій завдяки історії компанії.

До того ж у такій компанії обов’язково є штат. У підготовці стратегії можуть допомогти люди, що працюють у компанії впродовж тривалого часу. Вони можуть вказати, що потрібно покращити, а що працює та дає гарні результати. Людський капітал на кожному етапі — це неоціненний актив.

Купуючи готовий бізнес, можна уникнути багатьох ризиків. Однак варто врахувати певні недоліки такого рішення:

  • готовий бізнес може коштувати значно більше, ніж створення нового з нуля;
  • обмеження можливостей для зміни структури, маркетингу та стратегії;
  • високий ризик дістати наявні проблеми: заборгованості, судові позиви або проблеми зі станом обладнання;
  • обмеженість у прояві власної креативності, що пов’язано з попередньою визначеністю більшості процесів.

Перераховані недоліки можна подолати, якщо детально перевіряти всі аспекти придбання або купувати готову компанію в перевіреного джерела. Завдяки цьому можна звести ризик до мінімуму.

Що варто перевіряти перед покупкою

Перед придбанням готового бізнесу необхідно його детально вивчити та здобути інформацію щодо його фінансового становища, активів, фінансових навантажень, контрактів із партнерами. Також не завадить ознайомитись із тим, наскільки свідомий бізнес. У свідомому бізнесі приділяється увага не лише прибуткам, але й соціальному та екологічному впливу підприємства на довкілля та людей.

Як розпізнати збитковий бізнес

Бізнес, що не приносить прибутку, потребує суттєвої реорганізації або переорієнтації. Але коли підприємцю пропонують придбати збиткову компанію як успішну, тоді вкрай важливо вчасно це зрозуміти та не стати жертвою шахраїв. Необхідно звернути увагу на такі ознаки збитковості підприємства:

  • уникнення надання документації для ознайомлення;
  • ненадання довідки щодо відсутності заборгованості компанії за позиками та зобов’язаннями;
  • ухилення від інвентаризації матеріальних активів, залишків товару тощо.

Часто шахраї намагаються уникати зустрічі та водночас пришвидшити процес продажу бізнесу, бажають отримати аванс. Чесному продавцю нічого приховувати, він завжди готовий надати всю інформацію, яка зацікавить покупця.

Шукаємо готовий найприбутковіший бізнес

Купівля бізнесу — одна з бізнес-ідей, яка варта уваги. До об’яв з продажу бізнесу необхідно підходити виважено та бути готовим заглибитись у процес до найменших дрібниць. Є кілька способів пошуку готового бізнесу:

  • консультація з бізнес-брокерами, які спеціалізуються на пошуку та продажу бізнесів;
  • звернення до різноманітних джерел: газети, журнали, телевізійні програми або відповідні вебресурси;
  • власні дослідження — можна провести дослідження ринку та виявити, які бізнес-ідеї є популярними та прибутковими;
  • звернення до фахівців, які допоможуть проаналізувати ринок;
  • використання онлайн-платформ.

На сайті «OLX для бізнесу» можна знайти багато пропонувань стосовно готових бізнес проєктів.

Дізнаємося причину продажу бізнесу

Перше питання, що з’являється під час погляду на пропонування продажу — чому хтось хоче продати компанію, що для цього стало причиною? Серед них можуть бути:

  • особисті причини — досягнення власником пенсійного віку, відсутність члена родини, який хотів би продовжити справу, готовність почати нову справу;
  • зміна професії, проблеми зі здоров’ям, розбіжності зі співвласником, що призвели до розпаду бізнесу;
  • економічні та ринкові міркування — висока конкуренція у сфері бізнесу, неможливість контролювати процеси у зв’язку зі збільшенням компанії;
  • фінансові причини — проблеми з ліквідністю, неможливість залучення власних засобів та зовнішніх інвестицій;
  • юридичні причини — зміни правових норм, які перешкоджають проведенню діяльності;
  • поява пропонування, що значно перевищує очікування власника щодо вартості компанії.

Втрата ліквідності компанії не завжди пов’язана зі збитковістю. Причин може бути багато, тож перед купівлею варто особисто зустрітися з власником та з’ясувати це питання.

Оцінюємо компанію

Перш ніж купити готовий бізнес в Україні, варто його оцінити. Для цього необхідно заглибитись у процеси роботи компанії, зрозуміти їхні переваги та недоліки, побачити перспективи розвитку, зробити певні розрахунки. Це дасть можливість прийняти остаточне рішення.

На цьому етапі варто залучити аудиторів, які на професійному рівні спроможні оцінити стан справ у компанії. Аудит перевірить:

  • правильність оформлення реєстраційних документів;
  • структуру бізнесу;
  • наявність необхідних ліцензій;
  • укладені угоди та домовленості;
  • законність отримання та оформлення активів компанії;
  • правильність оформлення звітностей;
  • фактичний фінансовий стан;
  • наявність необхідних документів від регуляторних органів.

Варто пам’ятати, що купівля завжди супроводжується емоціями, а стороння людина їх позбавлена. Спеціалісти, які професійно займаються оцінюванням бізнесу, мають необхідні компетенції, беруть участь у багатьох угодах, тож добре знають ринок і спроможні оцінити, наскільки бізнес готовий успішно працювати далі

Як укласти угоду

На етапі укладення угоди вищий орган управління компанії має видати рішення щодо згоди на купівлю/продаж. Якщо ТОВ складається з одного учасника, тоді документ про угоду оформлюється лише за його участі. Якщо ж у компанії є декілька учасників, тоді угода робиться у вигляді протоколу, що засвідчує згоду всіх акціонерів на загальних зборах.

Цей етап важливо не пропустити й дотримуватись усіх необхідних норм. У такий спосіб новий власник може бути впевненим у законності проведення всіх подальших операцій.

Як правильно скласти договір купівлі-продажу

Договір купівлі-продажу відіграє чи не найважливішу роль у веденні подальшого бізнесу. Правильно складений документ дає змогу уникнути можливого визнання договору недійсним.

Укладаючи договір купівлі-продажу, учасники мають почати з визначення сторін договору, тобто вказати, хто є продавцем, а хто покупцем. Ідентифікація сторін договору має містити їхні імена та прізвища, назву компанії, адресу та номери документів, що посвідчують особу.

Наступним кроком буде вказівка об’єкта продажу. Опис має бути достатньо точним, щоб легко його ідентифікувати. Коли визначено, про що йдеться в договорі купівлі-продажу, необхідно вказати ціну, еквівалентну проданому товару.

У договорі також мають бути визначені такі моменти, як час і місце передачі, спосіб оплати. Додатковими пунктами договору може бути передбачено зобов’язання внести заставу або надано договірне право відмовитися протягом певного терміну.

Не варто уникати написання довгих і чітких контрактів. Чим менше двозначності в контракті, тим простіше обстояти претензії в майбутньому.

Підіб’ємо підсумки

Купівля готового бізнесу пропонує цілу низку переваг і усуває багато труднощів, що пов’язані з відкриттям власного бізнесу. У сучасному підприємницькому світі найважливіше — це ідея та послідовність у її реалізації. Однак важливе також бізнесове та ринкове середовище, у якому реалізується ідея.

У придбаному готовому бізнесі всі компоненти вже ефективно працюють. Тому підприємець може розвивати його, зосереджуючись на найважливіших аспектах. Загалом процес купівлі готового бізнесу виглядає таким чином:

  1. Аналіз ринку.
  2. Визначення сфери.
  3. Пошук готового бізнесу, що продається.
  4. Аудит компанії.
  5. Оформлення документації з купівлі/продажу.

Придбання готового бізнесу — це чудова можливість зайнятися власною справою без втрати часу на розкрутку. Якщо знати, як правильно придбати готовий бізнес, можна уникнути ризиків та успішно проводити підприємницьку діяльність.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Чекліст онлайн-шопінгу

Чекліст онлайн-шопінгу з OLX: увага на оголошення

Як не стати жертвою шахрая на OLX: ⭐ на що звернути увагу в оголошенні під час придбання товару. Читайте статтю на ➤ Блог OLX.ua.