Гальмівна система — це про активну безпеку машини. Завдяки її конструкції транспорт скидає швидкість, зовсім зупиняється або залишається на одному місці. Водночас гальмівна система автомобіля влаштована доволі просто, а знати її побудову варто всім водіям. Для розв’язання проблем із силовими агрегатами чи вузлами варто звертатися до сервісного центру чи СТО. В інших випадках бажано розумітися на базових речах, хоча б для перевірки роботи автомеханіка.
Що таке гальмівна система?
У машині гальмівна система — це сукупність механізмів, які за умови правильної роботи максимально швидко зменшують частоту обертів коліс. У сучасному транспорті також стоять електронні пристрої, що відповідають за стабілізацію машини під час екстреного гальмування. Ці ж функції спрацьовують і на нестійких ділянках дороги.
Будова незалежної підвіски покращує гальмування. Вона забезпечує стійкість на поворотах, покращує маневровість на дорозі.
Система проходить через весь автомобіль. Всередині конструкції використовують купу деталей — деякі з них є надто дорогими. Тож треба проводити регулярний профілактичний огляд гальмівної системи, щоби попередити серйозні проблеми.
3 базових типи гальмівної системи
Оскільки, гальма — це один із головних безпекових механізмів, вони мають працювати бездоганно. Стандартна гальмівна система складається з декількох типів. Кожен із них обов’язково має бути присутній у конструкції машини.
Робоча гальмівна система
Робоча система — це та, яку використовують на постійній основі. Вона потрібна, аби регулювати швидкість руху та зупиняти машину. Крім того, має бути запасна система, що спрацює в разі зламання основної.
Допоміжна система
Аварійна система призначення для допомоги основній. Її особливості:
- в роботі не залежить від інших гальмівних систем;
- потрібна для підтримання швидкості під час довгих спусків;
- розвантажує основну систему.
Завдяки правильній роботі допоміжних гальм основні не перегріваються та мінімально зношуються. Частіше такий різновид систем використовують на вантажних засобах.
Стоянкова система
Стоянкова гальмівна система — це всім звичний ручник. Він утримує автомобіль на місці, навіть якщо той стоїть під нахилом. Додатково його можна використовувати для гальмування у тому випадку, якщо робоча система не працює.
Як працюють гальма в машині?
Гальма автомобіля працюють, як гідравлічна машина, — в основі є спеціальна рідина, що під впливом зусилля рухає елементи всередині системи. Спрощений алгоритм роботи:
- Людина натискає на педаль гальма, через що створюється зусилля. Воно проходить через спеціальний вакуумний підсилювач, і вже в збільшеному вигляді передається на головний циліндр.
- Поршень на головному гальмівному циліндрі вже нагнітає тиск робочої рідини, передаючи його до циліндрів на колесах.
- На гальмівному приводі збільшується тиск, гальмівні диски затискаються через це колодками, колеса починають скидати оберти.
Не варто недооцінювати якісь деталі в побудові гальмівної системи. Принцип роботи вакуумного підсилювача гальм полягає в тому, що тиск від торкання до педалі збільшується в декілька разів. Без цього не могло б далі відбуватися наростання зусилля.
Ефективність гальмування залежить від характеристик гальмівної рідини: чим вище її тиск, тим краще. Зазвичай показник складає від 10 до 15 МПа. Коли водій знімає ногу з педалі, вона за допомогою пружини повертається в первісне положення. Тиск робочої рідини знижується, поршень циліндру й колодки теж повертаються на свої місця.
З чого складається гальмівна система: будова
Основні компоненти гальмівної системи — привід і механізми. Розглянемо докладніше кожен елемент.
Привід — це сукупність запчастин, які передають зусилля, тягу чи переміщення. Він може бути електричним, гідравлічним, пневматичним тощо. Переважно гальмівна система з пневматичним приводом використовується на вантажних машинах, для легкових частіше застосовують гальмівну систему з гідроприводом.
Гідравлічний привід складається з:
- педалі гальма;
- головного циліндра та його елементів;
- підсилювача — спеціального вакуумного;
- патрубків та шлангів;
- передніх і задніх циліндрів, які розташовані поруч із колесами.
Хоча на сучасних автомобілях можна зустріти електричний привід, його ще не використовують у чистому вигляді. Поширена комбінація електропневматичного приладу.
Будова гальмівної системи передбачає і гальмівні механізми. Вони утворюють спеціальний гальмівний момент, що дає змогу скинути швидкість та зупинити машину. Принцип роботи цих деталей зосереджено на силі тертя. Якщо це механізми робочої системи, їх встановлюють у колесо, а якщо стоянки — то за коробкою передач.
Самі гальмівні механізми розділяють на дві частини:
- барабанні — мають рухому частину (барабан) і нерухому (колодки), за рух відповідають двійко пружин і опори;
- дискові — ідентичні в деталях, але замість барабанів мають диски, колодки до основи притискає складний за конструкцією супорт.
Відрізняються ці механізми принципами роботи. У дискових — колодки здавлюють по боках ззовні, а в барабанних — зсередини. У сучасних авто переважають дискові механізми. Також на них встановлено датчики зносу: коли колодка стирається, водія про це попереджає значок на панелі приладів.
12 важливих деталей у системі гальмування
Розглянемо уроздріб головні елементи системи гальмування, які є майже в кожній легковій машині. Усі запасні деталі гальмівних систем ви можете придбати на OLX. До них належать:
- Педаль гальма. На механіці вона посередині, а на автоматі — зліва.
- Головний циліндр гідроприводу. Передає з педалі зусилля, щоб збільшити гідравлічний тиск у контурах гальмівної системи. Поруч із циліндром стоїть додатковий резервуар із робочою рідиною.
- Вакуумний підсилювач — завдяки йому рідина набуває потрібного нагнітання, щоб дійти до робочих циліндрів. Використовує атмосферний тиск для створення потрібного зусилля.
- Регулятор тиску в задніх механізмах — присутній на машині, якщо немає ABS. Потрібний для правильного розподілу зусилля між передніми й задніми колесами. Задні мають гальмувати дещо раніше, щоб запобігти заносу на дорозі.
- Робочі циліндри — виконувачі задач від головного циліндру. Коли до них доходить робоча рідина, притискають колодки до барабана або диску.
- Робочі конури — способи поєднання різних частин гідроприводу, аби створити додаткову аварійну систему. Варіанти комбінацій контуру: задні колеса й передні колеса, за діагоналлю заднє ліве й переднє праве, передні колеса й заднє ліве, задні колеса й переднє праве.
- Гідроблок ABS — розташований під капотом, містить модулятор із клапанами, помпу й електричний модуль. Запобігає розворотам, покращує стійкість та не дозволяє колесам блокуватися під час гальмування.
- Барабанне гальмо — у цій конструкції швидкість знижується завдяки тому, що поршні рухають колодки та стискають барабан зсередини.
- Дискові гальма — використовують також колодки, але ті розташовані з зовнішнього боку та рухаються завдяки поршням у супорті.
- Гальмівні колодки — накладки, які завдяки тертю уповільнюють обертання коліс.
- Датники ABS — встановлено електронні прилади на кожному колесі, вони передають інформацію щодо частоти обертання колеса на загальний електронний блок.
- Шланги — необхідні елементи для з’єднання нерухомих і рухомих частин. Доволі вразливі, особливо під час руху лісними, гірськими дорогами.
Усі деталі схильні до зносу. З них найбільш «живучими» є циліндри, а частіше з ладу виходять шланги або колодки. Треба проводити детальну перевірку системи гальмування хоча б раз на рік. Якщо ви відчуваєте, що педаль рухається занадто легко чи навіть «провалюється», це вже привід перевірити роботу гальм.