Сучасні автомобілі оснащено різноманітними датниками та електронними програмами. Одна з них — ESP. Попри те, що цю систему можна за потреби активувати чи відключати, чимало водіїв воліють тримати її постійно активною. А все тому, що не зовсім розуміють, як вона функціонує і що відбувається з авто, коли ЕСП вимкнено. Читайте статтю, щоб дізнатися все про ESP — що це таке, яку роль відіграє і в яких ситуаціях її потрібно вмикати.
Що таке система ESP?
Буде легше зрозуміти, що таке ESP, якщо знати, що абревіатура є скороченням від Electronic Stability Program. Тобто це електронна система динамічної стабілізації автомобіля. Є в неї й інші назви:
- система підтримання курсової стійкості;
- захист від занесення;
- електронний контроль стійкості.
Функція ESP — підтримувати курсову стабільність транспортного засобу, запобігати занесенням та боковим ковзанням в аварійно небезпечних ситуаціях. Тобто допомагати водієві впоратися з керуванням у складних умовах. Система дає змогу мінімізувати ризик втрати автомобілем стійкості, втримує транспортний засіб на траєкторії під час перевищення швидкості чи надто різкого маневрування.
Навіщо потрібна система ESP?
У сучасних моделях авто ESP працює у взаємодії з іншою важливою системою — ABS. Завдання обох — втримувати траєкторію автомобіля під контролем водія. Однак якщо остання допомагає уникнути занесення під час гальмування на мокрому асфальті чи в ожеледицю, то ESP дозволяє не потрапити в занос у момент екстремального маневрування. Однак як працює ця система, розуміють навіть не всі досвідчені водії. А без цих знань максимально ефективно використовувати можливості ЕСП не вдасться.
Щоб зрозуміти, що таке ESP в автомобілі та навіщо вона потрібна, необхідно дещо знати про її функціонування. Фактично, програма динамічної стабілізації постійно моніторить пересування автомобіля: аналізує, чи відповідає траєкторія положенню керма, заданій водієм швидкості.
Зрозуміти, як працює ESP можна на типовому прикладі. Скажімо, водій не розрахував швидкість на повороті й передню частину транспортного засобу починає зносити з асфальту до кювету. У цей момент в ЕСП спрацьовують датники, котрі фіксують невідповідність маневрів заданому курсу руху. Далі система робить спроби автоматично повернути авто в запрограмовану траєкторію. Для цього спершу вибірково пригальмовуються колеса. Далі за необхідності припиняється подача пального, щоб максимально знизити швидкість руху й зупинити знесення машини з дороги.
Усі ці процеси в автомобілі відбуваються за долі секунди. У більшості випадків система повертає машину в потрібне «русло», перш ніж водій встигне зорієнтуватися. ЕСП здатна працювати в різних режимах руху машини (накат, розгін, гальмування).
Коли з’явилася перша система ЕСП в авто та як вона змінювалася?
Прототип ESP під назвою «Керуючий пристрій» був створений і запатентований компанією Daimler-Benz ще в 1959 році. Як і сучасні системи, прилад мав на меті забезпечувати курсову стійкість автомобіля. Однак перші ЕСП мали чимало недоліків.
ЕСП система в сучасному форматі з’явилася в 1995 році. Першим автомобілем, на який почали серійно встановлювати програму, став Mercedes CL600. Крім Mercedes-Benz над розробкою електроніки для стабілізації автомобіля в різні роки працювали Mitsubishi, BMW, Toyota. Проте якщо спершу електронікою для динамічної стабілізації комплектувалися здебільшого автомобілі високого класу, то починаючи з 2000 років вони стали неодмінним елементом і на середньокласних моделях.
З роками ЕСП вдосконалювалися, ставали більш точними, що своєю чергою покращувало їхню ефективність. Сучасні ESP містять велику кількість високоточних датників, які швидко визначають реальні параметри руху авто. Деякі виробники випускають ЕСП, які можуть працювати в різних режимах і активуються лише в критичних ситуаціях.
Конструкція системи ESP
ЕСП складається з мікропроцесора та датників. Сенсори встановлюються на кожному колесі та кермовому валі. Кожен датник фіксує швидкість обертання свого колеса та положення керма. Крім того, на кузові транспортного засобу є акселерометр і датник крену (нахилу), а також сенсори тиску в гальмівній системі. Усі вони безперервно та синхронно фіксують інформацію, яку передають у мікропроцесор (блок електронного управління). Якщо показники не відповідають нормі, у дію вступає система стабілізації.
Щоб ЕСП адекватно функціонувала, усі елементи в ній мають бути справними. Якщо з ладу виходить хоча б один датник, уся система перестає працювати. У більшості випадків вона піддається ремонту, а запчастини ESP можна недорого купити через OLX.
Коли ESP потрібно вимкнути?
ESP — корисна функція, яка значно підвищує безпечність авто в умовах потенційно небезпечного маневрування. Однак бувають ситуації, коли систему динамічної стабілізації краще вимкнути. Це зокрема стосується їзди піском чи сипким снігом, коли для виїзду важливо, щоб колеса інтенсивно прокручувалися. Якщо ж у таких умовах ЕСП в авто активована, то виникає великий ризик забуксувати навіть у неглибокому снігу. Особливо це стосується транспортних засобів із заднім приводом.
Що буде, якщо вимкнути ESP?
Як функціонуватиме автомобіль після відключення ESP, залежить від моделі транспортного засобу. У деяких машинах дезактивується тільки протибуксівна система, в інших можливе часткове вимкнення роботи ЕСП. Тобто відбувається певне послаблення впливу програми курсової стійкості.
Однак варто знати, то ESP залишається вимкненою лише до моменту вимкнення двигуна і з наступним заведенням автомобіля активується. Також автоматичне відновлення роботи ЕСП відбувається, коли авто розганяється до певної швидкості. Цей показник може мінятися залежно від моделі автомобіля, але в більшості це 40–50 км/год.
Коли краще не відключати ESP?
Якщо автомобіль не опинився в умовах складного бездоріжжя і трасу не засипало великою кількістю снігу, відключати систему динамічної стабілізації не варто. Навіть досвідченим водіям в екстремальних умовах буває важко вчасно і правильно зреагувати, щоб вивести машину з небезпечного маневру. А за умови увімкненої ESP шанс уникнути неконтрольованої аварійної ситуації доволі високий.
Сподіваємося, тепер у вас не виникатиме запитань, навіщо в машині ESP, що це й чи варто відключати цю систему.