• Укр
  • Рус

Як зрозуміти, що потрібно провести балансування коліс автомобіля

110
Додати
до обраних
Поділитися

Мабуть, кожен водій знає, що автомобіль потребує постійного догляду. Це стосується всіх деталей авто, і не в останню чергу коліс. Під час довготривалого використання, колеса можуть втратити балансування. У цій статті з’ясовуємо для чого здійснюють балансування шин, що таке бортування коліс та в яких випадках потрібно їх регулювати.

Що таке балансування коліс

Балансування коліс — це процес під час якого їх маса рівномірно розподіляється відносно центру та осі обертання. Для цього враховуються такі характеристики:

  • вісь симетрії — колесо має стояти вертикально осі маточини;
  • вісь обертання — центр ваги має бути в центрі площини колеса;
  • правильна форма — усі точки колеса мусять розташовуватися на рівній відстані від центру ваги.

Для максимально точного балансування, виробники позначають шини кольоровими мітками у вигляді крапок, кружечків та трикутників. Ці позначки розшифровуються в такий спосіб:

    • Жовта мітка — найлегше місце на гумі. Розміщується так, щоби бути навпроти найлегшого місця на диску авто (позначається буквою L).
  • Червона мітка — найважче місце на гумі. Для правильного балансування розміщується поряд із найлегшим місцем на диску авто.

Балансування коліс проводиться на СТО. Зазвичай, це частина процесу бортування коліс автомобіля. Бортування коліс це зняття шини з диска та її встановлення назад.

Навіть камінець може вплинути на результат балансування шин, для чого фахівці повністю очищають колесо від бруду. Далі колесо встановлюється на спеціальний балансувальний станок, який обертається, імітуючи рух автомобіля. Датчики визначають рівень відхилення, а електроніка аналізує, де саме потрібно встановити противагу та її масу. Після цього фахівці сервісного центру закріплюють у потрібних місцях невеликі свинцеві або цинкові важки, які відновлюють баланс. Колесо знову перевіряють та, за потреби, встановлюють додаткові важки. Загалом, балансування одного колеса триває в середньому 30–40 хвилин.

Чим може бути небезпечне розбалансування коліс

Серед головних негативних наслідків розбалансування коліс можна виділити:

  • погіршення керованості;
  • нерівномірне зношення гуми;
  • збільшення гальмівного шляху;
  • збій системи ABS;
  • зношення маточного підшипника;
  • викручування болтів кульової опори;
  • великий розхід палива;
  • вихід із ладу амортизаторів.

Розбалансування коліс не лише шкодить загальному технічному стану автомобіля, але й підвищує ризик потрапити в ДТП.

Які бувають види дисбалансу коліс

Похибку в обертанні коліс враховують ще на етапі виробництва автомобіля. Цей показник називається дисбалансом коліс. Він буває трьох видів: статичний, динамічний та комбінований.

Статичний дисбаланс виникає тоді, коли вісь інерції зміщується настільки, що стає паралельною осі обертання. Через це центр ваги диска не збігається зі справжнім центром. Характерною ознакою того, що потрібне статичне балансування є підскакування автомобіля та некерованість руля. Насамперед такий дисбаланс загрожує підвісці авто.

Динамічний дисбаланс у більшості випадків з’являється в колесах із широкими шинами. Виникає під час розбіжності осі інерції та осі обертання, тобто коли колесо встановлюється під кутом. Виявити порушення можна на швидкості 40 км/год — автомобіль буде кидати в різні сторони та заносити на поворотах, а кермо почне трястись.

Комбінований дисбаланс поєднує в собі ознаки статичного та динамічного. Оскільки попередні два види досить рідко з’являються окремо, саме комбінований дисбаланс є найбільш поширеним.

Через що може з’явитися розбалансування коліс

Загалом є три типи причин дисбалансу коліс — експлуатаційні, конструктивні та технологічні. Найчастіше трапляються експлуатаційні помилки. До них належать:

  • сильна зношеність гуми;
  • використання одночасно старих та нових шин;
  • різниця в ширині бічних сторін;
  • пошкодження диска колеса;
  • неправильне затягування колеса під час встановлення на маточину;
  • неправильний порядок затягування болтів;
  • надто сильне затягування одного з кріпильних елементів;
  • послаблення кріплення колеса до маточини;
  • здуття гуми та інші дефекти;
  • необережне кермування (наприклад, часте потрапляння в ями, вибоїни та на горби).

До конструктивних причин належать особливості будови колеса. Технологічними причинами є низька якість шини та колеса, виробничі дефекти (наприклад, зайві отвори в диску, нерівномірний малюнок протектора на гумі).

Як зрозуміти, що потрібне балансування коліс

Щоб не пошкодити автомобіль, важливо вчасно провести балансування коліс для чого є різні ознаки. Найпоширеніші серед них:

  • вібрація керма та кузова;
  • шум, стукіт та інші нехарактерні звуки під час поїздки;
  • нерівномірне зношення шин;
  • несправність амортизаторів;
  • регулярний вихід із ладу маточного підшипника;
  • самостійне викручування болтів кульової опори.

Якщо в автомобілі незалежна підвіска, то на різних осях дисбаланс може проявлятись у різні способи:

  • на передній осі — ознаками є тремтіння керма, кидання в сторони;
  • на задній осі — розбалансування проявляється занесенням на поворотах.

При легкому розбалансуванні, ознаки можуть появитися лише на швидкості 80–100 км/год. Якщо дисбаланс значний — вібрація, шум та інші незручності появляться на швидкості 40 км/год.

Як часто потрібно проводити балансування коліс

Зазвичай балансування проводиться двічі на рік — під час установки літньої та зимової гуми. Для більшості водіїв цього цілком вистачає. Проте, якщо ви багато часу проводите за кермом, фахівці рекомендують здійснювати балансування після кожних 5000 кілометрів пробігу. Під час їзди бездоріжжям, краще це робити кожні 1000–2000 км.

Також, скоріш за все, такі послуги автосервісу знадобляться після потрапляння в глибоку яму, удару колеса об бордюр та удару керма на швидкості руху понад 60 км/год.

Чи потрібно робити балансування на новій гумі

Хоча нові шини й виглядають рівномірними, проте в них однаково бувають невеликі відхилення, а також легкі та важкі ділянки. Тому під час їх встановлення рекомендується проводити балансування. За допомогою цього можна рівномірно розподілити масу та забезпечити їх надійну експлуатацію.

Зазвичай, виробники шин рекомендують робити балансування під час першого монтажу нової гуми й потім регулярно повторювати цю процедуру відповідно до графіка обслуговування автомобіля.

Чи потрібно балансувати колеса після обкатки шин

На перших декількох кілометрах нова гума часто зміщується з диска, внаслідок чого змінюється балансування. Це відбувається через тиск ваги автомобіля, різкий старт із місця та інші маневри. Тому рекомендується проводити повторне балансування після 500–1000 км пробігу на новій гумі.

Що робити спочатку — розвал-сходження чи балансування

Балансування коліс проводиться лише перед розвалом-сходженням. Це стосується всіх випадків, чи то сезонна заміна шин, чи проблеми з порушенням кутів покришок, чи планове техобслуговування. Насамперед проводиться рівномірний розподіл маси коліс, оскільки навіть незначна зміна характеристик шин та дисків може вплинути на кути розвалу-сходження. Те саме стосується технічного обслуговування — фахівці спочатку проводять бортування коліс та їх балансування, а вже після цього займаються розвалом-сходженням.

Балансування коліс — це важлива процедура, яку не варто уникати. Якщо її проводити регулярно під час сезонної заміни шин, можна позбавити себе зайвих неприємностей та забезпечити комфорт за кермом.

Як вам стаття?

Поділитися
Додати
до обраних
Що таке Трансмісія і як працює? Принцип роботи і для чого потрібен | Блог OLX

Що таке трансмісія і як вона працює: принцип роботи та для чого потрібна

Що таке трансмісія ✔️ Що робить трансмісія автомобіля ✔️ Будова трансмісії ✔️ Ремонт трансмісії ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.