Виробники сучасних автомобілів досить уважно спостерігають за тим, щоб вихлопи не шкодили атмосфері. У бензинових двигунах для цього використовується каталітичний нейтралізатор, а в дизельних — сажовий фільтр. Що це за деталь, які є її різновиди та що робити, коли забився сажевий фільтр — розповідаємо в цій статті.
Що таке сажовий фільтр
Сажовий фільтр — це пристрій, що очищає відпрацьовані автомобілем гази від сажі, котра утворюються через згоряння палива. Під час роботи фільтра викиди сажі зменшуються на 80–90%.
Сажовий фільтр є частиною глушника. Він складається з керамічної матриці, яка містить пористий дрібний перетин. Покриття фільтра виконує роль очищувача — частинки сажі осідають на його поверхні, після чого частина сажі згорає, а інша залишається на кераміці.
Деякі водії помилково називають каталізатор «сажовий фільтр». Хоча обидва прилади схожі, але вони виконують різну функцію. Каталізатор призначений для боротьби з вихлопними газами, а фільтр — для усунення сажі в газах.
Як працює сажовий фільтр
Сажовий фільтр — це багаторазовий пристрій. Він виконує такі головні функції:
- Збирання сажі — прилад усуває часточки сажі розміром до 0,5 мкм, які осідають у глухих кінцях фільтра.
- Функція каталізатора — у деяких фільтрах на стінки корпуса може бути додатково нанесено речовину-каталізатор. За її допомогою окислюється та нейтралізується чадний газ та леткі сполуки вуглеводню.
- Самоочищення — регенерація сажового фільтра може відбуватися трьома способами: пасивним, активним та примусовим. Пасивна проводиться постійно під час роботи двигуна. Активна відбувається, коли двигун прогрітий до робочої температури, а авто рухається зі сталою швидкістю впродовж 10–15 хвилин. Примусова регенерація сажового фільтра здійснюється за допомогою спеціального діагностичного приладу.
Сажеві фільтри обладнано датниками температури, тиску та залишкового кисню (лямбда-зонд). Вони відстежують стан пристрою та передають дані на блок керування. Якщо фільтр перегрівається або в ньому утворюється надто високий тиск, система автоматично запускає процес самоочищення.
Які є типи сажових фільтрів
У сучасних дизельних двигунах використовують фільтри трьох типів: DPF, FAP та GPF. Усі вони працюють за схожим принципом, проте дещо відрізняють за способом самоочищення.
Фільтр DPF
Фільтри DPF (Diesel Particulate Filter) — пристрої закритого типу, які використовуються німецькими та деякими японськими виробниками автомобілів. Такі фільтри обладнано платиновою пластиною, яка обступає в ролі каталізатора.
Особливість фільтрів DPF полягає в тому, що очистити їх можна лише пасивною регенерацією. Для цього використовується пальне, що подається через форсунки двигуна або через окрему форсунку. Водію потрібно довести двигун до граничного навантаження, щоб всередині фільтра температура піднялася до 400—600°C. Лише в такому випадку фільтр очиститься від сажі. Якщо провести самоочищення таким способом не вдасться, деталь доведеться замінити.
Фільтр FAP
Фільтри FAP (Filtre a Particules) — прилади закритого типу, що підтримують функцію активного самоочищення. Вони використовуються в автомобілях концерну PSA (Peugeot, Citroen) та компаній Ford, Volvo, Toyota.
На відміну від DPF, фільтри FAP додатково обладнані бачком на 3–5 літрів, який наповнений спеціальною присадкою зі вмістом церію. Коли датники фільтра фіксують перегрівання, система керування автоматично подає команду про впорскування рідини з бачка. Церій подається в пальне, де під час згоряння нагрівається до 450—500°C та ліквідує сажу. Повністю заповненого бачка вистачає приблизно на 80–120 тисяч кілометрів пробігу.
Фільтр GPF
У бензиновому двигуні також використовується сажовий фільтр. Ним є фільтр GPF (Gasoline Particulate Filter). Його будова та принцип роботи подібний до фільтра DPF. Проте в GDF-фільтрі сажа накопичується повільніше. Якщо використовувати відповідне моторне мастило та якісне пальне, фільтра GPF вистачить приблизно на 240 тисяч кілометрів пробігу.
Які ознаки несправності сажового фільтра
Як і будь-яка деталь, сажовий фільтр має свій термін служби. Водіям важливо знати, за якого пробігу забивається сажовий фільтр. У середньому його вистачає на 100–130 тисяч кілометрів пробігу. Крім цього, на ресурс пристрою впливає:
- надлишок пального — таке трапляється в разі несправності паливної апаратури, наприклад, форсунки;
- нестача повітря — може виникнути через забитий повітряний фільтр або неправильну роботу турбіни.
До найбільш характерних ознак несправності сажового фільтра належать:
- зростання споживання пального;
- підвищення рівня моторного мастила;
- зниження або відсутність тяги;
- холості обороти двигуна;
- характерні звуки та шипіння під час роботи мотора;
- загорівся сажовий фільтр на панелі приладів;
- надто їдкий та густий дим із вихлопної труби.
За виникнення цих ознак рекомендується звернутися у кваліфікований автосервіс для перевірки та діагностики фільтра.
Як усунути несправності сажового фільтра
Є декілька шляхів для усунення несправності сажового фільтра. Пристрій можна спробувати почистити, замінити або усунути. Розглянемо більш докладно кожен варіант.
Чищення сажового фільтра
Почистити фільтр можна самостійно, оскільки це не надто складна процедура. Для цього необхідно придбати спеціальний засіб для чищення. Серед того, чим промити сажовий фільтр, можна виділити засоби Liqui Moly, Diesel Partikelfilter Schutz та JLM.
Очистити пристрій можна, знявши його з автомобіля або залишивши. У першому випадку потрібно:
- Зняти забитий сажовий фільтр.
- Покласти фільтр у місткість.
- Залити в місткість засіб для чистки.
- Почекати від 8 до 12 годин (точний час можна дізнатися на упакуванні засобу).
- Злити засіб із фільтра.
- Промити фільтр чистою водою.
- Залишити фільтр, щоб він висохнув.
- Встановити фільтр в автомобіль.
Щоби почистити сажовий фільтр без зняття з машини, потрібно підготувати розпилювач із трубкою, засіб для промивання та ополіскувач. Процес очищення відбувається в такий спосіб:
- Потрібно запустити двигун.
- Прогріти вихлопну систему до 40—50°C.
- Вимкнути мотор.
- Зняти датники температури та тиску.
- За допомогою розпилювача ввести у фільтр 1 л засобу для промивання. Вводити рідину потрібно протягом 10 секунд, після чого зробити перерву на 10 секунд і продовжити.
- Аналогічним методом ввести у фільтр ополіскувач.
- Встановити датники на їхні місця.
- Запустити двигун та пропалити сажовий фільтр.
На жаль, сажовий фільтр чистка повністю не відновить, частина бруду все одно залишиться в пристрої.
Заміна сажового фільтра
Якщо очищення фільтра не допомогло, прилад можна замінити. Проте, потрібно враховувати, що новий сажовий фільтр коштує більше ніж 30 тис. гривень. Замінити фільтр можна також на дешевший аналог, але він має досить низьку якість та часто швидко виходить із ладу.
Видалення сажового фільтра
Інший спосіб, який найчастіше обирають водії — видалення сажового фільтра. Це дешевий та ефективний спосіб, який складається з двох етапів:
- Фізичного — відсік вихлопної труби відкривається за допомогою болгарки, звідти дістається фільтр, а на його місце встановлюється спеціальний замінник. Можна обійтись і без замінника, проте з ним вихлопна система прослужить довше.
- Програмного — щоб уникнути проблем із блоком керування, у його програму вносяться певні зміни. Завдяки цьому ЕБК продовжує працювати без інформації про температуру та тиск у фільтрі.
Перевага цього способу в тому, що він дає змогу заощадити пальне та, у деяких випадках, збільшує потужність двигуна. Проте, перш ніж вирішити, чи потрібно вирізати сажовий фільтр, варто врахувати недоліки: збільшення сажі у вихлопах, поява неприємного звука під час роботи двигуна та проблеми з екологічним контролем при спробі поїхати в країни Європейського Союзу. Зазвичай останнє є вирішальним чинником у питанні «чи варто вирізати сажовий фільтр», оскільки без цього приладу заїхати в країну ЄС не вдасться.
Як подовжити роботу сажового фільтра
Щоб сажовий фільтр послугував якомога довше, потрібно дотримуватися декількох рекомендацій:
- дбати про стан двигуна та системи подачі пального;
- перевіряти стан турбокомпресора;
- використовувати спеціальні моторні мастила, що підходять для автомобілів із сажовим фільтром;
- не допускати великої витрати мастила;
- регулярно очищувати каталізатор і сажовий фільтр;
- заправлятись якісним пальним на перевірених АЗС;
- періодично виїжджати на трасу для поїздок із більш-менш постійною швидкістю.
Сажовий фільтр — це корисний прилад, за допомогою якого підтримується чистота довкілля. При забрудненні його можна почистити спеціальним засобом, а якщо це не допоможе, тоді замінити чи видалити. Але, перед тим як вирізати сажовий фільтр, важливо пам’ятати, що автомобілі без цього приладу не пускають до країн ЄС.