• Укр
  • Рус

Що таке лямбда-зонд і навіщо він потрібен у машині?

469
Додати
до обраних
Поділитися

Пальне у двигуні не згоряє без залишку. Воно в будь-якому випадку залишає речовини, що потім називають вихлопними газами. Якщо в системі авто ще й неправильно працюють датники, тоді суміш із пального й повітря замішується в неправильній пропорції. Шкідливих речовин стає більше.

Отже, кожній машині потрібні каталізатор і лямбда-зонд, що нейтралізують негативні залишки від роботи двигуна. Наявність датника обов’язкова. Адже в Україні діє стандарт Євро-5 щодо вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах.

Що таке лямбда-зонд: огляд

Що таке лямбда-зонд і навіщо він потрібен | Блог OLX

Лямбда-зонд або кисневий датник — це частина каталізатора, що має вимірювати рівень кисню у вихлопних газах, які вже були оброблені вихлопною системою. Спочатку каталізатор очищує вихлопні гази та нейтралізує шкідливі речовини в них шляхом хімічних реакцій із цінними металами.

Для чого потрібен лямбда-зонд у цій конструкції? Назва лямба-зонда пішла від відповідної літери грецького алфавіту — λ. У машинобудуванні нею позначають коефіцієнт, що показує надлишок повітря в суміші з повітря та пального.

Ідеальна пропорція: на 1 частину пального припадає 14,7 частини повітря. Якщо кисневий датник виявляє саме таке співвідношення, то коефіцієнт дорівнює одному. Відхилення тут також можливі. Каталізатор працює правильно, якщо коефіцієнт лишається в межах від 0,9 до 1,1.

З чого складається лямбда-зонд?

Лямбда-зонд складається з двох кисневих датників. Один стоїть між випускним колектором і каталізатором, інший — після каталізатора. Пристрій порівнює кількість кисню в суміші до потрапляння в нейтралізатора й після виходу з нього.

На що впливає лямбда-зонд, так це на нормальну роботу каталізатора і правильне змішування пального. Усю інформацію датник передає на комп’ютер. А там уже «мозок» збирає дані з інших датників, аби створити ідеальну суміш для запалювання у двигуні.

Отже, чим відрізняється перший лямбда-зонд від другого? За конструкцією вони дуже схожі. Перший потрібен, аби правильно створювати суміш. Другий — щоб регулювати якість вихлопних газів.

Чи може працювати автомобіль без лямбда-зонда?

Теоретично машина може спокійно працювати й без лямбда-зонда. Але практично це щонайменше шкідливо для довкілля. Сам автомобіль також страждає. Якщо не буде датника, що відстежує склад суміші для двигуна, пропорції можуть порушуватися.

Через це розхід пального зростає, воно не догоряє правильно. Тоді занадто гарячі частинки потрапляють у вихлопну систему через колектор. А там вони можуть пропалювати метал і виводити з ладу все. Тож набагато зручніше, коли в автомобілі встановлено датник оцінювання кисню, за що відповідає лямбда-зонд.

Основні види лямбда-зондів

Відрізняються лямбда-зонди за своєю конструкцією та матеріалами. А разом із цим змінюються властивості й можливості працювати за різних умов.

Цирконієвий лямбда-зонд

Лямбда-зонд із діоксиду цирконію — найпоширеніший варіант. Він складається з кераміки, цирконію. А наконечник має спеціальні пластини, що стають провідниками. Такий датник може бути:

  • однопровідними — у них тільки один провід для сигналу;
  • двопровідними — є два дроти, сигнальний і уземлювальний;
  • трьох провідні та чотирьох провідні — мають уже систему нагріву, уземлювальний і керувальний дроти.

Нормально пристрій працює, якщо температура регулярно тримається на рівні +350°C. Але коли температура сягає 950°C, датник перегрівається та ламається.

Титановий лямбда-зонд

З титану також роблять вузькосмугові датники. Вони влаштовані доволі складно, коштують дорожче за інші. Титан реагує на кількість кисню. Коли його стає недостатньо чи забагато, лямбда-зонд передає цю інформацію на комп’ютер. Працювати він може за постійної температури, вищої за 700°C.

Широкосмуговий лямбда-зонд

Широкосмуговий зонд складається з двох камер: вимірювальної та помпової. У першій підтримується потрібний склад газів, у другій — забирається зайвий кисень в атмосферу. Працює датник нормально за температури 600°C та вище.

Ознаки зламання

Лямбда-зонд працює в складних умовах. Тож його зламання — це лише питання часу. Основні ознаки того, що цей пристрій вийшов із ладу:

  1. На панелі приладів горить індикатор Check Engine. Лампочка показує, що є проблеми з двигуном, треба з’ясувати, що саме спричиняє несправності.
  2. Машина їде повільніше, не може набирати швидкість, а пального витрачається все більше — це стає наслідком того, що блок управління автомобіля отримує неправильну інформацію з датника.
  3. Коли двигун працює на холостих обертах, його робота все одно нестабільна.
  4. Ви відчуваєте запах горіння з боку каталізатора, а вихлопні гази стають їдкими.

Чорний дим із вихлопної труби, викиди оксидів вуглецю — це наслідки несправності лямбда-зонда. Проте все це може свідчити ще і про вихід із ладу самого каталізатора, випускного колектора тощо. Тут потрібна ретельна діагностика.

Як виконати діагностику лямбда-зонда?

Є техніки, як перевірити лямбда-зонд на справність. Для цього потрібно:

  • візуально оглянути вилку та її контакти;
  • переглянути розташування проводів, які поєднують зонд із комп’ютером;
  • використати спеціальне обладнання, яким перевіряють контури нагріву.

Також діагностика на спеціальному обладнанні допомагає перевіряти зміну напруги. Для титанових і широкосмугових приладів використовують діагностичний комп’ютер.

Що робити, якщо механізм вийшов із ладу?

Коли ви помітили в роботі машини хоча б один із перелічених симптомів, зверніться до фахівців. На OLX ви знайдете СТО, які працюють поруч із вами. Там уже автомеханіки розберуться, як почистити лямбда-зонд або ж замінити його повністю.

Як подовжити термін служби лямбда-зонда?

Ви можете подовжити роботу лямбда-зонда. Для цього дотримуйтеся базових правил:

  1. Заливайте в машину тільки якісне пальне, яке підходить для вашого авто.
  2. Використовуйте перевірені рідини із сертифікатами, бажано — з присадками.
  3. Не монтуйте датники на герметики.
  4. Між запусками двигуна витримуйте павзу.
  5. Коли перевіряєте циліндри мотора, не від’єднуйте свічки запалювання.
  6. Не обробляйте датник засобами, що містять хімічно активні елементи.
  7. Перевіряйте герметичність датників і труб.

Користуйтесь цими правилами та довіряйте діагностику машини досвідченим фахівцям.

Так ви отримаєте машину, що буде справно працювати. Доглядаючи за роботою маленьких деталей як-то лямбда-зонд, ви подовжуєте життя всього силового агрегата й економите гроші на пальне.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як зберігати шини

Як зберігати шини: лайфгаки від OLX

Як правильно зберігати автошини для збереження безпеки та ефективності ✔️ Лайфгаки від OLX допоможуть вам максимально продовжити їх термін служби ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.