Будь-який проект починається з ідеї. Але те, як вона буде розвиватися, як зміниться, чи стане джерелом перетворень у навколишньому світі, визначають люди. Це рушійна сила, яка й приводить до результату. З одного боку – команда самого проекту, з іншого – цільова аудиторія, потреби якої підказують, як діяти.
Марія Абдулліна очолює категорію «Робота» в компанії OLX. В інтерв’ю для блогу вона розповіла про те, чому український ринок праці потребує трансформації, що надихає її на шляху до глобальної мети, які якості об’єднують команду і чому людяність – основа всього.
Про старт кар’єри і прихід в діджитал
– З чого почалася ваша кар’єра, і як ви розвивалися протягом вашого професійного шляху?
– Мій прихід в діджитал був поступовим: у той час, коли я починала свою професійну діяльність, він ще не був окремою сферою, все було тісно пов’язане одне з одним.
Ще під час навчання у виші я почала працювати у видавничому домі KP Publications, який потім став KP Media. Там я пройшла програму Sales & Marketing Trainee і деякий час працювала в рекламному відділі журналів Pink, «Афіша». Після цього перейшла в Bigmir, а потім працювала проджект-менеджером порталу Tochka.net. З цієї позиції я пішла в декрет.
Це був переломний у всіх сенсах 2014 рік. Поки була вдома з дитиною, переосмислювала те, що відбувається. Думала, куди рухатися далі. Тоді я вже точно розуміла, що моя професійна любов – сфера діджитал: тільки тут я відчуваю себе в своїй стихії. Коли я вже була готова вийти з декрету, мені зробили пропозицію в OLX. Я погодилася з великою радістю, тому що завжди була активним користувачем платформи в різних сферах життя – від продажу старого телефону до покупки авто або пошуку житла.
Склалася цікава ситуація, але тоді я ще не розуміла її важливість. Щоб вийти на роботу в OLX, мені потрібно було знайти няню для дитини. Я шукала на різних спеціалізованих ресурсах, питала знайомих і т.д. Ми провели не одну співбесіду, але жодна з кандидатур не відповідала тому образу няні, яку ми «загадали» своєму малюку. Лишався місяць до виходу на роботу, і часу ставало все менше. Тоді я вирішила ще розмістити оголошення з детальним описом в розділі OLX Робота. Не знаю, чому не додумалася до цього раніше. І в результаті знайшла няню буквально за кілька днів.
Мені дуже до душі такі збіги і повороти долі, що навіть няня моєї дитини знайшлася там, де я зараз працюю, і в тій категорії, яку розвиваю. Я вбачаю в цьому певний символізм.
Про фокус, «блакитних комірців» та головну мету
– З чого почалася ваша робота в компанії?
– Я стартувала у відділі маркетингу, де пропрацювала півтора роки. У вересні 2017-го мені запропонували очолити категорію «Робота». Цей напрям був на OLX завжди, але рухався за інерцією. Але потім в ньому побачили великий потенціал, і рік тому в компанії вирішили активно його розвивати.
– Чим вас приваблює ваша робота?
– Люблю робити те, в чому є глобальний сенс, цінність і користь. Пошук т.зв. «блакитних комірців», тобто представників робітничих професій – напрям, який зараз дуже швидко розвивається. Вони дуже затребувані як в українських, так і зарубіжних роботодавців. В OLX ми з самого початку визначили, що фокусуємося саме на цьому сегменті.
Такий вектор має і соціальну основу. Одна з головних цілей, яку ми ставимо перед собою, – поліпшити імідж робітничих професій. Створити всі умови, щоб пошукачі і роботодавці могли швидко і ефективно знаходити один одного. Мені хотілося б, щоб стало набагато менше безробітних і покращилися умови праці: нормований робочий графік, офіційні трудові відносини, гідна зарплата, соціальне визнання. На жаль, сьогодні це досі велика проблема.
Але величезний плюс в тому, ми в OLX працюємо з мільйонною аудиторією, тому можемо і хочемо впливати на ставлення роботодавців до своїх співробітників, і навпаки.
– Що входить до ваших обов’язків як керівника категорії «Робота»?
– Моя функція – розвивати категорію: нарощувати аудиторію, впроваджувати новий функціонал, спрощувати взаємодію між роботодавцями і кандидатами, безперервно відстежувати, чи задоволені вони нашим ресурсом. Ще один важливий напрямок роботи – контроль рівня ліквідності. Наприклад, чи отримують вакансії достатню кількість відгуків від пошукачів, як швидко вони закриваються тощо. Ми постійно стежимо за цими параметрами і за необхідності оперативно реагуємо.
Якщо підсумувати, то наша команда має робити все, щоб обидві сторони отримали максимум віддачі: пошукачі знаходили роботу, а роботодавці – працівників.
– Чи можна виділити особливості вашої категорії всередині компанії? Яке місце вона займає в загальному портфелі?
– OLX вже давно асоціюють з категоріями «Нерухомість», «Товари», «Транспорт». Це напрямки-флагмани, на яких будується основна аудиторія ресурсу.
«Робота» теж стає таким флагманом. Категорія, яку я розвиваю, – логічне продовження взаємодії OLX з нашими бізнес-користувачами, яких зараз більше 200 000. Це люди, які будують свій бізнес безпосередньо за допомогою OLX. Наприклад, компанії, які продають товари з Китаю та США, або ріелтори, які закривають угоди.
Якщо бізнес шукає на нашому ресурсі покупців, то чому б не запропонувати йому знаходити ще й персонал? У нас же є потрібна аудиторія. Залишилося тільки «з’єднати» людей.
– Які, на вашу думку, ключові переваги OLX, в порівнянні з сайтами з пошуку роботи? І навпаки: над чим ще потрібно працювати?
– Ключові плюси – аудиторія і простота.
Наприклад, кожен третій власник смартфона встановив додаток OLX. Кожен другий інтернет-користувач України заходить на OLX мінімум раз на місяць. З нашим ресурсом взаємодіють близько 10 мільйонів людей. Колосальна аудиторія, яка вже звикла і знає, як працювати з ресурсом, розуміє все на інтуїтивному рівні.
Подача оголошення в категорії «Робота» не сильно відрізняється від оголошення про продаж туфлів, а логіка пошуку роботи на ресурсі така ж, як і пошук нового гаджета. Люди користуються сайтом або додатком, роблять це стоячи в черзі або сидячи в транспорті.
Зараз ми шукаємо нові рішення, щоб наш ресурс став ще зручнішим, і ми більше розвивали ринок праці. Наприклад, побудова системи рекомендацій. Так ми зможемо надати роботодавцям і пошукачам максимально відповідні результати пошуку.
У нас вже є розуміння, що потрібно роботодавцям і пошукачам на даному етапі розвитку ринку, щоб зберегти простоту, але при цьому підвищити ефективність.
Про бажання «тут і зараз» та відкриття на ринку праці
– Які вакансії найкраще закривати через OLX?
– Як я вже казала, ми фокусуємося на «блакитних комірцях» – це те, в чому ми сильні: водії, касири, офіціанти, бармени, продавці тощо.
У нас є три категорії користувачів. Перша – це великі компанії, наприклад, ритейл-мережі, супермаркети або заводи, які набирають вантажників, водіїв, комірників, касирів. Друга – це представники малого та середнього бізнесу, які заробляють гроші разом з OLX, але у них можуть бути і оффлайн-магазини, куди теж потрібен персонал. Третя категорія – це самі кандидати, які шукають вакансії, відповідно до своїх запитів і очікувань.
– Як ви сказали, на OLX зареєстровані близько 200 000 компаній малого, середнього та великого бізнесу. Чого хочуть клієнти?
– Якщо враховувати нашу специфіку, то бажання шукачів та роботодавців можна описати в двох словах – «тут і зараз». Це завжди про терміновий пошук. Люди швидко шукають нову роботу, тому що в їхніх сферах велика плинність кадів, і, крім того, постійно відкриваються нові робочі місця. Вони завжди в пошуку більш вигідної пропозиції, більшої зарплати і кращих умов, так як ринок ще дуже недосконалий. А для роботодавців важливо, щоб уже завтра на роботу вийшов продавець, кухар або вантажник.
– Як ви підтримуєте зв’язок з клієнтами? Як дізнаєтеся про їхній «біль»?
– Ми регулярно проводимо дослідження і фокус-групи як з роботодавцями, так і пошукачами. На них обговорюємо різні аспекти взаємодії з ресурсом і дізнаємося, що потрібно поліпшити, свої сильні і слабкі сторони. Організовуємо юзабіліті-тести, дивимося, що у користувачів виходить, а що ні. Проводимо опитування на самому OLX.
Є ще один формат, який особисто мені дуже близький – особисті зустрічі. Ми проводимо дні відкритих дверей: запрошуємо партнерів і клієнтів безпосередньо до нас в офіс, обмінюємося актуальною інформацією.
Крім того, у нас є команда продажів, B2B Unit, який працює з бізнес-клієнтами, окрема група зі спілкування з роботодавцями, а також служба підтримки користувачів, яка допомагає в тому числі і пошукачам. Завдяки цьому ми постійно збираємо зворотний зв’язок про те, чого хочуть клієнти, моніторимо ситуацію на ринку і допомагаємо користувачам.
– Які головні висновки про український ринок праці ви зробили за весь час, поки займаєтеся цим напрямком?
– Головний позитивний висновок – величезний потенціал даного сегменту. Попит на «блакитних комірців» буде продовжувати зростати: за наших фахівців конкурують не тільки українські роботодавці, а й зарубіжні.
З неприємних відкриттів, які довелося прийняти: на нас чекає ще дуже довгий шлях, щоб прийти до легального працевлаштування і офіційних ділових відносин в сегменті робочих спеціальностей. На жаль, економічна ситуація і сприйняття того, що відбувається, усіма гравцями ринку праці – поки ніяк цьому не сприяють. Наприклад, малий і середній бізнес досі пригнічений, тому змушений на всьому економити. А кандидати нерідко навіть не намагаються відстоювати свої права.
Дуже важливо вести освітню, інформаційну роботу, щоб люди розуміли на що мають право за законом, і вони повинні це вимагати від роботодавців. У той же час, роботодавці повинні отримувати кваліфікованих працівників. А для цього потрібно змінювати соціальне сприйняття, щоб робочі спеціальності не сприймали як другосортні, і люди від самого початку хотіли отримувати кваліфікацію.
Сфера «блакитних комірців» – часто про гостру потребу в грошах. Люди шукають собі підробіток: зміна через зміну або на вихідні. Проявляють активність ті ж студенти, які хочуть працювати у вільний від навчання час. Велика кількість пропозицій тимчасової роботи дозволяє претендентам збільшувати свій дохід. Але, на жаль, іноді люди стикаються з ненадійними роботодавцями. Тут вже потрібно пояснювати їм, що найкраще підписувати договір або, якщо це особисті домовленості, заздалегідь чітко обговорювати всі умови – зарплатню, кількість годин, обсяг роботи.
Про національні відмінності та досвід
– Ваша компанія входить до OLX Group. В яких країнах так само активно розвивається напрямок пошуку роботи?
– «Робота» є в усіх OLX. Найбільш сильно категорія розвивається в Польщі, де не перший рік є безперечним лідером ринку «блакитних комірців». Схожа історія у Avito – e-commerce-лідера в Росії. Досвід наших колег дуже нас надихає. Ми постійно спілкуємося, переймаємо кращі напрацювання, ділимося своїми.
Також активно розвивається «робочий» напрям в Португалії та Румунії.
– Які ключові відмінності у функціоналі, в порівнянні з Україною?
– У функціоналі ми дуже схожі. Більше відрізняємося аудиторією і специфікою ринку.
Зараз в нашій країні ми переживаємо «бум» виїзду за кордон – цей напрямок активно розвивається через наш ресурс. У зв’язку з цим на польському OLX є особливий функціонал. Наприклад, коли публікуються пропозиції на OLX в Польщі, вони відображаються у нас в Україні, і польські роботодавці за бажанням можуть шукати персонал одразу на двох ресурсах.
Відмінності в аудиторії можна пояснити на прикладі резюме. Українські «блакитні комірці» майже їх не пишуть. У той час як, наприклад, в Польщі або Португалії водії, касири, навіть штукатури активно про себе заявляють, прикріплюють резюме, відправляючи його через OLX окремим файлом. Наші шукачі найчастіше телефонують роботодавцям – це основна форма відгуку на вакансію. Тому ми не можемо просто копіювати досвід колег.
Про команду, атмосферу та «душу» компанії
– Хто входить до вашої команди, і як розподілені ролі?
– У нас крос-функціональна команда. Є людина у відділі маркетингу – бренд-менеджер. Продакт-менеджер, який займається розвитком продукту «Робота». Група продажів в B2B Unit, менеджери по роботі з клієнтами. Це основний кістяк людей, які входять в команду проекту.
Безумовно, ще бек-офіс – це відділ аналітики, який вирішує питання глибинного аналізу аудиторії, статистики, розрахунку ризиків і так далі. Це дуже важлива частина, без якої продукт і проект не може існувати.
У мене є стратегія розвитку категорії, на основі якої і вибудовується робота всіх учасників проекту. Ми знаємо, що впроваджуємо в кожному кварталі, кого потрібно задіяти і т.д.
– Давайте поговоримо про робочу атмосферу. Чи є у співробітників необхідні засоби для реалізації нових ідей?
– «Душа» OLX – в людських стосунках. Ми дуже тісно співпрацюємо одне з одним, і всі завжди готові допомогти. Між собою ми говоримо, що у кожного з нас є ДНК OLX-ера. Наші цінності, наприклад: live it, be open, build on each other. І це не просто слова. Якщо в тебе немає цього ДНК, ти не будеш частиною команди. Кожен співробітник тут знає, що йому потрібно робити, і розуміє свій внесок в загальний прогрес компанії.
Будь-хто може запропонувати свої ідеї. Але спочатку будь-яке починання має пройти процес верифікації спільно з аналітиками. Якщо ідея справді цінна і впливає на важливі бізнес-показники, то потім проходить її стратегічний розвиток: як її впроваджуватимуть, які ключові етапи, яка команда потрібна, які важливі проблеми зможе вирішити компанія і т.д. І тільки після цього приймається фінальне рішення, чи варто братися за реалізацію.
– Який корисний досвід ви отримали для себе за час роботи в компанії?
– Досвід побудови стосунків, стратегії. Бажання і вміння дивитися далі. Дуже часто, зариваючись в своїх рутинних завданнях, можна не помітити того, що лежить на поверхні. Ще так багато чого можна навчитися!
Про особисті зміни, ефективність та літературу
– Які головні уроки ви винесли за свою кар’єру?
– Мій головний урок – не боятися. Я змінила сферу маркетингу на бізнес-розвиток, і на якомусь етапі було трохи не по собі: це робота з певною аудиторією, з людьми, інший рівень відповідальності. Важливо не піддатися страху, невпевненості, розбалансованості і вчасно зібратися.
– Що ви вважаєте своїм головним професійним досягненням у своїй роботі?
– За рік «OLX Робота» впевнено увійшла до топ-3 job-сайтів України. Вже зараз ми – номер один за кількістю унікальних вакансій в сфері «блакитних комірців», нас чітко асоціюють з обраним сегментом. Ще потрібно буде дуже багато роботи, але ми точно на правильному шляху.
– Роботи – завжди багато. Які особисті лайфхаки допомагають вам бути ефективною?
– Займатися тим, у що віриш. Я щиро вірю і втягуюсь в те, що роблю, тому поки мені не загрожує професійне вигорання. При цьому надзвичайно ціную час з сім’єю, і не готова ним жертвувати. Баланс дуже важливий.
Те, в чому я дійсно відчуваю необхідність, – організація завдань. Використовую для цього ASANA – програму, в якій розставляю пріоритети, адже кількість задач збільшується. Фіксую все, що потрібно зробити, аж до особистих справ. Потрібно виділити час, визначити, що важливо, а що можна зробити пізніше.
Ще справлятися з навантаженням мені допомагає моє хобі. Я дуже люблю дикі походи з наметами, де в прямому сенсі слова відключаюся від зовнішнього світу і можу побути наодинці з собою. Вихід із зони комфорту і радикальна зміна оточення необхідні мені для того, щоб перезавантажитися, «обнулитися» і бути ефективною.
Також, на мій погляд, крім роботи і сім’ї, у людини завжди має бути «третя площина», тобто особистий простір. Тут може бути що завгодно: і саморозвиток, і навчання, і книги. Це допомагає зберегти почуття цілісності.
– Назвіть, будь-ласка, кілька книг, які допомогли вам у житті або роботі?
– У мене був період захоплення фаховою літературою. Все пройшло за класичним сценарієм: задоволення – насичення – пересичення.
Зараз я більше переймаюся історіями про людей. До мого особистого топу входять письменники, які дуже яскраво і людяно описують людей, життя. Наприклад, Сомерсет Моем – англійський письменник. «Тягар пристрастей людських», «Місяць і гріш» – геніальні твори, багато чого мені дали в розумінні себе і людей, слабкостей і бажань. Всі вони про те, що потрібно залишатися людиною, бути чесним із самим собою, йти за покликанням.
Федір Достоєвський – автор, в якого занурилася нарівні з Моемом. Всі ми читали його твори в школі, але зараз, маючи певний життєвий досвід, він відгукується зовсім по-іншому. «Злочин і кара», «Брати Карамазови», «Бідні люди» – настільки чесні історії, які змінюють тебе зсередини, після яких життя любиш більше, близьких цінуєш сильніше, а з суспільством стаєш чеснішим.
Завдяки художній літературі я надихаюся і вчуся краще відчувати інших. Часто історії дають більше розуміння життя, ніж коучинг-сесії або перекладена бізнес-література.
Текст: Світлана Васильченко