Кар'єра в OLX

«Можливості є завжди, потрібно лише дивитися на звичні ситуації під іншим кутом»: інтерв’ю з фінансовим контролером OLX Дмитром Савчуком

11 Квітня 2019
«Можливості є завжди, потрібно лише дивитися на звичні ситуації під іншим кутом»: інтерв’ю з фінансовим контролером OLX Дмитром Савчуком

Коли світ нестабільний, тільки вміння адаптуватися допомагає «втриматися на плаву». Лідерами стають ті, хто вміє відчувати зміни і ніколи не припиняє стежити за подіями в різних сферах.

Редакція блогу OLX продовжує серію інтерв’ю зі співробітниками компанії. Наш наступний герой – фінансовий контролер OLX Дмитро Савчук. Дмитро розповів про те, чому бізнесу важливо бути гнучким в умовах динамічного ринку навіть з підтримкою європейської групи, про значення особистих якостей у розвитку кар’єри та творчості в світі цифр.

Про початок кар’єри та пошуки «своїх» людей

– Дмитро, як розвивався ваш професійний шлях?

– Я закінчив КНЕУ ім. В. Гетьмана, спеціальність – міжнародна економіка та менеджмент. На 5-му курсі потрапив у французьку компанію «Мазар», у відділ зовнішнього аудиту. Працював з великими відомими міжнародними компаніями – для студента це був чудовий досвід.

Через три роки мене запросили в агрохолдинг «Авангард». У відділі консолідації фінансової звітності ми готували необхідні документи за міжнародними стандартами для варшавської фондової біржі. Гарна можливість побачити, як працює великий український бізнес.

Потім я перейшов в інший агрохолдинг – на позицію керівника відділу міжнародної фінансової звітності. У моїй команді було лише дві людини – я і моя стажер: ми разом робили консолідовану фінансову звітність для 50 підприємств, які входили до складу компанії.

– А з чого почалася ваша кар’єра в OLX?

– В якийсь момент я відчув, що мені не вистачає спілкування. Шукав близьких по духу людей, у яких як можна чогось навчитися, так і поділитися своїм досвідом. Почав моніторити ринок і побачив вакансію в OLX. Надіслав резюме, успішно пройшов кілька співбесід і прийшов на позицію фінансового контролера.

Я працював в Києві, але повністю «закривав» репортингову частину підрозділу компанії в Узбекистані: фінансовий контроль, підготовка звітності тощо. Через рік мені запропонували стати фінансовим контролером в Україні. Я почав відповідати за другий за розмірами, після Польщі, ринок в Європі – це зовсім інші масштаби роботи. Одне й те ж завдання вимагає більше часу та ресурсів. Мене «драйвили» мої нові виклики.

– Чому вам подобається працювати в компанії?

– OLX – лідер в своєму сегменті. Як каже наш генеральний менеджер, я працюю на найбільшому базарі України (усміхається). На своїй позиції відповідаю за значну частину роботи в ньому – це додатково прискорює і мотивує.

Про стійкість в непередбачуваному світі та силу великої команди

– Компанія OLX присутня в різних сферах e-commerce. У той же час, на ринку є майданчики, які фокусуються на одному напрямку. Чи відображається така конкуренція на фінансових показниках?

– Так, профільні сайти, наприклад, в категорії «Авто», – сильніші в своєму сегменті. Їхній функціонал «заточений» під конкретні потреби. На таких онлайн-майданчиках як OLX є безліч рубрик для різних аудиторій. Відповідно, можливості в одній і тій же категорії – більш обмежені, вирішують не всі проблеми.

Але з іншого боку – нас робить сильнішими злагоджена робота різних напрямків. До того ж, коли за спиною стоїть велика корпорація – це додає впевненості і дає можливість ставити довгострокові цілі. Наприклад, на 5-10 років вперед.

– Які напрямки найкраще проявляють себе в загальних результатах компанії?

– Якірні напрямки для нас – це «Нерухомість», «Авто» і «Товари». Вони приносять левову частку всіх доходів.

– А які найперспективніші, на вашу думку?

– Вкрай важливо сегментувати окремі напрямки і розвивати їх як різні продукти. Наприклад, ту ж «Роботу» або «Нерухомість» – те, що ми вже активно робимо. Тільки так можна вирішити конкретні «болі» користувачів. У результаті вони стануть лояльними клієнтами і принесуть більше прибутку.

Їх потрібно підтримувати, стимулювати. Поводитися, як з гостями: питати, чи все гаразд, постійно ставати ще кращими. Це наполеглива праця.

– Як український підрозділ компанії реагує на економічні та інші події, що відбуваються в країні?

– Як для компанії, де працює близько 300 людей, ми дуже гнучкі і швидко адаптуємося до змін на ринку. Наприклад, коли в Україні заборонили Mail.ru та «Яндекс», за дуже короткий термін ми виконали велику роботу: попередили користувачів і перевели їх на нові поштові скриньки. Процес переходу був практично безболісним. На наших доходах це ніяк не позначилося.

– А що найбільше впливає на фінансові показники компанії?

– У першу чергу, це купівельна спроможність населення і загальний стан економіки. Чим більший товарообіг, тим вища ймовірність, що люди будуть використовувати саме сервіс OLX. Зокрема, підприємці, адже значна частина доходу у нас від бізнес-клієнтів.

Ще на ситуацію впливають масштаби інтернет-проникнення. Україні ще є, куди рости, навіть якщо порівнювати з сусідньою Польщею. Але в цілому в нашій країні хороший і дешевий інтернет – це потужна база для розвитку сервісу.

– Як часто вам доводиться адаптувати фінансову модель під нові умови ринку?

– Це нон-стоп процес: ми завжди шукаємо нові можливості, намагаємося щось прорахувати наперед і впровадити.

Якщо говорити про планування, то бюджетування проходить два рази на рік. Ми переглядаємо свої бізнес-цілі, в тому числі фінансові, і намагаємося їх адаптувати під ті чи інші зміни. В іншому випадку те, що ми запланували, до кінця періоду застаріє, стане неактуальним.

Але за весь час моєї роботи поки жодного разу не доводилося змінювати щось кардинально. Бізнес досить стабільний. Ми відчуваємо опору під ногами і можемо з упевненістю дивитися в майбутнє.

– Сучасний світ – нестабільний та непередбачуваний. За чим вам як професіоналу потрібно і важливо стежити?

– Я люблю стежити за галузевими звітами, вузькопрофільними дослідженнями, наприклад, у сфері нерухомості або автоіндустрії. Мені цікаво все, що пов’язано з e-commerce в глобальному масштабі. Так чи інакше це впливає на OLX.

– Різноманітні нововведення проникають і в вашу сферу. Які технології ви використовуєте в своїй роботі? Які процеси автоматизовані?

– Наприклад, у нас є 1С Документообіг, в якому автоматизований практично весь процес закупівель, оплати і узгодження договорів. Також є програма IBM Cognos Analytics, яка допомагає в автоматичному режимі вести звітність, аналізувати історичні дані, планувати бюджети, будувати моделі.

«Можливості є завжди, потрібно лише дивитися на звичні ситуації під іншим кутом»: інтерв'ю з фінансовим контролером OLX Дмитром Савчуком

Про роботу на три країни, творчість та вміння говорити просто про складне

– Ваша команда: як організована робота і розподілені обов’язки?

– У нашій київській команді – 10 людей. У нас є чотири фінансових контролери, три з яких відповідають за свою країну – Україну, Казахстан та Узбекистан. Вони щодня підтримують бізнес у всіх фінансових питаннях. Четвертий контролер стежить за роботою фінансової системи: адмініструє, вносить зміни. Ще є чотири спеціаліста в бухгалтерії, які виконують операційні завдання.

На чолі колективу – фінансовий директор. Він повністю координує весь цей непростий механізм в трьох країнах.

– Яких фахівців потребуєте найчастіше, і що вони повинні вміти робити?

– У першу чергу, потрібні ті, хто буде отримувати задоволення від роботи. Створювати цінність для себе та компанії.

Важливу роль відіграють особисті якості. Людина, яка працює в фінансах, не просто збирає папірці, а по-справжньому поринає в бізнес. Вона повинна вміти спілкуватися з людьми, заглиблюватися в потреби, аналізувати інформацію, щоб потім приймати ефективні рішення.

– Що б ви назвали викликами в своїй роботі?

– Основний виклик – у швидкості. В умовах динамічного ринку потрібно вміти швидко реагувати, справлятися із завданнями, приймати рішення і бути готовим до того, що все може часто змінюватися.

– Як побудована система постановки і досягнення цілей? Які критерії успішної роботи і показники, до яких ви прагнете?

– 40% від загального результату роботи – це особисті цілі: ми самі їх формулюємо і двічі на рік відстежуємо виконання. Від того, наскільки успішно ти реалізуєш свій план, залежить винагорода і подальша кар’єра. У фінансового контролера, наприклад, є задача, щоб різниця між запланованими та фактичними доходами і витратами – не перевищувала 5%.

60% – це глобальні бізнес-цілі: наприклад, запуск нових продуктів або платформ. Важко оцінити роль кожної людини в їх досягненні, але допомагають спільні зусилля.

Також у нас є self-development план на півроку. Мене це сильно мотивує. Можливо, завдяки тому, що я відкритий до нових пропозицій і викликів всередині компанії, у мене відбуваються кар’єрні зміни.

– Чи є місце для творчості в світі цифр?

– Без неї ніяк, особливо коли ринок швидко розвивається.

Не всі люди готові сприймати фінансову інформацію в тому вигляді, в якому з нею працюють профільні фахівці. Потрібно проявити фантазію і подати її так, щоб всі зрозуміли. Наприклад, взяти кілька важливих цифр і візуалізувати їх або зробити спрощену таблицю за основними показниками.

Головне – говорити максимально просто: короткий виклад, висновок і кілька рекомендацій. Навичка, яку я розвинув тільки в OLX.

– Куди ви рухаєтеся в своєму професійному розвитку?

– У квітні буде рівно два роки, як я працюю в компанії. З першого числа мав стати фінансовим партнером в Україні, але відбулися зміни – поїду керувати профільним відділом в Берліні. За кордоном я буду координувати команду бухгалтерів та фінансистів, впроваджувати найкращі українські практики. Компанія дає мені всі можливості для розвитку.

Про мотивацію, книжкову полицю фінансиста і кар’єрні уроки

– Як ви справляєтеся з повсякденними завданнями?

– У мене є звичка – із самого ранку складати список задач. Я записую їх ручкою і по мірі виконання викреслюю. Теж особливе задоволення (усміхається). Протягом дня список постійно доповнюється. Якщо частину справ зробити не встигаю – переписую їх заново вранці наступного дня.

Мій тайм-менеджмент – це блокнот, який завжди перед очима і мотивує швидше закривати задачі, а також Google-календар, де є всі важливі зустрічі. Це спрощує планування часу.

– А зі стресовими ситуаціями?

– Допомагає спілкування з людьми, інакше справлятися зі стресом було б дуже важко. Коли є колеги, з якими можна випити кави або просто поговорити, – справи йдуть набагато легше. І, звісно, музика. Якщо потрібно працювати швидко – одягаю навушники, і все виходить.

– Як ви відновлюєте сили?

– Я за work-life баланс, без перекосів в роботу або інші напрямки. Сім’я і друзі допомагають мені перезарядитися і набратися сил на нові «запливи» і звершення.

Найкращий відпочинок для мене – це подорожі, особливо поїздки на пару днів в Європу: погуляти, подивитися нові місця, поспостерігати за людьми. Дуже надихає і мотивує працювати ще краще, щоб ми в Україні могли жити не гірше, ніж громадяни більш розвинених країн.

– Які книжки сформували вас як особистість і професіонала?

– Глибоко вразила трилогія Теодора Драйзера «Фінансист»: прочитав її на одному диханні в 2017-му, коли прийшов на посаду фінансового контролера в Україні. Планував це зробити давно, але тільки два роки тому з’явилася і професійна необхідність, і внутрішня готовність. Мене вразило сильне бажання героя досягти вершин і бути найкращим у своїй сфері. Методи досягнення цієї мети – це вже інше питання (усміхається).

Друга трилогія, яка мені подобається, – «Атлант розправив плечі» Айн Ренд. Класика, визнана у світі, рекомендую прочитати всім. Мене вона зацікавила тим, що розкриває «ген» підприємництва і боротьбу проти системи. Вкрай актуально і в наш час.

Зараз я читаю другий том «Капіталу». Це велика праця, і мене надихає те, що Карл Маркс писав її все життя, а за її базовими принципами зараз працює весь капіталістичний світ.

У сучасних економічних умовах на 100% можна застосувати книжку «Чому нації занепадають» Д. Робінсона і Д. Аджемоглу. Автори розповідають про те, чому одні країни добре справляються з викликами сучасного світу, а інші відходять на другий план в світовому розвитку. Поки книжка знаходиться в моєму віш-лісті.

– Чого ще ви б хотіли навчитися?

– Хочу розвинути прикладні бізнес-навички, такі як стратегія і оцінка ризиків. Завдяки цьому можна виконувати роботу ще на більш високому рівні. Ці навички допомагають концентруватися не тільки на поточних справах, а й думати на кілька кроків вперед.

– Які головні кар’єрні уроки ви засвоїли протягом усього свого професійного шляху?

– Усе, абсолютно все – на краще. Потрібно бути позитивним, бачити в людях тільки хороше, довіряти їм і помічати можливості. Вони є завжди, потрібно лише дивитися на звичні ситуації під іншим кутом.

Текст: Світлана Васильченко