Робота

Залишені: як українським роботодавцям вигравати конкуренцію із зарубіжними

4 Грудня 2019   
 1
Залишені: як українським роботодавцям вигравати конкуренцію із зарубіжними

3,2 млн трудових мігрантів, які працюють за межами України на постійній основі, і ще 7-9 млн – на тимчасовій. Такі дані в кінці 2018 року озвучували в Міністерстві соціальної політики з посиланням на Державну міграційну службу та Державну прикордонну службу.

Чи варто розглядати це явище як виключно негативне для нашого ринку праці? Як українським роботодавцям утримати людей і конкурувати з іноземними компаніями? Досвідом з редакцією блогу OLX поділилася експерт – консультант з підбору Recruit Alliance Ніна Казакова, яка вела десятки проектів з пошуку персоналу для українських та іноземних компаній, зокрема в категорії «блакитних комірців».

Усвідомте масштаб проблеми

За спостереженнями експерта, готовність українських фахівців залишати країну заради пошуків трудового щастя залишається високою. Але вона зменшилася, якщо порівнювати з кризовими 2014-2015 роками, а також періодом виборів 2019 року.

Зарубіжні роботодавці залучають людей не точково, а створюють комплекс заходів: пропонують високі зарплати, програми навчання мови та підвищення кваліфікації, спрощують законодавчі вимоги, допомагають підготувати документи, облаштувати сім’ю, оформити до навчальних закладів дітей тощо. «Тобто роблять все, щоб люди приїжджали не на сезон, а «пускали коріння» і залишалися назавжди», – зазначає Ніна Казакова.

Дізнайтеся, на час або назавжди

Працівників, які розглядають можливість працевлаштування за кордоном, за словами Ніни Казакової, можна умовно розділити на дві категорії. «Перших цікавлять переважно короткострокові контракти, на сезон або рік-два. Їхня основна мета – заробіток, часто прив’язаний до конкретної покупки, наприклад, нерухомості або авто, – розповідає рекрутер. – Друга категорія шукає можливість виїхати назавжди. Це люди, які прийняли свідоме рішення – будувати майбутнє в іншій країні».

Слова експерта підтверджує й дослідження OLX Робота, яке дозволило скласти два «портрети» потенційних трудових мігрантів. Перший шукає тимчасовий заробіток, але має намір повернутися: йому 50+ років, є сім’я, повна загальна середня або професійно-технічна освіту. Другому 25+ років, у нього є диплом, часто про вищу освіту, і виїхати він хоче назавжди.

На думку експерта, роботодавцям під часспілкування з кандидатом корисно дізнатися, чи цікавить його перспектива міграції. Вказувати на це може досвід роботи за кордоном в резюме. Він може як назавжди позбивити бажання шукати щастя там, де нас немає, так і навпаки – часто люди погоджуються на тимчасові підробітки, поки готують документи для від’їзду за кордон. Це важливо, щоб розуміти, чи можна розраховувати на лояльність пошукача, і водночас – виявити мотиваційні чинники та потреби людини. Така інформація допомагає як утримувати робітників, так і знаходити спільну мову під час роботи.

Аналізуйте мотиви

Очікування, які мотивують людей їхати, індивідуальні: винагорода, комфортні та безпечні умови, хороше ставлення роботодавця тощо. Не всі вони виправдовуються. Завдання української компанії, яка хоче зберегти людей – переконати, що все це можна отримати і вдома (якщо це так). Потрібно спілкуватися з людьми та запитувати, що їм важливо, чого їм не вистачає і що вони сподіваються отримати за кордоном. Порівнювати свої умови з очікуваннями і звенути увагу на те, що збігається, а також на недоліки, які є «у них» і відсутні «у нас».

Вивчіть іноземних конкурентів

«Шанси вплинути на рішення кандидата залишитися є. Це серйозне рішення, і, якщо людина прийшла до вас на співбесіду, вона напевно сумнівається, – припускає експерт. – Але щоб бути переконливим, необхідні аргументи».

Важливо детально вивчити закордонних роботодавців-конкурентів: їхні умови, можливості та недоліки – все, від системи оподаткування до цін на оренду житла та продукти. Або режим роботи: наприклад, може бути шестиденний робочий тиждень, до якого готові не всі. «Це серйозна аналітична робота, але її потрібно провести, щоб грамотно працювати з запереченнями пошукача, а не оперувати чутками і “страшилками”», – акцентує Ніна Казакова.

Вкажіть на «підводні камені»

Не всі кандидати уважно вивчають контракти та умови, які їм пропонують. «Наприклад, іноземна компанія може не компенсувати витрати на дорогу, проживання, харчування, отримання сертифікатів, а це великі вкладення, які «з’їдають» велику частину зарплати. Ці аспекти важливо роз’яснити», – зазначає Ніна Казакова.

Багато претендентів не вміють розпізнавати недобросовісних роботодавців та агентства – наприклад, тих, які «маскують» вимогу оплати за закордонне працевлаштування під терміном «консультація».

Запропонуйте гідну винагороду

Бажання більше заробляти – найпопулярніша причина від’їзду. Перш ніж переходити до високих матерій, українським роботодавцям доведеться визнати: поки немає зарплат, які відповідають потребам людей в якісному житті, – важелів впливу мало. «Якщо не переглянути умови поступово та заздалегідь, це доведеться робити екстрено», – вважає Ніна Казакова.

Експерт наводить показовий приклад з практики однієї будівельної компанії: в розпал проекту бригада будівельників просто не вийшла на роботу, оскільки всім складом поїхала до Польщі. «Незважаючи на такий вчинок, компанії довелося їх повертати екстренно виходу не було, на кону була здача об’єкта, – згадує рекрутер. – Бригаді погодилися платити гроші, рівні тим, які запропонував польський роботодавець. І вони, звісно, погодилися, оскільки отримувати такі ж суми в Україні при менших витратах набагато цікавіше».

Забезпечте комфортні умови

«Далекоглядні компанії розуміють, наскільки небезпечно не реагувати і не змінювати систему роботи з людьми, – вважає експерт. – Йдеться не тільки про винагороду, є багато інших способів проявити турботу та сформувати лояльність».

Наприклад, важливо розширювати соцпакет, підвищувати стандарти безпеки, пропонувати харчування, розвозку, медичний супровід, курси підвищення кваліфікації: «Хороше рішення – розвивати програми релокейту по Україні, тобто забезпечувати умови, включаючи проїзд та оплату житла, для людей, які готові переїжджати з інших міст».

Запропонуйте перспективи зростання замість «скляної стелі»

Для багатьох фахівців, особливо молодих та амбітних, важливы розвиток і кар’єрне зростання. Це може стати козирем українських роботодавців. «Трудовому мігранту дорости до посади керівника, наприклад, на виробництві, дуже складно. Нерезидентам рідко пропонують такі відповідальні позиції», – звертає увагу рекрутер. Розкажіть про це кандидатам иа створюйте альтернативу в своїй компанії – програми кадрового резерву, навчання, просування (горизонтального і вертикального).

Створюйте стабільність

Величезний потенціал для українського ринку праці – зрілі кандидати. Сьогодні претендентам 50+ реально складно влаштуватися на роботу, а вони прагнуть жити повним життям, зокерма в професії. Відповідно шукають такі можливості: як відзначають аналітики OLX Робота, 36% пенсіонерів хочуть виїхати з країни назавжди.

«В Україні вже помітна позитивна тенденція: роботодавці розширюють вікову «вилку» і активніше розглядають зрілих кандидатів», – ділиться досвідом Ніна Казакова. Оскільки такі люди зазвичай зацікавлені перш за все в надійності, стабільному та гідному доході – це й стане конкурентною перевагою. Більшість віддасть перевагу отримати такі умови вдома, ніж їхати за кордон.

Використовуйте «невидимі нитки»

«Для людей, які наважуються на трудову міграцію, часто важливі й нематеріальні, але не менш важливі поняття, наприклад, патріотичні почуття, –  впевнена Ніна Казакова. – Багатьох бентежить різниця менталітетів, мовний бар’єр. Не секрет, що й ставлення до заробітчан буває специфічним, не кожен готовий з цим миритися».

Часто вирішальним фактором стає сім’я, яка не готова або не може переїхати разом з людиною. «Деякі роботодавці пропонують укласти контракт на рік, і протягом цього часу немає можливості приїхати додому», – наводить приклад експерт. Це може стати проблемою, яка змусить відмовитися від переїзду. Так, за даними OLX Робота, основна причина, чому українці, які працювали за кордоном, не хочуть повторювати цей досвід – психологічний дискомфорт, пов’язаний з переїздом та віддаленістю від рідних (відповіді 4 з 10 респондентів).

«Відтік працівників за кордон можна сприймати як проблему. А можна – як можливість, – резюмує наш експерт. – Хочуть українські компанії чи ні, їм важливо поліпшувати свої пропозиції кандидатам. Інакше працювати буде нікому – адже в людей є з чого вибирати».

Текст: Катерина Маєвська