Безпечний бізнес: поради підприємцям, як не потрапити в неприємні ситуації на старті

393
Додати
до обраних
Поділитися

На старті бізнесу важливо все зробити правильно, щоб не зійти з «дистанції» завчасно. Редакція блогу OLX поспілкувалася з підприємцями та дізналася, як краще організувати роботу, щоб максимально захистити себе від неприємностей.

1. Домовляємося «на березі»

На старті підприємці завжди замислюються про те, створювати бізнес самостійно або в партнерстві з кимось. Стартувати одному – може бути складніше та страшніше. Коли ви не одні, це частково полегшує роботу. Але в цьому рішенні є й ризики – важливо їх мінімізувати.

Визначте частки та умови входження в проект

Якщо ви стартуєте з партнером, потрібно визначитися з частками. Наприклад, для двох осіб може бути розподіл – 50% на 50% або 60% на 40% і т.д. Залежно від розміру частки партнери будуть ділити між собою і прибуток.

Частки та внесок оцінюються по-різному. Наприклад, можна виходити з того, скільки кожен з партнерів «влив» в проект, якщо вкладені тільки фінансові кошти. Можливі й інші варіанти оцінки – за вартістю та значенням інвестицій кожного партнера, наприклад, коли один з них вкладає гроші, другий – обладнання, третій – розробляє сайт тощо.

Розробіть «дорожню карту»

Перш ніж починати бізнес з кимось, важливо скласти т. зв. «дорожню карту» проекту. Якщо виникне критична ситуація, з таким документом буде набагато простіше все вирішити.

Перше, що слід зафіксувати, – вкладення кожного з партнерів, і в чому вони виражаються. У разі виходу одного з них відсутність таких відміток в письмовому вигляді ускладнить або продовжить термін оцінки бізнесу.

Друге – зони відповідальності та прийняття рішень. «Це особливо актуально, коли в партнерстві знаходяться незнайомі люди», – підкреслює підприємець Карен Мірзаханян, співзасновник сервісу «Приберемо».

Третє – штрафні санкції за невиконання зобов’язань. У бізнесі бувають хороші й не найкращі часи. Трапляється так, що один з партнерів вирішує втекти з «тонучого корабля», нехтуючи своїми завданнями. У результаті всі процеси порушуються, а партнер залишається безкарним.

Четверте – авторські та інші права на продукт спільної діяльності. У «дорожній карті» важливо позначити, кому та в якому обсязі належить та чи інша розробка в бізнесі.

І, нарешті, п’яте – правила виходу партнерів з бізнесу. «Існує багато способів врегулювання ситуації, але основні – три. Найпопулярніший – покупка його частки іншими партнерами. Другий – коли частку викуповує стороння особа, яка не є співвласником фірми. Третій – коли співзасновник виходить з бізнесу, забравши свою частку у вигляді матеріальних або нематеріальних активів», –  розповідає Ксенія Шишенок, бізнес-консультант, коуч, співзасновник консалтингової компанії «Якість гарантовано».

2. Вибираємо бізнес «під себе»

Коли питання попередніх домовленостей позаду, підприємцям треба буде розв’язати чергову задачу –  реєстрація компанії. Це варто зробити, щоб вести свою діяльність офіційно та уникнути проблем з держструктурами.

Зверніться за консультацією до фахівців

На старті вам знадобляться консультації двох фахівців – юриста і бухгалтера. Перший докладно розповість про форми реєстрації, другий – проконсультує в питаннях оподаткування.

Також бухгалтер може запропонувати вести ваш бізнес на аутсорсі. Якщо ви погодитеся, дуже важливо заздалегідь проговорити всі фінансові питання, а також порядок оплати штрафів. На жаль, бухгалтери теж помиляються, тому краще відразу визначити, хто буде за це відповідати.

Виберіть юридичну форму підприємства

Як правило, підприємці обирають – між ФОП та ТОВ.

ФОП 1-3 групи підійде підприємствам, де один засновник. Між собою групи різняться – видами господарської діяльності, кількістю найманих працівників, обігом, ставками податків та порядком їх виплати. На користь ФОП – легкість реєстрації та закриття, більш дешеве обслуговування і зручна форма ведення звітності, що особливо актуально для тих, хто вперше займається бізнесом.

ТОВ – зручний варіант для більш досвідчених підприємців, які хочуть розширюватися, працювати з великим бізнесом, залучати інвесторів тощо. Водночас ТОВ – це більш складні та дорогі процедури його реєстрації, ведення бухгалтерії та закриття.

«Важливий момент: якщо власник бізнесу обирає ФОП, то у разі боргів – може позбутися всього свого майна. Інвестор або треті особи можуть запросити вкладені кошти за рахунок його конфіскації. У випадку з ТОВ – підприємець ризикує тільки капіталом підприємства в рамках своєї частини», – уточнює Ксенія Шишенок.

3. Налаштовуємо робочі процеси в команді

Часто буває так, що вся команда підприємця-початківця працює віддалено, навіть у  різних країнах. Важливо налаштувати та синхронізувати роботу колективу, щоб уникнути хаосу.

Встановіть графік роботи

Варто встановити графік (початок та кінець робочого дня) і визначитися, працює команда в ці години синхронно або ж кожен виконує завданнями в своєму темпі. Ще один важливий момент – коли та як часто будуть проходити відеодзвінки, що буде обговорюватися тощо.

Виберіть програми для спілкування та справ

Разом з командою обговоріть сервіси, які стануть у пригоді в роботі. Наприклад, Google-сервіси (Drive, Keep, календар), CRM-систему, месенджери, програми управління проектами. Завдяки цьому ви не тільки зможете зберігати файли та листування в одному місці, що дуже зручно, але й відстежити хід виконання завдань, виявити проблеми.

Однак перед тим, як почати працювати з конкретними сервісами, важливо їх протестувати за такими параметрами: функціональність, зручність, стабільність роботи, підтримка в різних країнах.

Складіть інструкції

«Складіть необхідні мануали та інструкції з базових напрямів роботи, які полегшать життя команди. Корисно продумати оформлення – мова файлів, колірні позначення, цифри. Таким чином, кожен новий співробітник або партнер зможе швидко розібратися в документації і не буде витрачати час на запитання», – ділиться своїм досвідом Катерина Спориш, співзасновник туристичного проекту «Скарбничка приємних емоцій».

4. Забезпечуємо надійність в процесах

Недосвідчені підприємці часто стикаються з проблемами у роботі з клієнтами. Наприклад, неввічливе спілкування співробітників, ігнорування прохань покупців, несвоєчасні повідомлення з реквізитами про оплату, відсутність єдиної системи реєстрації або форми для покупки тощо.

Сформуйте дисципліну продавців та клієнтів

«Для того, щоб дисциплінувати команду, варто прописати весь ланцюжок взаємодії з клієнтом – від моменту отримання заявки до здійснення покупки та написання відгуків, – зазначає Катерина Спориш. – Також варто зафіксувати відповіді на питання, які можуть виникати як у ваших співробітників, так і покупців. Наприклад, терміни оплати, умови анулювання броні, порядок повернення грошей у разі відмови від послуги».

Якщо ви продаєте свої товари на онлайн-майданчиках, то не забувайте користуватися «безпечними» опціями. Наприклад, на OLX є послуга OLX Доставка, яка захищає права продавців та покупців. Якщо останній відмовляється від товару, то його зворотна доставка буде безкоштовною для підприємця.

5. Правильно розширюємо бізнес

На різних стадіях бізнесу ви можете мати потребу в додатковому фінансуванні або масштабуванні. У таких випадках з’являється або новий партнер, або інвестор. Останній може стати співзасновником бізнесу, відповідно – частки засновника або співзасновників зменшуються.

Дізнайтеся якомога більше про нову людину

Обов’язково проконсультуйтеся з юристом та фахівцем з бізнес-консультування. А також знайдіть та поспілкуйтеся з підприємцями, в яких на різних етапах існування підприємства з’являлися партнери.

Виділіть достатньо часу, щоб дізнатися більше про нову людину. Якщо вона вже була в партнерстві, розшукайте її колишніх соратників та  розпитайте їх про цей досвід: як це було, в чому були складнощі і чому все закінчилося.

Зібравши інформацію, створіть список запитань. Поставте їх потенційному партнеру та детально розпитайте його про минулий досвід (конфлікти, претензії, складнощі). Так ви зможете прийняти рішення, чи брати людину в команду або звернути увагу на когось іншого.

Текст: Катерина Черевань

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Чекліст онлайн-шопінгу

Чекліст онлайн-шопінгу з OLX: увага на оголошення

Як не стати жертвою шахрая на OLX: ⭐ на що звернути увагу в оголошенні під час придбання товару. Читайте статтю на ➤ Блог OLX.ua.