10% українських онлайн-покупців живуть у Києві. Жителі великих міст частіше за інших купують косметику, побутову хімію та медичні препарати. Найактивніші покупці – люди віком 16-25 років, а найпоширенішою шахрайською схемою назвали передоплату за товар, після чого покупцю або взагалі нічого не доставлять, або надсилають товар неналежної якості. Що та як купують українці онлайн – у дослідженні від CBR та OLX.
Що та чому найчастіше купують українці
У липні 2020 компанія CBR провела опитування* про онлайн-торгівлю в Україні. За його результатами, близько 80% населення України старше 16 років користується інтернетом. З них приблизно 36% купують через інтернет. 49% онлайн-покупців робили від 5 до 20 покупок в інтернеті за останній рік, а 18% – понад 20.
За даними CBR, топ-3 товарів, які українці найчастіше купують онлайн, – це одяг (47%), побутова техніка та електроніка (46%), косметика та парфумерія (37%).
Подібна статистика прослідковується і на ресурсі OLX. До топу найпопулярніших категорій за кількістю зацікавлених покупців увійшли електроніка, мода і стиль та дитячий світ (період – з липня 2019 року по липень 2020-го).
До речі, серед українських маркетплейсів та дошок оголошень OLX займає перше місце як за рівнем знання (94,3%), так і користування (79,9%). Водночас найпопулярніший сайт онлайн-покупок серед іноземних майданчиків – AliExpress, а найбільш популярна соціальна мережа – Facebook.
Дослідження CBR показує, що у порівнянні з попереднім звітним періодом зросла кількість онлайн-покупців одягу, взуття, побутової хімії, меблів та товарів для дому, готових страв та продуктів харчування, автотоварів, будівельних матеріалів та товарів для тварин. Схожі вподобання й у покупців на OLX – наприклад, у січні-червні 2020 року, в порівнянні з попереднім півріччям, значно зросла кількість зацікавлених у купівлі побутової хімії (387%).
Мотивація придбати той чи інший товар у інтернеті зазвичай різна. Наприклад, покупці планшетів та ноутбуків обирають купувати в інтернеті через нижчу ціну в порівнянні зі звичайним магазином. Для покупців товарів для дітей, готових страв, косметики та побутової хімії важлива економія часу. Можливість замовити онлайн, а забрати у фізичному магазині має значення для тих, хто купує планшети та медичні препарати.
Портрет українського онлайн-покупця
Дослідження показало, що за регіонами українські онлайн-покупці розподілилися так:
– Захід – 24%.
– Центр – 24%.
– Південь – 16%.
– Схід – 13%.
– Північ – 12%.
– Київ – 10%.
Цікаво, що згідно з дослідженням CBR, жителі великих міст частіше, в порівнянні з жителями менших за розміром населених пунктів, купують в інтернеті косметику, побутову хiмiю, медичні препарати, готові страви, продукти харчування чи товари для тварин.
Серед онлайн-покупців більше представників 26-45 років, але при цьому найактивніша – молодь віком 16-25 років.
Є певні залежності між купівлями у різних соціально-демографічних групах:
1. Чоловіки частіше, ніж жінки, купують цифрову техніку (смартфони, планшети, комп’ютерну техніку й аксесуари) та автотовари. Жінки – одяг, взуття, косметику / парфумерію, товари для дітей, аксесуари та подарунки, друковані книжки.
2. До 25 років більш схильні купувати одяг, косметику та парфумерію, аксесуари та подарунки, книги (друковані та електронні), харчові продукти, м’які контактні лінзи, а також робити замовлення доставки готових страв. Покупці віком 26-35 років – товари для дітей, засоби для догляду за грудними дітьми та товари для вагітних. Покупці 36-45 років – велику побутову техніку, автотовари, спортивний одяг, 46 років та старше частіше купують медичні препарати.
3. Частина населення з доходом 15-25 тис. грн на місяць на сім’ю схильна найбільше купувати онлайн смартфони, запчастини та оптику для авто. А люди з доходом понад 25 тис. грн на місяць на сім’ю купують товари практично з усіх категорій.
Як купують українці
Статистика CBR показує, що користувачі оформплюють онлайн-покупки в ~58% випадків на смартфоні, а в ~47% випадків – на ноутбуці. Серед тих, хто купував на смартфоні/планшеті, близько 51% робили це через спеціальний додаток. Аудиторія OLX розподілилася схожим чином: у середньому на місяць майже 40% покупці користуються мобільною версією сайту, 37% – десктопною, а ще 23% – додатком.
Найчастіше в онлайні покупці натрапляють на шахрайські схеми, які пов’язані з передоплатою: понад 61% опитаних розповіли, що їм не доставляли товар після оплати. Водночас, щоб вирішити проблему, тільки 17% зверталися в Кіберполіцію.
Результати червневого опитування OLX показали: понад 40% українців все одно готові надсилати кошти продавцю до отримання товару. Але при цьому опитані більше довіряють такии методам оплати:
– Накладений платіж – 63%.
– Електронні платіжні системи, що під’єднані до онлайн-платформ – 50%.
– Переказ коштів на картку продавця після отримання товару – 39%.
Як отримують товари з інтернету та на що найбільше витрачають
Згідно з даними опитування CBR, найбільш популярний спосіб отримання покупок – доставка до офісу кур’єрською службою (35%). 18% скористалися кур’єрською службою магазину, 10% відвідали для цього пункт видачі інтернет-магазину, 5% обрали незалежну кур’єрську службу, а 4% – поштомат/термінал самообслуговування.
Тенденцію частіше отримувати товар в офісі кур’єрської служби підтверджують і користувачі OLX. За останній рік послугою OLX Доставка, коли покупці отримували товар у відділенні Нова Пошта, скористалися понад 2 млн разів.
Категорія | Середній чек, грн |
Електроніка | 1 423 |
Хобі, відпочинок і спорт | 762 |
Запчастини для транспорту | 683 |
Дім і сад | 679 |
Мода й стиль | 601 |
Дитячий світ | 507 |
*Дослідження CBR проводилося у липні 2020 року. Провели 1 019 онлайн-інтерв‘ю з інтернет-користувачами віком від 16 років. Вибірка репрезентативна за статтю, віком, регіоном, розміром населеного пункту, частотою користування інтернетом. До 2019 року включно дане дослідження проводила компанія GfK Ukraine, а з 2020 року – це продовжує робити компанія CBR.