Надіслати велосипед покупцеві – не так просто, як здається на перший погляд.
Якщо його неправильно підготувати, розібрати й упакувати, то є ризик пошкодити транспортний засіб під час перевезення. Крім того, в зібраному стані велосипед може не вийти надіслати за допомогою послуги OLX Доставка, оскільки є обмеження в розмірах та об’ємній вазі.
Редакція блогу попросила Станіслава Самарського, менеджера веломагазину BIKE Builders на OLX, розповісти приватним продавцям, як все потрібно зробити, щоб угода пройшла максимально легко й просто.
1. Перевірте технічний стан велосипеда
Особливо ця порада актуальна для тих, хто продає б/в транспортний засіб. За словами експерта, зовні велосипед може виглядати цілим та справним, але є ризик пропустити непомітне оку внутрішнє ушкодження. «Часто власники помиляються на рахунок технічного стану свого «двоколісного друга», через що виникають конфлікти з покупцями. Зрештою угода зривається», – пояснює Станіслав.
Він радить продавцям перевірити такі критичні несправності велосипеда, якщо на ньому вже активно їздили:
– тріщини в рамі на зварних швах і місцях можливих ударів;
– розбиті посадочні місця в рамі;
– несправності амортизаторів – передня вилка і задній амортизатор: потертості або корозія захисного покриття ніг вилки і штока амортизатора; криво встановлені направляючі (башінги); бруд і металева стружка всередині; протікання масла через зіпсовані витратні матеріали; хрускіт штока та ніг вилки; розбиті втулки заднього амортизатора.
– стан підшипників у підвісці та інших компонентах велосипеда;
– зірвані різьби;
– проскоки задньої втулки, що вийшла з ладу;
– повітря в гальмівній системі та протікання гальмівної рідини.
Зазвичай ці несправності з’являються через несвоєчасне технічне обслуговування. Іноді причина – в помилках збірки, або з вини виробника, або механіка. Через це та чи інша деталь швидко приходить в непридатність, що загрожує безпеці велосипедиста і інших учасників дорожнього руху.
Перевірити «самопочуття» велосипеда можна самостійно або звернутися до професіоналів у веломастерні. Знаючи реальний технічний стан транспортного засобу, ви зможете підготуватися до різних запитань покупців і забезпечите собі репутацію чесного продавця.
2. Виберіть правильне відділення для відправки
За умовами OLX Доставка, продавець може скористатися послугою, якщо об’ємна вага його товару – до 30 кг, найдовша сторона посилки – до 120 см, а ціна – від 30 до 24 799 грн. Цим вимогам відповідають лише дитячі, деякі моделі підліткових (вони часто не відрізняються за параметрами від дорослих) і дорослих спеціалізованих велосипедів.
Якщо говорити про «середньостатистичний» велосипед, то, як пояснює Станіслав, його об’ємна вага в розібраному стані в коробці – приблизно 65-70 кг, хоча фактична може не перевищувати й 20 кг. Тому в поштових або мінівідділеннях Нова пошта такі велосипеди – не надсилають, і скористатися OLX Доставка – не вийде.
Надіслати дорослий велосипед за допомогою Нова пошта можна тільки у вантажному відділенні: там приймають посилки з фактичним або об’ємним вагою – до 1000 кг, висотою – до 170 см, довжиною або шириною – до 300 см.
Тому перед відправкою варто визначити об’ємну вагу посилки за такою формулою:
Об’ємна вага (кг) = (Довжина (см) × Ширина (см) × Висота (см)) / 4 000.
Знаючи результат, ви з легкістю визначте, в якому відділенні надсилати велосипед. «Обов’язково зверніть увагу покупця, якщо йому потрібно буде отримувати посилку в вантажному відділенні», – радить Станіслав.
3. Огляньте та сфотографуйте товар перед відправкою
Найчастіше пошкодження велосипеда при транспортуванні – подряпини. Наприклад, вони можуть з’явитися на рамі або вилці, навіть якщо добре їх захистити за допомогою упаковки, але при цьому велосипед був ненадійно закріплений в самій коробці.
«Перед відправкою звертайте увагу на найцінніші елементи велосипеда: рама, вилка, а в дорогих моделях – ще й гальма, а також шестерні перемикання передач. Якщо пошкодити, це порушить працездатність транспортного засобу. Крім того, їх дорого лагодити, – пояснює Станіслав. – Щоб уникнути можливих конфліктів з покупцем і службою доставки, перед відправкою перевіряйте і фотографуйте цілісність покриття перерахованих елементів».
4. Розберіть велосипед
Щоб переслати велосипед новому власнику, його варто розібрати. По-перше, таким чином ви зменшите об’ємну вагу і заощадите на доставці. По-друге, захистите велосипед під час перевезення.
За словами Станіслава, щоб велосипед помістився в коробку, потрібно зняти всі деталі, які виступають:
– переднє колесо: при цьому тонку 5-міліметрову вісь потрібно зняти, окремо упакувати і покласти всередину загальної коробки, щоб вона не погнулася. Якщо ж у велосипеда товста вісь – діаметром 15/20 мм, то її можна залишити у вилці.
– підсідельний штир та сідло: у велосипедів з колесами діаметром 26/27,5 дюймів підсідельний штир та сідло можна не знімати, оскільки вони зазвичай поміщаються у більшість коробок. А якщо колеса – 28/29 дюймів і до того ж великий зовнішній діаметр покришок (наприклад, 700 мм), то потрібно зняти обов’язково;
– педалі;
– кермо: достатньо зняти його зі штока вилки, повністю розбирати й відкручувати з нього всі елементи – не потрібно.
Якщо ви вирішили розібрати велосипед самостійно, а не в майстерні, то спочатку огляньте всі вузли і деталі, які будете знімати. Вам потрібно визначити, які спеціальні інструменти знадобляться.
Чи не розкручуйте транспортний засіб тим, що є під рукою, тому що можете його подряпати або пошкодити, а також травмувати себе. Наприклад, педалі потрібно знімати за допомогою спеціальних ключів на 15 мм або ж шестигранником. Причому відкручуючи їх, враховуйте, що у кожної різні різьби (у правій – права, у лівій – ліва), інакше ризикуєте зіпсувати шатуни.
5. Надійно упакуйте
Як і в попередньому пункті, ви можете упакувати велосипед самостійно або звернутися за послугою до веломастерні.
Коробка для велосипеда
Завжди упаковуйте в спеціальну коробку. Якщо у вас не збереглася «рідна» заводська упаковка, зверніться у веломагазин. «Часто там віддають коробки безкоштовно або за мінімальну ціну, тому що їх незручно зберігати і складно вивозити, – розповідає Станіслав. – При цьому у відділеннях Нова пошта немає картонних коробок потрібних розмірів. Є тільки палетний борт і обрешетування, але їхнє використання може помітно збільшити вартість доставки».
Щоб знайти підхожу коробку, обов’язково заміряйте габарити велосипеда в розібраному стані «Якщо коробка виявиться маленькою, то в неї можуть не поміститися всі компоненти. А в надто великій – занадто багато вільного місця, через що велосипед буде «бовтатися» під час транспортування, що небезпечно».
Матеріали для упаковки
Будівельний утеплювач для труб – мерілон – підійде для упаковки всіх відкритих частин велосипеда, наприклад, елементів рами, вилки, задніх перемикачів, усіх труб, а також об’ємних компонентів. Матеріал захистить від подряпин їхнє лакофарбове покриття. «Розріжте утеплювач з одного боку і щільно закріпіть на потрібних ділянках пластиковими стяжками різних розмірів або скотчем», – радить експерт.
Також використовуйте картон і бульбашкову плівку, щоб загортати різні компоненти. За допомогою плівки можна ще й максимально заповнити порожній простір усередині коробки: що його менше, то краще для безпеки велосипеда.
Саморобні аксесуари
Як пояснює Станіслав, під час покупки нового дорогого велосипеда безпосередньо від виробника клієнт отримує комплект деталей з додатковими заглушками і упорами, які роблять транспортування велосипеда безпечним. У випадку з б/в велосипедами, особливо недорогими моделями, таких аксесуарів зазвчиай немає. Тому можна й потрібно самостійно виготовити елементи безпеки, головне завдання яких – не дати велосипеду «рухатися» всередині коробки.
Коробка в коробці
Усі деталі невеликого розміру, наприклад, болти, потрібно загнорнути, щоб вони нічого не подряпали, і покласти в окрему ємність. При цьому відправляйте її всередині загальної коробки з велосипедом, а не окремо, щоб не загубити під час перевезення.
Що та як пакувати
Станіслав дає кілька ключових рад, як правильно упакувати ті чи інші деталі велосипеда:
– переднє колесо без додаткової упаковки прикріпіть стяжками до рами, упакованої в мерілон. Найзручніше кріпити з протилежного боку від зірок.
– кожну педаль загорніть у будь-який пакувальний матеріал та покладіть в ємність з дрібними деталями.
– вставте спеціальну пластикову заглушку або саморобну – з картону, складеного кілька разів, між гальмівними колодками. Так уникнете їхнього сходження через випадкове натискання на важіль гальмівної ручки. До речі, щоб ще жорсткіше закріпити колодки, можна покласти всередину картонної заглушки 5-копійчану монету;
– ноги вилки закривайте подвійним шаром утеплювача, оскільке їхнє пошкодження призводить до швидкого зносу всієї деталі;
– обгорніть нижню частину каретки утеплювачем і закріпіть її на трубі рами. Це найпростіний та найзручніший спосіб зробити компонент нерухомим;
– обгорність кермо подвійним шаром бульбашкової плівки і прикріпіть до рами поперек: воно повинно легка розпирати краї коробки, щоб створювати додаткову жорсткість;
– закрийте зірки картоном зверху і знизу, щоб вони не погнулися через недбале транспортування або ж, упираючись гострими краями в коробку, не пошкодили її цілісність.
– зробіть шатуни нерухомимим, прикріпивши їх стяжкою до нижнього пера велосипеда.
– сідло упакуйте окремо в картон, щоб максимально захистити його від пошкоджень.
– не прикріпляйте підсідельний штир до задньої покришки. Це небезпечно, оскільки стяжки можуть розірватися в процесі доставки і штир подряпає все що завгодно. Його найкраще просто окремо упакувати в утеплювач.
– зробіть велосипед всередині коробки максимально нерухомим: виробники встановлюють для цього спеціальні упори для задньої та передньої осей. Але якщо їх немає, то можна виготовити упор з картону або паперових бобін від скотчу або стрейч-плівки, які кріпляться на вісь з обох сторін.
Завдяки перерахованим порадам велосипед доїде покупцеві цілим та неушкодженим.
Текст: Олена Колесник