Кар'єра в OLX

«Усі рішення в компанії ухвалюємо на основі аналізу даних»: інтерв’ю з керівником відділу бізнес-аналітики OLX Віктором Нобіузом

25 Травня 2021   
 995
«Усі рішення в компанії ухвалюємо на основі аналізу даних»: інтерв’ю з керівником відділу бізнес-аналітики OLX Віктором Нобіузом

Редакція блогу OLX продовжує публікувати інтерв’ю із працівниками компанії. Наш наступний герой – Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX.

Ми поговорили з Віктором про роль його команди як бізнес-консультантів, відмінності між українськими та європейськими фахівцями, а також про улюблене запитання аналітика.

Про вміння докопатися до суті, супергероїв та «занурення» в усі відділи компанії

– Вікторе, хто ви за освітою? Чим привабила сфера бізнес-аналітики?

– Мені з дитинства подобалося дізнаватися, як все влаштовано. Я розбирав іграшки, щоб зрозуміти, що станеться, якщо я натисну тут або відкручу ось там. В цьому й суть аналітики: спочатку потрібно розібратися, як працює бізнес – чи то процес на заводі, чи то додаток, наскільки правильно працює, чи наближаємося ми до намічених цілей і які наслідки будуть у тих чи інших наших дій.

Я закінчив механіко-математичний факультет КНУ ім. Т. Шевченка за спеціальністю «Теорія ймовірності і статистика». Протягом 10 років займався аналітикою торгівлі цінними паперами, корпоративними фінансами, угодами з продажу та купівлі бізнесу, залученням фінансування, бізнес-плануванням у різних галузях – від видобутку газу до авіації й готельного бізнесу.

У 2016 році мені зателефонувала рекрутер з компанії OLX, і у квітні виповнилося п’ять років, як я працюю тут.

– Чого вас навчила професія?

– Професія додала скепсису. Навчила зберігати голову холодною, структурувати, розбивати завдання на компоненти, не довіряти першому ліпшому джерелу інформації, перевіряти цифри, дивитися на питання з різних сторін, щоб правильно оцінити те, з чим маю справу.

– У чому полягають ваші обов’язки як керівника?

– Вони змінювалися протягом п’яти років.

Спочатку головним завданням було побудувати відділ бізнес-аналітики з нуля, підібравши фахівців у команду. Поступово приходило розуміння, що ми можемо робити ще, крім звітності та відстеження динаміки ключових показників, як за допомогою даних впливати на рішення різних відділів і бізнесу загалом.

Зараз моя роль – бути візіонером, перетворюючи бізнес-вимоги на конкретні аналітичні завдання. Звертати увагу колег, якщо деякі рішення або пропозиції суперечать бізнес-завданням компанії. Стежу за тим, щоб одночасно виконувалися як цілі бізнесу, так і особисті у кожного зі співробітників.

Підбираючи команду, я бачу, які навички у кого переважають, якими інструментами володіє та чи інша людина. Тому, щоб вирішувати різні завдання, я в процесі роботи поєдную працівників у сильні мікрокоманди. Дію, ніби учасник комп’ютерної гри, який розуміє переваги окремих супергероїв і те, як вони можуть доповнювати одне одного, а потім грамотно використовує це для перемоги.

– Як побудована взаємодія з іншими департаментами OLX?

– Команду аналітиків в OLX можна назвати внутрішніми консультантами для інших департаментів. Працюємо з усіма, кому потрібні дані, але з кимось щодня, а з іншими – раз на місяць або квартал.

У нашому відділі – 13 людей. У кожного є основний напрямок. Наприклад, один співробітник включений у роботу відділу розвитку бізнесу, щоб вирішувати питання монетизації. Інший займається завданнями служби підтримки користувачів, а третій – маркетинговими запитами. Також ми надаємо дані щодо послуги OLX Доставка, боротьби з шахрайством, продуктову аналітику з актуальних проєктів.

Закриваємо потреби не тільки України, а й підрозділів компанії в Узбекистані і Казахстані. Один співробітник нашого відділу вже понад рік обіймає посаду керівника аналітики в Казахстані, де працює ще дві людини.

Про вміння слухати й чути, переживання за користувача та зручні технології

– Які вміння потрібні бізнес-аналітику?

– Такий фахівець повинен уміти ставити правильні запитання, зіставляти дані, системно мислити, виявляти винятки.

Слухати й чути – одна з найважливіших навичок, бо дає змогу з’ясувати справжні причини запиту та структурувати отриману інформацію. Якщо ви правильно слухаєте й чуєте клієнта, то краще «чіпляєтеся» за важливі дрібниці, які у кінцевому підсумку і приводять до рішення.

Почасти мені доводиться бути психологом у своїй роботі, тому я шукаю в команду небайдужих людей – тих, у кого розвинені цікавість і бажання докопатися до суті.

Найчастіше аналітиків вважають інтровертами, проте кожен з наших співробітників стає екстравертом, працюючи з іншими відділами. Аналітика – не про мову цифр, а про бажання змінити продукт і допомогти бізнесу рости за допомогою даних. І це переноситься на спілкування з колегами – разом з ними ми переживаємо за користувача OLX.

– Які технології використовуєте для аналізу даних?

– Якщо говорити про бази даних та їхнє зберігання, то ми виходимо з набору технологій, який є в компанії. Для обробки цифрової інформації працівники використовують зручні для кожного з них інструменти – від Excel до мов програмування, таких як Python, R і SQL.

Використовуємо data science в боротьбі з шахрайством. Моделі машинного навчання набагато швидше за людину виявляють певні патерни. Ми знаємо, як поводяться шахраї та звичайні користувачі – за допомогою таких моделей можемо порівнювати величезну кількість даних в стислі терміни.

Так, щодня ми перевіряємо близько 15 000 підозрілих акаунтів і розраховуємо ймовірність того, що сторінка є шахрайською. Знаходимо порушників правил публікації сервісу і махінаторів з платними послугами. Обов’язково відстежуємо результати, щоб зрозуміти, як змінюється кількість випадків обману залежно від тих чи інших наших дій. Запуск кожної нової моделі безпосередньо знижує кількість шахраїв – ми їх просто блокуємо.

: інтерв'ю з керівником відділу бізнес-аналітики OLX Віктором Нобіузом

Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX

Про збільшення виручки в 7 разів, прийняття обмежень і найголовніше запитання аналітика

– Як робота бізнес-аналітиків впливає на фінансові показники компанії?

– Ми безпосередньо впливаємо на фінансові показники компанії, оскільки щодня займаємося монетизацією. Поява нової послуги, визначення вартості промопакетів, очікування від продажів конкретної пропозиції – все це проходить через аналітиків. Вони запускають А/В тести, прораховують, на скільки підняти або опустити ціну, щоб при цьому зросла виручка від певної послуги у конкретній категорії.

Коли я прийшов у компанію, у нас був певний набір платних послуг для клієнтів. Поступово ми розширили асортимент, використовуючи дані про наших користувачів, такі як частота покупок, середній чек, категорії, послуги, які купують, відгуки на оголошення. Переглянули набір промоуслуг: прибрали найменш популярні, а ті, що залишилися, скомпонували в нові пропозиції. У результаті за п’ять років тижнева виручка виросла приблизно в 7 разів.

Тепер усі департаменти ухвалюють рішення тільки так: якщо раніше щось робилося інтуїтивно, то зараз абсолютно все базується на аналізі даних.

– Що для вас найскладніше зараз?

– Ми не можемо нескінченно збільшувати штат, тому шукаємо рішення, щоб ті люди, які працюють зараз, встигали закривати обсяг завдань, що зростає. Докладаю всіх зусиль для підтримки мотивації працівників, щоб їм було цікаво вирішувати завдання і зберігався ростір для розвитку.

– Як зрозуміти вимоги користувачів?

– Як я вже казав, потрібно правильно ставити запитання. Протягом п’яти років я набридав усім своїм улюбленим – «Яку проблему ми розв’язуємо?».

Наприклад, якщо ми говоримо про користувача, то важливо зрозуміти, хто ми для нього. Яке щоденне завдання він вирішує, коли користуюється нашим сервісом, що повинні зробити ми, щоб він її виконав.

Ми проводимо опитування, аналізуємо відповіді в контексті користування нашим продуктом. Розуміючи справжні потреби, визначаємо, яким чином ми можемо вбудуватися в життя клієнта за допомогою продукту. Так, ми вирішили запустити послугу OLX Доставка всередині платформи, тому що дізналися, що більшість користувачів купують товари в інших містах і при цьому часто стикаються із шахрайством за передоплатою.

– На що потрібно звертати увагу команди бізнес-аналітиків, щоб допомагати компанії лідирувати на ринку?

– Компаніям варто залучати аналітиків у всі процеси, давати можливість створювати й розвивати інструменти, автоматизувати рутину. А аналітики, своєю чергою, повинні краще за всіх розбиратися в суті бізнесу, об’єднувати й синтезувати знання різних відділів, розуміти, в якому наборі даних шукати відповіді.

Про різних завданнях аналітиків і бізнес-мислення українців

– Чим відрізняється робота бізнес-аналітиків в Україні та Європі?

– Українські фахівці глибше занурені в бізнес і дивляться на все крізь його призму. Ми як команда і компанія загалом привчили себе в кожному рішенні спиратися на дані, відстежувати і підкріплювати ними подальші кроки.

Усі європейські офіси тільки протягом останніх кількох років стали залучати аналітиків до завдань, подібних до тих, що є в українців, – з фокусом на бізнес-цілі компанії. До цього в їхній зоні відповідальності була лише підтримка бази даних і ведення звітності, в якій топменеджмент міг бачити тільки зростання або падіння показників.

Зараз у глобальній європейській команді OLX вже є відділ продуктової аналітики, який тісно взаємодіє з командами розробників. Вони фокусуються на проблемах функціонування продукту. Серед їхніх завдань – спрощувати шлях користувача, вивчати конверсії за воронками, перевіряти, чи правильно працює продукт або функція, забезпечувати наявність необхідних даних.

Про вибір країни для подорожей, довгі дистанції та розвиток ерудиції

– Що допомагає вам зберігати баланс між роботою та особистим життям, а також підтримувати гарний настрій?

– Про математиків кажуть, що їхнє бажання вирішити проблему ніколи не виснажується. Я продовжую вирішувати бізнес-завдання в голові навіть у неробочий час.

Структурувати інформацію й очистити голову мені допомагає ходьба. Наприклад, я часто ходив пішки до нашого офісу й додому – це близько 10 км в обидва боки.

Крім тривалих прогулянок, люблю подорожувати, бачити, як «працює» світ інших людей. Уже побував у 43 країнах. При цьому коли вибираю, куди вирушити в довгу відпустку, завжди віддам перевагу країні, де ще не був. Якщо ж подорожую на вихідних, то ми з дружиною керуємося емоціями: чи хочемо зануритися в атмосферу стамбульських кафе і купити сухофруктів у конкретного торговця на Єгипетському ринку, або хочеться пройтися вуличками Італії і поїсти в уже улюбленій кулінарії?

– Як ви навчаєтеся і розвиваєтеся?

– Більше люблю блоги, ніж книжки: вони актуальніші та своєчасніші, швидше розкривають авторське бачення, доносять сенс у короткій формі.

Щоб підвищувати кваліфікацію, дивлюся відеоуроки, належу до спільноти підприємців, де серед учасників творці й топи Airbnb, PayPal, LinkedIn.

Слухаю англомовні подкасти за інтересами. Наприклад, Choiceology – про психологію вибору на прикладах компаній і окремих людей, Mаsters of scale – від представників інвестиційних фондів про історії зростання та внутрішню «кухню» бізнесу.

За коротким роликам Naked Science вивчаю, як і що працює з точки зору науки: чи може людина жити без шлунку, скільки часу потрібно, щоб планета знову заселилася після атомної війни. Дивлюся Discovery Science і передачі про подорожі.

– Що зробило вас тим, хто ви зараз?

– Півторагодинні поїздки в один бік у школу/університет і додому, коли у мене було багато часу наодинці з собою. Я розбирався, чому вчинив так, а не інакше в певних ситуаціях, аналізував поведінку інших, зіставляв із бажаннями людей.

Крім того, якщо я не дізнаюся нічого нового, то відчуваю смуток і стрес, ніби деградую й відстаю від світу. Озираючись на шкільні роки, я не сказав би, що мені подобалося вчитися. Але з часом зрозумів, що саме це рухає мене вперед і допомагає рости.

Текст: Олена Колесник