Після повеней чи техногенних аварій у різних точках світу на нашому ринку «спливають» автомобілі-втопленники. Їх часто продають як звичайні потримані машини з невеликим пробігом та привабливою ціною. Зазвичай вони суттєво дешевші за інші машини, але приховують у собі безліч неприємних сюрпризів. Пояснюємо, як виявити такий автомобіль.
Звідки беруться автомобілі-втопленики
Перші «втопленики» з’явилися на українському ринку ще в 1990-ті, коли до нашої країни ринув потік автомобілів з-за кордону.
Після кожного урагану, які періодично виникають на узбережжях США чи Японії, а також після розливів європейських річок на місцевих аукціонах та майданчиках з продажу потриманих машин, з’являється велика кількість «підмочених» екземплярів. Їх максимально дешево збувають страхові компанії, щоб повернути хоча б частину своїх виплат. Деякі такі машини продають на запчастини, інші зрештою утилізують.
Більш-менш справні екземпляри забирають недобросовісні перекупники, щоб продати на віддалених ринках, звичайно, без згадки про їхнє минуле. Це важко уявити, але лише ураган «Харві», що вирував у 2017 році на східному узбережжі США, залишив по собі понад 500 тис. машин-утоплеників.
У сучасному цифровому світі визначати машини-утопленики водіям багато в чому допомагають онлайн-сервіси для перевірки історії автомобілів. За VIN-кодом у базах страхових аукціонів у США та Японії можна перевірити минуле машини. Наприклад, у якому вигляді авто продавали з торгів – цілим, після легкого чи серйозного пошкодження або після затоплення, найчастіше навіть із зазначенням рівня, якого досягла вода у кузові. Так перевірити можна не кожну машину, але є й візуальні сліди «запливів», про які ми поговоримо далі.
Авто-утопленик: проблеми
Вода, яка потрапила до машини, шкодить двигуну, електроніці, електриці, елементам салону. Але багато залежить від рівня, на який піднімалася вода, і як довго машина в ній була. Також важливо, солона це була вода чи прісна.
Спричинені вологою корозійні процеси порушують контакти у численних з’єднаннях проводки, а також усередині електронних блоків. І не так важливо, чи промокнув окремий блок управління або джгут проводів – для виникнення проблем достатньо надмірної вологості в салоні або моторному відсіку. Наприклад, в машині можуть самостійно вмикатися фари, обігрів крісел, не працювати покажчики поворотів або подушки безпеки. Відмовити може навіть той вузол, якого вода не дісталася. Друга загроза електроустаткуванню – створення сприятливих умов для пробоїв ізоляції, що призводить до коротких замикань.
Якщо несправності одночасно проявилися у різних місцях, це вказує на те, що машина була у воді.
Вода, особливо солона, також стає сильним каталізатором корозії кузова. Тривале перебування у воді – більш ніж кілька днів – викликає прискорене гниття. Першими страждають раніше пошкоджені місця, де є сколи лакофарбового покриття або заводського антикора, а також слабко захищені зони – внутрішні сторони дверей, підлога салону, внутрішня сторона даху. Також надмірна вогкість призводить до іржавіння кріплення – болтів, шурупів.
Навіть якщо вода потрапила в непрацюючий двигун, його все одно потрібно розібрати і перевірити: чи не з’явилася корозія, чи вода не потрапила до мастильної системи та системи охолодження, чи не постраждали вбудовані датчики. Спроба запуску залитого двигуна може призвести до гідроудару (зупинка двигуна з характерним ударом). У такому випадку знадобиться заміна багатьох елементів двигуна: поршнів, клапанів та шатунів.
Порушення роботи різних систем через вологу допоможе виявити комплексна діагностика. За нею потрібно звертатися до офіційного сервісу або на сертифіковані мультибрендові СТО.
Зазвичай такий сервіс входить до послуги передпродажної діагностики. Фахівці не лише можуть зчитати помилки з блоків управління, але й визначити причини порушень. Якщо несправності одночасно проявилися у різних місцях, це вказує на те, що машина була у воді.
Як визначити, що машина – утопленик?
Огляд зовні
- Фари та ліхтарі. Вода у фарах вказує на те, що авто пошкоджене водою. Річ у тім, що її дуже важко звідти видалити – сучасні моделі фар роблять нерозбірними. В оптиці залишаються сліди води. Зсередини на стеклах може збиратися конденсат, металеві дефлектори та декоративні елементи покриваються окислами.
- Елементи декору. Хромовані та алюмінієві деталі – колісні диски, молдинги (накладки на двері, скло або бампер авто), логотипи, шильдики (емблеми) – можуть вкриватися сірим нальотом і тьмяніти через тривалий вплив солоної води.
- Лакофарбове покриття. Якщо машина постраждала від повені зовсім недавно і продавець не приділив належної уваги передпродажній підготовці, то на авто зовні і особливо у важкодоступних місцях – колісних арках, деталях підвіски, днищі – залишаться мул, пісок, трава.
- Капот. Під капотом, в «кишенях» кузова також варто пошукати мулисті відкладення. У місцях, де стикуються кузовні панелі, їх прибрати найважче.
Навіть якщо на комплексне усунення всіх несправностей витратити чималу суму, хоч одна «міна уповільненої дії» у тому чи іншому блоці все одно залишиться і чекатиме свого часу.
Наслідки у салоні
- Запахи. Вогкість, відчуття підвищеної вологості, а також велика кількість ароматизаторів. Повністю позбавитися запаху через підтоплення машини майже неможливо. Він залишається в дверних картах, кріслах, підлоговому покритті, стелі, тому його можна назвати найвірнішою ознакою машини-втопленика.
- Підлога кузова. На килимі часто залишаються сліди висохлої води, згодом з’являється біла пліснява. На металі підлоги під килимами можуть з’явитися незрозумілі осередки корозії.
- Крісла. На оббивці також залишаються сліди від висохлої вологи. Під сидіннями можна побачити їхній поржавілий каркас, сліди демонтажу. Крісла зазвичай знімають для перевірки електрики та просушування.
- Електроніка у салоні. Потрібно особливо ретельно перевіряти всі системи: переконатися у працездатності склопідйомників, послухати аудіосистему, відрегулювати під себе зовнішні дзеркала, увімкнути фари, перевірити обігрів крісел, поекспериментувати з налаштуваннями розважальної системи. Усі ці прості маніпуляції допоможуть виявити ті блоки керування, на які вплинула вода.
Чи можна купувати втоплену машину? Вирішувати вам, але ми радимо відмовитися від автомобіля з таким минулим, адже це питання безпеки. Звісно, будь-який транспортний засіб не в кращому стані можна привести у відносний порядок. Але час і кошти, які ви витратите на нові деталі та ремонт, у кінцевому підсумку будуть більшими, ніж купівля такого самого автомобіля без «темного» минулого.
«Шукайте докази чесності продавця»: як безпечно купити потримане авто
Коментар експерта
Ігор Широкун, автоексперт
Працює у галузі автобізнесу 18 років. Знайомий з більшістю автомобільних марок на українському ринку.
– Недобросовісні продавці намагаються мінімізувати видимі наслідки потопу – відправити машину до фарбувальної камери для повного просушування, зробити хімчистку салону, замінити окремі деталі. Тому багато збоїв, особливо в роботі електроніки, проявляються за тижні і навіть місяці після підтоплення – коли корозія в контактах значно розповсюдиться. Навіть якщо на комплексне усунення всіх несправностей витратили чималу суму, хоч одна «міна уповільненої дії» у тому чи іншому блоці все одно залишиться і чекатиме свого часу.