Війна вкотре підтвердила, що автомобіль – не просто засіб пересування. Це надійний помічник, засіб для евакуації в безпечне місце й навіть тимчасова домівка у випадках, коли завантажені дороги не давали змоги проїхати більше ніж 250-300 км за світловий день. Тому підтримувати своє авто в ідеальному технічному стані – це питання вашої безпеки й мобільності. Як змінився ринок автомобільного обслуговування та запчастин під час війни – розповідає Андрія Коцина, керівник напряму OLX Авто.
Як бойові дії вплинули на ринок техобслуговування авто
Перші місяці 2022 року продемонстрували, що ситуація може стрімко змінюватися, тому вкрай важливо завжди стежити за справністю свого авто. Адже повністю заряджений акумулятор – це безпроблемні старти у заторах, а продіагностована кліматична система – це комфорт у спеку та гарна видимість у дощ.
Експлуатація автомобіля під час воєнного стану вимагає більш поміркованого та глибокого підходу. Навіть за умови складного фінансового становища технічним обслуговуванням машини не варто нехтувати, навмисно збільшуючи міжсервісні інтервали. Рано чи пізно це призведе до дорогого ремонту.
Під час воєнного стану звичайних регламентних техоглядів може були недостатньо. Так, через дефіцит пального суттєво зросла кількість низькоякісного, а подекуди й контрафактного бензину та дизелю. Через це важливо частіше ніж зазвичай перевіряти стан свічок запалювання та форсунок паливної системи.
Якщо автомобіль протягом тривалого часу перебував близько до зони бойових дій, то перед експлуатацією важливо перевірити його технічний стан і функціонування основних систем. Навіть якщо машина не має видимих пошкоджень, випадкова куля, що здатна пролетіти 1-2 км, могла пошкодити систему охолодження, гальмівну систему, один із багатьох ланцюгів живлення тощо. На жаль, вже зафіксовані випадки, коли кулі чи уламки перебивали гальмівні магістралі чи паливопроводи.
Особливості ринку запасних частин і розхідних матеріалів у воєнний час
Головний тренд ринку запчастин і технічних рідин під час воєнного стану – це неоднорідність. Так, не всі дрібні інтернет-магазини та роздрібні точки відновили роботу через короткочасне падіння попиту чи міграцію працівників.
У перші тижні після початку повномасштабної війни ринок запчастин і технічних рідин майже завмер. Це трапилося з кількох причин:
- режим очікування в покупців та оптових гравців;
- порушення та перебудова логістичних маршрутів як всередині країни, так і за кордоном;
- евакуація або повна зупинка українських підприємств.
Так, на OLX ми щомісяця фіксували близько 1 млн оголошень у категорії «Автозапчастини».
Пік пропозицій від продавців протягом чотирьох місяців війни був у червні – 1 148 563 оголошень. Цікаво, що проти минулого року кількість оголошень у цьому місяці збільшилася на 29%. Тож сьогодні українські автомобілісти можуть купувати імпортні мастила, технічні рідини та деталі без значних затримок та з будь-якого куточка країни. Звичайно, суттєво змінилися роздрібні ціни. На це вплинуло і зростання вартості палива, і послаблення гривні щодо іноземних валют.
Більшість операторів ринку єдині в думці, що зараз клієнти намагаються заощадити, рідше віддають перевагу новим запчастинам та дорогим розхідним матеріалам. Водночас масовий імпорт 15-20-річних легкових авто (за місяці пільгового розмитнені понад 211 тис. машин) і суттєво вживаних позашляховиків для потреб військових швидко відновив попит на компоненти та автохімію нижнього та середнього цінового сегменту. Більшість імпортерів і великих онлайн-майданчиків з продажу запчастин та автохімії не зупиняли своєї роботи, а за останні місяці відновили діяльність.
Так, найбільше в червні пропонували деталі для кузова – 31% від загальної кількості оголошень у категорії «Автозапчастини». Як порівняти з першим місяцем війни, вибір збільшився на 38%. Кількість оголошень з продажу двигунів зросла на 25% до 194 тисяч товарів (17% від загальної кількості). Електрообладнання побільшало на 20% (113 677 оголошень). Цікаво, що попит дорівнює пропозиції, і найбільше протягом чотирьох місяців українці відгукувалися на оголошення з продажу деталей для кузова та двигуна. Також з березня до травня автовласників цікавили деталі до підвіски та електрообладнання. У червні до п’ятірки додалися ще деталі до салону.
Як працює сегмент автомобільних сервісів в умовах воєнного часу
Сьогодні більшість мультибрендових станцій та офіційних дилерських техсервісів функціонують у повному обсязі. Проте через економічні складнощі та дефіцит пального більшість із них відчули зменшення кількості клієнтів. Здебільшого це стосується офіційних монобрендових сервісів. Бажаючи зекономити, автомобілісти звертаються до мультибрендових СТО, де ціна нормогодини менша, запчастини дешевші, а також є можливість надати для обслуговування свої компоненти, придбані недорого.
Попит на послуги автосервісів також має регіональні особливості. Наприклад, у західних регіонах (Львів, Чернівці, Ужгород, Івано-Франківськ, Луцьк) через хвилю внутрішньої міграції у березні-квітні фіксувалося тимчасове зростання попиту на послуги мультибрендових та офіційних автосервісів. Для підтримки вимушено переміщених осіб деякі компанії навіть запроваджували спеціальні програми лояльності, які поширювалися на українських дилерів і сервісні станції в сусідніх країнах.
З березня також велика кількість СТО в Україні, здебільшого в західних областях, були змушені перекваліфіковуватися та вивчати нетипові для вітчизняного авторинку моделі. Йдеться про пікапи та всюдиходи, яких потребують військові. Водночас багато сервісів ремонтують авто для підрозділів ЗСУ, військових медиків і рятувальників безкоштовно або з суттєвою знижкою.
У регіонах, які максимально наближені до лінії фронту або раніше частково перебували в окупації, зріс попит на кузовні роботи: рихтування, фарбування після механічних пошкоджень через бойові дії.
Як і 4-5 років тому, в першу хвилю масового імпорту «євроблях», мультибрендові СТО фіксують ріст попиту на обслуговування та діагностику щойно ввезених вживаних машин. Найбільшу вигоду від імпорту отримали так звані «гаражні сервіси» з демократичними цінами, а також мультибрендові автокомпанії. Наразі навіть незалежні майстри мають доступ до діагностичного програмного забезпечення та спеціалізованого інструменту, що дозволяє їм обслуговувати доволі сучасні автомобілі, хіба що за необхідності питання доставки необхідних комплектуючих буде вирішуватись трохи довше, якщо порівнювати з СТО.