• Укр
  • Рус

Бізнес для початківців: як відкрити власну справу з нуля

4582
Додати
до обраних
Поділитися

Як розпочати свій бізнес з нуля? Яку сферу обрати? Де взяти кошти для відкриття бізнесу? Це перші питання, які виникають, коли є бажання розпочати власну справу. Проте, крім фінансових інвестицій, ефективне підприємництво передбачає і навички лідера, роботу з документами та складання бухгалтерських звітів. Створити власну справу та отримувати з неї прибуток можна, але потрібно мати достатньо натхнення, мотивації та теоретичних знань.

Шукаємо бізнес-ідею та способи реалізації

Будь-який бізнес починається з ідеї. Без неї підприємницька діяльність не буде ефективною. Для пошуку варіантів ідей, як відкрити бізнес і який саме, можна провести «мозковий штурм». Техніка брейншторму допомагає відібрати найбільш креативні ідеї у мінімальний проміжок часу. Обирайте ті пропозиції, які будуть для вас цікаві. Якщо ви маєте досвід роботи в конкретній галузі або знаєтесь на якійсь темі, запустити бізнес легше.

Допомогти з вибором, який бізнес відкрити, може невелике інтерв’ю з самим собою. За посиланням ви знайдете 8 запитань, відповівши на які, ви зможете вибрати свою нішу.

Коли ідея сформована, переходьте до створення бізнес-плану. Він включатиме інформацію про мету справи, її особливості, характеристики цільової авдиторії та її сегментування, стартовий капітал, рентабельність, вартість приміщення, способи доставлення товару тощо.

Щоб не створювати власний сайт, ви можете відкрити OLX-магазин, що є потужним інструментом для розвитку продажів. Тут можна побудувати бізнес з нуля, скориставшись низкою вигідних ініціатив:

  • регулярні знижки;
  • школа OLX для бізнесу з практичними заняттями від експертів;
  • OLX Доставка, що мінімізує ризик втратити кошти;
  • регулярні вебінари з експертами в галузі підприємництва.

Розміщення оголошень, активація реклами, просування — доступні інструменти для магазина OLX. Тут можна швидко реалізувати ідею, адже щомісяця сервіс відвідує 25 млн користувачів.

ФОП чи ТОВ: обираємо форму бізнесу

Коли ви обдумали ідею, побудували стратегію розвитку та комунікації, переходьте до юридичних питань. Власна справа розпочинається з реєстрації у держорганах. Перше, з чим треба визначитися, — організаційно-правова форма роботи. Це передбачає оформлення вас як фізичної або юридичної особи.

ФОП — це просто фізична особа, яка отримує свій дохід та працює як підприємець. Частіше цю форму зайнятості обирають люди, які надають свої послуги населенню або іншим компаніям. Так працюють бухгалтери, юристи, копірайтери, айтівці тощо. З такою організаційно-правовою формою діяльності запланований річний прибуток не має перевищувати 5 млн гривень.

ТОВ — товариство з обмеженою відповідальністю, ще одна форма юридичних осіб в українському законодавстві. Воно може мати одного або декількох засновників та власників. Цю організаційно-правову форму рекомендовано обирати тим бізнесменам, які надалі планують працювати з великими фірмами, виходити на іноземні ринки та отримувати інвестиції.

Як зареєструвати бізнес?

Сьогодні в Україні є два способи зареєструвати бізнес. Ви можете:

  1. Оформити все онлайн через портал Дія без звернення до державного реєстратора, для цього потрібно буде надати КЕП (кваліфікований електронний підпис).
  2. Зареєструвати бізнес офлайн, звернувшись до державних органів.

Розглянемо всі можливі варіанти, як відкрити власний бізнес у декілька кроків.

ФОП: онлайн чи офлайн

Зареєструвати себе як підприємця у 2022 році можна онлайн та офлайн у державних органах. Для звернення до державного реєстратора потрібно:

  1. Заповнити форму № 10 та заяву на реєстрацію фізичної особи-підприємця.
  2. Обрати КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності) відповідно до переліку, що представлено на офіційному сайті.
  3. Надати держреєстратору документи для створення виписки — з нею потім легше відкрити рахунок та зробити цифровий підпис.
  4. Подати заяву на реєстрацію єдиного податку у податкову службу чи реєстратору.

Відкрити бізнес онлайн можна за тим самим алгоритмом з мінімальними відмінностями. Спочатку треба отримати цифровий підпис. Зробити це можна у банку. Далі ви також обираєте КВЕД, у Дії подаєте заяву та обираєте тип оподаткування. Протягом доби ви отримуєте на порталі виписку з Єдиного державного реєстру про те, що ви стали ФОП. Останній крок: в електронному кабінеті платника податків ви маєте оформити книгу обліку та погодитися з визнанням електронних документів.

ТОВ: як реєструвати юридичну особу

Щоб відкрити свій бізнес як юридична особа, потрібно звертатися до державних органів напряму. Наразі в Україні онлайн можна зареєструвати ТОВ на підставі модельного статуту (установчого документа юридичної особи). Подати необхідні документи можна також через портал Дія. Для цього треба мати цифровий підпис. Реєстрація юридичної особи відбувається автоматично за умов, якщо:

  • усі засновники ТОВ — фізичні особи з громадянством України;
  • керівник не має обмежень у певних видах діяльності;
  • для всіх бенефіціарів вказано УНЗР (унікальний номер запису в реєстрі, що є у біометричному паспорті);
  • назва компанії не містить слів, які забороняє законодавство.

Портал містить багато підказок, завдяки яким зареєструвати бізнес навіть початківцям досить просто. Якщо все відповідає умовам та не підлягає сумнівам, підтвердження реєстрації ТОВ приходить вже за 10 хвилин. За необхідності уточнити та перевірити інформацію буде надіслана заявка до державного реєстратора, що збільшує строк її обробки до одного робочого дня.

До державного органу реєстрації потрібно надати пакет документів у паперовому або електронному вигляді. Серед обов’язкових:

  • завірений протокол засідання всіх засновників, де прийнято рішення про реєстрацію ТОВ;
  • завірений статут;
  • заява про створення товариства;
  • заява із визначеним способом оподаткування;
  • структура власності відповідно до обраної форми;
  • документи, що посвідчують особу кінцевого бенефіціара.

Далі державний орган аналізує пакет документів та займається оформленням. Вся інформація передається в інші інстанції: фіскальну службу, пенсійний фонд тощо. Фінальний етап оформлення бізнесу — видача виписки з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Що таке юридична й фактична адреси

Законодавство України передбачає встановлення адреси розташування для всіх суб’єктів підприємництва. Це адреса, де безпосередньо відбувається вся діяльність. ФОП найчастіше вказує своє місце реєстрації.

Важливіше значення це має для ТОВ або інших юридичних осіб. Відповідно до вимог господарського законодавства у нашій країні має бути вказана адреса, де ведеться діяльність або розташовано головний офіс. Якщо ці локації знаходяться в різних місцях, то адреси може бути дві. У відомостях ЄДР обов’язково вказується локація, звідки в реальності йде керування. Часто ТОВ реєструють за адресою, де розміщено власника чи засновника, а офіс орендують в іншому місці.

Тож компанія може мати дві адреси:

  • юридичну — вона вноситься у статути та інші важливі документи, її використовують для зв’язку, в тому числі офіційного листування;
  • фактична — місце, де відбувається господарська діяльність, якою займається фірма.

Така відмінність в адресах може спричинити деякі проблеми з державними органами. Як основне місце обліку краще вказувати місце реєстрації головного офісу. Локацію за розташуванням виробництва або нерухомості можна вказати, як неосновне місце обліку. Це буде правомірною дією відповідно до ст. 63.3 Податкового кодексу України.

Де знайти гроші для старту?

Перед тим, як почати бізнес з нуля, ви маєте визначити для себе головні джерела фінансування. Зазвичай у бізнес-плані визначено приблизну суму, якої буде достатньо для старту. Краще при цьому мати певні заощадження або запасні варіанти для форс-мажорів.

Основні джерела коштів для створення бізнесу:

  • власні заощадження — деякі стартапи на початку потребують мінімум коштів;
  • кредити для бізнесу — сьогодні більшість українських банків пропонують особливі тарифи для підприємців, підтримуючи економіку країни;
  • інвестиції — якщо ваш стартап перспективний, можете залучити до нього інвесторів на початкових етапах.

Варіант стабільного інвестування — іноземні та українські гранти. Проте у цьому випадку є обмеження у сфері роботи.

Часто гранти від держави або міжнародних організацій за кордоном надають для розвитку підприємництва в актуальних галузях: незалежні медіа, перероблення відходів та інші екологічні проєкти тощо.

Сам собі бухгалтер: про фінанси

Бухгалтерія — це не лише про управління фінансами. Одночасно це поняття містить у собі регулярні інвентаризації, виплату заробітної плати, збір документів, ведення обліку, роботу з податками тощо.

Варто розуміти, які податки ви маєте платити і які строки для цього є. Якщо ви пізно сплачуєте податки, перевіряйте наявність пені — боргу. Для ФОПів у 2022 році встановлено ставки єдиного податку:

  • I групи — до 10% від прожиткового мінімуму на початку 2022 року (248,1 грн щомісячно);
  • II групи — 20% від мінімального розміру заробітної плати, що на початок року становить 1300 грн щомісячно;
  • III групи — платить єдиний податок у розмірі 5% від доданої вартості для неплатників ПДВ та 3% для платників ПДВ.

ТОВ можуть обрати загальну систему оподаткування або спрощену. У першому випадку потрібно буде платити податок на прибуток підприємства зі ставкою у 18%. Якщо річний прибуток перевищує 1 млн гривень, додатково сплачується ПДВ. За спрощеною системою юридична особа має платити податки, як ФОП 3-ої групи, тож розмір податку складає 5% від обороту.

Єдина звітність з ЄСВ (єдиний соціальний внесок), ПДФО (податок на прибуток), ВЗ (військовий збір) подається переважно наприкінці кожного кварталу для ТОВ. ФОПи мають надавати серед обов’язкових звітів або одну податкову декларацію за минулий рік (для I й II груп), або квартальні звіти (для III групи). Перелік звітів може змінюватися залежно від кількості співробітників, наявності в колективі людей з інвалідністю тощо.

Як налагодити просування в мережі та офлайн?

Перед тим, як відкрити свій бізнес з нуля, варто хоча б теоретично вивчити маркетингові інструменти. Просування онлайн та офлайн, розробка комунікаційної стратегії дозволяють швидше знайти лояльних клієнтів.

Рекламуємо бізнес офлайн

Просування офлайн — це великий комплекс засобів. Він містить маркетингові інструменти просування поза інтернетом та зовнішню рекламу. Якщо ви плануєте працювати офлайн, треба обрати приміщення для комерційних цілей. На OLX представлено понад 46 тис. оголошень у різних частинах України.

Великий вибір нерухомості для комерції є на OLX — ви зможете швидко обрати приміщення для свого бізнесу.

Локація або точка продажу — це також елемент вашого просування. Оформлення приміщення, наявність корпоративних елементів впливають на формування іміджу та впізнаваності.

Засоби офлайн-просування, які ви можете використовувати:

  • зовнішня реклама — банери, білборди, вивіска тощо;
  • реклама у ЗМІ та на телебаченні — досить дорогі варіанти;
  • використання поліграфії — включає візитки, флаєри, брошури;
  • проведення промоакцій — дегустації та експерименти з пробниками;
  • знижки або акції — у кав’ярні купуй 5 порцій кави, а 6 отримуй безплатно.

Проведення заходів, майстер-класів, пресрелізів доволі ефективне, якщо є унікальна торгова пропозиція. Виділіть свою особливість та перевагу над конкурентами, просуваючи її після цього в усіх рекламних компаніях.

Залучаємо інтернет-маркетинг

Просування бізнесу онлайн є не менш важливим, щорічно кількість користувачів інтернету та соцмереж збільшується. Ви можете скористатися інструментами, що пропонує OLX: публікація оголошень та їх просування. Сервіс входить у ТОП 10 українських ресурсів за відвідуваністю.

Просування онлайн передбачає:

  • використання соціальних мереж як засобу комунікації;
  • таргетовану та контекстну рекламу;
  • позначення на онлайн-картах вашого розташування;
  • чат-боти для покращення спілкування з клієнтами;
  • SEO-оптимізація за наявністю сайту;
  • публікації в онлайн-ЗМІ.

Щоб просування було ефективним, а витрати на нього раціональними, постійно проводьте аналіз своїх дій. Вивчайте за допомогою аналітики, які рекламні кампанії показують кращий результат.

Ефективне управління бізнесом: 5 корисних ресурсів

Після того, як ви відкрили власний бізнес, слід навчитися ним керувати. Від стратегічних та тактичних рішень, навичок лідера залежить майбутнє підприємства. Враховуючи постійні економічні зміни, короткий життєвий цикл трендів варто постійно розвивати навички та відстежувати зміни в бізнес-діяльності.

Деякі іноземні платформи пропонують українцям безплатний доступ або знижки у разі купівлі курсів. Наприклад, Projector Humanitarium надав доступ до 12 відеокурсів з різних тем, у тому числі — з дизайну та реклами.

Сьогодні у питанні, як відкрити свій бізнес, українці отримують велику практичну й теоретичну допомогу. Великі компанії підтримують малий бізнес задля покращення загального стану економіки держави. Вам залишається лише наважитися та почати працювати.

Резюмуємо

1. Бізнес починається з актуальної та потенційно прибуткової ідеї, яка оформлюється у бізнес-плані.

2. Для однієї людини підходить ФОП як організаційно-правова форма, для великих компаній — ТОВ.

3. Зареєструвати бізнес можна онлайн через портал «Дія» або через державний реєстратор офлайн.

4. Юридична та фактична адреса можуть відрізнятися, проте обидві мають стояти на обліку.

5. Бухгалтерський облік передбачає подачу звітів, виплату податків, заробітної плати тощо.

6. Просувати бізнес можна різними інструментами онлайн та офлайн, обираючи комплексний підхід.

7. Розвивати свої знання та навички можна на українських та іноземних освітніх курсах для підприємців.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Чекліст онлайн-шопінгу

Чекліст онлайн-шопінгу з OLX: увага на оголошення

Як не стати жертвою шахрая на OLX: ⭐ на що звернути увагу в оголошенні під час придбання товару. Читайте статтю на ➤ Блог OLX.ua.