Як відкрити власну кав’ярню: від ідеї до бізнес-плану

3421
Додати
до обраних
Поділитися

77 % міських мешканців від 16 до 55 років п’ють каву, з них 68 % — у закладах. Про це свідчить дослідження «Кантар України», що компанія провела у 2021 році на замовлення McDonald’s. З’ясувалось, що за тиждень українці в середньому п’ють десь 15 філіжанок кави, 6 з них — у кав’ярнях.

Кавовий бізнес, щонайменше, має попит. Найпопулярнішими напоями опитувані назвали лате, капучино й американо. Відкрити кав’ярню реально, адже люди зацікавлені та готові куштувати нові смаки.

Визначтеся з концептом кав’ярні

Щоби бізнес на каві приносив прибуток, потрібно зробити свою справу унікальною. Ваша ідея має вирізнятися від інших, запам’ятовуватися відвідувачам. Навіть усміхнений бариста може стати ключем до успіху.

Для тих, хто хоче отримати готовий бізнес, є кав’ярня під ключ — понад 300 оголошень уже розміщено на OLX.

Концепція кав’ярні враховує:

  • локацію — треба визначити розміщення та тип приміщення;
  • тип закладу — модульний острів у ТЦ, кіоск «кава із собою», повноцінна кав’ярня з місцями для посадки;
  • портрет клієнта — ви маєте чітко виокремити свою цільову аудиторію, її потреби та болі.

Бізнес-модель зосереджена на поведінці клієнта. Перш ніж складати бізнес-план, визначтеся, для кого ви робите заклад і які переваги запропонуєте. Наприклад, це може бути сімейна кав’ярня, де в меню буде какао, натуральні солодощі, а в самому приміщенні розміщуватиметься зона для дітей із розмальовками, іграшками, бізібордом тощо.

Концепція може формуватися на спілкуванні. Тоді з меню вилучіть американо, адже для його приготування потрібно замало часу. Тобто бариста не встигне познайомитися з відвідувачем. А ваше завдання — дізнатися про своїх клієнтів, створити ком’юніті.

Ще один варіант: кав’ярня в бізнес-центрі. Працівники куплятимуть каву швидко, дорогою до офісу. Тож для них важливішим буде смак, швидкість та зручне розташування.

Концепцій багато. Може, у закладі будуть проходити літературні вечори? Або ж це буде виключно кав’ярня з генератором, куди люди приходитимуть попрацювати з ноутбуками? Такий бізнес, як кав’ярня, може приносити прибуток, якщо ви правильно зрозумієте потреби свого клієнта.

Які бувають кав’ярні: огляд

Форматів кав’ярні всього чотири. Вендинг або кавовий автомат не знайшов багато попиту. Краще зосередитися на більш класичних моделях, де напій готує бариста.

Мобільна кав’ярня з нуля

Готувати каву з машини — найпростіше. Адже потрібно просто встановити в легковому фургоні кавове устаткування. Особливості формату:

  • немає посадкових місць;
  • можливість міняти локацію, шукаючи людні місця;
  • необхідна впізнаваність — назва, дизайн мають гарно запам’ятовуватися;
  • автономність — зазвичай для підключення води достатньо потужності акумулятора.

Для реєстрації необхідно відкрити ФОП, за потреби — оформити переобладнання машини. Серед ризиків: велика конкуренція, маленький прибуток у негоду.

Щоби бізнес був прибутковим, вибирайте прохідні місця: біля великих університетів, у центральному парку, на людних вулицях. Використовуйте простий маркетинг, адже покупці здебільшого будуть йти з потоку перехожих.

Кавовий кіоск (МАФ)

Кіоски належать до малих архітектурних форм (МАФ). Такі кав’ярні встановлюють на вулицях у людних місцях, користуючись форматом to go. Тобто люди купують напій із собою, а ваше завдання — красиво його подати з брендованим стаканчиком, кришкою та трубочкою.

Особливості формату:

  • невисокий бюджет для відкриття;
  • мінімальні витрати на оренду місця через малу площу;
  • немає потреби в комерційних приміщеннях;
  • всі солодощі до кави привізні, що не потребує кондитерського обладнання та ще однієї людини в команду.

Поруч із кіоском можуть розміщуватися декілька столиків, але це не робить заклад стаціонарним через відсутність кухні. Перед тим як відкрити кавовий кіоск, вивчіть конкурентів поблизу та їхні пропонування.

Подумайте над сезонним меню. Щоб залучити увагу клієнтів, використовуйте стильний дизайн, можете долучитися до косплеїв із відомих фільмів чи серіалів. Проблемою може стати брак каналізації та складнощі у вивезенні сміття. Це ж стосується острівків у торгових, розважальних чи бізнес-центрах.

Стаціонарна кав’ярня

Кафе або стаціонарна кав’ярня вже розташовані в приміщенні з площею від 20 квадратів. Тут є стійка для баристи з великою кавовою машиною, вітрини із солодощами, комфортні місця. Зазвичай у таких закладах уже можна повноцінно поїсти, тож треба продумати меню.

Що характерно для стаціонарних кав’ярень:

  • можна розташовувати в спальному районі або в центрі жвавої вулиці;
  • потрібна потужна електрика, заведення всіх комунікацій, вбиральня тощо;
  • потрібно постійне оновлювати меню, створювати сезонні напої та страви.

Щоб відкрити таку кав’ярню, необхідно створити бізнес-план, обмірний план, замовити дизайн проєкту, укласти договір оренди тощо. Серед ризиків — неправильно укладений договір, через що стрімко може вирости сплата за оренду. Також проблеми іноді виникають із сусідами, якщо ви відкриваєте кав’ярню на першому поверсі житлової будівлі. Деякі люди можуть асоціювати хлібні та кондитерські вироби з обов’язковою наявністю тарганів. Хоча це не так.

Відкрити стаціонарну кав’ярню — вигідно. Продумайте її ідею, дизайн, будьте уважними до планування приміщення та розташування столиків. Приділіть увагу й вивісці — у кожному місті є свої умови до зовнішнього оформлення.

Складіть для кав’ярні бізнес-план: інструкція

Проєкт кав’ярні має містити базову інформацію щодо закладу, його концепції, витрат, аналітики. Фактично бізнес-план — це інструкція з покроковим створенням вашого закладу.

Для тих, хто хоче отримати вже готовий продукт із набутим досвідом, впізнаваністю та клієнтами, теж є рішення. Ви можете купити бізнес, що вже існує та працює.

Навіть для мінікав’ярні потрібний бізнес-план. Його поетапне складання наведено в таблиці.

Розділ Що має містити Підказки
Резюме Назва, концепція, аналіз конкурентів, УТП, працівники, аналіз ринку, витрати тощо. Короткий опис усіх наступних пунктів плану.
Опис компанії Дані стосовно форми ведення бізнесу, коди за КВЕД, документи на відкриття кав’ярні. Залежно від обраного формату коди можуть бути 56.10, 56.21, 56.29 тощо.
Концепція кав’ярні Вибрати треба з трьох доступних варіантів: МАФ, мобільна чи класична, та описати ідею, цінності. Від типу кав’ярні залежить прибуток і швидкість окупності.
Аналіз цільової авдиторії Портрет потенційних клієнтів. Щоб визначити ЦА, треба дізнатися вік клієнтів, які в них є вимоги до кав’ярні, коли вони активні.
Аналіз конкурентів та ринку загалом Головні конкуренти, їхні переваги, слабкі місця, ваші переваги, пропозиції на ринку, обґрунтування вибору ніші. Мало готувати лише класичні кавові напої, треба орієнтуватися на потреби клієнтів як, наприклад, декілька видів рослинного молока.
Організаційний план Етапи організації бізнесу на кшталт реєстрації, пошуку приміщення, наймання персоналу, підготовки до відкриття, тестового запуску. Вказуйте тривалість до кожного з етапів: на реєстрацію йде 1 місяць, на ремонт — орієнтовно 2, а на підбір персоналу — 2 тижні.
Виробничий план Тип приміщення, розташування, витрати на обладнання, автоматизацію, меню відповідно до техніки приготування кави, список постачальників та орієнтовна вартість закупівель. До обов’язкового обладнання належать: кавомашина, кавомолка, фільтр для води, холодильник.
Маркетинговий розділ Маркетингові інструменти для рекламування, залучення клієнтів. Можна використовувати флаєри, рекламу в соцмережах, контекстну рекламу, програми лояльності тощо.
Фінансовий розділ Загальні витрати, прогноз прибутку, строки окупності. До витрат належать закупівлі продуктів, обладнання, сплата оренди, заробітна платня тощо.
Оцінювання ризиків План потенційних ризиків, приблизний термін, коли це може статися, шкода від цього й ваші дії для виправлення ситуації. До ризиків належать ламання обладнання, невдалі позиції в меню, підвищення цін на сировину тощо.

Для підприємців OLX запустив бізнес хаб з ініціативами для розвитку та відновлення роботи. Школа для підприємців та вебінари з експертами можуть допомогти вам в осягненні бізнесу.

Документи для відкриття

Зареєструвати бізнес набагато простіше, ніж його вигадати — часу на оформлення йде менше в порівнянні з написанням бізнес-плану. Треба відповідати вимогам Держспоживнагляду: наявність вогнегасників, проточної води (або помпи з умивальником для МАФів), санітарної книжки.

Якщо санвузла немає в кав’ярні, тоді треба укласти договір із найближчим кафе, офісом, щоби персонал і гості могли відвідувати їхню вбиральню.

До того ж щоб відкрити свою кав’ярню, потрібний базовий набір документів:

  1. Реєстрація підприємництва — частіше ФОП 2-ої групи.
  2. Декларації від Держспоживнагляду й пожежної інспекції.
  3. Внутрішні документи, такі як журнал з охорони праці та пожежної безпеки, куточок споживача зі статутними документами, книгою відгуків, пропозицій.

Є нюанси. Наприклад, якщо ви вмикаєте музику, у вас мають бути документи з дозволом на транслювання мелодій з авторським правом. У нашій країні їх видає УААСП.

Скільки грошей потрібно на початку й коли вони повернуться

До того як відкрити каву із собою або класичний заклад, розрахуйте приблизну вартість вкладень. Зазвичай на мобільну кав’ярню чи МАФ грошей треба менше, але й окупність може тривати довше.

Відповідно до статистики оголошень OLX, кількість пропозицій із продажу кав’ярень в Україні зменшилася на 42 %, якщо порівнювати лютий 2022 і січень 2023. Проте з березня 2022 року спостерігається стабільність: щомісяця на сервісі є 300–370 активних пропозицій. Найменша середня ціна була у квітні 2022 — кав’ярні продавали за 134 тис. грн, а найбільша — у листопаді та грудні, де середня вартість бізнесу складала понад 1 млн 400 тис.

Вартість кав’ярні не має точних меж. У середньому 1 квадратний метр оцінюється в 1 тисячу доларів, але в цю суму вже враховано обладнання, ремонт, інвентар, меблі, оплата реклами, перші закупівлі тощо — такі розрахунки є приблизними та неточними. У кожній з областей України середній чек на каву та сама вартість бізнесу будуть відрізнятися.

Можна заощаджувати. Наприклад, не купити кавоварку, а орендувати. Знайти приміщення вже з ремонтом. Строк окупності у фінансовому плані розраховується як розмір вкладень, що ділиться на чистий прибуток за рік. Перші гроші бізнес приносить уже за 3–4 місяці роботи.

Як вибрати локацію для кав’ярні

Як вибирати приміщення? Просто ходіть і шукайте. Визначтеся з вимогами. Наприклад, ви хочете місце поруч із метро, де буде багато людей, площа сягатиме 20 кв.м, є окремий вхід, а напруга в електромережі сягатиме 10 кВт. Тож вам треба їхати до однієї зі станцій метро й дивитися, що ви можете вибрати.

Перед тим як укладати договір та шукати рієлтора, покажіть приміщення дизайнеру. Фахівці краще розбираються в технічних комунікаціях, витратах на ремонт тощо.

Нюанси планування: зверніть на це увагу

Люди повертаються до кав’ярні, коли їм подобається меню, сервіс, локація чи навіть музикальний супровід. У бізнес-плані треба чітко прописати кожну деталь. Туди також входять:

  • вибір постачальника, приблизні ціни на ринку та кількість замовлень на місяць;
  • формування меню, можна його розділити на кавові й чайні напої, а також додаткові позиції;
  • підбір та навчання персоналу — створіть портрет ідеального кандидата з його цінностями, навичками, за потреби пропишіть бюджет на навчання.

Одразу подумайте стосовно брендування продукції — вигадайте героя своєї кав’ярні, фірмовий дизайн тощо. Можете писати на чеках жарти, побажання, афірмації — це запам’ятовується. Найміть дизайнера інтер’єра та графічного дизайнера для цього.

Зараз активно розвивається соціальна відповідальність бізнесу. Ця концепція передбачає, що бізнес витрачає частину свого прибутку на корисні для суспільства речі чи заходи. Наприклад, кав’ярні можуть виступати як пункти обігріву з генераторами, з 13 до 14 давати безоплатний чай літнім людям, запускати щосуботи розваги для дітей тощо. Виберіть захід, що буде відповідати вашій концепції.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Чекліст онлайн-шопінгу

Чекліст онлайн-шопінгу з OLX: увага на оголошення

Як не стати жертвою шахрая на OLX: ⭐ на що звернути увагу в оголошенні під час придбання товару. Читайте статтю на ➤ Блог OLX.ua.