• Укр
  • Рус

Різновиди мотивації персоналу

266
Додати
до обраних
Поділитися

Можна демонструвати найкращі управлінські якості, створити для колективу ідеальні умови для роботи, однак ніщо із цього не допоможе досягти бажаних результатів без належної зацікавленості персоналу. Наймані працівники, які погано виконують свої щоденні обов’язки, а більшість робочого часу проводять за кавуванням, перекурами й інтернет-серфінгом, не здатні привести свою компанію до успіху. Проте одразу вдаватися до звільнення співробітників недоцільно. Тим паче, що в більшості випадків розв’язувати проблему допоможе правильна мотивація персоналу.

Що таке мотивація персоналу й чи потрібна вона взагалі

Мотивація персоналу — основа кадрової політики будь-якої компанії чи підприємства. Це система, що поєднує низку стимулів, котрі впливають на поведінку всього колективу чи певного працівника. Застосування різних мотиваційних методів дає змогу підвищити працездатність співробітників і досягати якісніших результатів. За даними досліджень, лише 10% персоналу працюють стабільно, тобто без додаткових заохочень доволі важко налагодити дійсно продуктивний робочий процес.

В основі будь-яких мотиваційних заходів лежать потреба й необхідність. Коли в людини виникає потреба в чомусь, вона починає аналізувати, як цього досягти. Тобто визначає, що їй необхідно зробити, щоб задовольнити свою потребу. Коли людина визначається з алгоритмом дій, що допоможуть задовольнити потребу, можна говорити про сформований мотив.

Однак на практиці для того, щоб людина від мотиву (готовності діяти) перейшла до реальних дій, їй потрібен додатковий зовнішній стимул. І завдання організації — запропонувати працівнику такі умови, у яких перехід від усвідомлення до фактичної дії буде мінімальним. Досягти цього можна різними способами.

Навіщо потрібно мотивувати працівників до роботи

Правильно вибрана система мотивації персоналу дає низку переваг. І справа не лише в тому, щоби підняти ККД співробітників до максимуму. Як і додаткові стимули — це не тільки щедра заробітна платня чи сувора система штрафів. Далі ми детальніше поговоримо про популярні варіанти заохочення працівників. Але забігаючи наперед, можна сказати, що правильно вибрана мотивація допомагає:

  • сформувати позитивну атмосферу й корпоративну культуру в колективі;
  • звести до мінімуму будь-які конфлікти на роботі;
  • зменшити плинність кадрів і втримати стабільний штат.

У мотивованих працівників рідше буває емоційне вигорання. Свої професійні обов’язки вони виконують не через силу, а із задоволенням. Маючи такий персонал, легше формувати реальні довгострокові цілі та планувати терміни досягнення результатів.

“Емоційне вигорання на роботі: як його розпізнати та запобігти?”

Різновиди мотивації

Є різні типи мотивації персоналу. Один із критеріїв класифікації — це спосіб впливу на співробітника. За цією системою визначають непряму та пряму мотивацію.

Непрямі методи мотивації не передбачають конкретного впливу на того чи іншого працівника. Мета такого стимулу — створити загальну атмосферу, яка викликає в персоналу підвищену зацікавленість до роботи й задоволення від виконання завдань. Мотиваційні заходи такого типу сприяють формуванню командного духу і єдності колективу, викликають захоплення від приналежності до саме цієї компанії. Непряма мотивація співробітників — це кар’єрні перспективи, можливість подальшого розвитку й навчання.

В основі прямого стимулу лежить безпосередній вплив на конкретного працівника. Тобто виконання чи невиконання певної дії передбачає реальні позитивні чи негативні результати для працівника. Заохочення прямого типу може бути матеріальним чи нематеріальним.

Матеріальна мотивація

Матеріальна мотивація праці — це заохочення із застосуванням різноманітних матеріальних благ. Буває грошовою й негрошовою. Саме такий різновид заохочення працівників застосовується найчастіше.

Грошові заохочення — це всі типи фінансових відзнак:

  • заробітна платня;
  • премії, надбавки, бонуси;
  • відсоток від продажів.

Такі заохочення бувають фіксовані (наприклад, оклад) чи змінні (залежать від ефективності праці).

Якщо говорити про те, що таке негрошова матеріальна мотивація персоналу, то можна навести такі приклади:

  • страхування;
  • соціальний пакет;
  • пільги, що отримують працівники компанії;
  • путівки;
  • подарунки до свят;
  • оплата компанією абонемента у фітнес-клуб, оренди житла тощо.

У наш час фахівці здебільшого мріють знайти роботу саме в компанії, де застосовують як грошову, так і негрошову матеріальну мотивацію.

Нематеріальна мотивація

Нематеріальна мотивація — це сукупність інструментів, що дають можливість створити на роботі психологічно комфортні умови. До цієї категорії заохочення персоналу належать:

  • різноманітні відзнаки працівників (грамоти, подяки тощо);
  • коригування робочого графіка для зручності працівника;
  • переведення до зручнішого кабінету;
  • публічне визнання досягнень підлеглого;
  • мотиваційні збори за участі цікавих лекторів тощо.

Нематеріальні методи заохочення можуть бути як індивідуальними, так і колективними. У першому випадку це може бути спеціальний графік роботи для мами маленьких дітей, чи визнання заслуг конкретного працівника перед колегами. Популярні методи колективного нематеріального заохочення — це спільні тренінги, відзначення важливих дат усім колективом, тісна взаємодія між працівниками різних щаблів.

Як запровадити систему мотивації персоналу — покрокова інструкція

Щоб мотиваційна система якнайшвидше дала очікуваний результат, її варто впроваджувати системно, за певним алгоритмом:

1. Повідомляємо працівників стосовно планів підвищення мотивації.

Працівники компанії мають розуміти, що від них очікує керівництво, а також усвідомлювати власні перспективи із запровадженням мотиваційної системи.

2. Проводимо опитування штатних працівників.

Далеко не на всіх працівників метод «бича й калача» діє однаково. Для когось ефективнішими можуть бути інші методи мотивації. Тому перш ніж запроваджувати в компанії ту чи іншу систему, варто скласти «психологічний портрет» персоналу, провести анкетування працівників, щоб визначити їхнє задоволення/не задоволення умовами праці, відносинами в колективі тощо.

3. Аналізуємо систему мотивації в інших компаній.

Якщо мотиваційна система розробляється самостійно, без залучення сторонніх фахівців, не зайвим буде вивчити дослід інших компаній, що вже застосовують різні інструменти заохочення працівників. Чужий дослід допоможе вибрати найдієвіший метод.

4. Затверджуємо остаточний варіант програми мотивації.

Спираючись на дані, що отримано під час анкетування, а також дослід інших компаній, переходимо до формування власної системи мотивації, котра буде ефективною в умовах вашої компанії. За можливості, на цьому етапі краще залучити фахівця.

5. Впроваджуємо систему мотивації.

Коли всі моменти системи визначено та узгоджено, інформацію щодо впровадження програми варто донести до персоналу. Важливо детально пояснити підлеглим специфіку матеріальної та нематеріальної мотивації, штрафні санкції.

Важливо на етапі впровадження мотиваційної системи не залякати персонал, а навпаки, підвищити в підлеглих інтерес до роботи, заохотити більш якісно виконувати свої посадові інструкції.

Нестандартні способи мотивації працівників

Мотивація працівників — це не лише премії чи штрафи. Нестандартні методи також можуть дати непоганий результат у заохоченні до роботи. Варіантів такої мотивації чимало:

  • облаштування зручного місця для відпочинку в неформальній атмосфері;
  • дружні подарунки для нових членів колективу;
  • можливість приходити на роботу з домашніми тваринами.

Досвід багатьох світових компаній показує, що таке лояльне ставлення до персоналу позитивно впливає на загальну атмосферу в колективі, сприяє об’єднанню працівників довкола спільної ідеї і мотивує до роботи на благо компанії.

Наскільки ефективні штрафи для мотивації співробітників

Штрафні санкції належать до категорії матеріальної мотивації. Проте, якщо премії і надбавки виконують роль «калача», то штрафи є «батогом», якого мають остерігатися працівники. Практично в кожній компанії передбачена своя програма штрафів. Це можуть бути грошові стягнення з конкретного працівника чи всього відділу, додаткові години праці тощо. Засади для застосування штрафних санкцій також можуть різнитися. Найчастіше причиною для штрафу є:

  • несвоєчасно чи неякісно виконана робота;
  • спізнення;
  • відсутність на робочому місці;
  • зрив плану чи показників тощо.

Роль штрафних санкцій у комплексній системі мотивації персоналу не можна недооцінювати. Тим паче, що позитивні результати такий метод справді дає. Проте психологи радять не зловживати цим інструментом, щоб не спричинити надмірний страх і напружену атмосферу в колективі.

Який різновид мотивації найбільш ефективний

Це питання постає чи не в кожного менеджера, який вирішує, як мотивувати персонал до більш ефективної праці. Але відповіді на це запитання немає. Усе залежить від специфіки компанії, атмосфери в колективі, психологічного портрета працівників.

Світовий досвід показує, що чи не найкращі результати дає поєднання матеріальних і нематеріальних методів мотивації. Відзначення працівників на дошці пошани без премії буде мотивувати недовго. Як і доволі високі грошові відзнаки не надто сприятимуть продуктивності підлеглих, якщо вони постійно будуть відчувати зверхнє ставлення керівництва.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.