Не тільки влітку, але і в будь-яку пору року водій може зіткнутися з таким явищем, як перегрів двигуна. Наслідки перегріву можуть варіюватися від зірваної поїздки до складного ремонту мотора на СТО. Тож кожен автомобіліст має знати причини перегріву двигуна й методи їхнього усунення.
Наслідки перегріву двигуна
Якщо двигун перегрівався упродовж чверті години, на особливо страшні наслідки чекати не варто. У цьому випадку можуть поплавитися поршні. При перегріві до 30 хвилин можливе виникнення таких проблем, як:
- руйнування міжкільцевих перегородок;
- вихід з ладу прокладок;
- викривлення головки блока циліндрів;
- утворення тріщин.
У разі сильного перегріву (понад 30 хвилин) усі елементи мотора отримують ушкодження різного ступеню. Найперше виходять із ладу поршні, можливе припинення роботи циліндрів, може зламатися колінвал.
Причини перегріву двигуна
Власникам автомобілів необхідно знати, від чого гріється двигун, це допоможе краще орієнтуватися в нестандартній ситуації і правильно реагувати на виникнення проблеми.
Низький рівень охолоджувальної рідини
Це найпоширеніша причина того, що гріється машина. Вона полягає в тому, що в системі міститься недостатня кількість рідини, щоб ефективно охолоджувати мотор. Рідина може витікати через тріщину в картері — діагностувати цю проблему можна за наявності відповідних патьоків.
Проблеми з термостатом
Завдання термостата — перенаправлення охолоджувальної рідини. Вона може циркулювати як за малим колом, так і за великим. Якщо термостат виведено з ладу й рідина циркулює лише по малому колу, тоді мотор може перегріватися. Причиною проблем із термостатом може бути антифриз низької якості.
Несправність радіатора
Такі елементи, як радіатори авто, також доволі часто можуть впливати на підвищення температури. Причиною цього є накопичення пилу в «сотах» радіатору, що заважає йому ефективно відводити тепло. Це призводить до циркулювання гарячої рідини в системі.
Неправильна робота системи запалювання
Ще одна причина, чому перегрівається двигун — це неправильна робота системи запалювання. Неполадки призводять до того, що в момент згоряння паливоповітряної суміші відкриваються випускні клапани. Також частина полум’я потрапляє в головку блоку циліндрів.
Проблеми у функціонуванні водяної помпи
Циркулювання охолоджувальної рідини по колах відбувається примусово, тому за несправності водяної помпи неминуче підвищення температури. Причинами несправності можуть бути дефекти лопатей або валу, на якому вони розташовані.
Наліт у порожнині охолодження двигуна
Цей наліт утворюється при використанні неякісної охолоджувальної рідини. Наліт на стінках порожнини і трубках відіграє роль ізоляції. Це зменшує ефективність віддачі тепла від нагрітого картера до охолоджувальної рідини.
Відкладення в камерах згоряння
Ця причина притаманна тим моторам, що вже доволі довго експлуатуються. На стінках камери згоряння з’являються відкладення внаслідок потрапляння занадто великої кількості мастила. Після його згоряння на стінках циліндрів осідає нагар, що створює своєрідну ізоляцію.
Розгерметизація системи
Втрата герметичності системи може виникнути через злам радіатора, кранів, помпи. Також до неї призводять ослаблення хомутів та тріщини в шлангах. У результаті розгерметизації зменшується об’єм охолоджувальної рідини в системі, вона витікає назовні.
Несправний вентилятор (електричний або з гідромуфтою)
Причиною підвищення температури може бути неналежний обдув радіатора вентилятором, що має ослаблений ремінь приводу. Також проблема може виникнути за несправності муфти увімкнення, електродвигуна або датника.
Що робити при перегріві двигуна?
Дуже легко дізнатися, що мотор перегрівається — допоможе датник температури. При перегріві двигуна індикатор виведе стрілку на червону зону. Також орієнтуватися можна на появу різкого запаху, що з’являється під час кипіння рідини для охолодження системи. Цей запах можна відчути навіть у салоні автомобіля. З-під капота може також здійматися пара.
Якщо підозрюєте перегрів, необхідно з’їхати на узбіччя, зупинитися і заглушити двигун. Обов’язково варто почекати певний час, щоб мотор охолов та досяг нормальної температури.
Рекомендується додати в систему охолоджувальну рідину — це допоможе дістатися найближчого СТО. Додавати рідину необхідно обережно, щоб від швидкого охолодження не з’явилися тріщини в радіаторі й на шлангах.
Після запуску мотора зверніть увагу на температуру та наявність видимого протікання рідини. Якщо все в нормі, то можна продовжити рухатися, бажано в бік найближчого СТО, щоби провести діагностичне дослідження. Швидкість під час руху має бути мінімальною.
При значному підвищенні температури, коли димить мотор, не варто ризикувати — краще доїхати до СТО на буксирі, краще за все викликати евакуатор. Наслідки необхідно найближчим часом усунути, адже якщо не «лікувати» двигун, то можна його взагалі втратити.
Що не варто робити при перегріві двигуна?
Одразу ж після зупинки не можна відкривати кришку розширювального бачка або радіатора. Можна обпекти незахищені частини тіла. Річ у тому, що високий тиск у системі спричиняє викид гарячої охолоджувальної рідини назовні. У результаті це призведе до зменшення кількості рідини в системі.
Не варто поливати мотор холодною водою, це тільки погіршить ситуацію і може надовго вивести двигун зі строю. Різкий перепад температури призведе до появи тріщин.
Яким має бути захист двигунів від перегріву?
Щоб запобігти перегріву двигуна, необхідно мінімізувати ризик появи причин цього явища. Серед основних профілактичних заходів можна назвати:
- вибір якісного і висококласного пального;
- контроль над рівнем витрати мастила;
- постійний моніторинг стану ременя вентилятора та ступеня його натягу;
- спостереження за роботою радіатора, термостата та всіх елементів цієї системи;
- регулювання датчика ввімкнення ременя вентилятора;
- правильне використання хімічних препаратів, що призначені для запобігання підвищення температури в моторі.
Важливо дотримуватися чистоти всіх механізмів та робочих вузлів автомобіля, підтримувати їхній робочий стан.
Також для захисту двигуна від перегріву можна користуватися порадами нашої статті «Як захистити авто в спеку».
Перегріватися може як дизельний двигун, так і двигун внутрішнього згоряння, тому кожному автомобілісту необхідно знати, що може призвести до цього неприємного явища та як із ним впоратися.