Зведення приватного об’єкта складається з багатьох етапів. Останнім із них є введення будинку в експлуатацію. Без введення не дозволяється реєстрація права власності, продаж будинку, передача його в спадок, обмін, укладання договору з комунальними службами тощо. Як здати будинок в експлуатацію — розповідаємо в цьому матеріалі.
Які документи потрібні для введення в експлуатацію будинку
Щоб зареєструвати будинок, потрібно з’ясувати, що означає введення в експлуатацію. Введення будинку в експлуатацію — це один з обов’язкових процесів, який потрібно здійснити перед тим, як поселитися в житло. Це необхідно для забезпечення комфортних умов проживання, а також для уникнення проблем із законом.
В Україні здача будинку в експлуатацію відбувається згідно із Постановою Кабінету Міністрів № 461 від 13 квітня 2011 р. Відповідно до неї, перелік документів для введення в експлуатацію виглядає таким чином:
- Будівельний паспорт — у ньому вказується схема ділянки, ескіз та планування будинку. Оформити будівельний паспорт можна у відділі районної архітектури.
- Технічний паспорт — документ, що містить такі відомості про об’єкт нерухомості, як адреса, склад, план та опис будівлі. Техпаспорт можна отримати в БТІ (Бюро технічної інвентаризації). Документ виготовляється в середньому впродовж 5 днів та діє протягом одного року.
- Повідомлення про початок будівництва — видається в ЦНАПі, Державній інспекції архітектури та містобудування України, або за допомогою застосунку «Дія». Документ оформляється безплатно протягом 5 днів (в разі звернення в ЦНАП або ДІАМ) або 1 дня (в разі звернення онлайн).
Окрім цього, для введення в експлуатацію житлового будинку потрібно мати паспорт громадянина України, РНОКПП.
Як відбувається оформлення технічного паспорта
Техпаспорт — це один з обов’язкових документів для введення в експлуатацію приватного житлового будинку. Для його отримання потрібно звернутися до БТІ, після чого на об’єкт приїздить спеціаліст, який проводить інвентаризацію. Процес відбувається за чітким регламентом, під час нього оцінюється:
- площа об’єкта;
- технічний стан;
- розташування.
У середньому інвентаризація триває одну годину. Якщо техпаспорт було зіпсовано, загублено чи викрадено, його можна досить легко відновити, звернувшись до БТІ.
Як ввести будинок в експлуатацію
Порядок здачі будинку в експлуатацію залежить від розмірів об’єкта та кількості поверхів. Щоб ввести в експлуатацію житловий будинок менше ніж 500 кв. м, який має не більше двох поверхів крім мансарди, потрібно пройти такі етапи:
- Підготовлення документів. Це будівельний паспорт, техпаспорт та повідомлення про початок будівництва.
- Реєстрація декларації про те, що об’єкт готовий до експлуатації. Необхідні документи та декларацію можна подати через ЦНАП або портал «Дія». Перевірка документів та реєстрація тривають протягом 10 днів.
- Присвоєння поштової адреси. Отримати її можна на будь-якому етапі введення в експлуатацію. Для цього потрібно звернутися до ЦНАПу з документами на земельну ділянку, паспортом та ідентифікаційним кодом. Оформлення безплатне та триває протягом 5 днів.
- Реєстрація права власності. Державному реєстратору в ЦНАПі надається паспорт, ІПН, технічний паспорт, документ про право власності на землю, декларація про введення в експлуатацію житлового будинку.
Перед тим як здати в експлуатацію приватний будинок, важливо пам’ятати, що він має бути повністю добудований. Оформлення кожного з необхідних документів займає 5–10 днів, а загалом весь процес триває в середньому 1,5–2 місяці.
Що буде без введення в експлуатацію об’єктів будівництва
Якщо будинок не зданий в експлуатацію, на нього не вдасться зареєструвати право власності. Без цього власник житла не зможе:
- користуватись комунальними послугами (газом, теплом, водою тощо);
- продати будинок;
- здати нерухомість в оренду;
- подарувати будівлю;
- закласти житло при кредитуванні;
- обміняти будинок.
Окрім цього, згідно із Законом України про відповідальність за правопорушення у сфері будівельної діяльності, користування будинком, не прийнятого в експлуатацію, загрожує штрафом у розмірі від 36 прожиткових мінімумів.
На що впливає правдивість даних при введенні будинку в експлуатацію
Якщо під час перевірки документів будуть виявлені неправдиві відомості про об’єкт, державний реєстратор відмовить у видачі сертифіката про прийняття будинку в експлуатацію. Підставою для відмови є невідповідність проєктній документації на будівництво, наприклад, не дотримання вимог пожежної безпеки.
У разі відмови, документи повертаються замовнику з вказанням причини відмови. Усунувши всі недоліки, можна повторно подати заяву.
Як перевірити законність зданого в експлуатацію будинку
Будівля вважається повністю законною поки її параметри відповідають тим, які зазначені в декларації про прийняття в експлуатацію. Перевірити законність об’єкта можна за допомогою кадастрової карти України. У ній вказуються межі, площа, форма власності та призначення земельної ділянки.
Які є відмінності у введенні до експлуатації різних житлових будинків
Порядок введення будинку в експлуатацію зазвичай однаковий, але іноді бувають винятки. Наприклад, на деякі об’єкти поширюється будівельна амністія — спрощена процедура введення будинку в експлуатацію. Стосується це тих споруд, які були побудовані після 1992 року й до 2015 року. Для таких об’єктів не потрібно оформлювати будівельний паспорт та дозвільні документи на будівництво.
Як ввести будинок в експлуатацію після реконструкції
Якщо після реєстрації проводилася реконструкція, реставрація чи перепланування будівлі, потрібно знову звернутися до державного реєстратора. Для цього необхідно надати:
- документ, що посвідчує право власності;
- документ про введення будинку в експлуатацію;
- техпаспорт.
Важливо враховувати, що згідно із Постановою № 406 від 7.06.2017 року, якщо будівельні роботи не передбачають втручання в опорні та огороджувальні конструкції, повторне введення в експлуатацію житлового будинку не потрібно.
Які об’єкти не потрібно вводити в експлуатацію
Серед об’єктів будівництва є і такі, що можна зводити без оформлення документів та введення в експлуатацію. До них належать споруди без фундаменту, наприклад:
- навіси;
- альтанки;
- намети;
- накриття;
- сходи;
- естакади;
- літні душові;
- теплиці;
- гаражі.
Будинки, що були зведені до 5 серпня 1992 року, також не обов’язково вводити в експлуатацію.
Як перевірити, чи введений будинок в експлуатацію
Підтвердженням того, що будинок було здано в експлуатацію, буде витяг із Державного реєстру прав власності на нерухоме майно. Найлегший спосіб, як перевірити чи зданий будинок в експлуатацію, — ввести реєстраційний номер декларації на Порталі системи у сфері будівництва.
Не варто нехтувати оформленням документів під час будівництва, зокрема і введенням в експлуатацію. Завдяки цьому можна не лише забезпечити комфортне проживання з доступом до всіх комунальних послуг, але й уникнути зайвих юридичних неприємностей у майбутньому.