Уявити ідеальний інтер’єр і продумати його до деталей – складно, але недостатньо. Набагато важливіше знайти фахівців, які допоможуть втілити проєкт в реальність: якісно, вчасно та максимально близько до задуму.
Як вибрати надійного майстра – розібратися в питанні редакції блогу OLX допоміг Володимир Ришко, майстер декоративного фарбування, який продає свої послуги на нашій платформі.
1. Досвід роботи
Якщо людина ніколи не робила ремонт і нічого регулярно не лагодила в себе вдома, то найчастіше вона шукає майстра в інтернеті. Профіль фахівця на онлайн-майданчику – це, по суті, його портфоліо: там повинна бути не тільки контактна інформація, а й детальний, зрозумілий опис усіх видів будівельних робіт, які він виконує.
Зверніть увагу, чи є фотографії готових об’єктів, чи реальні вони (не з фотобанків), наскільки складною була робота і чи якісно виконана, судячи із зображення. Щоб хоча б приблизно це оцінити – достатньо заздалегідь подивитися декілька тематичних роликів на YouTube.
Плюсом буде «тривалість життя» самого профілю: якщо людина зареєструвався, наприклад, лише місяць тому або навіть менше, в кращому випадку це може означати, що майстер початківець, в гіршому – що часто змінює майданчики через негативні відгуки або скарги.
У будь-якому випадку обов’язково «погугліть»: подивіться, що говорять люди про обраного фахівця – рекомендують або попереджають про можливі ризики? Відгуки можна знайти в інтернеті за іменем та номером телефону. Також можна попросити безпосередньо у майстра контакти його клієнтів, щоб ті поділилися враженнями про роботу з ним. Якщо він буде категорично проти, це повинно насторожити.
«Особисто я завжди пропоную потенційному замовнику зустрітися, показую фото реалізованих робіт. За попередньою домовленістю ми можемо навіть відвідати попередні об’єкти, – говорить Володимир Ришко. – Людина бачить наживо результати моєї праці і потім приймає рішення. Такий підхід викликає довіру».
Зверніть увагу
Коли будете спілкуватися з майстром, обов’язково запитайте про труднощі в роботі, які виникали, і подивіться, як він відгукується про це. Наприклад, чи бере на себе відповідальність, якщо щось пішло не так, або намагається перекласти все на «забаганки» замовника. Якщо останнє, то є ризик, що в непростій ситуації ви отримаєте не допомогу, а звинувачення та порушення домовленостей.
2. Професіоналізм
Спеціаліст повинен знати відповідь на будь-яке запитання в своїй сфері. Важливий момент, як майстер це робить: «сипле» термінами, не думаючи про розуміння клієнта, або намагається максимально детально і просто все пояснити. Останнє – великий плюс.
«Наприклад, я займаюся штукатуркою вже більше 15 років, і за цей час вивчив всі нюанси, – ділиться Володимир Ришко. – Наприклад, можу порадити, які матеріали краще використовувати, підкріпити особистої гарантією, що робота протримається 10 років. Так у замовника будуть підстави довіряти».
Насторожіться, якщо людина, яку ви хочете найняти, не пропонує приїхати на об’єкт, щоб все оглянути (звісно, тут ще все залежить від виду робіт), мало розпитує і обіцяє, що все буде «швидко й дешево»: є ймовірність, що під час роботи і строки, і вартість можуть підвищуватися. Професіонал чесно розповість, що потрібно зробити, як багато часу знадобиться і у скільки оцінює свої послуги.
У цілому, для надійності найкраще звернутися із запитом відразу до декількох фахівців, щоб порівняти, хто і що вам обіцяє.
Зверніть увагу
Професіоналізм майстра не означає, що він буде приймати всі рішення самостійно. Навпаки, на старті ви повинні домовитися: якщо виникнуть труднощі або сумніви, він обов’язково вам про це скаже, запропонує, як краще діяти, і обговорить з вами всі рішення.
3. Інструменти
Не всі майстри, які пропонують свої послуги, – профільні фахівці. Наприклад, вони займаються ремонтами тільки, коли «сезон», а решту часу – в них інша робота. Ще бувають «універсальні солдати», які вміють все потроху.
До таких фахівців можна звернутися, але є ризик, що в разі складних або специфічних робіт постраждає якість. До того ж вони можуть працювати за застарілими технологіями, тому що не стежать за тенденціями.
Навіть якщо ви плануєте не складний і дорогий ремонт, а разову роботу, все-таки краще, щоб фахівець уже давно займався одним видом діяльності. Ідеально – мав спеціальну освіту.
«Непрофесіоналів можна розпізнати за інструментами. Зазвичай вони найдешевші, їх викидають відразу після закінчення робіт, – підказує Володимир Ришко. – Професіоналу вигідніше купити якісні інструменти, які прослужать довго. Якщо ви не можете оцінити їх самостійно, запитайте у майстра. Наприклад, дізнайтеся назву виробника та пошукайте в інтернеті. Ще можете уточнити, як довго інструменти в роботі, і чому фахівець вибрав саме їх».
Зверніть увагу
Уточніть, чи є в майстра найнеобхідніше для роботи – або для нього це «витратні матеріали», і вам доведеться все купувати самостійно. Зазвичай хороший фахівець робить все «під ключ», навіть прибирає своєю ганчіркою.
Як витратні матеріали, як правило, використовують тільки одноразові або специфічні аксесуари до інструментів (наприклад, алмазні коронки для різання керамограніта).
4. Пунктуальність та відповідальність
Чи вдалося відразу додзвонитися майстрові? Передзвонив він, якщо не зміг говорити? Чи приїхав на зустріч, про яку домовлялися? Запізнився чи ні? Помічайте всі моменти, які говорили б про ставлення людини до справи, обіцянок і самих клієнтів. Уже на етапі співпраці будь-який негативний прояв може призвести до невиконаних робіт та зірваних строків.
«Від непередбачуваних обставин не застрахований ніхто: людина може затриматися в заторі або з інших причин, – розповідає Володимир Ришко. – Але вона повинна передзвонити і попередити. Наприклад, я припиняю співпрацювати з колегами, які приїжджають на зустріч через кілька годин, нічого не повідомляючи».
Зверніть увагу
Що ближче ви знайомі з майстром або знаєте більше способів зв’язатися з ним, то безпечніше вас.
5. Вартість робіт
Ціну з’ясовують на самому початку, до старту співпраці, і в неї має входити повний об’єм послуг. Часто основним джерелом заробітку майстрів (і навіть будівельних компаній, які працюють тільки за контрактом) стає пункт «Додаткові роботи», який у процесі ремонту може нескінченно розширюватися.
Тому завжди уточнюйте, що входить у вартість. Наприклад, клеєння шпалер прораховується з урахуванням ґрунтування стін чи ні. Бажаючи заощадити на квадратному метрі, є ризик стикнутися з виконавцем, який знизив ціну тільки заради залучення клієнтів, і в кінцевому підсумку ви заплатите набагато більше.
«Потрібна конкретика. Наприклад, я всі технічні нюанси озвучую відразу, щоб показати замовнику, в чому не впевнений, і де, можливо, доведеться доплатити, – каже Володимир Ришко. – Трапляється, що складні моменти проявляються вже під час роботи – це нормально. Але якщо затверджена ціна змінюється неодноразово, велика ймовірність, що ви маєте справу або з непрофесіоналом, який не помітив проблеми з самого початку, або з шахраєм».
Зверніть увагу
Як правило, всі домовленості про ремонтні роботи – усні і ґрунтуються на довірі. Тому якщо в процесі майстер знову й знову бачить «додаткові роботи», потрібно шукати іншого. І ніколи не погоджуйтеся платити наперед – тільки за фактом виконання.
6. Якість матеріалів
Запитайте у майстра, де він зазвичай купує матеріали. Недосвідчений фахівець, найімовірніше, бере все в звичайному будівельному гіпермаркеті. Професіонал – не все й не завжди: він розуміється на спеціалізованих магазинах, знає, де дешевше, у нього персональні знижки тощо. Водночас ви не тільки менше витратите, а й виграєте в якості.
Володимир Ришко пояснює: «Як правило, професійні майстри в будь-якій сфері використовують міцний, стійкий або екологічний матеріал, вартість якого в спеціалізованому магазині буде зіставною з бюджетним варіантом – у гіпермаркеті. До того ж з таким легше працювати, і результат цілком виправдає витрати».
Зверніть увагу
Якщо покупку матеріалів ви довіряєте майстру, обов’язково просіть чеки, щоб точно знати, скільки й на що він витратив. А якщо ви плануєте масштабний дорогий ремонт, найкраще найняти незалежного фахівця – виконроба або дизайнера, який буде відповідати за результат. Це додаткові витрати, які в кінцевому підсумку допомагають заощадити.
Текст: Світлана Васильченко