Редакція блогу OLX продовжує серію публікацій про компанії, які активно використовують OLX Робота, щоб знаходити персонал. У попередніх матеріалах ми розповідали про процес підбору «блакитних комірців» у мережі супермаркетів Varus, ресторанах Mafia, на автозаправних станціях Shell, в агентстві домашнього персоналу «Світ Сім’ї», у мережі пекарень Lviv Croissants, а також у «Перша пекарня твого міста» та IQ Pizza.
Цього разу ми поспілкувалися з Євгеном Сіпаткіним, HR Digital Manager одеської мережі супермаркетів «Обжора». Він розповів, як компанія змагається за кадри із сезонними роботодавцями, які вакансії приваблюють «блакитних комірців» і навіщо працівникам магазинів жартувати з покупцями.
Конкуруємо з літніми кафе і ресторанами
Мережа «Обжора» – це 22 супермаркети в Одесі, також у нас є власні виробництва готових страв, риби натурального копчення, пекарні, кондитерські цехи і навіть лінійки здорового харчування.
У нас працює понадо 300 співробітників. Більшість – персонал на торгових об’єктах: директори, адміністратори, касири, продавці, вантажники.
Головна складність у підборі працівників – це пляжний сезон, коли Одеський регіон готується до приїзду туристів. Всюди відкриваються літні кафе, ресторани, і ми спостерігаємо різкий стрибок вакансій.
Відповідно, конкуренція серед роботодавців зростає, ми втрачаємо частину наших співробітників, і навантаження на HR-команду збільшується. З року в рік ми справляємося з піком відкритих вакансій і успішно закриваємо свої, але час підбору в цей період збільшується.
Нова тенденція 2021 року: співробітники хочуть працювати біля дому, щоб зайвий раз не їздити в транспорті.
Основна цінність, яку ми пропонуємо кандидатам, – стабільність. Запитайте будь-якого співробітника про роботу в «Обжора» – вам кожен відповість, що тут добре, тому що це не тимчасова зайнятість на літо. Пляжний сезон триває три місяці, а ми працюємо цілий рік.
Як показує досвід, у вакансії «блакитні комірці» насампеед звертають увагу на рівень зарплати і графік роботи. Тому, щоб їх зацікавити, ми пропонуємо оклад на 20% вище, ніж в інших торговельних мережах у форматі «магазин біля дому», а також робочий графік 3/3 або 4/2. Проводили опитування серед працівників про те, який розпорядок вони вважають найзручнішим: перемогли саме ці два варіанти, оскільки вони дозволяють утримувати баланс між роботою та особистим життям.
Нова тенденція 2021 року: співробітники хочуть працювати біля дому, щоб зайвий раз не їздити в транспорті. Ми готові забезпечити такі умови, оскільки наші 22 магазини розташовані по всьому місту і завжди можна підібрати позицію в потрібному мікрорайоні.
Вивели три правила ідеального опису вакансії
Щоб привернути увагу кандидатів до наших вакансій, ми шляхом проб і помилок шукали оптимальний формат опису.
Наприклад, людина хоче влаштуватися працювати вантажником, знаходить в інтернеті оголошення, переходить за посиланням – і бачить «простирадло» тексту. Можу запевнити, що у 90% випадків вона просто закриє сторінку і не читатиме опис, яким цікавим рекрутери не намагалися б його зробити.
Раніше ми теж писали довгі тексти вакансій. Але аналітика показувала, що ми робимо щось не те: оголошення збирали багато переглядів, а ось кількість дзвінків і відгуків нас не задовольняла.
Вирішили ризикнути – і повністю змінили формат опису, зробивши ставку на лаконічність. Після цього кількість відгуків стала втричі більшою.
Ми живемо в дуже динамічному світі: кандидати цінують свій час і не готові витрачати його на читання про те, яка компанія прекрасна.
Так зі свого досвіду я вивів три правила ефективного тексту вакансії. Упевнений, вони стануть у пригоді всім, хто займається масовим підбором працівників у галузі ритейлу.
Стислість. Ми живемо в дуже динамічному світі: кандидати цінують свій час і не готові витрачати його на читання про те, яка компанія прекрасна. Краще коротко описати умови роботи: зарплату, графік, локацію. Це замінить тисячу слів і «воду».
Доступність. Вакансію необхідно скласти так, щоб ваш текст зрозумів будь-який кандидат, незалежно від рівня ерудиції. Опишіть простими словами, в якій компанії людина працюватиме, чим займатиметься і що отримає.
Відкритість. Донесіть в описі вакансії всю необхідну інформацію. Наприклад, уже на першому етапі знайомства з компанією пошукач повинен знати, скільки він зможе тут заробляти. Не потрібно використовувати розмиті формулювання на кшталт «оклад до 20 тис. грн» – краще вказати точну цифру.
Інформація в описі вакансії повинна збігатися з тим, що кандидат почує від рекрутера на співбесіді.
Ось як це виглядає на практиці:
Вибираємо працівників з «одеською» душею – яскравих і доброзичливих
У 2020 році наша компанія оновилася. Раніше ми позиціонували себе як звичайну мережу магазинів біля дому – але вирішили, що треба змінюватися, додати якусь «родзинку».
Замислилися: якщо ми знаходимося в Одесі, то чому б не зробити ставку на одеський колорит? Для цього ми змінили інтер’єр торгових залів, дизайн вітрин і фасадів, навігацію відділів, форму працівників – усе стало яскравим і виразним. У логотипі з’явилася усмішка в букві «О» – це налаштовує на позитив і вказує на те, що тут завжди раді кожному покупцеві.
Зміни вплинули і на наші вимоги до персоналу. Ми шукаємо яскравих, доброзичливих, привітних людей з почуттям гумору і, як то кажуть, з «одеською» душею. Наприклад, наші продавці в м’ясному відділі не просто зважать покупцеві окіст, а пожартують, зроблять комплімент, підтримають розмову.
У багатьох магазинах робітникам забороняють спілкуватися з відвідувачами на сторонні теми – а ми, навпаки, це заохочуємо. Найчастіше в магазини біля дома роками ходять одні й ті самі люди, які живуть поблизу, і ми хочемо вибудовувати з ними сусідські взаємини. Побачивши знайоме обличчя, касир обов’язково поцікавиться: «Як там ваша Машенька, вже пішла до школи?».
У нас немає окремих опитувальників, які допомогли б оцінити привітність і почуття гумору кандидата на співбесіді. Але ми впевнені, що на це здатні всі люди, варо лише дати їм свободу бути собою. Згадайте традиційну атмосферу одеського Привозу – ми орієнтуємося на неї, тільки в культурнішому варіанті.
Перед виходом на роботу кожен працівник проходить у магазині 5-годинну ознайомчу зміну: дивиться, чим займаються його колеги, і вирішує, чи готовий приєднатися до нашої команди.
Наймаємо на OLX у 5 разів дешевше, ніж на інших майданчиках
Щомісяця ми публікуємо на OLX понад 100 вакансій. Ще по 15-20 – на інших майданчиках.
З мого досвіду, OLX – найефективніший канал для масового підбору працівників, особливо в ритейлі. Саме звідси до нас приходить близько 70% кандидатів.
Це можна пояснити двома чинниками:
Платформа популярна серед українців. Усі знають, що тут можна знайти роботу.
OLX максимально просто використовувати, адже пошукачеві навіть не потрібно завантажувати резюме. Досить просто відкрити оголошення, зателефонувати за вказаним номером телефону або залишити свій для зв’язку.
Побачивши знайоме обличчя, касир обов’язково поцікавиться: «Як там ваша Машенька, вже пішла до школи?».
Ми розміщуємо вакансії на OLX уже понад вісім років. Особливо активно почали користуватися платформою останні три роки, коли побачили, що більшість кандидатів дізнаються про нас саме тут.
Мені подобається, що OLX дає можливість експериментувати з вакансіями.
Так, на багатьох інших сайтах з пошуку роботи рекрутер повинен подати текст за певним шаблоном – наприклад, заповнити обов’язкове поле «Про компанію», написавши об’ємний текст про переваги роботодавця. А це ускладнює сприйняття вакансії, затягує опис – як я вже згадував, кандидати не люблять читати довгі «простирадла».
На OLX цей текст можна винести на брендовану сторінку компанії, а в оголошенні сфокусуватися на найголовнішому: назві посади, графіку і зарплаті.
Ще на OLX можна вибирати канали для спілкування з кандидатами.
Ми пропонуємо пошукачам не тільки дзвонити за нашими контактними номерами, а й писати нам в приватні повідомлення або залишити свій телефон у спеціальній Google-формі, посилання на яку прикріплене в оголошенні. Це зручно для тих, хто не хоче обдзвонювати роботодавців самостійно. З нашого досвіду, таких кандидатів чимало: минулого місяця ми зібрали близько 300 номерів.
Загалом ми витрачаємо на платформу понад 10 тис. грн: ця сума включає як пакети для розміщення вакансій, так і послуги з просування.
Найефективніший варіант реклами для нас – це сім підняттів оголошення в верх списку сім днів поспіль. Завдяки рекламним інструментам ми отримуємо близько 600 відгуків на місяць. При цьому, з нашого досвіду, середня вартість контакту на OLX у п’ять разів дешевша, ніж на інших майданчиках.
Текст: Валентина Шимкович