За останні пів року 45% українців, які купують в інтернеті, стикалися зі спробами онлайн-шахрайства. Така кількість відповідає показникам активності кіберзлодіїв у країнах ЄС. З 2020 року кількість атак у кіберпросторі проти українців збільшилася удвічі. Водночас користувачі зі всіх країн, де проводили опитування, все ще не хочуть звертатися в поліцію через кіберзлочини під час шопінгу.
OLX Україна спільно з колегами з OLX Group з чотирьох країн провели паралельні онлайн-опитування щодо безпеки в інтернеті серед 100 тис. респондентів.
З 2020 року кількість українців, що стикнулися з шахрайством під час шопінгу в інтернеті, збільшилася з 22% до 45%, «обійшовши» мешканців Болгарії та Португалії. Там цей показник складає 40%. Проте в Україні – не найвищі показники з кібершахрайства. У Польщі з фішингом стикнулися 50% користувачів, а в Румунії – 60%.
Найбільш обізнаними про шахрайство з фейковими сайтами (фішинг проти покупців та продавців) виявилися жителі Румунії – 79%. В Україні ж цей показник складає 48%, а в Польщі – 54%.
Важливо зазначити, що 76% українців*, які стикнулися з фішингом у 2021 році, – не втратили гроші завдяки уважності, знанням правил та вчасному зверненню до служби підтримки сайту. У 2020 році ця цифра була менша на 14 відсоткових пунктів (62% не втратили гроші).
У порівнянні з аналогічним опитуванням OLX у 2020 році, серед наших громадян значно знизилася частка тих, хто поскаржиться поліції. Однак після зустрічі з шахраєм представники перелічених країн ЄС та України поводяться однаково: більшість намагатиметься розв’язати проблему самостійно, а до поліції чи місцевої влади звертатиметься тільки кожний десятий.
Що ви робите, якщо стикаєтеся із шахрайством в інтернеті? (оберіть декілька варіантів) | Україна | Польща | Болгарія | Португалія | Румунія |
Звертаюся до служби підтримки онлайн-ресурсу | 17% | 24% | 13% | 14% | 17% |
Звертаюся в поліцію | 10% | 9% | 10% | 10% | 13% |
Не роблю нічого | 26% | 19% | 77% | 76% | 70% |
Цікаво, що й жителям Польщі, і українцям у переважній більшості випадків сторонні посилання на шкідливі сайти надходили у месенджери:
● У Польщі 83% опитаних отримували шкідливі посилання у WhatsApp, натомість в Україні – це був Viber і теж — 83% від усіх атак.
● Фішингове посилання отримали через SMS тільки 6% учасників опитування в Україні та 18% – у Польщі.
● За допомогою спам-розсилки через пошту атакували 2% опитаних в Україні та 10% – у Польщі.
59% користувачів з Румунії, Португалії та Болгарії відповіли, що припинили розмову, отримавши фішингове посилання. Натомість у Польщі учасники опитування знають, що не варто повідомляти стороннім особам платіжні дані (79%) та відкривати посилання від малознайомих людей (75%), а спілкуватися варто тільки в межах OLX (69%).
«Загалом, за даними Всесвітнього економічного форуму, кіберзагрози вже увійшли до п’яти головних ризиків для світової економіки. Низький рівень довіри та відносно невелика кількість звернень до поліції як у ЄС, так і в Україні створюють широкий простір для протизаконних дій. Зараз уже 40% українців знають, що надіслані посилання від малознайомих людей можуть бути шахрайською атакою, тому не відкривають їх і не обговорюють фінансові питання в месенджерах. 15% користувачів дізналися про це завдяки нашому освітньому сайту Онлайн[за]хист. Водночас у Польщі такі знання мають 75% користувачів, і українцям точно є до чого прагнути в напрямі особистої кіберграмотності», – зазначив Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна.
*Агреговані дані за кількістю офіційних звернень продавців та покупців в Службу підтримки OLX Україна.