Як перевірити, чи скручений пробіг в автомобілі

868
Додати
до обраних
Поділитися
Костянтин ШирокунАвтор

Від справжнього пробігу потриманого автомобіля залежить багато чого: витрати нового власника на ремонти, запас міцності в багатьох деталях, ресурс кузова. Але головне – що менший пробіг авто, то вища його ціна на ринку. Тому недобросовісні продавці намагаються скрутити пробіг. Редакція блогу OLX разом з експертом розбиралася, як це можна виявити.

Навіщо з’ясовувати реальний пробіг і що від нього залежить

Реальний пробіг машини суттєво впливає на вартість під час продажу. Саме бажання додати до цінника кілька сотень, а то й тисяч доларів змушує продавців обманювати потенційних покупців.

Здавалося б, автомобіль, який сподобався, і за бюджетом підходить, і його технічний стан вас влаштовує. Однак є ще один важливий момент: від «чесного» пробігу залежить перелік ремонтних робіт окремих вузлів і агрегатів. Наприклад, якщо у машини скручений пробіг «світиться» на рівні 100-120 тис. км, а фактично він перевищив 200 тис. км, власника чекає цикл ремонтів двигуна, гальмівної системи, коробки передач, зчеплення.

Новий господар не очікує, що щось трапиться з машиною. Ба більше: він упевнений, що до серйозних регламентних робіт він ще рік-два інтенсивної експлуатації. Але якщо йому не сказали правду під час покупки, то насправді термін цих обов’язкових процедур уже минув. Такий обман може призвести до несправностей у дорозі, що небезпечно, і дорогого ремонту.

Скручений пробіг і «перебиті» номери: перекупник розповів, як обманюють покупців потриманих автомобілів

Як скручують пробіг в автомобілях

Щоб скрутити пробіг, недобросовісні продавці використовують різні хитрощі та технічні пристрої. Наприклад, щоб відмотати кілометри на машинах з механічним лічильником (одометром), автомайстри підбираються до панелі приладів і приєднують до троса одометра дриль, щоб прискорено обертати привід у потрібному напрямку.

З переходом машин на електронні лічильники кілометражу обманювати покупців стало важче – у домашніх умовах підручним інструментом скрутити пробіг уже не вдасться. Однак на «сірому» ринку з’явилися спеціальні прилади для цього: вони підключаються до головного в машині діагностичного роз’єму – OBD-порту – і за лічені хвилини «перетворюють» машину на практично нову, на якій їздили тільки у вихідні.

Якщо у машини скручений пробіг «світиться» на рівні 100-120 тис. км, а фактично він перевищив 200 тис. км, власника чекає цикл ремонтів двигуна, гальмівної системи, коробки передач, зчеплення.

Як дізнатися, чи скручений пробіг в автомобілі

З’ясувати реальний пробіг на автомобілях із численними блоками керування значно простіше, ніж на старих авто.

Комп’ютерна діагностика дає можливість сканувати пробіг із блоку керування двигуном, коробкою передач, з модуля щитка приладів. Такі послуги пропонують мультибрендові незалежні автосервіси, а також офіційні дилерські станції. Вартість процедури – від 250 грн. Ціни залежать від регіону та мережі СТО.

Машини таких брендів, як Lexus, Audi, Mercedes-Benz, Volvo, BMW, «пишуть» пробіг окремо в блоки антиблокувальної системи коліс (ABS), двигуна, коробки передач та ін. Стерти його всюди одночасно практично неможливо. Крім того, для цього потрібне ліцензійне програмне обладнання. Врахуйте, що відмінність даних у різних блоках управління на кілька кілометрів – це нормально. А от якщо всі цифри збігаються, це має насторожити.

Пробіг в автомобілях вартістю до $10-15 тис., нехай і нових моделей, зберігається тільки в блоці панелі приладів. Тому точно зрозуміти, скільки разів і наскільки коригували дані про пройдені кілометри в авто на кшталт Renault Logan, Citroen 301 або ЗАЗ Lanos – неможливо.

Ознаки реального пробігу автомобіля

Окремим непрямим ознакам реального пробігу окремо можна вірити частково. Проте разом вони допомагають сформувати об’єктивнішу думку про стан машини. Така перевірка скрученого пробігу найчастіше передбачає вивчення ступеня зношування вузлів і деталей. Можна зробити це як самостійно, так і звернутися по допомогу до сервісів з підбору машин на вторинному ринку.

Пробіг сучасних автомобілів «записується» в кілька місць – видалити реальні значення скрізь майже неможливо.

Зовнішній вигляд

Екстер’єр автомобіля. Придивіться до лобового скла – потертості та дрібні, ледь помітні сколи говорять про тривалі поїздки трасою. До того ж за маркуванням на лобовому склі можна визначити, чи його рік випуску збігається з роком випуску авто або скло вже заміняли пізніше.

Фари. Ще один відмінний маркер стану та «досвіду» автомобіля. Якщо вони потьмяніли, вигоріли, то автомобіль часто їздив із високою швидкістю та «жив» переважно на вулиці.

Шини. Варто придивитися й до них. Якщо заявлений пробіг зовсім незначний – до 30 тис. км, а покришки вже не рідні (перевірити це можна за датою виготовлення, яка вказується на боковині шини) – покупця точно намагаються обдурити. Залежно від моделі шин та стилю керування, експлуатаційний термін комплекту коліс становить від 40 до 60 тис. км.

Двері. Водійські двері, що погано зачиняються, з провислими петлями говорять про те, що їх часто відкривали/зачиняли. Зазвичай петлі провисають на машинах із пробігом понад 200 тис. км. Розв’язати таку проблему заміною петель вдається не завжди.

«Шукайте докази чесності продавця»: як безпечно купити потримане авто

Що всередині

Елементи керування. Звісно, вони найбільш «промовисті», тому що водій постійно з ними контактує. Затерте до блиску шкіряне кермо говорить про пробіг далеко за 150-200 тис. км. Приблизно до такого значення на одометрі починає значно псуватися й пластикове покриття керма.

Сидіння та фурнітура. Затерті підлокітники, валики крісел переднього ряду та клавіші керування електросклопідіймачами теж вказують на великий пройдений кілометраж – зазвичай це цифри понад 150 тис. км.

Педалі. Чи не найпоказовіший елемент скрученого пробігу в салоні – педалі, точніше, накладки на них. Вони виготовляються з дуже міцної гуми та стираються довго. Якщо в охайній на вигляд машині вони сильно потерті, варто звернути увагу на справжність пробігу. Якщо ж видно, що накладки нові, тоді питань про причину їх заміни має виникнути ще більше.

Брелок центрального замка, або штатний ключ. Якщо він сильно потертий, «люфтить» і загалом втратив товарний вигляд, то користалися ним понад 100 тис. км.

Важливо розуміти, що автомобілі різних марок та навіть моделей одного бренду зношуються по-різному. Наприклад, перемикачі покажчиків поворотів і режиму фар у багатьох корейських автомобілях бюджетного сегменту, наприклад, Daewoo Lanos, Kia Rio, Hyundai Accent – ​​затираються вже за 50-70 тис. км.

Водночас у представників німецького автопрому, наприклад, BMW, Audi, Volkswagen – ці ж органи управління і через 100 тис. км можуть виглядати як нові.

У бюджетних машин на зразок Chery QQ, Lada Kalina, Daewoo Nexia – уже до 60-70 тис. км може пошарпатися чохол важеля коробки передач, проте у моделей вищого класу цей елемент може прослужити без слідів зносу до 100 тис. км.

Елементи керування – найбільш «промовисті», тому що водій постійно з ними контактує. Затерте до блиску шкіряне кермо говорить про пробіг далеко за 150-200 тис. км.

Коментар експерта

Микола Хоменко, майстер-діагност Toyota Центр Київ VIDI Автострада

– Кожен недобросовісний продавець скручує пробіг до свого бажаного психологічного порога. Багаторічний досвід показує, що в українських продавців і покупців – це 190-199 тис. км. Цифра 200 тис. км багатьох уже відлякує.

Дізнатися «чесний» пробіг допоможуть онлайн-сервіси, які шукають конкретний автомобіль у кількох базах даних. Їх можна знайти в інтернеті за запитом «перевірка авто за VIN-кодом». Ці сервіси спираються на відкриті джерела: дані американських аукціонів з продажу битих машин, українських страхових компаній, Моторного страхового бюро України, згадки про VIN-код машини на дошках оголошень. Можна подивитися, в якому році який пробіг заявлявся у конкретної машини, в якому технічному стані вона тоді перебувала. Наприклад, якщо у 2021 році в автомобіля вказаний пробіг 120 тис. км, а два роки тому він був таким самим або на 10-20 тис. км більшим, то має факт «скручування» одометра.

«Головне – технічний стан та історія»: як безпечно купити авто, привезене з-за кордону

Висновок

Вибираючи потриману машину, варто пам’ятати:

1. Від чесного пробігу залежить і ціна автомобіля, і його залишковий ресурс.

2. Пробіг сучасних автомобілів «записується» в кілька місць – видалити реальні значення скрізь майже неможливо.

3. Дізнатися про минуле машини допоможуть бази даних, доступ до яких надають платні онлайн-сервіси.

4. Стан окремих елементів салону та кузова може розповісти про пробіг автомобіля більше, ніж значення на одометрі.

Крім того, проблему скручування пробігу намагаються вирішити на законодавчому рівні. Ще у 2020 році у Верховній Раді України зареєстрували законопроєкт №4039 від 2.09.2020 р., який передбачає запис пробігу автомобіля до бази даних Сервісних центрів під час низки процедур: перереєстрації, зміні власника, переобладнанні машини. Отже, потенційний покупець, звернувшись із запитом до органу МВС, зможе дізнатися про попередні записи. Сьогодні цей законопроєкт перебуває на розгляді у комітетах.

Ретельно перевіряйте автомобіль перед покупкою або скористайтеся послугами професійної діагностики, але не слід покладатися на чесне слово продавця і тим паче – пристойний зовнішній вигляд самої машини.

 

Костянтин ШирокунАвтор
Поділитися
Додати
до обраних
Близько 30 тисяч автівок ввезених з-за кордону за квітень: як війна змусила українців шукати транспорт на інших ринках

Близько 30 тис. автівок ввезли з-за кордону за квітень: як війна змусила українців шукати транспорт на інших ринках

Для українців за програмою «нульового» розмитнення відкривається широкий ринок Європи, де тільки на польських OTOMOTO та OLX щомісячно можна знайти понад пів мільйона пропозицій. Про ключові аспекти авторинку, програму та пошук автівок розповідає керівник OLX Авто Андрій Коцина.